Murteela
Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.
Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.
Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.
Kommentit (2482)
Kiitos Tilo, ku kävit kertomasa väliaikatietoja. Ootki ollu mielessäni. Ja voimia sulle ja teille kaikkeen. Tuut varmaan sitte taas kirjottammaan hyvin hyvin ehit ja jaksat. :)
Kiitos Saikolle, ku kannustit mua lähtemään liikkeelle. Käytiin eilen kierrätyksesä. Mittään ei löytyny, mutta oli silti mukavaa.
Ihana, ku Miina kävit kirjottamasa niin pitkästä aikaa. Sun kirjotuksia on ollukki ikävä. Hyvä, että kuntoutuminen leikkauksesta etenee. Ja kyllä muaki huolettaa tuo lämmin ja tuulinen keli, mitä se tarkoittaa tulevaisuuen ihimisille ja meijän kaikkien lähheisille.
Kiva, että myös Doris ja Vuapukka ovat kirjottanneet. Sielä oli edellisellä sivulla aiheita, mistä haluan jottain kommentoija.
Toivottavasti en unohtanu kettään. Oon nukkunu vaan muutaman tunnin, ku tuo tuuli peijakas ujeltaa ja paukuttaa jne. Kirjotan myöhemmin tai eri päivänä lissää. Tännään tullee nuorimmainen käymään.
Olin Saiko unohtanu, että oot ollu reipas avantouimari. Nykyään moni on ostanu kottiisa tuommosen kylymäaltaan:
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/avant0-80x80cm-kylmaallas
Kaikkea hyvvää kaikille! :) Sofia
Tuo Kärkkäisen kylmävesiallas ei ehkä oo kovin laadukas,mutta parempiaki löytyy. :) S
Eile oltii kauppareissulla. En ostant vaatteita, iha vaa katseltii ja tarpeellista tul ostettuu. Ostin kierrätyksestä silkkisii esikkoja. Antaat värrii ja lisäks aidon begonian kukkakaupast. Tulppaanit on nii mahottoma kalliita, nii ja korkeintaa kaheksa tulppaanii paketissa.
Myö ollaa säästäväisii veden kanssa ja ves on sit käytettävä pensaille ja kukille. Hyvä tuollane saavi ois kesällä käytössä. Saeveet otetaa taltee jamie kuletan pensaille joka pisaran. Viime vuonna miu mies laitto pumpun ja letkun keräysastiaan ja se helpotti kastelua. Pian sitä olaa pihatöissä kuokkimassa ja kohentamassa.
Doris miettii mite suhtautua eronneeseen aviopariin. Siinä sitä on oltava tasapuolinen molempii kohtaan. Kyl siin mei tuttavuuksille on käynt nii, et jos toine itse tahtoo pittää ystävyyttä yllä, ni kaik on entisellää. Toine osapuol on ehkä heikomp ja kivuliaamp eron syihi nähe ja on vaitonaisemp. Jotkut ystävyyvvet eivät oo pitkäaikasii ja sit väljehtyyt. Ei sille voi mittää, ku ystävät kasvaat eri suuntaan. Sit astuu kuvioihi uuvvet miehet ja vaimot, kyl sellasesta ystävyyvvestä selviää, mut aluks on outoo.
T. Saiko
Saiko
Mie mietin eelleen tuota ystävä parrii, toinen täyttäät tännää 60, meitä ei oo kutsunt. Mikä on iha ok. Jos kerra tahtoot nii.
Satuttaa silti, yhet lähti hautajajaissii. Elämä on.
Myöhä elettää, miten suunta näyttää
Doris
Viime vuos ol meillä niin suurii muutiksii vuos justii sukulais- ja ystäväpiirissä. Taivaan kottii läks kolme oikei mukavaa sukulaista. Sit sairastui yks toiseese jälkee, ku syöpä alko kolkuttelemaa monelle.
Tuntuu nii pahalt muistisairauvvet, ku mei ikäsii ovat kaik, jotka ovat sairastunneet ja vaimot ja miehet ovat erityisen vaikeassa tilanteessa, ku joutuut vahtimaa. Autoo ajjaat iha väkisee ja ovat viel pärjänneet. Kohta on vaimon käytävä kuskin paikalle. Muistisairautee näyttää tuttujen kertoman mukkaa kuuluvan se, ettei suostuta syömään, vaan alkaat laihtumaan. Ei voi pakottaa syömään ja juominenkii unohtuu.
Mite muistisairauvvet alkaat. Huomaako sitä itse. Mie luen paljon illalla, aika huonoo keskittymine on illalla, ku unta varttuissa lukkee. Seuraavaan päivään jouvvun kertaamaa hompsimalla mitä olin lukent.
Toine asja on, et miul on autonavvaimet ain hävvööksissä. Se tarkottaa, et ne on (isossa) käsilaukussa, mut en mie niitä sielt löyvvä, ku mahottoma penkomisen jälkeen.
Isäntä on vähä erilaine, hänel on avvaimet ain tallessa ja paperit nii mahottoma hyvässä järjestyksessä. Miulla ei oo mittää järjestystä papereihe kanssa. Näin on aina jotakii tekemistä, ainakii etsimistä.
Näin tääkii päivä on illassa. Olipa lyhyt päivä.
T. Saiko
Tänään sain imuroitua ja kasattua langat. Puoliso kotiutuu. Tein lapaset loppuun, peukalot siis. Mullon semmosta liukuvärjättyä lankaa, tein ekana kaulahuivin, semmonen niskasta kiinni virkattava, edestä kolmio. Yläosa sitä värilankaa, alaosa tummaa harmaata, mitä oli siinä värilangassa. Lapasiin riitti värilankaa vielä. Olin lopputulokseen tyytyväinen. Nyt olis se tylsä vaihe: lankojen päättely. Alkoi hämärtää jo, vaikka aurinkoinen päivä olikin.
Kyläyhistys tahtos meitä hallitukseen mukaan, en suostunu. Tahon eroon kaikesta tuommosesta. Voin olla apuna sillon, kun mulle sopii mm laskiaisriehassa kahvia, pullaa, lettuja, pizzaa, mehua myymässä. Oon SPR ikijäsen, Karjala-Seurassa mukana. Siinä se.
Mitäs teille muille kuuluu?
Doris
Seuraan Trumpin nimitystä eri kanavilta. On Melanialla kaunis vaatetus. Hatut voisivat tulla muotiin. Seisovat pakkasessa juuri Bidenin kanssa ja tervehtivät. Eipä kestäneet kauaa pakkasilmassa.
Ruokaa laitoin niukasti. Kananmunasalaattia ja sämpylää. Riittää vielä huomenna perunan kastikkeeksi. Jauhelihapihvejä tein lisäksi tälle päivälle.
Nyt jäin miettimään mitä kertoisin. Kolme paria eri värisiä farkkuja ostin. Leikkasin lyhyemmiksi ja katsotaan jos teen käänteet, luultavasti en.
Pysykää terveenä!
T. Saiko
Huomenia. Alotanpa ensin kommentoimalla niitä kirjotuksia, mitä aioin aiemmin, mutta jäi sillon tekemättä.
Miina, oon tosi ilone, että sain houkuteltua sinut kirjottaan pitkästä aikaa. Ei sun kirjotuksesta yhtään näy, että oisit ruosteesa ajatusten tallentamisen suhteen, ku edelleen kirjotat tosi hyvin. Ossaisinpa itekki nuin taitavasti kirjottaa. Kiva tietää, että käyt viestejämme lukemasa ja saat niistä omiakin mietteitä, pään sisäsiä keskusteluja ittes kans. :) Sun koulumuistojaki ois ollu kiva lukia, ja muutaki.
Itestäki välillä tuntuu, että elämä valluu päivästä toiseen ykstoikkosisa puuhisa ja vuojet vierii nopiasti. Haluaisin keksiä jottain innostavvaa. Oon päättäny innostua ihan tavallisista töistä, mitkä ei innosta yhtään, eli yritän muuttaa asennettani myönteisemmäksi vaikkapa imurointia kohtaan. :) Eilen siivosin monta mapillista papereita, eli hävitin niistä ison osan. Palijo niitä vielä jäi, vaikkapa vanahoja kiinteistökauppasopimuksia. Mitenhän en niistäkään ossaa luopua.
En muista, ootko Miina kertonu, että leikattiinko sulta lonkkaa tai selekää, mutta olipa mitä tahasa, niin toivon, että pian kuntouvut hyvvään kuntoon, ja varmaan ootki jo kesällä hyväsä kunnosa. :)
Usa sai uuven pressan, joka päätti, että Usa vettäytyy pois Pariisin ilmastosopimuksesta. Usa ottaa käyttöön jopa jonkun luonnonpuiston öljynporausta varten, vaikka niin monet merkit sielläki, vaikkapa Los A:n valtavat tulipalot, ovat todistaneet, että ilimastonmuutos on jo pahalla mallilla. SItte jotku vielä sielä hurraavat tuolle päätökselle. On hämmentävää taaksepäin menoa, ja on vaikia uskua, että tuosta seurais hyvvää, vaikka toki taloudellisesti vois siltä ensin näyttääkki.
Mutta yritettään pysyä hyvällä mielellä ja ajatella niinku Koivisto aiemmin niin viisaasti sano:
"Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin."
Jatkuu... :) Sofia
No jopas tuli isot rivivälit tuohon edellisseen kirjotukseeni.
Saiko, meilläki mies miettii pakettiauton hankintaa, ja vaikka hää on jo vuosikausia aikonu ostaa sähköauton, niin nyt miettii siksi dieseliä, ku nuisa sähköautoisa on niin onnettoman huonot akunkestot ja uus akku maksaa maltaita. Pitäs löytää vähä korkiampi malli, että mahtus sielä sisällä seisoon suorasa - siis retkeilyautoksi hää sen tekis. Onko sama ajatus teilläki?
Yks mun tuttu käyttää jäävettä jalakojensa hoitoon. Kuulemma kylymäaltistuksen jäläkeen alakaa mukavasti lämpenee jalat - ei toki heti, mutta vähän ajan päästä. Voisko se kylymä olla sullekki sormia lämmittävä muotoa, ku sormesi tykkäävät lämpimästä? Kyssyit mun selästä. Koronan aikana joulukuusa soli tosi pahana, joutu taas itkemään ja huutamaan välillä, ku yritti vaihtaa asentua, mutta tänä vuonna soon ollu parempana. Pitäskö koputtaa puuta.Meillei oo ennää sitä bonnel-patjaa. Soli sillai hyvä, siis parempi selälle, ettei se painunu, kuten nämä yksittäisjousitetut patjat painuu. Kääntyminen on näisä helepompaa, ei tarvi vauhtia ottaa, joten en herrää ennää niin heleposti, ku mies kääntää kylykiä. :) Mutta vaihtasin kyllä takas semmoseeen jämäkkään bonnel-patjaan, jos niitä vielä jostain uutena sais. Löysä bonnel-patja ei oo hyvä.
Mukava, että sinäki Vuapukka oot innostunu kirjottaan. Sulla on palijo hyviä mietteitä, ja niitä saa ilimasta toki kirjakielellä kans. Ohan tämä puhekielellä kirjottaminen ainaki aluksi vähä haastavampaa minunki mielestä.
Sullon yrittäjätaustaa. Mullaki melekein. Oli jo yrityspaperit valamiina ja melekein lähetetty, mutta sitte elämä päätti toisin, tuli läheisten kuolemia usseita peräkkäin, sekä itelle sairauksia, joten jäi se poloku kokematta, mutta eihän sitä tiiä, vaikka vielä joskus jottain pienimuotosta yritystoimintaa voisin tehäkki, jos elämä myönteisesti yllättää. KIva, että oot toiminu kierrätysalalla. Se on hyvvää toimintaa myös ilimaston kannalta ja avuksi monella tavalla monille, joillei oo vara ostaa uutta.
Jatkuu... :) S
Kokeilenpa jatkaa kirjakielellä - otan tämän aivojumppana. Kiva nähdä, miten onnistuu, ja onko seassa puhekieltä. :)
Vuapukka, mainitsit siitä, että olisi hyvä, jos ihmiset eivät niin usein ostaisi uusia vaatteita. Olen täysin samaa mieltä. Paljon vähemmälläkin pärjää. Monet voisivat harjoitella, miten niistä kaapissa jo olevista vaatteista voi yhdistellä erilaisia asukokonaisuuksia. Itse harrastan sitä aina välillä. :)
Doris, kysyit siitä, miten suhtautua eronneisiin. En oikein osaa sanoa. Meillä on tuttavapiirissä eräällä rouvalla ollut kolme eri miestä. Kaksi oli meidän mielestämme mukavaa, mutta kolmas, eli hän, joka on rouvan viimeisin, on meidän mielestämme aivan omituinen, emmekä voi ymmärtää, mitä rouva hänessä "näkee". Olemme kaivanneet niitä kahta ensimmäistä miestä kylään, mutta emme kehtaa kutsua, koska tämä rouva ei varmaan ilahtuisi tiedosta - hankala kuvio.
Saiko, olen pahoillani, että olette menettäneet sukulaisia ja ystäviä, kun kuolema on tullut heidän kohdalleen, mutta uskon, että tapaatte vielä sitten joskus siellä henkimaailman puolella.
Muistisairaudet ovat useimpien kohdalla raskaita. MInun on vaikeaa tietää, miten osaisi toimia oikein, puhua oikein läheiselle, joka ei enää muista paljoakaan asioista, mitä olemme yhdessä kokeneneet tai mitä hänen menneisyyteensä tai edes samaan päivään kuuluu. Meillä on osa muistisairaista sukulaisista/tutuista jo kuollut, mutta yksi ihana ihminen on elossa. Hän kärsii kovasti siitä, ettei muista asioita, ja hänen puolisollaan on raskas työ hoitaa häntä.
Jatkuu... S
Vielä vähän muistisairauksista. Tyypillistä lienee, että muistisairaan läheiset huomaavat, ettei kaikki ole enää kunnossa ja läheinen ei selvätikään muista enää asioita, kuten ennen. Tämä sairastunut harvemmin itse huomaa, tai tunnustaa itselleen tai muille, ettei muista.Tavallista on, että iän myötä muistimme vähän heikkenee, joten ehkei kannata olla huolissaan, jos muisti välillä temppuilee esim. keskisttymiskyvyn olessa syystä tai toisesta vähän heikompi eri päivinä.
Onko sinulla Saiko laukussa mitään taskuja? Sellainen on hyvä laukku, missä on monta taskua, niin on avaimillekin aina oma paikka, mistä ne helposti löytyvät. Ja jos ei muista lukemaansa, se voi kertoa myös siitä, että olet ajatellut niin paljon muita asioita, että aivosi ovat kuormittuneet, eivätkä jaksa ottaa tietoa vastaan. Aivotkin kaipaavat välillä lomaa. :)
Doris mainitsit, että teitä olisi pyydetty mukaan kyläyhdistyksen hallitukseen. Olen ollut mukana useamman taloyhtion hallituksessa ja joissain koulun vanhempaintoimikunnan touhuissa. En jaksaisi enää. Siksi myöskään taloyhtiöön muuttaminen ei houkuta, kun joissain taloyhtiöissä on jopa kiertävä systeemi, että kukin joutuu välillä hallitukseen eri vuosina. Miten teidän kerrostalossa?
Katsoin myös presidentin virkaanastujaisia eilen. Tuli vähän nolo olo Trumpin puolesta,kun hänen vaimonsa hattu esti suukon poskelle yltämisen. Sehän ei ollut ensimmäinen kerta, kun Melania yritti väistää aviomiehensä suukkoa. Ehkä olisi kannattanut laittaa hattu vähän kallelleen, niin suukko olisi osunut lähemmäs. :) Tilanteesta kiertää video ymmärrettävästi.
Saiko, eivätkö farkkusi lahkeet lähde purkautumaan, jos vain leikkaat ne lyhyemmiksi? Oletko koskaan kääntänyt niitä käyttämällä sellaista silitettävää kangassuikaletta, joka tarttuu kiinni kankaaseen silittämällä? En muista sen virallista nimeä. Jos olet, niin pysyykö liimakangas paikallaan myös farkkuja pestäessä?
Mukavaa viikonjatkoa kaikille. Lähden nyt leipomaan pullaa. :) Sofia
https://www.kinuskikissa.fi/wp-content/uploads/sini/pullapitko.jpg
Sofia
Olitpas innokas kirjoittaja, heti aamusta. Ja vielä pullaakin leivot. Mulla on laiskempi päivä. Meinaan laittaa uuniin lohkoperunoita, porkkanaa ja sipulia, makkaraa. Helppo ruoka. Vielä ehkä kurkkua, tomaattia oheen.
Meill on kerrostalossa vakkarihallitus, ei kiertävää systeemiä. Taloyhtiön sauna just uusittiin ja putkiremppa samalla. Muutaman kerran ollaan siellä saunassa käyty, kun meill on siel omaki sauna. Täällä maalla on pakkasilla kaivo jäässä, eipä oo pihasaunaa lämmitetty aikoihin.
Vaatteiden korjauksesta: meill mies on innokkaampi koneella ompelemaan, lahkeita kääntämään. Minä korjaan käsin ommellen tai parsimalla. Mieluisia vaatteita korjaan kyllä. Metka, miten yks mukava pitkähihainen lemppari t-paitakin alkaa hihansuista rispaantua, eikä oo kun kymmenisen vuotta vanha ja ahkerassa käytössä... pitäskin taas siivota vaatekomero, siell on varmaan kymmeniä paitoja, ei niin siistejä enää. Mut kun on mieluisa kuosi tai bändipaita tai pellavaa tai marimekko...
Tuppaan keräämään ja säästämään... kaikenlaista... jos joskus tarvii. Esim koruja, helmiä, solkia, nauhoja, nappeja aina askarrellessa tai käsitöissä tarvii.
Terkut teille
Doris
Ai niin, muistista sen verran, että kuulema jos ite huomaa unohtelun, hukkuneet avaimet tms, ei syytä huoleen ole. Jos avaimet löytyy jääkaapista, leivinpaperi vaatekaapista, kurkku kylpyhuoneesta... silloin voi olla huoli aiheellinen
Kiitos Doris, kommentoin kirjoitustasi myöhemmin. Nyt kysyn kaikilta, jotka jaksavat vastata, mikä on paras konetiskiaine kokemustenne mukaan?
Olen käyttänyt nestemäistä Sun Classic Lemon -merkkistä, mutta haluaisin löytää paremman.
Ja nyt tiskaamaan. :) Sofia
Vierailija kirjoitti:
Kiitos Doris, kommentoin kirjoitustasi myöhemmin. Nyt kysyn kaikilta, jotka jaksavat vastata, mikä on paras konetiskiaine kokemustenne mukaan?
Olen käyttänyt nestemäistä Sun Classic Lemon -merkkistä, mutta haluaisin löytää paremman.
Ja nyt tiskaamaan. :) Sofia
Meil on kaupungissa astianpesukone, jotain tabletteja on käytössä. En siis ole vuosikausiin käyttäny konetta, en muista merkkiä.
Täällä maalla on Doris-merkkinen pesuri, ihan perus fairia käytössä hah :)
Oon olt epävireessä ja ajatelt tätä elämän hiastumista, ku ikkää alkaa tulla. Ei se siitä parane yhtään huolehtimalla. Sisältöä ja mielekästä hauskaa puuhaa ois hyvä keksii ja innostuu ja ottaa uuvvet asjat mielellää vastaan. Tuttava kertoi mite hänel on sisältöö elämässään. Sellasta tahtosin miekii vastaanottaa, vaan kun ei oo tult ilmoittauduttua mihikää, eikä meil oo seniorikerhoja tai muitakaa harrastepiirejä..
Hänel on seniorit entiseltä työpaikalta ja hyö tekkööt ryhmämatkoja ahkerast. Heil on hyvä porukka. Joku on ottant ohjat kässii ja järjestää kaiken porukalle valmiiksi. Toisinaa menevät teatteriin ja näyttelyihin ja ulkomaille myös. Hää on nii tyytyväine, ku saap ain valmiisee mennä ja ussein. Bussilla tai omilla autoilla ovat reissussa.
Voi mite miekii oisin tyytyväine jos ois sellane mahollisuus.
Konetiskiaine on meillä pulveria, oon vanhanaikainen. Laitan konneeseen toisinaan suoloja ja kirkastetta, jos kone vaatii.
T. Saiko
Farkuja ostin muutama vuos takaperi ja niissä ei olt kantattu lahkeita, valmiit rimpsureunat. Oon yhä sen muodin ystävä , et leikkaan lahkeet suitsait ja annan rispaantua. Jos on liikaa lähtent purkautummaa, ni teen korjauslaikkauksen. Suorat housut on tietyst toine asja. Niihi käytän kakspuolista kanttausnauhaa.
Doriksella on oikei hyvän merkkine kone siellä maalla käytössä. Anna sen joskus levätä, ettei iha uuvu hih.
T. Saiko
Saiko tuommosta tarkotin, mutta en muistanu nimiä. Onkohan se kanttausnauha samanlainen: https://www.kauniskaarina.fi/tuotteet.html?id=101/1476
Kiitokset tiskiainetiedoistakin. Palaillaan.
Mukavaa illanjatkua teille kaikille. :) Sofia
Nyt kyllä alkaa kyllästyttää tuo liukkaus. Lumisae ja pikku pakkane on ok, mut mitkään kokkeilemat liukuesteet ei oikee toimi. Ystävä kaatu autosa alle skrapatessaa, häntäluu murtu. Oli tosi kipeä ja pitkäkestoinen vaiva
Mies kävi eilen kaupoilla ja sano, et kolmest meinas auto karata tieltä, täällon kauhiat urat ja peilijää. Piha on kans jäässä, vaik alvariisa sitä hiekotellaa.
Tänään ois se karjalaiskolttu postista nouettaviss, kai kirjotinkii jo. Ilomantsist tilasin semmosen käkikuvioisen, pellavaisen oranssin. En tiijä, millon se nouettaa. Oha täs aikaa, mut kiva olis päästä sovittammaa.
Tilo, voimisia Sinulle. Täällä uotellaa kuulumissii sit, ko jaksat kirjotella.
Sofia, sait sie tarpeeks tiskiainevinkkilöit? Miks sie halluut vaihtoo merkkii, etkö o tyytyväine nykysee?
Mies tuol keittiös mannailee, ko uunin pohja on karstass. Mie tein makaroonlootaa yks päiväsyän, ni kiehu vähän yli. Sielä putsailoo.
Nyt miul on yhet luonnonvalkoset lapaset teoss, keksin ite mallin. Nopiast nuo tulloo, ko on paksumpaa lankoo
Kivvaa keskiviikkoo kaikill
Doris
Myöhäisillan tervehdys pikaisesti.
Minulla ja lähipiirissä on menossa niin paljon kaikenlaista, ettei kauheasti huvita nyt tarinoida. Hyvä kun on vilkastunut tämä palsta, joten ei sitä varmaankaan huomaa, jos jollakin on "tauko". Kyllä tästä "näillä mennään".
Rauhallista viikonloppua kaikille yhteisesti! Pidetään toisistamme huolta.
T. Tilo