Murteela
Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.
Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.
Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.
Kommentit (2482)
Kivoja kirjoituksia. Nämä murteet onkii siit hyviä, et nämä antaat aivoille työtä kirjoittaissa ja lukiessa. Mie en puhu tälviisii, ku ei oo kettää jolle puhuisin. Joku nuoremp ol äkessään, ku ol ottant Kalle Päätalon kirjan kättee ja viskant mänemää sanomalla, ettei sitä kukkaa ennää ymmärrä. Mie oon lukent mm. Pätalloo ja se on hauskaa kielellisesti ja historiaa sisällökästä samalla.
Musiikkii kuuntelen, mut oon yrittänt saaha päähäin jopa tätä uutta hardrokkia (sanoista en tykkää), Michael Jacksoniin vasta nyt tutustuin, Elvis Presley ei oo hänen voittanuttaan. Stevie Wonder, Billie Eilish, Arianda Grande, Taylor Swift, Ed Sheeran. Yritän näitä erottaa toisistaan. Ei oo miun musiikkia ennää kun viep keskittymiskyvyn. Täytyy yrittää pyssyy ajan tasalla.
Kauppakeskuksissakkii on justii tätä uutta musiikkia ja kyl ostosten teko käyp sukkelaa, ku isäntä sannoo, ettei hää kestä tällasta musiikkii kuunnella. Ei liikkeissä tangoja tai muita kauniita biisejä soiteta. Toisissa liikkeissä ei oo äänihäiriöitä.
Niist rappusist varottelen ain, ja olin kaukaa viisas ja yhtee kerroksee tungin kaiken asuinpinta-alan. Täs toises koissa ollaa tyytyväisii kun kiivetää rappuja tänne isännän talon kolmanteen kerrokseen, siin on liikuntaa.
Tää talo on sen verra iso, et saahaa ellää iha ommaa elämää tääl kolmannessa, meil on koko piha ja takapihat omassa käytössä, sinne ei oo kellää asiaa, portit on aina lukossa, ettei tuntemattomii tule yllätyskäynneille tai tavaroita häviä pihalta.
Nii ois ihana ottaa kissa, siit on aivan mahottomast iloa. Myö jouvvuttii nukuttammaa mei kisu, yhessä päivässä se uupui, ja sen jälkee ei mikkää oo olt ennallaa. Sen kanssa oli nii säännöllistä herätä aamulla ja mennä ulos ja tehhä pihatöitä ja illalla istuttii ulkona ja vartuttii ku kisu tuli omalta kierrokseltaan ja lähettii kaik kolme yhtä aikaa sissään. Hää ain jäi varttumaa oven etteen, et isäntä tul työpajastaan ja laitto oven lukkoon ja sit myö kaik kolme yhtä jalkaa mäntii sisälle. Se ol nii säännöllistä aikaa. Voi sentään. Se ol 8 vuotta mei elämästä tehokasta aikaa. Onneks meil on punarinta, kuha se vaa tulis pessää tekemää sinne isännän miesluolaan, useina vuosina on olt pesä jossakii isnnän naulalaatikossa. Se seuraa meijjän puuhia.
Pitkäks meni taas, mut mie vaa näitä ajatuksii tänne laitan. CDtä miulla on kuunneltavaan ku oon keränt niitä kierrätyskeskuksista, hyvvää kotimaista musiikkia ja klassiseen saakka. CD ei ennää kellekkään kelpaa, no miulle.
T. Saiko
Sofia oot mahottoma hyvi saant miun hajanaiset ajatukset koottuu yheks kokonaisuuvveks.
Sofia mietit rivitaloasumista. Meille se ei ois ollenkaa käypäne, ku miulla ei ois silmille katseltavvaa, vaan pitäis ain kiinnittää katse naapureihe olemissee. Kerrostalokaa ei meille käy. Miulle ois kamalaa yhtiökokoukset ja yhteisistä asioista päättäminen ja hankinnoista ja vesimaksuista ja autoipaikoista. Autopaikkoja ei missää oo ennää tarpeeks.
Kysyn tutuilta, et mihi myö parkkeetataan, jos ei kaupungista löyvvy paikkaa, ni mie kutsun ihmiset meille kylään. Meillä on autopaikat omalla tontilla. Se on OKT asumisessa myös hyvä ja saap renkaat vaihtaa ja muuta touhuu tehhä, meillä ku sellasii puuhia on aina. Miu hyvä ystävä (autoton) asuu oikei upealla paikalla Helsingin Töölössä, mut hänellä ei oo tarjota parkkipaikkaa meille. Jääp sellaset vierailut kokonaa. Hää sit lähtee junalla liikkeella.
Se vielä, et miulle on tärkeää kotona sisällä tai ulkona ollessa, että miulla on näköalaa. Silmien pittää saaha levätä maisemassa. Eli ikkunasta katsoessa jotakii kaunista ja jokaisesta ikkunasta pittää näkyä kauas maisema, tai puolikas maisemaa. Ulkoon ollessa silmiin pittää saaha levätä kaukaisuuteen ja yli toisten tonttien ja talojen ohi. Ei ne naapurit minnuu kiinnosta, mut silmät vaatiit näkyvyyttä.
Mite sie Sofia ajattelet syöväis vähemmä? Sie oot kovast hoikka, vaatteihe koosta on olt puhetta. Oisko siun vaa yritettävä syyvvä, vaikka ei maistuis, tietys pääkipu ei innosta? Suklaata ja leivonnaisia siun hoikka vartalo kestää hyvi. Syöpiks siu mies reilusti? Miun on sellane, ettei hää syö jos ei ole nälkä, eikä millokaa isoja annoksia. Ja siinä on joskus taistelua kun meilkii on ruoka-ajat, eikä sillo saa mansikkavoileipää ruveta syömään vaan lämmintä ruokaa.
"Ei maistu" tai "ei oo nälkä" juttuu oon kovast pohtint, ku miulle maistuu aina, olkoo ilta tai päivä, no aamulla ei, tai suolanen tai makia. Tuttavilla on paljon laihtumista, enkä mie ymmärrä sitä, onks tää ikä sellane? Doris eikö ois paremp alottaa vaik 3 kilon päämäärästä, tuo 10-15 killoo tuntuu jo alottamissee pelottavalta.
Nyt piän vähä taukoo kirjottamisessa ja seuraan mitä teil on ajatuksissa.
T. Saiko
Hei kaikille
Täll viikoll oon oikiast ollu ihan sekasin päivistä. Ko suunnitelmat men uusiks het maanantakina. Vel soitti ja tek miulle ohojelmaa, mikä ol eri ko olin ite aatelt.
Lemmikeistä, ei oo miul tai meill olt koskaa mittää. Ollaa reissattu aika paljo enkä muutenkaa oikei tykkää. Kissat on miust vähän katalii terävine kynsinee, kivoja koiria oon muutaman tavana. Lapsuuskois kyll ol ain koira ja navettakissoi joskus. Ol meil miehe veljen papukaija kerran viikon hoijoss. :)
Arvatkaas, mitä myö eilennä kaupass ihmeteltii? Olin löytänä penkast isoja kaljatölkkilöit ja palauti ne, pantin hinta 0,15€, siis sama, ko pienen tölkin ja metallia on miltei tuplast. Kassa sano napakasti, et eihä se asiakkaallekaan maksa enempi. Mut muovipullot on 0,10 - 0,40 € pantiltaan...
Metka, miten jottai tuoss ärsytti murteela kirjottelu, ettei ymmärrä enempi kuin ranskaakaa, luul jotta tääl jotenki ylpeillää murteist. Jo, jos murretta oikiast osaisin kirjottaa, varmaa oisinki ylpiä.
Nytten en toivottele ennää mittää, ko eilennä jo toivotin
Doris
Aamupäivää
Ja kiitos Saiko, en minä ees huomannu, ettoisin jotenki sun ajatuksia koonnu, mutta hyvä, jos oon niin sattunu tekemään. Oot kirjottanu hyviä asioita asumisseen liittyen, niinku Doriski, ja ne ovat vahavistanneet mun ajatuksia. Tuo on meilä sama, että ikkunasta ois hyvä olla mieleiset näkymät. Ne ovat olleet mulle aina tosi tärkeät. Täsä kodisa ei näy niin palijo taivasta, mitä haluaisin, ku on niin korkeita puita palijo ympärillä, mutta toisaalta puut tuovat näkösuojaa, mikä on mukavaa.
Oon aina tykänny ranskan kielestä, joten on kiva, jos joku vertaa murteitamme siihen. :) Ja Doris, kirjotikko sinä tännää tavallista vahahemmin murteella, vai kuvittelenko vaan. Se on totta, mitä Saiko kirjotit, että tämä kirjotustapa on samalla myös hyvvää aivojumppaa. Siksi välillä kirjotan myös iliman murretta, etten unohtais sitä tapaa ja sen jäläkeen on taas hetken haasteellista kirjottaa näin.:)
Doris, meillä, kuten Saikollakin on ollut ihania kissoja, Almastiinalla kans ja Tilolla ihania koiria, mutta on mulla kokemusta myös vähä äkäsempien kissojen kynsistä, joten ymmärrän, mitä kirjotit. Siitä tuliki mieleeni, että kerrothan jossain vaiheesa sen, mitä aattelet siitä kissan hännän nostamisesta. Kiitos.
Nyt pittää lähtä ruoan laittoon, joten vastaan Saiko myöhemmin sun kysymyksiin.
Ilua ja valua päiväänne! :) Sofia
No, mie kerron nyt sen kissajutun:
Yhen mielestä se sanonta tarkottaa, että ihmisen pitää ite pärjätä, yksin, ilman apua, tuli mitä tuli. Ja toinen vieressä kehuu itseään ja pärjäämistään, tarjoamatta edes tarvitsevalle apua.
Minä taas aattelen sen niin, että terveellä tavalla oma tekeminen ja osaaminen on välillä hyvä tuoda esiin. Ylpeilemättä liikaa, mutta terveellä itsetunnolla: Hyvä Minä!
Siis kyseessä sanonta: Kukas se kissan hännän nostaa, jossei kissa itse?
Sillä kyselin, miten työ tän näätte.
Sofia, yritin kyllä kirjottaa äsken enempi murteella, mut mulla menee niin savot ja karjalat sekasi. Tahtosin osata oikeaa karjalan murretta.
Ja joo, ranskan lyhyt oppimäärä on mullakin takana. Kaunis kieli
Doris
Saiko, miullapas on monta C-kasettia... löysin aitalta vanhan radioni, siin on kaks kasettipessää. Molemmissa ol ite äänitetyt kasetit ja eikun soimaa. Toimi ihan hyväst :
Doris
Ja viel yks juttu, sit lähen lihapullien tekkoo. Sain ystävänpäivälahjaks semmoset 'pihit' millä saa puristettua pyöreitä, samankokosia pullia. Testi.
Siitä kun tuo yks vinoili ranskan kielest... ei niin pientä pilaa, ettei totta toinen puoli: eiks ois kätevä keino ylläpitää aiemmin oppimaasa kieltä, ku tääl olis omia ketjuja eri kielille?
Miettikääs sitä :)
Doris kiittää ja kumartaa ja antaa toisill tillaa välill
Mie vaan tiskaan astioita ja luuvalla lakasen lattioita.
Ja tosi hyvä idea ois tuo, ettois ketjuja, misä pittää yllää ommaa kielitaitua. Hyvä Doris. :)
Ja nyt ompelusten kimppuun - valamistelen (harsin) ne ompelijalle, nii ei tuu niin kalliiksi. :) Sofia
Kiva että saadaan aina vollotteluketju poistettujen tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Kiva että saadaan aina vollotteluketju poistettujen tilalle.
Mikä?
Ja miks poistettu?
Nuo kaksi viestiä tulivat vahingossa väärään ketjuun.
Hyvvee alakuilttoo!
Murtteet on miusta kauhhee mukavvii. Miekkii ku oun kotosi mualta pikkusesta kylästä, ni ei myö olla koskkaa puhuttu kirjakielelä, suati muila vierraila kielilä. Emmie senttää töissä tällee viännä, mutta joku miut pisti nytte viäntämmää. Nytte mie kirjotan puhelimela, ni tää yrittää koko aja muuttoo tätä miun teksttii.
Työ outta tiälä kirjottanneet asuntoasijoista. Myö asuttaa nykysi iha omila kätösilä rakennetussa talossa. Isoha tää on meile, van hyvä on olla tilloo, ku lapset tulloo käymmää, ni soppii nukkummaa. Mie oun asuna rivitalossa ja kerrostalossa. Siitä kerrostaloasunnosta muutettii tähä viikkoo enne esikoise syntymmee. Vauva synty vähä enneaikasesti, ku miekkii kannoin tavaroita ja kolomannessa kerroksessa ol se entine asunto, eikä siinä ollu hissii.
Se yksiö oli iha uus, ku muutettii siihe. Työpaikale ol vuan 700 metrrii matkkoo. Hyvi siinä män meilä, ku olttii nuorrii ja rakkaus ol suht uutta. Kaikki palaveluttii ol lähelä. Nuapurissa asu nuor perhe, joihe vauva itki aika paljo. Mie säälin niitä issee ja äittii, ku rankkoo varmmaa ollu, ku ei ou suanneet nukkuu.
Rivitalossakkii kuulu iänet selevästi, mutta siinä ol hyvä, ku ol muantasala se asunto.
Ollaa mietitty, että rivitalloon vois muuttoo, ku ei ennee jaksa tehä näitä omakotitalon hommii. Mie suattasi assuu kerrostalossakkii, mutta mies ei halluu muuttoo kerrostalloon. Pittää toivvoo, että pyssyy kunnossa, ni vois vielä assuu tässä talossa.
Viäntelemissii ja hyvvee illajjatkkoo!
Iltaa taas.
Täällä on kirjoiteltu monipuolisesti asumiseen liittyvistä asioista. Makua on kaikenlaista ja monella on kovat, joskus mahdottomilta kuulostavat vaatimukset asuinpaikan suhteen. Mikäpä siinä, onhan Suomessa valinnanvaraa.
Itse taidan olla vähän rottamainen sopeutumisen suhteen. Tuonne yli kolmekymppiseksi ehdin asua monenlaisissa, hyvinkin vaatimattomissa kämpissä niin omakotitaloissa alivuokralaisena kuin kerrostaloissa. Hesassa piti mennä ikkunan viereen, että näki palan taivasta korttelin ympäri umpeen rakennetuissa kortteleissa.
Varhaislapsuus kului metsänkorvessa, jossa aina riitti mielenkiintoisia juttuja, vaikka leluja ei ollutkaan. Mutta olivat eläimet, joita sain hoitaa pienestä pitäen. Vieläkin muistan ystävällisen possun röhkinän ja herkästi liikkuvan kärsän, kun tehtäväni oli viedä ruokaa purtiloon. Possu aina syksyllä teurastettiin. Se oli ihan luonnollista, vaikka harmittikin.
Matkoilla minulle kävi peti kuin peti. Nukuin aina hyvin ensimmäisestä yöstä alkaen. Tänä päivänä pitää vähän tyynyjä asetella, muuten ei ole tarkkaa. Selkä ei juurikaan vaivaa levossa.
Kerran joltakin Kreikan saarelta oli paluulento aamuyöllä. Nousuun lähtöä odotellessa olin nukahtanut ja heräsin, kun oli kuulemma lennetty jo puoli tuntia. Korvat olivat lukossa. Harmitti, koska hukkasin nousukiidon ennen ilmaan irtoamista. Se oli aina paras hetki lentämisessä.
Siis ihan turhanpäiväistä höpinää tällä kertaa. :)
Hyvää loppuiltaa!
T. Tilo
Huomenta täältä plus 4 asteen oloista.
Ootteko kattoneet tv:stä tuota sarjaa Unelmia Italiasta: Se on ihana:
https://www.mtv.fi/ohjelma/30836f25f77f1708480c/unelmia-italiassa
Saiko, onko sulla siis ihan tuuletusikkunat vai tuuletusluukut? https://puutuotekauppa.fi/wp-content/uploads/2021/04/MSEALTLU_3.jpg
Meillon tuuletusikkunat, mutta ottasin mieluummin ne luukut. Oon ylleesä laittanu verhot siten, että ne peittyvät.
Niistä ruoka-asioista. Jos mullei ois ollu lapsesta asti näin huono vatsa, niin oisin varmaan paljon isompi ihiminen nuin levveyssuunnasa, sillä oon kulinaristi. En voi syödä kovin paljon, koska vatsakivut sekä ylä- että alavatsalla pahenevat. Siksi pysyn hoikkana, mutta myös aliravittuna. Mieheni ei oo kulinaristi, mutta nykyään piän hänenki ruokavaliota herkkuina, sillä hää saa syyä niin monipuolisesti. Parin ruoan lisäksi päivässä hää syö palijo välipaloja; porkkanoita, omenoita, kurkkua, pähkinöitä, manteleita, taateileita, jogurttia marjoilla, myslillä jne. Itse kaipaisin paljon hedelmäsalaatteja, erilaisia rahkaherkkuja jne. Tykkään myös makiasta, mutta en sitäkään kovin palijo syö. Pari-kolme palaa suklaata päivässä, pari kuivattua aprikoosia ja joskus leipomiani tuotoksia.
Tilo, nuista asuntovaatimuksista. Omalla kohdallani on niin, että koska en ole juurikaan matkustellut, vaan olen ollut lähes koko elämäni ajan vapaa-ajat kotona, niin on ollut ihana nähdä ikkunoista luontoa ja tähtitaivasta, joita katselin lapsenakin paljon johtuen siitäkin, ettei sisällä saanut juurikaan olla. Työpaikkojen nähtävyydet ovat ollet enimmäkseen toimistoympäristöä ja ikkunoista muita korkeita rakennuksia. Asuntojen suhteen minulle merkitsee eniten käytännöllisyys ja sitten vasta kauneus, vaikka toki siihenki panostan, mutta en siinä määrin, mitä todella monet varsinkin nykyään tekevät, jopa niin, että kodista pitää tehdä pääasiassa kaunis, ja samalla se voi olla tosi epäkäytännöllinen.
Katsoitteko eilen Remppa vai muutto -ohjelmaa. Esim. sitä katsellessa ajattelin, että aika vaativia monet ovat, mutta miksipä ei kulkisi kohti unelmiaan.
Edelliset pari kotiamme olivat paljon vaatimattomampia kuin tämä "kartano", mutta jostain syystä olen kokenut ne paljon kodikkaammiksi. En ollenkaan kaipaa näitä ns. arvostettuja hienouksia, mitä tässä talossa on.
Vuapukka, ihana, että saaneet asua jo kauan omassa rakentamassanne kodissa, vai oliko se rakennuttamassanne kodissa. Niin olisi meidänkin pitänyt tehdä, mutta epäilimme, että se on liian raskas urakka, kun ikää oli jo reilusti siinä vaiheessa, kun sitä aloimme harkita. Nuorena sitä uskaltaa ottaa isojakin projekteja ihan eri rohkeustasolla.
Jatkuu... :) S
Hei!
Tilo, hyviä asioita hyvin kirjotat, joten ethän kirjotuksiasi höpinäksi moiti. Minuston aina ilo lukia teijän kaikkien kirjotuksia. Ussein niistä oppii ja voi tarkastella omia ajatuksiaan monellaki tavalla. Voi myös herätä muistojaki, miton melkein unohtanu, niinku vaikka tuo korven keskellä eläminen. Ei ihan siten asuttu, mutta mettää oli silti palijo lähellä ja vesistöä ja monenlaista luonnonkauneutta, ihania luonnonkukkia. Leluja ei juuri ollu. Käpylehemiä tein ja kivillä leikin kodin lähellä hietikolla. Mielikuvitus oli apuna korvaamasa vähiä leluja, ja luulenpa, että se oli vaan hyvä asia. Lemmikkejä ei ollu, mutta mummolassa oli heppa, lehmiä sekä vasikoita.
Doris, kiitos kissajutun selevityksestä, eli aika lailla samoin ajattelemme siitä me kaikki, jotka asiaa kommentoitiin. Ja Saiko, kiitos ku kerroit elämästänne kissan kanssa. Tuossa Unelmia Italiassa -sarjassa on ihana Reino-koira, iso ku mikä, mutta niin lepposa ja sulonen. Olen iloinen pariskunnan puolesta, kun he todella pitkän odottamisen jälkeen saavat vihdoin lapsiunelmankin toteutumaan, vaikka ehkei lasta sarjassa tulla näyttämään. He saavat 7-vuotiaan lapsen ulkomailta, ja uskon, että lapsi saa ihanat ja rakastavat vanhemmat.
Olen Tilo myös iloinen sinun puolestas, että oot ollu aina hyväuninen. Se on mahollistanu sulle palijo hyvvää, kuten varmaan tiiätki. Ite oon ollu lapsesta asti tosi huonouninen, heränny ihan pieniinki ääniin tai jos valo on lissääntyny huoneesa. Huonounisuus on ollu valtava rasite ja varsinki kerrostalosa assuisa olin aina aika väsyny, ku yöt oli niin rikkonaisia unen suhteen.
Saiko, nuista varttuneempien ihimisten laihtumisista. Minäki tunnen erään, joka on ollu koko aikuisikänsä hyvin pulska, mutta ihan vaan alako laihtumaan, vaikkei muuttanu yhtään mittään ruokavaliosa eikä liikunnasa. Joillaki liika laihtumine voi olla riski, jos tulee vaikka joku sairaus, eikä hällä olisi vara ennää laihtua yhtään. Joku oikein laiha vanhus voi jopa menehtyä pahimmillaan silloin, joten vanhuksilla ois hyvä olla muutama kilo ylimäärästä. Toisaalta on hyvä, jos ihimisellä toimii luonnostaan se nälän tunne, eli jotku vain pärjäävät vähemmällä ravinnolla. Haasteellisia asioita nuo ovat.
Aiheesta totteutukseen. Lähen kohta lämmittään eilistä kaalilaatikkua. Nam, soon aina nii hyvvää.
Kaikkea hyvvää päiväänne! :) Sofia https://img.pixers.pics/pho_wat(s3:700/FO/54/56/15/76/700_FO54561576_b2…
Asunnoista:
Olin nuorena pikkupuutarhalla töissä, useammassakin ja niillä oli aina työsuhdeasunto tarjolla. Eka oli kesämökkimäinen hirsitalo, upea. Meit asu siinä 4 likkaa, sulassa sovussa. Sit asuin uskovaisen naisen kämppiksenä, en kehdannu olutpulloa saunailtaisin pitää jääkaapissa :) Oli muuten 'kuiva kunta', pyöräillä piti kymmenisen kilometriä naapurikunnan kyläkauppaan. Sit asuin vintillä yhen likan ka, alakerran nuoripari meni naimisiin ja mekin saatiin kutsu häihin...
Opiskelu sisäoppilaitoksessa, eka työpaikka tarjos asunnon, vintissä vanhassa talossa. Eka vakityö: pikkuruinen mummonmökki löytyi läheltä, vuokraisäntä teki pienen remontin mm kokolattiamatto pois keittiöstä!
Sit asuin pitkään kerrostalossa. Ihan ok, mutta ikävä maalle ja mummonmökkiin.
No, nyt ei oo punainen tupa, eikä perunamaa (toki vois laittaa), mutta katson maalaismaisemaa ja ymmärrän, kuinka onnellinen voikaan olla hän, joka maalla aina vaan saa asustaa...
Asumismuotoja on paljon, toivon et jokaiselle löytyis omanlaisensa.
Otin pakastekalaa sulamaan, lähen ulkoilemaan sen sulaessa...pottua ja porkkanaa oheen. Naminam
Mukavaa päivää kaikille :)
Doris
Aamulla on mukavaa puuhaa, ku kavereiden kirjoituksia voip lukkee.
Muistaaksein pihla-ikkunat ja ne on kirkasta lassii molemat "tuplat" ja yhessä aukeevat ja välissä on sälekaihdin. Ikkunat ois kauniimmat ja 10% enemmä valloo jos niitä turhia sivuikkunoita ei ois. Kolme ulos johtavaa ovvee voip laittaa apposellee jos tahon tuulettaa, esim. kun takka savuttaa sisäänpäin, huh sen kanssa jos oon liian kiireinen enkä laita paperinpaloja aluksi, et hormi lähtis vetämää.
Miulla on ongelma, mite saaha kaik vaatteet tuuletettuu ja kaapit ja seinät myös raikkaiksi tään pitkän talven jälkee - raikkaus on ongelma. Ostin cotton-hajuista suihkutinta ja samalla suihkutinta vaatteille myös, ja se haju on nii inhottava, sitä voip kirpputoreilla tuntee joissakii raikastetuissa vaatteissa, kävelen ohi kiireesti. Onko teillä käytössä raikasteita?
En siis millokaa oo voint sietää ees saippuassa hajuja, saati pyykkipulverissa.
Maksaessain tuli mukavan kassarouvvan kanssa juttua hajuista ja hää kerto käyttävänsä etikkaa ja astianpesuainetta ja suihkuttavansa sitä ja lika ja hajut lähtevät. En oo millokaa etikkaa käyttänt, ku miulle se on paha haju, siis nyt ajat muuttuut ja pitänee hyväksyä etikka puhistusaineena.
Mite tei kokemukset ovat etikka plus mitä sen kanssa sekoitatte lian ja hajujen poistamiseen? Nii ja missä suhteessa?
Saiko on näi kauvva elänt, eikä oo millokaa etikkaa hyväksynt. Soodaa ja sitruunahappoo kyl oon käyttänt.
T. Saiko
Ravipalsta ainakii on hevostalli.netis iha sontakasa, siel saap kirjottaa mitä tahtojaa eikä poisteta. Jokkuu asiallinekkii kirjotus saattaa sekkaa mahtuu, mutta nuo muutomat pillaa pelin.
Murteella brassailu on sama kuin kirjoittaisit tänne vaikka ranskaksi! Mitä järkeä on käyttää kieltä, jota kaikki eivät voi ymmärtää. Pelkkää narsistista itsekorostusta!