Murteela
Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.
Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.
Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.
Kommentit (2476)
Vierailija kirjoitti:
Lauantaita,
Monenlaisista asioista täällä on kirjoiteltu ja hyvä niin. Nyt on kuitenkin sillai, ettei minua huvita osallistua, mutta ehkä taas myöhemmin. Nyt odotan tk-lääkärin soittavan 13.6. mitä jatkoja labrakäynnistä seuraa. Minulla on kysyttävää ja teenkin valmiiksi muistilistan. Se on hyväksi toteamani konsti muistaa lyhyesti kaikki tarpeellinen.
Kaikkea hyvää täällä kävijöille. Nautitaan kesästä kukin vointimme mukaan!
T. Tilo
Voimisia Tilo, kirjottelet taas kun siltä tuntuu. Tuo muistilista on kätevä, muistaapi kyssyy tärkeimmät...
Sofialle vuan pikaisesti, itehä mie jo kerroin olevani outo. Ei mittää hättee misttää kirjotuksestas.
Kirjotan myöhemmin lissee.
Hyvvee viikonloppuu!
Kiitos Vuapukka, ku huojensit mieltäni. Ja hyvvää viikonloppua sullekki ja koko perheelle! :) S
Kiitokset kannustuksesta, ystavät! Kyllä tämä tästä valkenee, vaikka ainahan epätietoisuus tuppaa rasittamaan. Nopeasti kuitenkin selvyys saadaan, eikä mistään henkeä uhkaavasta ole kyse.
T. Tilo
Tuommone päätettiin hankkia retkeilyauton tilalta:
Jos ei linkki aukia, niin tuolla nimellä löytyy youtubesta, jos haluaa kattua Flingi itsestään aukeava pop-up -teltta
Ideana on, että voi tarvittaesa heleposti levähtää, eli mies voi ottaa päikkärit automatkalla ja minäki voin pötkötellä jonku aikaan. Voihan tuola syyä evväätki. Pittää saettaki. Ei tosin tuota sammaa hankita, mutta vastaava.
Hyvä tietää Tilo, ettei oo kyse mistään henkiä uhkaavasta.
Jahas, kello lähentellee yhtätoista ja ketju sulukeutuu yöksi. Hyvvää yötä ja kauniita unia kaikille! :) Sofia
https://i.pinimg.com/736x/ec/5d/71/ec5d71fc630aff854d86d3613f0afdec.jpg
Hyvvee sunnuntaita,
Meilä kun on iso perhe, ni on tullu järjestettyy aika monet juhlat. Hyvinhä ne on männeet, mutta kova työmua niissä oli. Ehkäpä muutennii on elämän aikana tullu palaveltuu immeissii niin paljo, että nyt on tullu mitta täyttee.
Jatkan varmmaa myöhemmin vielä ja otan kanttoo näihin teijän kirjotukssii
Mukavvoo sunnuntaita kaikile!
www.youtube.com ja tuolla nimellä löytyy: Flingi itsestään aukeava pop-up teltta
Oli edellisessä nimessä yksi viivaa liikaa. Tarkkaa hommaa.
Ei oo tarkotus siinä yöpyä kuitenkaan.
Vuapukka, sinoot ollukki aikasin herreillä. Kiva lukia sunki kirjotuksia, kuten kaikkien.
Nyt imuroimaan. :) Sofia
Vuapukka, myökii oltii köyhiä. Sitten kun kunnasta saatiin jottai vaateappuu, ni luokan eessä ne jotenki jaettii, et kaik näk. Järkyttävää touhua. Keskikoulussa en tient, mitä lukukausmaksu on, ko oltii ain vappaaoppilait. Joskus saatii jottai ruokalippujakkii ilmaseks. En ymmärrä, millä myö kirjat maksettii, no kierrätettii tietyst paljon siskolta serkulle ja takasin...
Sofia, kuissie Helluntain imuroit? Mie lähen karjalaissii kotseutujuhlii, laitan sen uuen Koita-design koltun piälle, siit varmaa kirjotinki. Pellavapaita alle...
Mukavaa Helluntaita kaikille
Ps olipas kätevä teltta :) kyl siin kelpais yötki nukkuu
Vuapukka, miekii muistan nuo matkaliput, lähteissä pit se pien tarkistuslappu antaa kulettajalle. Voi ei, ja yli 12v maksoi sen täyen lipun, alle sen piäs puolikkaalla. Mie kulin varmaa 15v ast sil puolikkaal...
Tuo evakkoasja siirty varmaa seuraaval sukupolvel traumana (miul), ko niist ei puhuttu. Sit ko ol aikanen ja ois osanna kyssyy, ei olt ennää kettää, keltä kyssyy... mie ainaki olen nii karjalaine luonteelt, vaik hämmeesee satuinki syntymmää.
Nyt mie olen oppint, et miunki luokal oli vaik kuinka monta evakon jälkeläist. Niist ei vaa sillo puhuttu. Koulukaupunkii olt perustettu palstat evakoihe perreisii ja kuulema koko kaupunkin väkluku tuplaantuit, ko evakot tulliit.
Mien en taho täst vaahota, mut tää kaik on meiän kaikkien lähihistoriaa. Evakot, Karjalan luovutus. 1990 piäs sinne kotikonnuill käymää. Mie olin mukan. Sen jälkee käi monet. Kuviteltii, et sinne piäsöö koska vaa uuestaa. Eipä piäse, ko Venäjä hyökkäs Ukrainaa...
Mie pyyän anteeks, ko hiillyin ja kiihyin tähä aiheesee. Mut jos hetken mietitte työkii, jotka voitte mennen, tullen käyä lapsuuen maisemis.
Evakot ei voinu, ennenku kymmenien vuosien päästä. Ja enää ei.
Soon hyvä, ettoot Vuapukka osannu sannoo takas tai toimia muuten siinä vaiheesa ku alako mennä muitten käytös pahasti yli. Soon kumma, miten varsinki ennen, mutta nykyäänki, muut ihimiset kokkee oikeuekseen puuttua toisen ihimisen ulukoseen olemukseen, vaikkapa pittuutee, pyöreytee, laihuutee tai mihin tahasa ja vieläpä muitten kuullen aina. Soon nii ärsyttävvää, ja kyllä ne jää mieleen loppuiäkseen, vaikka yrittäski olla myönteine ja unohtaa mokomat tyhymien ihimisten rumat sanat ja teot.
Luuletko Vuapukka, että nuo kiusaamiskokemukset on jotenki vaikuttanu siihe, että oot mieluiten kotona, vähä ku turvapaikasa, mihi ei muut pääse sua loukkaamaan? Oon ite miettiny, että mulla saattaa olla se yhtenä syynä kotikissanä elämisseen.
Nyt lähen tekemään ruokaa. Mukavaa päivää, pallaillaan. :) Sofia
Ehtoota vielä, ootko Saiko reissusa. No pian tuut takasi. :)
Doris, mullon vaan muutama pyhä vuojesa, jolloen tee jottain kotitöitä. PItäs varmaan viisastua. :)
Vuapukka, kovasti oot sinäki juhulia järjestäny. Meillois varmaan molemmilla hyvä jo päästä helepommalla monenki asian suhteen.
Eipä täsä muuta. Terkkuja Miinalle, Almastiinalle ja Emmastiinalle. :) Sofia
https://www.etlehti.fi/galleria/77/minun_puutarhani/7956/kesa_ja_perhos…
Hiljaista kuin huopatossutehtaalla.
Huomenia satteen keskeltä
Misähän sinä Saiko oot? Toivottavasti on kaikki hyvin. Oon tosi monta kertaa ollu han turhaan huolissani, kun joku kirjottaja on pitäny ihan oikeutettua taukua kirjottamisesta. On myös heitä, jotka eivät oo koskaan palanneet kirjottammaa, emmekä tiiä, mitä heille on tapahtunut. Se on jotenkin surullista. Tokiha tämäki ketju joskus tyrehtyy, kuten kaikki. Se kuuluu elämään, aikasa kutaki.
Heräsin jo viieltä ja nousin ylös kuuelta, ku ei uni tullu. En nyt jaksa enempää kirjottaa. Yritän päästä vielä unnee.
Mukavaa päivää kaikille tasapuolisesti. :) Sofia
https://bin.yhdistysavain.fi/1593691/XPuu6rzV297obOg2w1sh0aRx-L@1000=lf…
Keskiviikkoiltaa,
Nukkumisista on täällä ollut juttua. Olen saanut hyvät unenlahjat, kun vain ei ole liikaa kipuja. Nukun, kun saan itseni vaakatasoon ja tyyny on sopiva.
Tyynyistä onkin pari kokemusta matkoilta. 70-luvulla Pariisissa oli sellainen pitkä makkaran muotoinen tyyny, jonka kanssa nukkumisesta ei tullut mitään. Muistan eka yönä mytänneeni kylpypyyhkeen ja joitakin vaatteita pääni alle. Sitten menin respaan marmattamaan, että sain nukkumakelpoisen tyynyn.
Toinen tapaus oli joko Bulgariassa tai Romaniassa, kun tyyny oli aivan kummallinen. Jouduin purkamaan sauman ja sisältä löytyi rautalankainen jousitus kuin jostakin sohvasta ikään. Kaivoin sen ulos. Ainahan turistilla oli neuloja, lankaa ja sakset, että saatoin ommella tyynyn siististi. Liekö kukaan edes huomannut tapahtunutta. Jousituksen kiikutin pois hotellihuoneesta.
Nämä jutut vain kevennyksenä. Kaikenlaista on ehtinyt sattua, mutta aina on ratkaisu löytynyt. Välillä on tarvinnut laittaa mielikuvitusta ja huumoriakin peliin.
T. Tilo
Sofia kiitos ku huolehit miusta. Miekii ain ajatteln jos ei oo kuulunt muutamaan päivään.
Oltii tosiaa reissussa autolla muutama päivä ja yö ja tavattii samanhenkisii täysin tuntemattomii matkailijoita. Pit kokkeilla iha uusii haasteita, ku pit saaha poiketa täysin tavallisest rytmistä ja olemisest. Kokkeiltii autolla erilaista elämää täs iäs ja iha uusiii paikkoja ku aikasemmi. Hoksottimmii tarvittii ja se ol hyvä.
Miu mies ei oo puhelias, mut viihtyy silti ventovieraihe seurassa ku mie oon mukana. Mie oon melkosen puhelias ja lähes ain alotan juttelun. Mie se taas puhuin ummet ja lammet ja mite mahottoma mukavaa ol erilaisii ihmisii kanssa olla juttusilla - ei liian kauvvaa. Oltii myös musiikkii kuuntelemassa ja pöyvvässä istu puheliaita ihmisii ja juttu luisti. Oon pant merkille, et miun on alotettava vaik tikusta juttelu, siit se sit kehittyy.
Nyt on olo, et oon vähäks aikaa ammentant itsein tyhjii. Aika kulluu nyt omissa puuhissa ja ilma suurempaa juttuseuraa. Huomasin, et on tarpeen joskus tehhä jotakii iha uutta ja tosiaa poikkeavaa arjesta, vaik vaa muutaman päivän. Ja ku mie toisinaa välttämättä tarvitsen tätä "puhistautumista".
Tääl on monta syvällistä keskustelluu olt. Nuoruuvven harmit jatkuut aikuisikkään saakka. Toisinaa nousoot nii voimakkaas essii, et tuntuu, ettei ylipääsyy oo ollenkaa. En oo osant sannoo takasii, enkä oo osant puolustaa itsiäin - no kuitekii pärjänt, mut ussei olt koton pahalla mielellä jos vaik joku töissä on poikkipuolista sanont. Yhä on sellasii hetkii, et harmittaa, ku en ossaa antaa takasii. Kotikasvatuksen mukkaa ain muka oltava se viisaamp, joka antaa periks, ettei tule riitaa. Hankalissa tilanteissa pitäis muistaa olla vähä aikaa hiljaa enne ku ottaa kantaa asiaan.
Hyvvii unia kaikille. Nukuin hyvi autossa, iha kerrassaa 7 tuntii melkei yhtä kyytii.
T. Saiko
Lissään viel, et reissun jälkee on nii mahottoma mukava tulla ommaa kottii. Kaik tuntuu nii hyvält ja helpolta.
Kuuntelisin nyt Irwinin biisin Maailma on kaunis.
....On vapautta istua iltaa yksinänsä
Ja tuntea tutkia omaa sisintänsä
Ja elää elämäänsä, ja elää elämäänsä....
T. Saiko
Ollaa reippaita ja kirjotellaa palstalle, eihä sil oo vällii onks suurta tapahtummaa tai normaalii olemista. Ain tään ketjun saap etsittyy tuolt toisii joukosta.
Karjalaiset perinteet on miullakii yhä voimakkaast esillä. Murre on nii kiinteä sidos entiseen. Miusta on kaunista lukkee ja kuunnella sitä vanhempiin käyttämää murretta. Harmitti ku käin koulukavereihe koton, ni siellä ol kaikkee vanhempaa suomalaista antiikkii, mut meil ei olt kuparpannuja eikä kattiloita laittaa näkyville. Mummo onneks sai matkaan kaikkee tarpeellista. Ol rukki ja vanhat lamput ja hei päästävedettävät sängyt myös. Kaikkee ol, mut rajotetust. Mummo kerto, et laittoit monta kerrosta vaatteita, siis hyvvii mekkoja, päällee, ku ei ois muute mahtuneet mukkaa.
Tännää oon tupahommissa ja oottelen, et sae joskus loppuu. Kirppikselle mänen korjoja jahtaamaa.
Hyvvää päivän jatkoo.
T. Saiko
Kiitos Tilo!
Onnea sulle terveysasioihin, jotta kaikki menis hyvin ja mukavaa kesän jatkoa. :) Sofia
https://images.gardenseedsmarket.com/images/detailed/76/min_Lilia_-_mix…