Murteela
Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.
Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.
Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.
Kommentit (2475)
Miekii ryhdyn tekemää jumppaliikkeitä. Oon laiminlyönt venytykset, ku kuvittelen, et pihalla kökkimine ois riittäväa, mut ei oo. Jäykkyyttä on selässäkkii melkoisesti. Polvet saatava vetristymmää.
Liikuttava se on kuumalla myös, ei auta käyvvä leppäämää.
T. Saiko
Hei Saiko, ja kiitos. Oon huomannu saman, että monesti joku yksittäinenki sana saattaa tuua esille tämän tai jonku muun ketjun, misä oon itekki kirjottanu jottain.
Joskus tekstit poistetaan jopa tunnin päästä, mutta monesti on menny päivä tai pariki, riippuu siitä, minkä verran ylläpiolla on kiireitä. Nyt saattaa olla osa yllapitäjistä kesälomalla, joten ehkei siksi ihan heti poistu.
Toivotaan parasta.Tietenkään ei voi tietää, että suostuvatko niitä poistamaan, ku viestit eivät oo ns. epäasiallisia tai sääntöjen vastasia varsinaisesti, mutta kyllä yritin nätisti pyytää. Uskotaan, että ne poistuvat.
Hyvvää yötä sulle ja kaikille tasapuolisesti. :) Sofia
Samoin hyvät yöt, täyskuu tais olla vasta. Mie saan unen puol yhen aikaan. Se on nyt normaalia ja sen mukkaa mie elän.
En taistele aikasen (miulle) nukkumaanmenon kanssa. Annan unen tulla myöhemmin ja unta varttuissa mie luen romaaneja. Tää on nyt tult tavaksi.
Toivotaa parasta, et onnistuu.
Hyviä unia!
T. Saiko
Hei, tulin vaan oikaseen tietua siitä suolan käytöstä puutarhasa. Jos laittaa suolaa laattojen välleisä kasvavien kasvien päälle, niin se suola saattaa "syyä" tai murentaa sitä laattaa, eli ei oo hyvä idea, mutta hiekkamaalla sei kai oo niin haitallista. Ite nykin kasveja just tännään laattain välistä. Reippaasti ne kasvavat aina takas.
Iloa ja valua päiväänne! :) Sofia https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSENk0U-_knShnbEjg…
Hyviä uutisia Saiko, ylläpito on nyt poistanu ne viestit, mitä toivoit poistettavaksi. Ja kiitokset ylläpiolle! :) Sofia
Hieno asia, kiitos tuhannesti Sofia hyvästä toiminnasta. Hieno peukku. Laitan siulle kesäkukkia, mut ajatuksissain. Oon uskomattoman helpottunut. Miun on varottava liia avoimia kirjotuksia. Muistan, et Juuli ol toisinaa melko avomielinen ja ajattelin jo sillo, et pitäs varottaa. Onks siel valvomossa oikei tosiaa joku ihminen, ettei vaa sellane robotti, joka poistaa ikävien sanojen mukkaa kirjotuksii automaattisest.
Tännää sahattii ja takkapuuta tul taas lissää. Miulla on vuorenkilpi iha mahottomast levint. Niihe juuret on ku puunjuuret. Revin mahottomast niitä pois, et saan perennat istutettuu, joita nyt oon jakant. Oisha vuorenkilvet ikivihreitä ja vahvoja, mutta liikaa levinneet ei oo ennää kauniita. Yks pensas on, tuoksuva pihajasmikkeen alku, jonka istutan.
Muurahaisista ol mietteitä. Onks ne ns. sokerimuurahaisia. Meillä on joskus olt ja niitä pit myrkyttää. Ja etsii niihe päätiet, mist ovat tulleet ja mihi ovat uutta valtausta tekemässä. Rakenteista niitä taitaa olla hankalampi poistaa. Isäntä ainakii ampiaisia ajo pois haisevalla bensassa kastetulla trasselitukolla tai saatto olla tärpättii. Kyl se haju haihtuu aikanaa.
Lämmintä on olt, mut saetta sais taas kunnon kuuro tulla tänne mei suuntaan.
Helpottuneena ja kerran vielä kiitoksin.
T. Saiko
Ajattelin kyssyy, et käytättäks työ astianpesukonesuolaa tiskikonneessa? Mie olen laittant erityistä suolaa suppilolla konneen suolasäiliöön. Laitattaks myös huuhtelukirkastetta säännöllisest erityisee säiliöön? En oo kysynt mitkä asetukset konneessa ois justii tälle vedelle laitettava. Kirkasta on tult astioista. Laitan kattiloita myös konneesee jos sattuu jäämää tillaa. Kyllä mei tiskit kolme päivää oottaatt konneessa. Ei ne anna haijjuu, mut kalansyönnin jälkee huuhtasen astiat, muussa tapauksessa tyhjennän vaa isommat ruuantähteet pois ja laitan astiat konneesee varttumaa. Kuitekii puhasta on tult. Luulen, et tiskikone on tehokas.
T. Saiko
Kaunista iltaa kaikille Miinalan tuvasta!
Aika rientää, minä en. Hommaa olisi vaikka kuinka jos jaksaisi kaiken. Yhtään lomapäivää ei ole ollut aikoihin. Vali vali... ei pidä valittaa, jos itse on elämänsä näin järjestänyt.
Marjastatteko te toiset? Tarkoitan metsämarjoja. Nyt metsät pukkaavat mustikkaa ja vadelmaa, ja mieli halaa sinne. Marjastuksesta on tullut extreme-lajini. Olen kohdannut jo kaksi kertaa Suomen vaarallisimmaksi sanotun eläimen, en pelkästään kohdannut vaan ne ovat tulleet suorastaan iholle. Ensimmäinen oli vielä pieni, helposti irrotettava nymfi, mutta toinen puutiainen löytyi vaikeasti tavoitettavasta paikasta. Sain sen revittyä punkkipihdeillä vain osittain irti. Nyt jännittää, sainko ruton vai koleran, tässä tapauksessa puutiaisaivokuumeen vai borrelioosin, vai vieläkö kerran selviydyin seuraamuksitta. Jos seuraamuksia ei tule, ostan rokotteen ja marssin terkkarille jahka terveysasema avautuu kesätauon jälkeen. Kyllä metsässä liikkuvalla ihmisellä pitäisi olla kumppani, jos ei muuten niin ainakin punkkien irrottamiseen. :)
Olette keskustelleet monista asioista kesän mittaan. Tiloa tervehdin: olen samalla tavalla hyvässä uskossa istuttanut kasveja, jotka nyt ovat kartettavia vieraslajeja. Lupiinia ei sentään ole, mutta kultapiiskut pitäisi repiä pois. Mitä jää jäljelle? Onko voikukka alkuperäinen? Entä vuohenputki? Niitä löytyy.
Saiko, sinä pyrit eroon siankärsämöstä. Minä olen siitä pääsemättömissä nyt ja ikuisuudessa. Nimittäin huomasin hautapaikkani vieressä siankärsämöä. Oli siinä lempikukkaani kissankelloakin. Sinistä ja valkoista, isänmaallista, eikö.
Sofia, kirjoitit kuin omia ajatuksiani valtameren takaisista vaaliasetelmista. Kielenkäyttö on ollut ilkeää jo nyt, saati millaiseksi se lopulta kiihtyykään. Oranssin miehen ilmestyminen uutisiin aiheuttaa minussa eräänlaisen hylkimisreaktion.
Toivottavasti teitä ketään ei helle vaivaa pahemmin. Loppuviikosta huoneet saattavat tuntua tukalilta, jos ei ole jäähdyttäviä laitteita.
Levollista yötä,
Miina
Aamupäivää helteistä. Ei haittais, vaikka jo vähä viilenis kelit.
Saiko, kiitos, oli ilo olla avuksi. Siitä tiskikonesuolasta. Käytetään me sitä. Jossain vaiheesa kone alakaa ilimottaa, että suolaa pittää lisätä säiliöön. Ihan vaan paketista sitä sinne säiliöön kaajan. Kirkastetta ei käytettä eikä tuosa konetiskiaineesakkaan oo kirkastetta. Nestemäistä, jottain sun-nimistä tais olla.
Meijän pihalla on nuita murkkuja, joita jotku kutsuu nimellä kus iainen: https://hyonteismaailma.fi/hyonteiset/piha-ja-puutarha/siloviholainen-e… Sisällä niitei onneksi oo, mutta pihalla joka puolella tonttia monesa paikasa ovat yrittämässä pessää tehä. Ihimellään, että miten niiton tänä kesänä nii palijo, ku ei oo aiemmin tämmösiä määriä ollu. Ja pitäskö niitä myrkyttää talon läheltä, etteivät ala tekkeen pessää mihinkään talon alle. Voi kuinka sitä omakotiasumisesa näitä haasteita riittää. En millään haluais myrkyttää luontokappaleita, mutta en minä niitä sisällekkään halua.
Onko sulla Saiko se vuorenkilipi sitä iso- vai pienilehtistä?
Ootte ollu ahkerina puutarhasa. Miten ootte jaksanukki, ku on näin lämmintä ollu.
Jatkuu.... :) S
Hei Miina, kylläpä oli kiva, ku ehit käyä kirjottamasa kuulumisia. Toivosin sulle niin kovasti jottain apua niihin töihin, ku itekses sielä jouvut kaikesta seleviämmään. Nostan hattua, ite en seleviäis yksin okt:ssa.
Me käytiin ennen poimimasa puolukoita ja joskus mustikoitaki, mutta ei oo käyty muutamaan vuoteen, ku ei selekä kestä. Omasa pihasa on marjapensaita liikaakiin, joten niitten kans mennee aikaa ja vaivaa ennen ku marjat on pakkasesa. Puolukat ostetaan nykyään ihan pakastepusseina, ku muuten pitäs hankkia lisäpakastin, jos neki ämpärimäärinä hankittas, kuten ennen. Oot rohkia, ku yksin käyt marjametäsä. Taijan olla aika arkajalaka ite. :) Huolettas, että eksysin tai jos jottain sattus, niin kukkaan ei mua löytäs, ku makkaisin jossain mättäällä.
Onpa harmi, että se punkin osa jäi sun ihhoon kiinni. Onko siitä jääny mittään jäläkiä tai tulehusta tullu?Toivottavasti ois ollu semmonen punkki, joka ei kanna mittään pöpöä.
Meijänki pihalla on siankärsämö vallannu tillaa ihan hurjalla vauhilla. Pitäs hankkia joku puutarhuri laitteineen kaivamaan maanpinnat pois ja tuomaan uutta maata, jotta siankärsämöistä ja muista harmikasveista pääsis erroon. Kissankellua ei meijän pihalla oo, vaikka toivosin olevan. Soon ollu munki lempikukka lapsesta asti.
Hyvin kuvasit Trumpin tuomaa tunnetta. Hylkimisreaktio on hyvä sana. Ihimettelen syvästi, kuinka osa ihimisistä voi uskoa ja kestää kuunnella hänen ilkeitä juttujaan. Ei kovin esimerkillisistä toimintaa nimitellä ihimisiä jos millä törkeillä nimillä. Toivon, että niisä vaaleisa käy hyvin. Vaikutukset ovat hyvin erilaiset koko maailmaa aatellen, jos vallassa on T tai H.
Käytiin eilen reissusa, muutamasa museosaki. Oli kuumaa ja oli siten virhe lähtä tommosena päivänä liikenteeseen. Otetaan opiksemme.
Mua on kehuttu monesti, että mullon hyvä ongelmanratkasukyky. Oon aika kekseliäs ja nopiasti hoksaan millon mihinki haasteeseen ratkasun, mutta siihen en keksi, että miten ja millaseen kottiin tästä pääsis ja miten ylleessäkki haluaisin loppuelämän ellää. Heleposti kerrostalosa. Sosiaalisesti rivarisa. Työntäyteisesti okt:sa. Matkaillen kotimaasa, harrastellen eri tavoin. En vaan tiiä.
Nyt pyykille! Iloa ja kaikenlaista hyvvää päiväänne! :) Sofia https://luokasvit.s3-eu-west-1.amazonaws.com/Kasvilajit/campanula_rotun…
Viimme viikola, ku keräsin vuapukoita meijjän tontin reunalta, ni joha olj punkittii tulleet miun mukana sisäle. Emmie ensi ies huomana niitä. Pijin vauvvoo sylissän, ni ihmettelinj, mikä siinä vauvvan niskassa on se musta roska, ni sehä liikku. Onneks ei ollu puuntäi kiinnittyny vauvva niskaa. Poltettii se elukka uunissa. Sit mie tarkistin vielä vuatteeni, ni ni siinä olj toine pahalaine. Sekkii sai sit uunissa lähön.
Piätin sillo, että olokoot kaikki marjat mehässä miun puolesta. Ukko sit kävi kerreemässä niitä vuapukoita ja sit kun olj mänössä suihkkuu, ni sano, kulukkooko joku häne selässä. No tietennii siinä oli punkki, jolle kävi sit kalapate.
Sielä meijän tontin rajala on kariketta, ni siinä ne punkit ellää näköjjää. Mie oon lukena ohjjeita, millä ne sais pysymmää pois, eivätkä tulis meile asti. Ajattelinjh että kylyvän valakosipulijjauhetta sinne tonti rajale, mutta sit tulinj siiheh tuloksee, että haju vois olla kauhhee varsinnii sattee jäläkkee. Pittää istuttoo valakosipulija ja muita kasvija ja toivvoo, että pysysivät muuvvala moiset pahalaiset.
Hei sinä, joka vuapukoita keräsit. Mitä ne ovat?
Minkä alueen murretta sinä kirjotat? Oli hauska sitä lukia. Onneksi ei ollu punkki kiinni vauvan niskasa eikä ukonkaan.
:) Sofia
Vuapukat ovat vadelmia, joita meilä päin sanottaa myöskin vaapukoiksi.
Tää miun murre liennöö jottai sekotusta. Ei oo savvoo, eikä karjalloo. Mitä liennöö? Ittäisestä Suomesta oun kotosi.
Mie inhhoon punkkija kauhheesti. Aina on kesä pilala, ku ensimmäine punkki löyttyy vuatteista tai ihosta.
Halluisin kerätä marjoja ja olla mehässä, mut aina pittää pelätä tuota elukkoo, ni jouttuu kiirreelä vuan polokupyörälä ajelemmaa mehän poikki.
Hyvvee viikovaihetta vuan kaikille!
Oon innokas marjastaja ja sienestäjä, mutta miulla täytyy olla valmiit paikat ja tuttu metsä. Mie en ees väsy nii mieleisessä puuhassa.
Vuorenlilpeä tutkin ja nii se on, et on kahta laatuu. Pienemp on kaunis. Täst suuremmast luulin, et se on liika vahvassa maassa kasvamassa ja niitä oon repint pois. Täytyy varroo etten niitä pienempii hävitä.
Kyl on kuumaa, mut kauppaa pit männä. Meil on mehulinko tiensä päähän ehtint. Ahkerast käytetty omenamehun tekemissee. Se ol braunin vanha mp32 laite. Mahottoma hyvvää kirkasta mehhuu tek. Mallit ovat enemmä sakkasta ja hedelmälihhaa puskevii laitteita. Onks teil kenelläkkää kunnon kirkasta omenamehhuu tekevää mehulinkoo? Myö katsellaa malleja, mut jotkut ovat hyvi hankalat, ku pittäää irrottaa ja pestä osat.
Ei oo satant mei suunnalla. Nyt ois hyvä saaha viimine kuorma risuja ja oksia sekä haravointijätettä vietyy pois.
Väsyttää tänään tää kuumuus. Illat ovat todella kauniita, ku istuu ulkona ja on vaa.
T. Saiko
Huomenia!
Varjosa on +26 lämmintä ja kovasti on kostia keli. Ei meinaa pyykitkään kuivua ulukona, ellei niihin aurinko porota suoraan. Eilenki oli pyykit ulukona seittemän tuntia ja silti noli vielä osin kostiat, vaikka linkouskierroksetki on 1400. Mietin, josko sitä ostas kuivausrummun. Onko teillä kaikilla kuivausrumpu?
Mietin, jos ensin ostasin kuluttajaliiton testituloslistan, niin pääsis helepommalla, ku ei jaksais tutkia niin isua määrää eri konneitten ominaisuuksia, ku ei niihin voi aina ees luottaa. Sen sai huomata pyykkikonetta ettiesä, ku monelle tehtaallekki soitin, ennen ku selevis, onko konneisa tiettyjä mulle tärkeitä ominaisuuksia. Niitei ollu merkitty ees netistä löytyneisiin käyttöohojeisiin. Kuivausrumpujen testitulos v. 2024 maksaa 5,40 eurua. https://kuluttaja.fi/fi/kuivausrummut/testitulokset
Sielon myös hyvä opas, mitä ostajan kannattaa huomioija kuivausrummun ostosa. https://kuluttaja.fi/fi/artikkeli/kuivausrummun-ostajan-opas
Kiitos sulle kirjottaja ittäisestä Suomesta. Tuli helepottunu olo, ku kerroit, että inhuat niitä punkkeja kauhiasti, sillä itekki inhuan niitä ja vähä pelekäänki. Mun tuttavapiirin ihimiset suhtautuvat niihin palijo lepposammin, niin oon aatellu olevani aivan yliherkkä tappaus. Ja sammaa mieltä, että kesä on pilalla, jos punkki pääsee iholle, mutta minusta nykykesät ovat punkkien vuoksi muutenki pilalla, ku ei voi ennää istua nurmikolla tai vappaasti työskennellä puutarhasa tai olleilla metäsä iliman sitä vaaraa, etteikö punkkipeijakkaat oo kimpusa ja jopa hurjin seurauksin, jos niitei iholtasa tai hiusten seasta huomaa. Eihän punkki lähe ees suihkusa pois, niin aina saa joko suojautua ulos tosi hyvin vaatteilla tai pittää olla lähheinen, joka auttaa punkkisyynisä. Ja ohan se kova homma yksineläjillä tarkistus tehä tai pienten lasten vanahemmilla ja lemmikkien omistajilla, ku pittää jopa usiamman kerran päiväsä tehä punkkisyyni.
Kai se ennen vanahen tyyli kulottaa maastoja ja peltoja esti punkkien leviämisen, mutta sehän on nykyään kiellettyä ja tokihan sitä saatto muutamat tulipalot kulotuksista alakaa, mikon tietenki ollu ikävä juttu.
Viikkosiivous oottelee ja ruokaaki pitäs keksiä, mutta kirjotan vielä yhen viestin. :) Sofia
Hei, meillä vadelmat on vattuja, unohin sen kirjottaa. Mitä ne Saikolla, Miinalla, Almastiinalla ja Tilolla ovat?
Saiko, tuolla sivulla oli tietoja mehulinkojen testeistä: https://kuluttaja.fi/fi/artikkeli/10-mehulinkoa-testissa
En oo ite rekisteröityny Kuluttaja-sivustolle, mutta ehkä rekisteröijyn, niin pääsee kirjautuneena lukemaan nuita hyviä juttuja enemmänki. Meille tuli ennen yli 10 vuojen ajan Kuluttaja-lehti.
Meillei oo vieläkään alppiruusuisa elonmerkkejä, vaikka laitoin niille uutta alppiruusuille tarkotettua multaaki ja vähä lannotetta ja oon niitä kastellukki, mutta liekö sitte suuttuvat mulle, ku leikkasin ne 30 senttisiksi.
Siirsin kevväällä pienet vuorenkilivet eri paikkaan, niin nehän lähti kukoistammaan ihan eri hyvin ku ennen. Tykkään kyllä issoistaki vuorenkilivistä. Joillain pihhoilla ne näyttävät tosi uppeilta, mutta joillain niiton ihan liikaa. Leviävät ilimeisesti hyvin, niinku teilläki Saiko.
Me mietitään, millasta sois nuin enemmänki kierrellä Suomia matkailuautolla, -vaunulla tai pienellä retkeilyautolla. Onko teillä siitä kokemusta? Ite en tykkää yhtään leirintäalueellä yöpymisestä, ku oon niin herkästi herrään pienteki risahusten ja äänien suhteen. Ja sitä ku kotona joutuu niin palijo tekemään ruokaa ja tiskamaan näitten meijän eri ruokavalioitten kans monella kattilalla ja pannulla (mulle ei mikroruokia löyvy), niin ei huvita ennää huonommisa olosuhteisa ruokaa tehä ja tiskata. Ja ku oon vihdoin suunnilleen sängyn saanu siihen kuntoon, että selekä sitä kestää, niin kuin iso homma soon saaha matkailuvälineen sänky selälle sopivaksi. Mun mies haaveilee tuosta matkailusta enemmän. Ite tykkäisin mieluummin nukkua hyväsä, ilimastoijusa hotellisa ja matkustaa päiväsä maksimissaan 200-300 km, mutta tulishan niistä siten kalliita matkoja. Ja ohan se vähä turvatonta jättää talo pitkiksi ajoiksi, vaikka meillä ne valavontakamerat onki.
Mutta nyt viikkousiivouksen parriin ja sitte sallaattia ja kannaa valamistammaan.
Mukavaa viikonloppua kaikille! :) Sofia https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSJipKLaJEhoDDLtq9…
Tervehdys!
Täällä on keskusteltu monenlaisista asioista. Ensinnäkin noista silitykseen liittyvistä. On minullakin ollut jo kauan höyrysilitysrauta ja tavallinen kovahko, sileäpintainen lauta. En vain muista, milloin lienen viimeksi silittänyt mitään. Mankeloin liinavaatteet ja pitovaatteet ovat vuosien saatossa valikoituneet "silittämättä siisteiksi" etenkin silloin, kun paljon liikuttiin matkoilla varsinkin ulkomailla. Sama sopii hyvin nykyiseenkin elämänmenoon.
Olen elämässäni viettänyt kokonaiset kaksi yötä lainatussa teltassa. Se tapahtui 60-luvulla Göteborgissa Suomi-Ruotsi -maaottelureissulla. Sen muistan, että paleli, vaikka oli meillä alustat ja makuupussit. Muuten olen aina yöpynyt neljän seinän sisällä, vaikkakin halvoissa hotelleissa, varsinkin nuorena.
Vadelmat ovat minulle vattuja. Olin myös innokas metsämarjojen poimija siihen asti, kun hankittiin se kesäpaikka, josta olen kertonutkin. Sieltä tuli monenlaista marjaa ja hedelmää ihan yli oman tarpeen niin paljon, ettei metsään tarvinnut mennä. Mansikoita haettiin torilta, kun niitä ei kasvatettu ja metsämansikat alkoivat mennä ammattipoimijoille.
Noista ötököistä inhoan punkkejakin enemmän hirvikärpäsiä ja lutikoita. Lutikat purevat. Tutustuin niihin nuorena alivuokralaisena Hesassa, Töölössä. Tuli kiire hankkia uusi kämppä, kun vielä samassa huoneistossa asunut vuokraemäntä ei oikein uskonut koko asiaa. Koirat meillä olivat kaikki sileäkarvaisia ja niistä punkit löytyivät helposti. Toki punkit ovat tainneet lisääntyäkin vasta viime vuosina.
Selkä on kohtalaisessa kunnossa. Siinä on muutakin vikaa kuin mitä operoitiin, joten eihän sitä uudeksi voi saada, mutta "näillä mennään". Jaksellaan!
T. Tilo
Telttailu tapahtu meil ain camping-alueilla. Ei sen Bodomin tapauksen jälkeen ajatustakaan nukkua valvomattomalla alueella. Onneksi telttailusta ei tullut tapa. Jäi kokonaan kun kerran itäisessä Euroopassa oli puoli metriä korkeat likavedet suihkun lattialla ja samana yönä rankka vesisade iski telttailualueelle ja vesi vyöryi mitä tietä tahtoi eli meidän teltan keskeltä ja vei maa-ainesta mukanaan. Siihen jjäi miun luonnossa yöpymiset. Mei oma volkkari on hyvä matkailussa, ja paras uni tulee siten omassa petissä ja raikkaassa ilmassa.
En miekää ees haaveilt ruuanlaitosta aikanaa matkailuautossa tai matkailuvaunussa, jota perässä vedettiin. En mitenkään ala läträämään keittäämisen ja astianpesun kanssa, en ollenkaa. Nyt ne tilat mei pienessä retkeilyautossa on mei suurelle tavaramäärälle annettu. Kahvives käyp mainiost ja se on iha tarpeeks. Mut ommaa vaunuu voip hyvi laittaa sopivan pehmiät tai kovat patjat. Meitä onnisti. Isäntä tek itse petit ja ne voip ottaa pois ja ku lähetää reissuun ni sit vaa osat autoon ja patjat päälle. Myö möngitää sit peremmälle ja oikei sopivast on tillaa nukkuu ja kissa ku viel ol ni tykkäs kovast katsella yöllä ikkunoista.
Pien retkeilyauto on meillä. Kirjotin hakuun, toyota retkeilyauto ja kuvahaku antoi tuloksia. Mikä Sofia siulle parhaiten soppii? Kerro millasesta nyt haaveilet. Teil on aikasemmi olt sellasii vaunuja. Myö ollaa oikei tyytyväisii, vaik ollaa jo vähä raihnasii, mut ei matkalla mikkää vaivaa.
Vieraisii asuntoautoihi mie en halua hygienian takia, ku mie joutusun ensinnäkkii pesemää viimistä lusikkalaatikkoo myöte sellasen toisii käyttämän ajoneuvvon. En mie omas koton oo nii tarkka, ku kaik on miu itsein aiheuttammaa.
Mie desinfioin, sellane mie oon (paitsi koton), laivan hytin ja kylppärin ja hotellissa ten saman, ja pöyvvät myös. Isäntä joskus kiukustuu ku ei pääse suoraa köllähtämmää ommaa pettiinhotellissa tai laivalla ku mie lattioita touhuun ja kylpyhuonetta. On siin oma vaiva, mut sit tunnen, olon puhtaaks ja voin levittäytyy mite ikkää tahon.
Vietii täs kuumuuvessa kaik tähäastiset leikatut ja revityt ja kitketyt tuotteet roska-asemalle. Käi nii joutusast. Helpottaa se, ku saap pois silmistä.
Kirjotan täs terassilla on nii lämmintä ja ajatus siirty itsestää retkeilyasiaan.
T. Saiko
Myö käyvvää vaapukassa tai lakkasuolla, kovast on jäänt nykyää käymättä.
Mehulinkoja on nii ouvvon olosoo ja kokosii - sellasta vanhaa tehokasta ei ole ennää. Tutkittii testituloksii ja jos on kirkas mehu, ni sit on hankala puhistaa. Isäntä katsoo, et kaikkein kuluvimmat osat ovat huonoo muovii ja sellasest laitteest ei oo pitkäks aikaa.
Mie taisin kirjottaa, et alppiruusut heti lähtiit, mut suo anteeks kyl ne ens kevväänä alkaat kunnolla kasvaa. Silmun kehittymine vaatii aikaa. Viime vuonna elokuussa sahattii paksut rungot eri puulajeista oikeestaavaltavista pensaista ja nyt ovat alkaneet puskee uutta kasvuu leikkauskohista. Ei piä huolestuu.
Ootko katsont jollakii ulkomaan kielellä testituloksii kuivausrummuista. Tekstin kääntämisohjelmaa suosittelen. On nii montaa laatuu ja hintaa ja energiankulutusta. Meil ois aeg konneessa kuivaus, mut en oo sitä käyttänt. Pyykit on joskus hankala saaha kuivaksi se on totta. Meil ei oo ollenkaa isoja ja paksuja pyyhkeitä käytössä. Joskus tulee ummehtunut haju pyyhkeisii jos eivät meinaa ruveta kuivumaa ja jouvvun koko satsin pesemää tehokkaammi uuvvestaa.
Pivistä tälle päivälle luvattu ja sais sattaa pitkästä aikaa.
T. Saiko
Laitoin nyt kokkeeks googlen hakuun iha tavallisest: "laitoin soodaa märkään pintaan". Nää sanat ja hakutulos viittas suoraa tähä murteela keskustelluu. Soodasta on vasta ollut puhetta. Miusta iha tavalline vihje. Tää vaa äkkiseltää esimerkkinä.
Eli miun haussa oli muutama sana siihe asiaan liittyen ja siin tuli suoraa se kirjotus ja mei palsta. En nii tarkenna tätä.
Kiitos, kun sain näin nopeasti Tilolta vastauksen. Sofialle paljon kiitoksia, toivotaan , että asia järjestyy. Poistuuko tekstit heti?
T. Saiko