Murteela
Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.
Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.
Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.
Kommentit (2482)
Tilo
Ihana tarina, surullinenkin. Kiitos kun jaoit.
Doris
Kiitos Tilo kertomastasi. Aika hurjat asuinolosuhteet sullon lapsena ollu - jä vähä muutki olot, ku sota-aikaki elämäänne varjosti, mutta onneksi oli kissa lämmittämässä ja lehmän kylkiki välillä. :)
Assuin murkuksi asti perheemme kans aika pienesä kojisa, yks pieni huone ja oikein pieni keittiö. Talvisin ikkunat olivat ylös asti jääsä ja ulkoveski kaukana. Hanasta tuli kuitenki kylmä vesi sentään. Nykyään lapsilla on Suomesa assuinolot onneksi paremmat ku ennen.
Apteekkiin soon lähettävä. Kertoilen muuta myöhemmin. Kiva, ku olitta kirjoittanneet mielenkiintosia asioita. :)
Ilua ja valua päiväänne! :) Sofia https://w0.peakpx.com/wallpaper/215/696/HD-wallpaper-little-house-in-th…
Minäpäs vallan innostuin;)
Nyt on sämpylätaikina nousemassa. Mietin pakastimesta jottai kohvin kanssa, mutt mikäs sen paremp ko tuore sämpylä...
Näin mie yllätin itsein: imurointi, tiski, sämpylät... mitä tapahtui laiskuri-Dorikselle?
Miksi pitäisi kirjoittaa murteella, kun en sellaista edes puhu?
Enimmäkseen murteet ovat rumia. Kiljaiskaa nyt tästä!
Vierailija kirjoitti:
Ehkä haluaisit ylläpitää vaikka isovanhempiesi murteita. Murteet ovat kallis perinne, jonka soisi säilyvän. Evakkoisäni perinnettä vaalin, yritä oppia karjalan murretta aina paremmin.
Siksi.
Vierailija kirjoitti:
Voit kirjoittaa joko murteella tai ilman. Se ei ketään häiritse. Siitä on sovittu jo aikaa sitten. Ja vaikka ranskaksi. :)
1465, eihä siun tarvvii kirjottoo murtteela, jos et halluu tai ossoo.
Tään ketjun nimikkii on Murteela, mutta ei kettää oo pakotettu kirjottammaan murtteela.
Minnuu oikkei huvittaa ihtteenikkii välilä tää miun murre. Ku kirjotin yhesti, että en syö lihhoo, mutta kalloo syön, ni joku on suattanu luulla ties mitä.
Tännää selevivvää toivom mukkaa, mitä tää murre on, jota kirjotan ja puhun. Ilimeisesti savo-karjalan murretta ja joku sen paikalline alamurre.
Pittää kuitennii tunnusttoo, että puhumine on helepomppoo, ku tään murtteen kirjottamine
Hyvvee alakuilttoo vuan tuas kerra!
Huomentapäivää.
Ootta kirjottanu monista asioista, mihin haluaisin ottaa kantaa, mutta täsön kaikenlaista hommaa, nii kirjotan toisena päivänä.
Pieni valitus ja varotuski samalla:
Ostin kuiviin silimiini Hylo Night silimävoijetta, joka on apteekkien mainosten mukkaan täsmälleen sama tuote ku ennenki (entine nimi VitaPos, vuosia ollu markkiniolla ja kehuttu tuote), mutta vaan nimi on muuttunu.
Siis täsmälleen samat aineet, mutta vuosikausia säilyvyys oli 6 kk ja nykyään säilyvyys onki vaan 3 kk. Liekö siksi muuttunu, että saahaan myyntiä lissää, vaa mikä voi olla syynä.
https://www.yliopistonapteekki.fi/hylo-night-silmavoide-5-g-99720
No tuo silimävoije aiheutti mulle hirviän kirvelyn silimiin ja silimät oli ihan punaset. En voinu käsittää, ku silimälääkäriki kehu, että soon tosi hyvä silimävoije. Tutkin kovasti asiaa netistä, sillä kaikkein apteekkien sivuilta ei ees löytyny ainesosia tarkemmin. No selevis, että kysseinen tuote sisältää lanoliinia, joka on lampaanvillanrasvaa, jolle oon allerginen. Ainesosat: A-vitamiini 250 I.E./g, nestemäinen parafiini, lanoliini, valkovaseliini.
Onneksi löysin vielä paremman silimävoiteen, eli siinä ei oo tuota lanoliinia, muuten samat aineet. Tämä Bevita Eye on huippu. Ainesosat: A-vitamiinipalmitaatti 250 IU/g, nestemäinen parafiini, valkovaseliini. https://www.yliopistonapteekki.fi/bevita-eye-a-silmavoide-5-g-73499
Vaikka lääketehtailla on tievosa, että jotku voivat olla allergisia lampaanvillanrasvalle, eli lanoliinille, niin silti sitä laitetaan silimävoiteeseen eikä sitä aina ees kerrota, vaan mainostettaan esim. näin: "HYLO NIGHT sisältää A-vitamiinia ja lipidejä, mikä tarjoaa pitkäkestoisen suojan silmien kuivuutta ja ärsytystä vastaan."
Monniin muihinki voiteisiin kosmetiikasa laitetaan lanoliinia. Onneksi tuosa toisesa silimävoiteesa ei sitä oo. Öisin sitä käytän. Muuten tarttuu silimäluomen sisäpinta silimän verkkokalavoon kiinni. Pitkän aikaa ollu jo semmosta, etten oo meinannu saaha yöllä silimiä auki ja sitte ku oon ne väkisin aukassu, niin on käyny tosi kipiää silimän pintaan. Silimälääkäri sitte totes niisä jo vaurioita, mutta onneksi ne paranevat, ku käytän öisin tuota voijetta ja päivisin tarvittesa Oftagel -geelitippoja.
Nyt ruoan laittoon ja sitte muihin töihin.
Mukavaa viikonloppua kaikille! :) Sofia
https://w0.peakpx.com/wallpaper/690/350/HD-wallpaper-countryside-house-…
Sofia:
Hui, miten vaaralliselta kuulostaa tuo silmäjuttu. Outoa myös, ettei lanoliinista varoitella.
Onneksi löysit toimivan rasvan. Kuulostaa vakavalta tuo silmien kuivuminen yöllä.
Miulle silmälääkär määräs tavallisia kosteustippoja, ikääntyessä silmät kuivuu helpommin. Oliha miul kerran niin kummallinenki tappaus, ko toisen silmän kyynelkanava tukkeutu. Vesi lillu silmäss ja valu poskell. Miul ol sillon viel piilolinssit käytös, ni linssi vaa 'ui' silmäss. Iha leikkauksell pit kanava avata. Ol kuulema vauvoje ja vanhuste vaiva, mie olin jottai 30+
Muuten
Se ureavoide toimii toella. Kiitos kaikil vinkkilöist. Pittää vaa useast rasvata.
Lokoisaa lauantaita
Doris
Hyvvee päevvee, kuten Tapani Kansa ol sanona kerran, ku ol männy essiintymmää Kuopion viinijulile. Tää on siis toise käin tiettoo. Kaveri tuon miule kerto.
Sev verra selevis eile siinä murrepätkässä, että lieksalaiset puhhuu kute savolaiset ja seassa ol kyllä tätä miunnii käyttemmee viänttöö. Ka nii, tulloo tosi sanottuu sillo tällö. Rauman murre kuulosti vaikkeelta. Samoten se Lapin h-kirjaime paikka sanoissa.
Silimätipat on ollu käytössä jo pitkkää. Viime kevväänä silimäliäkäri sano, että kuivvii silimmii pitäs käyttee tippoja viis kerttoo päivässä. Pikkuse ihmettelin tuota.
Lasiloista pittää kerttoo toiste.
Hyvvee lauvvantaita
Suomessa lienee alamurteita lähes 500 kpl ja yli 500 jos mukaan luetaan jotkin Inkerin ja Ruijan alueen murteetki. Jopa joissain kunnissahi saatta aolla yksityismurteensa. Somerolla luin olevan sellasen jota ei missään muualla puhuta luontaisesti alkujaan. Siinä on niin paljon piirteitä ympäröivien alueiden puhetavoista että siihen on syntynnyt ainoalaatuinen koostumus. Myös Nurmijärvellä on joku omansa. Sitten oli Lemin alueella. onkohan myös Forssassa?
Meill alkaa laskiasrieha, lupasin mennä auttelemmaa, jos tarvihtee. Kerron si myöhemmi kui menniit. Puoliso keittellee meil nyt kohvii, hää lupasiit tulta pittää, et saapi immeiset makkarraa paistaa. Sää näyttää poualt, vettä taitaa tulla sit illemmall
Lepposaa lepopäivää
Doris
Sunnuntaita. Minäpä yritän nyt muistaa, mihin viesteihin aioin vastata.
Saiko, ostin aikoinaan kaupasta sellaisen valmiin etikkahuuhteluaineen, tuollaisen: https://cdn.s-cloud.fi/v1/w384_h384_q75/assets/dam-id/Aw-ThRpuK_bBoft8KuGoF4.jpg
Kun se loppui, aloin täyttää sen väkiviinaetikalla, johon sitten pudotin muutaman tipan tuota:https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/emendo-10-ml-eukalyptus-eteerinen-oljy?searchTerm=eucalyptys%20%C3%B6ljy
Puhtaassa pyykissä ei tuoksu kumpikaan, ei etikka eikä eucalyptus. Ovat vain puhtaan tuoksuisia.
Doris, olen käyttäny tuoksuttomia pesuaineita pyykissä, tiskauksessa ja kylpy- ja hiustuotteissa jo vuosikymmeniä. Se hiuslakka Elnett oli minullakin pitkään silloin aiemmin. Ihana tuoksu, mutta aika voimakas. Jostain syystä kestin sitä, kun harvoja tuoksuja kestän ilman, että niistä tulee seurauksia.
Vaatteet ovat minulla lähes kaikki puuvillaa suorastaan metsästän niitä, kun vaatekaupoista ei täysin puuvillaisia vaatteita nykyään juuri löydä.
Jatkuu :) Sofia
Vieläkin riittää asiaa
Doris, kyllä minuakin on pelottanut nämä silmäjutut. Nytkin vähän hirvittää, että jos joskus ei enää saakaan tätä Bevita Eye -silmävoidetta, jossa ei ole lanoliinia, niin miten minun sitten käy. Laitanko pelkkää valkovaseliinia silmiini.
Siitä ureavoiteesta. Jännä, että siinä putkilossa kerrotaan, että käyttö tarvittaessa, eikä mitään siitä, ettei saisi käyttää jatkuvasti, vaan kuureina, niin kuin jossain luki. Miten voi tietää, kuinka pitkään sitä saa käyttää kerralla ja millainen tauko pitää olla välissä. Ja mitähän sitä käyttäisi urea-voiteen tilalta välillä.
Onko sulle Doris määrätty silmiin geelitipat vai ihan vain kosteustipat? Monilla geelitipat auttavat paremmin.
Aikamoinen kokemus varmaankin tuo kyynelkanavan tukkeutuminen.
Silmien kuivuuteen kuulemma laitetaan joskus silmiin jotkut silikonisuppilot. Onko teillä siitä kokemusta?
Vuapukka, mulla on yksi ystävä, joka laittaa geelitipat silmiin joka päivä noin 3 tunnin välein, ja vielä useamman kerralla, vaikka ohje on 1 tippa kerralla. Hän ei muuten pärjää, mutta hän ei kuitenkaan tarvitse öisin sitä paksumpaa voidetta. En yhtään tykkää sitä käyttää, kun on aamullakin silmät ympäryksiä myöden rasvassa eikä se meinaa lähteä pois kuin saippuapesulla, mutta pakko sitä on käyttää, ettei satu silmille mitään pahempaa.
Hienoa Doris, että myös miehesi on löytänyt itselleen mukavaa tekemistä siellä maalla, ja mahtavaa, että menitte auttamaan molemmat sinne laskiaisriehaan. Minulla on aika tylsä elämä, kun olemme enimmäkseen kaksin kotona talvet. Mies onneksi pääsee harrastuksiinsa muutaman kerran viikossa. Toisen puolen vuodesta olen enimmäkseen yksin sisällä, kun mies on tallissa mielipuuhissaan. Ja se on tietenkin hänelle ihana asia ja olen iloinen hänen puolestaan. Pitäisi vain itsellekin keksiä jotain muuta kuin iänikuista siivousta ja pakollista pihanhoitoa. En tykkää olla ulkona kuumalla ilmalla, kun tulee huono olo auringosta.
Jatkuu - vieläkin. :) S
Vielä vähän.
Katsoin sen viiden jälkeen ohjelman murteista. Se oli mielenkiintoinen. Kiva, että aiheesta on väitelty tohtoriksi. Rauman murre kuulostaa tosiaankin haasteelliselta, mutta hienolta on sekin. Ajattelen, että kaikki murteet ovat hienoja ja kiinnostavia. On rikkautta, että niiden puhujia ja kirjoittajiakin löytyy - ja paikkansa on sekamurteillakin.:)
Kiitos sinulle vierailija, joka kerroit, että Suomessa lienee alamurteita lähes 500 kpl ja yli 500 jos mukaan luetaan jotkin Inkerin ja Ruijan alueen murteetki.
On ollut vähän melankolinen olo. Valittelen asuntoasioita, joten ei haittaa, vaikkette seuraavaa lukisi. <3
En uskalla laittaa taloa myyntiin ilman, että tietäisi, mihin muutamme seuraavaksi. Mies ei suostu jäämään kahden asunnon loukkuun, ja viisasta se onkin. Tuntuu, etten vain jaksa enää hoitaa tätä taloa kovin kauaa. Harmittaa, että muutimme tähän. Ajattelin silloin enemmän miestäni kuin itseäni, vaikka tiesin, että minä tämän kanssa enemmän rasitun.
Katselin eilen vuokra-asuntoja. Pienen kolmion vuokra voi olla 900e-1400e. Ja lisäksi autotallin vuokraus miehen ajoneuvoille. Jos siinä joutuisi asumaan pitempään, niin aika paljon rahaa uppoaisi asumiseen. Kaksi peräkkäistä muuttoa olisi myös kova homma tässä iässä ja kunnossa. Selkä olisi kovilla ja ehkä korvienvälikin.
Ne harvoin myyntiin tulevat sopivat talot menevät heti kaupaksi, joten tuntuu, ettemme mitenkään ehdi myydä taloamme, jos vasta sitten alamme tätä myymään, kun toinen talo on löytynyt.
Eräs rouva kertoi, että heillä oli kolme taloa kiikarissa. Yhdestä he tekivät ehdollisen tarjouksen ja laittoivat sitten omansa myyntiin. He saivat talonsa myytyä alle kolmessa viikossa, mutta sinä aikana kaikki ne kolme taloa oli myyty ja heidän piti muuttaa perheineen kerrostalokaksioon vuokralle. Ja heitä harmitti. Tarina ei kerro, kuinka nopeasti he löysivät sen talon, mitä etsivät.
Taisin kirjoittaa niin paljon, että on hyvä huilia muutama päivä.
Kaikkea hyvää päiväänne ja alkavaan viikkoon teille kaikille! :) Sofia
https://w0.peakpx.com/wallpaper/193/247/HD-wallpaper-stone-bridge-cotta…
Nämä jäivät tänne kirjoittamatta:
Kotona ei meikkaile, mutta kosteusvoidetta käytän, yleensä jotain Lidlin tai sitten Lorealin voidetta, joka on varttuneemmalle iholla tarkoitettu. Kulmat piirrän joskus kotonakin, jos siltä tuntuu. Ja jos vieraita tulee tai lähden asioille, niin huolittelen sekä naamatauluni että hiuskuontaloni.
Saiko, miksi sinä et saa käyttää silmämeikkiä? Allergianko vuoksi?
Minä laitan välillä itse kestovärin kulmiini, mutta ei ole enää kulmat siinä tuuheudessa, että tulisi Breshnevit, kuten Vuapukka sinulle kävi kampaajalla.
Minäkin säikähdin, kun luin nuo laihtumisen vaikutukset, kun minulla ei olisi vara laihtua kahta kiloa enempää. Jostain luin kauan sitten, että naisten olisi hyvä lihoa vanhempana puoli kiloa vuodessa.
Vuapukka, olet sinä ollut reipas talonne rakentamisessa. Ja isoja remonttejakin olette tehneet/teettäneet. Ei minusta ihan noihin hommiin olisi ollut, kuten esim. sirkkelöinti, vaikka olenkin ahkera ollut aina ja usein tehnyt töitä pyörtymispisteeseen asti. Se ei tietenkään ole ollut viisasta, mutta kun on sinnikäs ja haluaa saada työn valmiiksi, monet remontitkin esimerkiksi, niin sitä vain jatkaa ja jatkaa.
Olen samaa mieltä, että menossa on ammattitaidon rapautuminen monissa tehtävissä. Harmi.
Hääpäivistä. En nyt kerro, mikä on meidän - tietystä syystä mutta olemme valinneet päivän tiettyjen mestarilukujen mukaan. Hyvin on toiminut, kun vieläkin olemme yhdessä emmekä toisiamme pois vaihtaisi. :) S
https://w0.peakpx.com/wallpaper/533/702/HD-wallpaper-picket-fence-bouqu…;
Laskiaisterveiset
Rieha ohi, olin kattomassa, että tarjottavat riittää. Yks rouva oli apuna, ja miesväkeä kantamasta rokkaa pihalta töpinästä ja kantoivat likasia astioita pois. Vanhan koulun keittiö on toisella puolen pihaa kuin juhlasali. Kannettavaa piisasi edestakaisin. Jotain nostin huonossa asennossa ja harmikseni nyt juimii selkää. Paljon meni mehua, leipää, kaakaota, laskiaispullia.
Puoliso paistoi makkarat, alunperin oli tarkotus syöjien itse paistaa, muttei oikein onnistunu.
18 lapsihiihtäjää, n50 ihmistä kaikkiaan, ihana nauru ja puheensorina. Paljon tuttuja ja se lasten ilo on niin ihanaa ja tarttuvaa.
Kohta alkaa mäkihypyt, rentoa oloa loppupäivä
Doris
Toi ureavoide. Arvelin, et käytän kuurina. Kun kantapäät kunnossa, yritän muistaa rasvata jollain perusvoiteella. Jos kuivaa enempi, uusin ureakuurin. Helosan-voidetta veljeni suositteli.
Ai niin Doris jatkaa:
Se murrejuttu oli telkassa tosi kiva, olis saanu olla pitempikin. Rauman murre naurattaa ja yhtään en ymmärrä. Olikos se jotain laitilan murretta, millä Heli Laaksonen runoilee? Hyväntuuliset runot, ja samoin runoilija.
Asumisesta puhuttaessa tässä minun alkutarinaani.
Jos jo äitini masussa käväisin pommisuojassa, niin ensimmäiset vuodet jatkuivat vähän karuissa oloissa. Edellisenä kesänä olivat kahden perheen talo, navetta ja aitat tuhoutuneet tulipalossa. Perheet asuivat saunassa ja riihessä. Jotenkin kylän miehenrippeet onnistuivat kaatamaan hirret ja rakentamaan "hätäpirtin" ja navetan ennen talvea. Isäni makasi haavoittuneena sotasairaalassa melkein puoli vuotta, eikä siis voinut osallistua talkoisiin. Mutta hän parani ja seuraavan vuoden lopussa synnyin minä. Olinkin sitten viimeisin vauva siinä joukossa.
Pirtissä siis asui kaksi perhettä. yhteensä 16 henkeä. Meitä oli neljä sisarusta, toista perhettä loput. Arvata saattoi, millaista elämän on täytynyt olla. Minulle on kerrottu, että olen opetellut kävelemään häkkisängyssä. Lattian puhtaus ei ole ollut kehuttava. Talvella vesi oli loppu kaivosta ja juomavesi oli haettu metsälähteestä 200 metrin päästä. En tiedä, millä pyykit pestiin. Eläimille vesi sulatettiin saunan muuripadassa lumesta, jota oli paljon. Sähköä ei tietenkään ollut lähitienoillakaan. Sotaa kesti vielä kolmisen vuotta.
Viiden vuoden päästä sedän perhe muutti uuteen taloon, mutta meillä kesti kymmenisen vuotta asumista samassa mökissä. Muuten elämä menetteli, mutta kylmyys oli pahinta. Sammalet hirsien raossa ei ollut paras mahdollinen tiiviste. Olin kuitenkin terve lapsi, joka ei kuulemma sairastellut. Kai olin karaistunut eläintenkin kanssa. Muistan vieläkin, miten lämmin oli makaavan lehmän kylki. En kai ihan siinä nukkunut, mutta kissa kainalossa peiton alla oli mukava unikaveri. Eikä niitä kissoja kukaan rokottanut. Koiraa meillä ei ollut, mutta sitten kun myöhemmin on ollut, olen aina nukkunut niiden kanssa, sanottakoon mitä tahansa. Enää ei ole lemmikkejä.
Siinä oli lyhyesti kerrottuna alkutaipaleeni. Hyvää oli sekin, että kaikesta huolimatta en muista nähneeni nälkää.
Nyt on maailma väärällään taas, mutta kauan rauhanajasta on saatu nauttia, vaikka kaikesta valitetaankin.
Hyvää viikonloppua!
T. Tilo