Kerro Finglish sana inhokkisi ja perustele
Legit -sanasta on tullut lasten suusta kuultuna viime viikkoina yliannostus.
Kommentit (628)
Duunata äsäriin. Mua duunattiin viikonloppuna äsäriin.
Oikeastaan kaikki lainasanat tuntuu oudolta, olkoonkin , että stadin slangissa on ruotsin ja venäjän kielen sanoista väännettyjä sanoja paljon, nykyslangissa voiton taitaa viesä englannin kieli..
Vierailija kirjoitti:
Bingaaminen. Yök. Jopa yle käyttää sanaa , areenassa osui silmiin enkä ymmärrä mitä se edes tarkoittaa tai eikä suomenkielestä löytyisi jo tarkoituksenmukaista sanaa.
Bing on Microsoftin hakukone. Kuten google. Bingaa vaikka itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavinta on kun nailta englantia viljelevilta ei tule yhtaan lausetta oikein aannettyna ja miettimatta sanajarjestysta.
Puhumattakaan aakkosista.
Why would my computer have Scandihoovian characters on the keyboard? Can you write in Chinese?
Jyy äär cörrect. Wee äär veri sÖrry
Combo, argh... En vain kestä!!! Eikö voisi vain sanoa, että yhdistelmä?
Olen luullut että legit tarkoittaa vapaata...
Smoothisti. "Se meni aika smoothisti".
Kuulostaa todella typerältä.
Lagittaa tai lagata tulee sanasta "lag", eli suomeksi substantiivina "viive" tai verbinä "jäädä jälkeen" jostakin.
Käytetään usein hidastelevasta nettiyhteydestä puhuttaessa, jolloin tämä anglismi ei ole lainkaan ärsyttävä, sillä sille ei ole yhtä napakkaa ja tarkkaa suomalaista vastinetta.
Huhhuh, ihme heittereitä koko lanka täynnä
Restokattu. Sana olisi siis englanniksi restock.
Tähän törmää kun joku somevaikuttaja kertoo, että yhteistyökumppanin tuote on jälleen saatavilla.
Esim. Nämä housut on nyt restokattu, ostakaa!
Meni ihan naama rullalle kun kuulin tuon ensimmäisen kerran.
Dinneri on oma inhokkini. Esim. "vedettiin siinä vielä hieno dinneri", kuten eräs NHL-jääkiekkoilija sanoi haastattelussa. N, kiekkoilijat eivät tunnetusti ole lukumiehiä: mm. Teemu Selänne on sanonut, että on lukenut elämänsä aikana vain yhden kirjan.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastihan tämä on se tapa jolla kieli luontaisesti muuttuu. Nuoriso keksii omia juttuja, jotka siirtyvät ensin puhekieleen ja myöhemmin osaksi kirjallisuutta.
Joistain tulee jopa kansainvälisiä käsitteitä, kuten lyhenteestä "OK" (Oll Korrekt).
Vierailija kirjoitti:
Canceloida tulee nyt ekana mieleen vaikka näitä olis varmasti paljon enemmänkin. Joka paikassa tuota näkee mutta merkitys ei ole edes päässyt avautumaan tälle juntille, siksi en varmaan noista pidäkään vaan sujuvasta kielestä.
Cancelointi on ihan toimiva sana kuvaamaan nykyistä some-vetoista kommunikointia. Se on vähän irvileukainen termi, joka kuvaa sitä miten joku ihminen voidaan "peruuttaa" erilaisista medioista mielipiteidensä perusteella, ikään kuin hän olisi show tai teatteriesitys jota pidetään sopimattomana.
Jos ei vietä paljon aikaa erilaisilla somealustoilla kommentoimassa ja esittämässä mielipiteitään aktiivisesti, tämä varmasti on aika vieras ja turhan tuntuinen asia.
Dissata. Älä dissaa mun muijaa, spede.
Vierailija kirjoitti:
Lakittaa. Hidastella. Tulee sanasta slug eli etana
Du skämtar? Lagittaa kommer från lagging. Lakittaa är helt korrekt finska.
Joka ikinen niistä, mutta kaikista kamalin on rageaminen. Voi stna. Lisäksi haluan valittaa alkuliitteen "epä-" käytöstä kun olemassa on ihan suomalainenkin sana. Ihminen ei ole epätyytyväinen, se on tyytymätön. Näitä tulee vastaan enemmän ja enemmän ja joka kerta meinaa ratketa verisuonki päästä. Ihme että olen vielä elossa. Toimittajat ja muut sanatyöläiset ei enää osaa käyttää omaa kieltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastihan tämä on se tapa jolla kieli luontaisesti muuttuu. Nuoriso keksii omia juttuja, jotka siirtyvät ensin puhekieleen ja myöhemmin osaksi kirjallisuutta.
Joistain tulee jopa kansainvälisiä käsitteitä, kuten lyhenteestä "OK" (Oll Korrekt).
Kirjoitettu kieli ei muutu puhutun kielen mukana, vaan kun kielenhuollon ammattilaiset tarkistavat aika ajoin kirjoitetun kielen ns. kielimuotoa. Vastaavasti Liikennesäännöt eivät muutu sen mukaan noudattavatko ihmiset sääntöjä tosiasiallisesti vai eivät.
https://www.kotus.fi/nyt/kotus-blogi/blogiarkisto/kaija_parko/kirjoitet…
Fartata. Hei kuunnelkaa nyt mä vedän kunnon fartin.