Miksi kassajonossa takana oleva laittaa ostoksensa liian aikaisin hihnalle?
Ja liian aikaisin tarkoitan, että edessä olevalla on vielä puoli kärryllistä ostoksia kärryissä. Tänään viimeksi näin tällaisen törpön. Edessä oleva rouva kuitenkin tuumasi, että sinäkös nämä kaikki ostokset maksat.
Kommentit (158)
Äkkiä äkkiä äkkiä. Mitä lähemmäs edellistä asiakasta änkeytyy, sitä nopeammin kassa toimii!
Mut kerran syrjäytettiin koko kassajonosta, kun perässä tuleva hengitti niskaan ja otin sivuaskeleen verran etäisyyttä. Olin siis latonut jo ostokset hihnalle ja kassa niitä piippaili. Siinä vaiheessa, kun sanoi loppusumman, niin tämä pöljä pariskunta seisoi hölmistyneenä maksupäätteen kohdalla änkyttämässä, että eivät nämä ole meidän ostoksia..
Miksi se pitää kävellä siihen linjan etupäähän? Kyllä se hihna tuo ne tavarat siihen kassöörille ilman että koneen eteen lappaa niitä. Se hihna on tarkoituksella pitkä, että saat ne tavarat laitettua ja sitten siirryt edemmäs, että seuraava pääse heti laittamaan omat tavarat siihen valmiiksi ja mahdollisen korin pois jne.
Vastaus ap:n esittämään kysymykseen on se, että joillakin nykysuomalaisilla on evoluutio vielä kesken. He eivät ole vielä sillä tasolla, että osaavat toimia oikein kaupassa.
Tuota näkee suht usein. Ei ymmärretä, että se hihna liukuu eteenpäin, eli ne omat ostokset kulkeutuvat sen edellä olevan asiakkaan ostosten joukkoon. Kaikki eivät havainnoi ympäristöään sen vertaa, että katsoisivat, onko edellä olevalla vielä korissa tai kärryssä tuotteita.
Kassatyössä jouduin välillä pyytämään asiakasta odottamaan, että odottaa kunnes toisen ostokset on ensin käsitelty. Kaikki eivät meinanneet ymmärtää, miksi omia ostoksia ei saa siihen hihnalle laittaa "ai meneekö tää kassa nyt kiinni". Toiset laittoivat kätensä pitämään niitä omia ostoksia siellä hihnan alkupäässä. Vähän työläältä sekin näytti.
Miten ne yltää laittamaan tavaroitaan hihnalle, jos olette itse siinä asettelemassa omia tavaroitanne? Vai odotatteko, että pääsette kassakoneelle asti ja ojentelette tavaranne suoraan myyjälle? Vai pökittekö kärryllänne tai ostoskorillanne edellä olevaa, jotta mahtuisitte asettelemaan tavaranne mahdollisimman lähelle kassaa?
Käytän koria, ja laitan aina korini sinne kassahihnan päädyssä olevalle tasolle. Siitä sitten lataan tavarat hihnalle, eikä olisi mitenkään mahdollista, että takana tulevan tavarat päätyisivät omieni sekaan. Kapula tietty väliin, kun omat tavarat on hihnalla. Joskus kun on vedettävä kori tai kärry, jään sinne hihnan alkupäähän ja lataan ostokseni siellä. Ei ole ollut ongelmia.
Ei oo rakettitiedettä.
Näitä äo-vajaita otuksia näkee aika usein.
Vierailija kirjoitti:
Miten ne yltää laittamaan tavaroitaan hihnalle, jos olette itse siinä asettelemassa omia tavaroitanne? Vai odotatteko, että pääsette kassakoneelle asti ja ojentelette tavaranne suoraan myyjälle? Vai pökittekö kärryllänne tai ostoskorillanne edellä olevaa, jotta mahtuisitte asettelemaan tavaranne mahdollisimman lähelle kassaa?
Käytän koria, ja laitan aina korini sinne kassahihnan päädyssä olevalle tasolle. Siitä sitten lataan tavarat hihnalle, eikä olisi mitenkään mahdollista, että takana tulevan tavarat päätyisivät omieni sekaan. Kapula tietty väliin, kun omat tavarat on hihnalla. Joskus kun on vedettävä kori tai kärry, jään sinne hihnan alkupäähän ja lataan ostokseni siellä. Ei ole ollut ongelmia.
Ei oo rakettitiedettä.
Taitaa olla rakettitiedettä, kun et edes ymmärrä koko ongelmaa. Hävettääkö? Toivottavasti, koska tyhmät eivät osaa sitäkään.
Koska haluan nopeasti hihnalle kaikki mun ostokset, että pääsen pakkaamaan niitä ennen kuin ne lynttääntyvät.
Koitapa ap ja muut vastaavat latoa rivakasti ne ostoksenne hihnalle, että muutkin mahtuvat. Ei voi olla ylivoimaista.
Jos on kapula välissä niin sitten ei haittaa. En tykkää liian lähelle tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo rakettitiedettä.
Minulla on kärryt, niistä on helpompi latoa tavaraa hihnan vierestä kuin takaa - tai ainakin minusta se on helpompaa niin. Siksi kaiketi kovin moni on valmis laittamaan omat ostoksensa sieltä hihnan päästä ostoksieni sekaan etenkin jos olen vielä kumartunut ottamaan jotain kärryjen pohjalta. Pari kertaa on takana ollut asiakas huikannut minulle jo maksaessani, että hei, se kahvi/rahka/omenapussi on minun. Olen vastannut iloisesti, että ihanko totta, minä olen sen maksanut, joten todista, että se olisi sinun. Enkä todellakaan ole ryhtynyt seuraavan asiakkaan kanssa käymään siitä kauppaa, maksettu mikä maksettu.
En ymmärrä, miksi monilla tuntuu olevan julmettu kiire kassajonossa ja kassalla. Itsepalvelukassoja voi käyttää tai tilata tavarat noutolokerikkoon tai suoraan kotiin. Ei se kiire oikeuta tökeröön käytökseen.
Vierailija kirjoitti:
Koska haluan nopeasti hihnalle kaikki mun ostokset, että pääsen pakkaamaan niitä ennen kuin ne lynttääntyvät.
Koitapa ap ja muut vastaavat latoa rivakasti ne ostoksenne hihnalle, että muutkin mahtuvat. Ei voi olla ylivoimaista.
Jos sulla on kärryllinen ostoksia niin ei niitä määräänsä enempää mahdu hihnalle, eikä ehdi sekunnissa tyhjentää kärryjä.
Olen vanhus ja hommani käy hitaasti, niin nauhalle kuin pakatessa. Kyllä saa vihaisia katseita ja huokailua. Voisi joku auttaakin. Kyllä olen itkua pidätellyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo rakettitiedettä.
Minulla on kärryt, niistä on helpompi latoa tavaraa hihnan vierestä kuin takaa - tai ainakin minusta se on helpompaa niin. Siksi kaiketi kovin moni on valmis laittamaan omat ostoksensa sieltä hihnan päästä ostoksieni sekaan etenkin jos olen vielä kumartunut ottamaan jotain kärryjen pohjalta. Pari kertaa on takana ollut asiakas huikannut minulle jo maksaessani, että hei, se kahvi/rahka/omenapussi on minun. Olen vastannut iloisesti, että ihanko totta, minä olen sen maksanut, joten todista, että se olisi sinun. Enkä todellakaan ole ryhtynyt seuraavan asiakkaan kanssa käymään siitä kauppaa, maksettu mikä maksettu.
Meinasin kirjoittaa vähän samalla tavalla: kärrystä, jos se on edessä, on usein helpompi nostaa tavarat viereen kuin hihnan alkupäähän. Ja sitten on pösilöitä, jotka eivät yhtään välitä, että nostan yhä tavaroita hihnalle, vaan tunkevat heti perään ja alkavat mättää tavaroitaan siihen hihnan alkupäähän.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs ehdit liian hitaasti jonoon.
Vierailija kirjoitti:
Olen vanhus ja hommani käy hitaasti, niin nauhalle kuin pakatessa. Kyllä saa vihaisia katseita ja huokailua. Voisi joku auttaakin. Kyllä olen itkua pidätellyt.
Typeryksistä ei kannata piitata. Kaikki me vanhenemme ja asiat tapahtuvat silloin hitaammin, niiltä nykyisiltä huokailijoiltakin.
Oma alansa on ne jotka ostaa sen yhden energiajuoman ja jäävät seisomaan hihnan alkuun niin että kun on se oma kärry niin kestää kaikille todella kauan ennenkuin seuraava pääsee mun jälkeen ja kassallekkin joutuu kertomaan että lisää tulee vielä.
Semmoiset ne junttifinskit.
Tätä samaa asiaa oon ihmetellyt. Ei näinä aikoinakaan toiset oppineet yhtään kärsivällisyyttä ja toisten huomioon ottamista kun on pitänyt pitää vielä enemmän turvaväliä ja odottaa että edellinen on mennyt. Toiset ei ota yhtään huomioon että kaupassa on muitakin ostoksilla. Sekin on ollut paljon ongelmana kun toisen pitäisi heti päästä kun edellinen vielä maksaa ostoksia. Kun sulla on niin kiire että maksamistakaan et voisi odottaa niin maksa ihmeessä ostokseni käyhän se mulle.
Jos mulle kävisi noin, varmaan vaistomaisesti heittäisin toisen ostokset lattialle.
Toi on niin ärsyttävää! Kerran tämmöselle tunkeilijalle sanoin, että kyllä sitä liukuhihnaa sieltä tulee koko ajan, että ei tarvii kiirehtiä toisten sekaan.
Toinen ärsyttävä joukko on kärryillä takapuoleen pökkijät. Kerran tämmöistä tönijää pökkäsin vastaan ja sehän meinas nurin mennä.