Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Murteela

Vierailija
02.08.2022 |

Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.

Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.

Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.

Kommentit (2482)

Vierailija
1201/2482 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie oon oppint tuntemaa Doriksen jos kirjottaa murteella. Sammaa suuntaa miekii sanoja värkkään. Harmi, miulla ei oo tekstin korjausta. Auttaisko se vaik ees kirjoitusvirheisii. Ei minnuu itsiäin suurest haittaa jos virheitä tulee. Tää läppäri ne miu virheet tekköö, ku kirjaimet on nii lähekkäi. hiii.. katsotaa laittaako pitkän välin tuonne nimen alle.

T.Saiko

Vierailija
1202/2482 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkumaameno ei miulle tähä aikaa suju ollenkaa. Viime yönä nukuin joskus puol kolmen aikaan. Aamulla heräsin sitte vähä pöpperöisenä. Puolee päivää saakka  haikailin mite päivän alottaisin. Kyl tää hyvi sujjuu ja nyt ollaa taas kello 10 lähestymässä. Huomenna uus päivä ja varustauvvun lähtemää vähäks aikaa liikenteesee. Ei mittää erikoista mielessä,  mut tuulettummaa ja houkuttelen isännän mukkaa.

T. Saiko

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1203/2482 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupäivää, ja kohta keskipäivää.

Doris, ihan hauska juttuhan se oli, ja oon itekki monesti täälä höpötelly vahingosa, mutta onneksi ollaan kaikki ymmärtäväisiä.

Ihana, että teillon se kerrostalokoti, niin voitte sitte vappaa-ajan kojisa olla huoletonna. Me ollaan monesti mietitty, että josko muutettas kerrostalloon ja ostettas mökki, josa oltais kevväästä syksyyn, mutta ku miettiskö sitä sitte talavella, miten se mökki sielä pärjää ja onko murtomiesten kohteena. Ja unohtasko sitä ottaa sinne mukkaan, mitä tarvii ja toisinpäin, että jäiskö sinne jottain, mikä pitäski ottaa mukkaan.

Soli hyvä aihe, mistä olit Doris alottanu ketjun. Siihe on tullukki palijo kirjotuksia.

Saiko, oot harmillisesti nukkunu huonosti. Sama täälä, ku on ollu niin hurja tuuli monta päivää, että soon ihan ujeltanu ja ja kova rytinä ja huminaki on välillä herättäny. Onko teillä muilla tuulista ja liukasta nyt?

Täälä oli palijo muutaki mielenkiintosta asiaa, mitä olitte kirjottanu esim. nuista kirppareista, kiinalaisista tuotteista jne. Kirjotan niistäki myöhemmin. Nyt alan ruoan laittoon.

Lepposaa päivää kaikille. :) Sofia

Vierailija
1204/2482 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti vielä kysymäni, että ootko Saiko kokkeillu sitä kylymähoitoa sormiin?

Ja Vuapukka, minäki yritän vältellä palmuöljyä. :) Sofia

Vierailija
1205/2482 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miepäs meinaan tännää olla noheva: sämpylätaikina nousoo, jälkilämpöön tullee  jauhelihamakaronilaatikkoo... lapsena oppint, et ko uuni lämpenee, ni kaik lämpö taltee...

Sillon ol siis leivinuuni, nyt sähköne.

Kintut on kippeet, kävin puolen tunnin kävelyn tuol liukkaal. Ehkä tännää jätän vällii.

Ukko on isol kirkol viel, ei tarvihe lankoja viel kasata. Just soittiit ja kertoilliit kaupunkikuulumiset

Jauhoiset terviiset teill

Doris

Vierailija
1206/2482 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piti vielä kysymäni, että ootko Saiko kokkeillu sitä kylymähoitoa sormiin?

Ja Vuapukka, minäki yritän vältellä palmuöljyä. :) Sofia

Sofia en oo unohtant vastata, oon vaa yrittänt koota  laajemmi ajatuksii. Miun ajatukset ku karkailoot sinne tänne.

Meen siirtelemmää tavaroita keittiöön, isäntä rupes laittamaa jotakii siellä. Muutekii on aika alkaa perusteellisemmi siivomaa ja alotan keittiöstä. Oon siirtänt kaikkee tekemistä, ku huvittavuus mittar on on olt vähäsillä kierroksilla. Päivät alkaat pitenemmä. voi mite ihana. Kokkeile Sofia käyvvä kierrätyksessä, on katseltavvaa, eikä oo kallista hyvän mielen pienet ostokset.

T.Saiko

Vierailija
1207/2482 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Doris, ostin hiivaa, mut en oo tohtint taikinan tekkoo viel alottaa. En pääse puljaamaa tääl  sisäl nii vappaast ku tahtosin, isäntä on tännää tupahommissa ja sit siivoon keittiön, ku hää on laittant putket kuntoo. Hyvä ku on ahkera tekemää kaikkee. Kyl tää täst etenee.

Vierailija
1208/2482 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nii, hiivakauhuinen Saiko se tuon kirjotti.

Vierailija
1209/2482 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saiko

Milläs tuon huvittavuus mittarin käyntiin saat? Miul on välill päiväkauet näin syäntalvell mittar täysin ääneti, mittää ei tikitystä kuulu. Kevvääl ja kesäll mittar varmaa saa voimaa lämmöst ja auringost... :)

Doris

Vierailija
1210/2482 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saiko

Milläs tuon huvittavuus mittarin käyntiin saat? Miul on välill päiväkauet näin syäntalvell mittar täysin ääneti, mittää ei tikitystä kuulu. Kevvääl ja kesäll mittar varmaa saa voimaa lämmöst ja auringost... :)

Doris

Ai nii, pit viel laittaman: kuivahiiva

Se on kätevä koton,  j o s sattuu hotsitus leivontaan tulemmaa

Doris

Vierailija
1211/2482 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei taas,

Ootpa sinä Saiko reipas, ku 50 km ostosreissujaki teet. Meillä tapahtuu semmosta ehkä kerran vuojesa. :) Ois kyllä kiva, jos ois oma auto, kuten oli ennenki, niin sillon tuli lähettyä usiammin käymään ystävien luona ja myös kirppareilla. Ylleessä, ja kumma kyllä, mulla iskee halu lähtä johonki just sillon, ku miehellä on oma meno jonnekki, eli sitte ei oo mulla autua käytösä ja bussipysäkille on kilometri matkaa, joten sekkään ei houkuttele, varsinkaan, ku ne kirpparit ja kierrätyksetki ovat kaukana bussipysäkeistä.

Se, miksen oo ennää käyny kirppareilla ku harvakseltaan, johtuu siitä, etten löyä sieltä ennää mittään, ku naisten vaatteet on nykyään niin isontunneet, että harvasta paikasta löytää sitä pienintä kokua ja seki on nykyään mitotettu isommaksi, mitä ennen. Monesa paikasa s on pienin koko. Jouvunki ostamaan uuven vaatteen, vaikka xs:n ja viemään senki ompelijalle pienennettäväksi, joten vaatteelle tullee palijo hintaa. Monisa kaupoisa oli ennen kappeita lasten kokoja 164 cm, olivat mulle just sopivia sillon, jos eivät olleet lapsellisesti kuvioituja, mutta neki on olleet jo monta vuotta hurjan levveitä ja nykyään lasten vaatteitten koot loppuu monisa liikkeisä130 cm tietämille ja naisten koot alakaa sammoisa liikkeisä s- tai 36 -koosta, eli välimallin naisille ei oo vaatetta niisä kaupoisa.

Sitten vielä kenkäpulma. Mun koko on 36. Kenkäkauppias kerto, että sitä kokua tullee kauppaan ylleesä 1 tai 2 paria ja ne mennee heti. Ja sen oon saanu nähä monesti. Mutta mikä harmillisinta. Nykyään monisa kaupoisa, siis markeiteisa esim. lasten kenkäkoot loppuu kokkoon 35 ja naisten kengät alakaa koosta 37, tai sitten 36 -kengät ovat heti menneet. Eli siinäki sitä on välimallin nainen. Eipä enempää valitusta aiheesta. Pahoittelut.

Mullon hyvä hajuaisti, joten kirpparilla en koske semmosen hyllyn vaatteisiin, josson hajua. Sillon ku vielä löyty puuvillasia vaatteita, niin tarkistin ne hyvin kaupasa. Parkkipaikalla puistelin ja kotona laitoin suoraan 60 asteen pessuun. Ei oo onneksi koskaan tullu kottiin mittään öttiäisiä kirppisvaatteista. Kierrätys on luonnon kannaltaki hyvä asia ja myös niille ihimisille tärkiää, joillon rahat vähisä.

Joittenki on vaan pakko ostaa kiinalaisia vaatteita, jos eivät esim. ehi kierrellä kirppareita, tai eivät löyä sieltä sopivia ja ei oo vara ostaa suomalaisia, jotka on ussein tosi kalliita, mielestäni niison vähä ilimaaki välisä, vaikka toki Suomesa on isommat palakkakustannukset ym. kustannukset, joten vaatteiten tuottaminenki maksaa täälä palijo enemmän ku Kiinasa. Ite yritän välttää kiinalaisia myös siksi, että niisä voi olla haitallisista ainesta jäämiä, jotkei lähe pesemälläkää.

Ja nyt tiskaamaan.

Lepposaa iltaa kaikille! :) Sofia

Ps. Ihanalle Miinalle terkkuja - oisko nyt aika viiden teelle ja jotain suklaata kaveriksi. <3 https://teeleidi.fi/media/xwhatsapp-image-2024-04-22-at-14.11.59_50fd3d…

Vierailija
1212/2482 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kehasen:

Kerranki laitoin maito-munaseosta tarpeeks makaronilootaan. Onpa pehmosta ja sipulia tarpeeks. Naminam

Doris

Vierailija
1213/2482 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä oon (onneks) koskaan törmänny luteisiin yms kirpparitavaroissa. Vaatteet pesen heti kuumassa, siis sen minkä tuote kestää. En kyllä mitään pehmustettuja sohvia tms ostais. Useamman puusohvan oon ostanu ja puisen keinutuolin. Sattuki hauskasti: meil on lapsuuskodissa, lammen rannassa nukkuma-aitta. Sinne vein vanhan puukeinutuolin. Kiva, terassilla keinutella. No sit saatiin tää paikka. Loma-asunto vanhan kyläkoulun tiloissa. Kiersin kirppareita siel isolla kirkolla. Ekana löyty eslan potkuri, eihä maalla muute pärjää. Tokana iloisen oranssi keinutuoli 50€ -50%. Vaude miten kiva.

Siis meillähän on asunto, nukkuma-aitta ja loma-asunto... hah mitä kroisoksia ollaa :)  :)

Radiossakin soi just

Doris

Vierailija
1214/2482 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltaa Doris, vai soi sielä radiosaki J. Karjalaisen Doris. :) Soon kiva biisi.

Voisin kuvitella, että teillon mukavasti tillaa sielä loma-asunnosa. Huolettaako koskaan jättää sitä vai onko se niin rauhallista aluetta, ettei tarvi pelätä murtoja? Ja yksinki uskallat hyvin sielä olla, soon kiva. Onko teillä sielä valavontakamerat? Mullon tutulla semmonen, että hää voi aina halutessaan kattua kännykästä, mitä mökille kuuluu sekä sisälle ja että pihalle.

Kelien puolesta on tuntunu ihan huhtikuulta, ku on ollu niin lämmintä, +4 ja lumet isolta osin sulaneet. Huomena ilmeisesti vähä pakastuu. Piha oli ku luistelukenttä. Isäntä kävi sen hyvin hiekottamasa. Toivottavasti ihimiset pysyvät hyvin jalakeilla joka paikasa, misä liukasta keliä on.

Mollaan haaveiltu mökistä, joka ois järven rannalla, josa ois havumettää mökin ympärillä ja kauniita polokuja sekä kalliotaki eikä tarttis olla nurmikkua ollenkaan. On aika palijo toivottu, mutta saahan sitä haaveilla, ja ei me todennäkösesti sitä ratkasua kuitenkaan tehä.:) Sofia

Vierailija
1215/2482 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie hupsu käin kuuntelemassa euroviisuihe laitetut piisit. Miulle käi nii, et se puppy laulu jäi miu päähä, eikä lähe pois, se on kyl hauska ja energinen, jote soppii miu laiskuusmittarin lukemii, vähä nous kierrokset.

Kyllä sie Sofia oot siro ja naisille sopivii kenkii on varmast vaikia löytää. Mut  Sofia, onha meil ne ihanat kumisaappaat kesällä piettäväks. Niillä on hyvä löntystää.

Siel kierrätyksessä pittää olla justii sopivaan aikaan, ettei joku ehdi eelle. Kaiken pesen ja jos tarpeen viel toiseltkii puolelt. Saattaa joku olla parkkipaikalla justii tuomassa jotakii mukavaa. Usseimmi sannoot, et hyö tahtoot, et huonekalu männöö hyvvään kottiin. No meil ainakii hyvä koti, mut en mie kaikkee voi raahata mukanain. Keräsin kävelysauvoja, lasikuitusii ku ovat, ni ne käyvät marjapensaille tukikepeiksi. Meil on toises koton keittiön tuolit haettu 10 eurolla ja itse kunnostettii. Vihreä ja mänty yhessä.

Mei kierrätyksee eivät ota mitä tahhaa likasta ja sohvat tarkastaat hyvi. Vaattet kyllä otetaa, ne ovat kuulemma hyvi haastavii, ku 80-90% menee suoraan lumppuihin. Lumppukeräys pitäs heijjän alottaa siis iha eriksee, et sais viijjä huonot vaatteet sinne suoraa.

Sorttiasemille vievät nii mahottoma hyvvää tavaraa. Iha pahhaa tekköö,  nyt ei nuoret ennää käytä kirjahyllyjä, eikä oikei lipastojakaa. Myökää ei ennää nii jaksesta entisöijja huonekaluja, nii se vaa on, vaik mite mukavaa puuhaa ois.

Minnuu vaivaa tulehduksellinen  artroosi, tutkittu on ettei se oo reumaa. Sain muutaman kerran röntgensädeterapiaa, mut lopetin ku korona ol pahimmillaa ja potilaita ol odotushuoneessa mahottoma paljo. Jäykistämisest lääkär puhu, en mie taho tökköjä sormia. Sit sano, ettei ole tarpeellista leikata vielä yhtään mittää - onneks. Oon entine talviuimari ja nautin siitä tavattomasti, nyt ei oo avantoo ennää. Mikkää paikka ei koskent eikä kivistänt, ei olt nuhhaa eikä muutakaa vaivaa. Siitä on yli kymmenä  vuotta aikaa. Ei miulla sillo viel olt artroosivaivoja.  Jatkan kohta...

Mites pullat uunissa valmistui?

T. Saiko

Vierailija
1216/2482 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuol toisesski ketjus on yks kel artoosi, mie en tient koko asjaa enne, nyt oon oppint.

Mie luvin yhen lapasohjeen just, mietinki sit tulevii myyjäisii  josko kaulahuivi ja lapaset sammaa sävvyy? Kauhiast on nättei lankoja, ja liukuvärjättyjä kaupass.

Kiva, et toisetki tykkää ajella kaupoill. Mie yritän yhell reissull, puoliso tekkee vaik tikust asjaa, et kylille piäsöö

Hyvvee yöt

Doris

Vierailija
1217/2482 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytpä sinä Sofia laitoit  varsinaisen matosen koukkuun! :D Miina tarttui pyydykseen. Kello viiden tee on nautittu Miinalassa  kello viisi, oli kakkupala ja Budapest-konvehti kyytipoikana. Ostin ennen joulua rasian viedäkseni tuttavalle, joka pitää vain ja ainoastaan kyseisestä suklaasta. Käymättä jäi erinäisistä terveydellisistä syistä. Taloudellisena (lue nuukana) ihmisenä pistelen niitä omaan poskeeni vähän kerrallaan. No, tänä vuonna on taas joulu, ehkä sitten on uuden rasian hankinta edessä.

Olen piipahdellut lukemaan vilkastunutta palstaa. Mukavaa, että on tullut uusia kirjoittajia. Minä olen ihan ruosteessa mitä ajatusten tallentamisen tulee. Elämä valuu päivästä toiseen yksitoikkoisissa puuhissa, lähinnä leikkauksesta kuntoutumiseen. Kaikki hommat kestävät kauemmin kuin ennen, mutta niin vain olen selviytynyt tänne saakka. Pian on jälkitarkastuksen aika. Sittenhän sen kuulee ja röntgenissä näkee.

Olette kirjoitelleet monista kiinnostavista asioista. Olen keskustellut aiheista omassa päässäni - siellä onkin ollut melkoinen pulina ;) 

Tänään oli hyvä ulkoiluttaa nastakenkiä. Piha oli luistinratana, mutta icebugeilla rouskuttelee menemään aivan turvallisesti.  Tosin tällainen tammikuinen yli 6 lämpöastetta tuntuu pelottavalta. Pohjolassa ilmastonmuutos on todistettavasti nopeaa. Skeptikotkin sen lopulta myöntänevät. Vaikka toisaalta iloitsen lumitöiden vähyydestä ja lämmityskulujen pienenemisestä en voi olla ajattelematta, millainen tulevaisuus lapsenlapsia odottaa. Oma jäljellä oleva aika on lyhyt, mutta ihmiskunnan perintö lapsille ja nuorille on kurja.

Ei ollut tarkoitus saarnata ja ankeuttaa, mutta nämä ajatukset pyörivät päässä. Toivottavasti mahdollisella lukijalla on mukavammat tunnelmat.

Miina

Vierailija
1218/2482 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii tehhää meilkii tikusta asjaa kauppoihe. Huomenna rautakauppaan ja viemäriputkee ostamaa, ne liitännät ku pittää soppii tarkallee yhteen.

Sofia jos siu mies lähtis mukkaa, ni voisitta tehhä kierroksii yhessä. Ei myökää isännän isolla autolla enne nii näppäräst lähetty liikkeelle, ku nyt täl pienel autol. Ajan ommaa autoo, hää ajjaa ommaa autoo millo mitekii sovitaa. Hää miettii, et pitäs hankkii Ford merkkine diesel, joka on tään volkkarin (paketti) kokone . No katsotaa aikanaa.

Sormii alkaa särkee jos rasitan niitä ja ainaha kässii tarvitaa. Saattaisin kokkeilla kylmä-lämmin vaihtokylpyy käsille. Lämpösest miu sormet kuitekii tykkäävät. Yritän voimisteluttaa siilipallolla ja muilla keinoilla. Oon ottant sillo tällö tulehuskipulääkkeen. Lääkär meinas, ettei oo haittaa jos ei jatkuvast, mut kuuriluontosest on hyvä käyttää. Ei oo olt vatsa kipiään, onneks kestän tabletteja.

Sofia onks siul selkä yhä vaivant? Mite saat nukuttuu, ku sie sillo  hankit uuvvet vuoteet?  Miul on vieteripeti, bonnel, siis se metallikehikko, jonka oon päällystänt, ja kääntymine on sellasta, et mie otan vauhtii, et saan pyörähettyy itsein. Petissä oon aika pehmosessa pesässä. Jospa uni tulis paremmi, täyskuu on ohi.

T. Saiko

Vierailija
1219/2482 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miina

Mie nii tunnen tuon ajatusmallin, ko piässä vaa pyörii monenlaiset aatokset. Mie muistan, ko kerran täs koulull käi yks rouva pyykin pesuss. Mie satuin sammaa aikaa siihe, ko meiä puolelt on ovi siihe pyykkitillaa. Rouva sit kysäs jottai kuulumissii ja mie ko avvauin kertommaa, ko olliit monet hautajaisset olt just ja murhe ol miele pääl. Sitä myö ollaa myöhemmi muistelt, mite miun sananen arkku aukeski sillon. Sehä on vaa nii, et ko joku sopivall hetkell kyssyy, ni tarinaa tulloo.

Täs tul kylill just yks ero, olliit yksis 9 vuotta. Nyt on sit vaikiaa, ko molempii ystävii ollaa, ni mite yhteye pito jatkoss...

Vinkkilöit otettaa vastaa

Doris

-Vuapukka-
1220/2482 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät huommenet!

Nyt mie kirjotan vuan tään alun ja lopun tähä kommenttii murtteela, ku on hirvveen vaikkeeta kirjottoo sillee, mite ylleesä puhhuu.

Kirpputoria olen pitänyt ja se yritystoiminta olikin mukavaa, tosin jokseenkin kannattamatonta taloudellisesti. Hyvän mielen siitä sai kuitenkin, kun kävi tarkastamassa, missä kunnossa yritys on ja tätä tarkastamista piti tehdä tietenkin päivittäin. Aina tunsin iloa, kun joku tuote oli hävinnyt ja saanut uuden kodin. Jälkikäteen ajatellen taisin viedä kirpputorille parhaita vaatteitani, joita en ollut pitänyt vuosikausiin ja jotka olivat ilmeisesti olleet hutiostoksia.

Minulla ei ole harjaantunutta kirpputorisilmää, kuten joillakin on. He tekevät aina löytöjä kirpputoreilta. Se eräs kerta, jolloin kirpputorilla oli kaamea löyhkä, joka ei rajoittunut vaan yhteen pöytään, vaan oli levinnyt ympäri kirpputoria, sai minut harventamaan kirpputorilla käyntejä. Silloin tällöin lähden tyttären tai mieheni kaveriksi, mutta mitään en ole löytänyt, tai sitten olen katsonut, että hinnoittelu on ollut liian korkea kirpputorihinnaksi.

Tosi hyvä ideahan tuo kirpputoritoiminta on, koska oma romu voi olla toisen aarre. Vaatteissa voisi kärjistetysti sanoa, oma lumppu voi olla toisen aarre. Kierrätys taitaa olla muodikasta ja joillekin elämäntapa ja esim. vanhin tyttäreni ostaa kaikki vaatteensa kirpputoreilta. Välillä varoittelen, että tutkii tarkkaan ostoksensa, ettei saa uusia asukkaita kotiinsa. Näitäkin tapauksia on ollut.

Kerran ostin Karhu-merkkiset caprit Citymarketista. Mielleyhtymä Karhu-merkkiin oli, että sen tuotanto on suomalaista. No kotiin päästyäni katsoin tarkemmin, niin lapusta löytyi; Made in China. Olisikin mielenkiintoista tutkia kaikki vaatteeni ja katsoa, missä ne on todellisuudessa valmistettu. Suomenkin yritykset ovat siirtäneet tuotantonsa halpatyövoimamaihin.

Ostan tosi harvoin enää vaatteita. Sekin olisi ilmastoteko, jos ihmiset eivät ostaisi jatkuvasti uutta, tai ainakin vähentäisivät ostamista. Vähemmälläkin tulee toimeen.  Vien käyttökelpoiset vaatteeni kierrätykseen, esim. Konttiin, mutta siitäkin olen kuullut, että osa vaatteista menee poltettavaksi. Osa menee luultavasti kierrätykseen ja osan myyvät sellaiset henkilöt, joiden niitä ei pitäisi saada myydä.

Täällä pikkuisessa Suomessa yritetetään tehdä ilmatostotekoja, mutta mitä maailman suurimmat saastuttajat tekevät? Eivät ainakaan ajattele ilmastoa.

Ois vieläkkii vaikka mite paljo kirjottamista, mutta jiäkköö toissee kerttaa.

Hyvvee viikonloppuu vuan kaikile!