Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Murteela

Vierailija
02.08.2022 |

Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.

Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.

Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.

Kommentit (2475)

Vierailija
861/2475 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltaa

Oon sen verran pahalla tuulella, että pittää vähä purkautua. Täsä muutama päivä sitte sulatin pakastimen ja tännää se sitte hajos ketale. Ei soo ollu meillä ku vähä reilu viis vuotta. Siksiki meinaa harmittaa, ku jouvun aina ite ettimään meille uuven kojinkonneen ja soon aikamoinen homma, ku sitä vertailua saa tehä ihan tosissaan.

Oon tosi kiitollinen kaikille, jotka ovat jättäneet arvosteluja eri konneista. Ei sitä uskos, mitä kaikenlaisia puutteita tai huonoja ominaisuuksia saattaa pakastimisa ja jääkaapeisa olla, jos ei käyttäjät ois niitä kertonu. Ne firmojen mainostekstit on tietenki vaa niitä hyviä puolia korostavia. Ostetaan myös uus jääkaappi samalla, ku ei haluta eri näkösiä vierekkäin. Jos ei oltas harkittemasa talon myyntiä, niin sitte sei ois niin vakavaa.

On myös hankala löytää pakastin ja jääkaappi, jotka ovat sammaa sarjaa, ku kaikki firmat eivät oo laittaneet semmosia ilimotuksia, josa nämä parit näkys yhesä.

Kattoin joskus dokumentin, jos kerrottiin, kuinka eri firmat vaativat, että heijän insinöörit ym. suunittelevat tarkotuksella laitteet semmoseksi, ettei ne kestä ku muutaman vuojen, jotta saahaan myyntiä lissää. Meillä oli aiemmin Siemensin vastaavat konneet, jotka kesti 15 vuotta vallan mainiosti ja monilla ovat kestäneet pitempäänkin.

Lähenpä taas jatkamaan pakastimen ja jääkaapin ettimistä  Kertokaa toki kokemuksia nuista laitteista, jos jaksatte. 

Hyvvää sunnuntai-illan jatkua ja uuven viikon alakua! :) Sofia https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRTpA9-2lofFzj2M5S…

Vierailija
862/2475 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiseen tahon kyssyy, et onks teil hyvi kattava vakkuutus? Jos se sisältöö korvais ja uutta pakastinta . Näi oon kuult jonuu kauisko alkaa määrittämmää merkkiä. Omist kokemuksist ei oo appuu ku pakastin on kellarissa. Keittiön jääkaapissa on vaa lokero, omalla sisäluukulla. Sinne mahtuu jonkin verran tavaraa, mut sit jääkaappitila tuntuu liia pieneltä.

Ostatko erikseen pakastimen pystylokeroilla vai arkkupakastimen. Jääkaapin ilman pakastuslokeroa. On siinä pohtimista, jos otatta vaik pakastimen uutee kottii ja mikä ettei jääkaappii myös. Mei pakastimet on nii vanhoja, tosin energiaa säästävii - luultavasti. Vaikia on asja ja mite ne toimitusajat. Mie luultavasti koon puolesta entisii merkkejä ajattelisin.

Kestävyyttä Sofia.

T. Saiko

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/2475 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Saiko viestistä ja vinkistä. Ohan meillä ihan kattava vakkuutus tai ainaki laaja. Mietin, voiko sitä yli 5 vuotta vanahasta pakastimesta saaha korvausta, jos se pakastin ei oo mittään vesivahinkua ulukopuolelle aiheuttanu. Selevitänpä asiaa.

Semmoset pystykaapit meillon ja semmosia etittään tilalle. Jääkaapisa ei tarttis olla pakastinlokerua. Ehin vähä innostua nuista linkin konneista, kunnes selevis, että pitäs tehä remonttia, että sais konneet mahtumaan, ku pittää olla molemmilla sivvuilla 5 cm lisätillaa eivätkä mahu siihen 120 leviään kolloon, mikä meillon. Lisäksi kaikki konneet, mitä löysin, ovat nykyään jopa 6,7 cm syvempiä ku entiset, joten oisivat hassun näkösiä, kun se tehty kolo ei oo sivuseiniltään riittävän syvä. Nykyään meillä jää kaapeista vaan ovet sivvulta näkymään, mutta uusien konneitten kans näyttäs siltä, ettei konneita oo pukattu perille asti kolloon.

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/811801/LG-GLE71SWCSZ-jaakaappi-…

Ettiin, josko tuota meijän entistä mallia ois vielä myynnisä, nii ei tarttis jääkaappia uusia, muttei ollu. Moni pakastin tuntu olevan arvostelujen mukkaan semmone, että niison niin tiukka ovi, ettei sitä vanahukset ja lapset saa auki, vaikkei sitois vähhään aikaan avattukkaan. Avvaamisen jäläkeehän ne ovat ylleesä hetken raskaita avattavia. Ne, mison semmonen kevyt avvaamismekanismi, mitkä meilläki oli Siemensin konneisa, ovat sitte aika palijo kalliimpia.

Semmonenki tieto löyty, että jotku oli ottaneet pakastimen johon seinästä ja pitäneet siitä 12-24 tuntia virrat pois, niin se oliki alakanu sen jäläkeen toimiin taas normaalisti. Meki kokkeillaan sitä.

Meinaa stressata, että jos pakastin rikkoutuu siinä vaiheesa, ku varapakastin on täynnä marjoja. Toimitusajatki saattaa olla pitkiä, jopa monta viikkua. Ei viittis hirviän kalliita laitteita ostaa, ku ei tiiä, jos uus talomme omistaja haluaiski ihan erilaiset, vaikka teräksen väriset tai  jääpalavekottimella varustetut kaapit, vaikka tommoset: https://www.gigantti.fi/product/kodinkoneet/jaakaapit-ja-pakastimet/sid…

Eikö soo jännä, että ennen konneet kesti nii hyvin ja varmasti nykyäänki voitas semmosia tehä, mutta yksinkertasten ja kestävien laitteitten tilalta tehhäänkki semmosia, joihin laitetaan kaikenmaaliman hienouksia ja ylimääräsiä toimintoja, niin sitte nei kestä. Semmostahan soon autojenki kans. Nykyautoja ei voi ennää ite huoltaakaan ja niison kaikenlaista "hienoutta", mitkä hajjoillee ja niistä tullee varotuskoodeja mittaristoon näkyviin, jotka pittää sitte käyä huoltoliikkeessä isolla rahalla poistamasa. Onneksi meillä mies ossaa ne poistaa, ite en ossais.

Soli hyvvää aikaa, ku ruukattiin huoltaa ja korjata konneita ja laitteita eikä viety muutaman vuojen vanahoja kierrätykseen. Oli myös töitä korjaajille.

Onko teillä muilla jo marjat kypsiä? Meillä alakaa olleen. Ei oo näin aikasin vielä ennen olleet poimittavisa.

Lähen laittaan petivaatteet pessuun ja uuvet tilalle. Toivottelen kaikille toivomaanne hyvvää päivää! :) Sofia

Nyt ois vaan kiva reissata iliman kotihuolia:  https://assets.meillakotona.fi/w7lrg8grgqb7/7u0DwGZOb68eaj8OyzWEK3/8d52…

Vierailija
864/2475 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekstissä ol yks lause mänt iha sekasii. Ajattelin, et meinaat sie ottaa vierekkäi seisovat tai yhessä olevat tornit? Jos työ kuitekii myyttä talon jossakii vaiheessa, ni eiks se kannattais ottaa yksinkertaisemmat korkiat laitteet. Eihä sitä voi ajatella mitä uuvvet asukkaat tahtoot. Jotkut ovat tyytyväisii siihe mitä on kalustoo kuuluvaa. 

Oon hoitant ystävyys- ja sukulaissuhteita puhelimitse tännää ja jutelt oikei mukavii puheluja. Lisäks tehnt oikei raskaita kantamissii, ku oon laittant huoneita uutee uskoo. Täytyy tarkkailla jos tää järjestys  alkaa miellyttää. Onks teil millokaa matot tuntuneet vähäse tunkkasilta? Mie huomasin, ku oon ahkera nuuskimaa,  lisäks viel vaatteitakkii. Tuntu et räsymatot oisiit  saaneet vähä tunkkasta hajjuu, mut yritän tuulettaa ulkoon, ku on kuiva ilma jos se auttais.

T. Saiko

Vierailija
865/2475 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltaa, lyhyesti kirjotan - ehkä. :)

Juu kahta vierekkäistä ja siten erillistä etitään, mutta nyt tuo entinen lähti toimimaan, ku oli pitkään pois virrat siitä, joten seurataan tilannetta.

Niistä mattojen tuoksuista. Mullon tämä käsitys - korjaattehan, jos oon vääräsä - että näin kesällä ku sisällä saattaa olla kosteuslukemat jottain 75 tai jopa enemmän, niin erilaiset tekstiilit, kuten vaikka matot, kostuu ja siksi niihin saattaa tulla vähä "tunkkasta" tuoksua. Aurinkoisena päivänä ku niitä pittää ulukona, niin kuivuvat ja tuoksukki vähenee - luulen. :)

Hilijasta täälön ollu. Tulisittapa kirjottaan kuulumisia. Onko sulla Vuapukka palijoki kasveja ym. kasvihuoneesa? Oottako kukkaan vielä marjoja pensaista poimineet? Perkaattako te ne sisällä vai pihalla?

Lepposaa illanjatkua ja hyvvää yötä kera kauniitten unien, sitte kun alakaa nukuttaa. :) Sofia https://suomenterveysravinto.fi/wp-content/uploads/sites/15/2014/07/Man…

Vierailija
866/2475 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, puhtaisiinkin vaatteisiin tarttuu jotain hajua jos ovat olleet pitkään kaapissa. Oon niitä tuulettant, puuvillasii varsinkii, mut paras keino, vaivalloisin, on sit pyöräyttää pesukonneessa, vaik muute ovat puhtaita. En oo käyttänt hajusteisia aineita, ees pesupulverissa, ku tuntuu, et en kestä mittää ylimääräsii tuoksuja. Miulla on kesällä korppukuivaa pyykkiä ja hyvä se on. Eile ol vanish tahranpoistajasta juttua, ku oltii sukuloimassa. Ostan kokkeiltavaks jos vaik ois tiskikoneaineen vertaista tahroissa.

Viherherukkaa, puutarhurit suosittelliit, Vertti, Vilma ja Venny. Vertti vanhin näistä, kuuluut olevan hyvi makkeita marjoja ja rastaat jättäät rauhaan. Karviaista, makia laatu suuri marja, jos ois vähemmä piikkejä hankin myös.

Ystävii puutarhassa ol mustaherukka ja siin ol mahottoma suuret, makiat marjat ja ne kypsyyt hieman eri aikaan. Oottako kuulleet tästä laadusta?  Laittoit oksastamalla miulle ens vuuvveks alun. Ostasin, mut ei löytynt netistä, ehkä kuvaus pensaista ei olt nii täyvvelline,

Syysleimua hankin lissää, sukulaisilla kukkapenkissä myös valkoista laatua. Syysleimu on mahottoma helppohoitone ja kaunis ja kukkii parhaillaa aika pitkään vielä.

Sienee myö porukan kanssa mäntii ja saatii sopivast kanttarelleja. Niitä paistan sipulin kanssa. Ei tuntunt artroosit, nivelrikot metsässä harppoessa ollenkaa, ol nii kevyt olo. Nyt aamulla on toine juttu. Kyl tää täst käyntii löhtöö.

T. Saiko

-Vuapukka-
867/2475 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuse on ollut haipakkatapa tää elo viimme aikoina. Juu, rispeekolffi on kyllä mukkavvoo. Siinä suapi liikunttoo ja voi olla ulukona. Nykyvvää oun enemmälti vuan ollu aukeila ratoloilla, ku punkkipeleko on nii kova. Nuorimmaine poikaha se meijät johatti tuon lajin parrii. Alakkuu mäni hermo, ku eihän se kiekko männy sinne päinkkää, minne ois pitänä. Nykysi on jo jonnii verra taittoo, mutta kisoloihi ei vielä uskalla männä.

Viinimarjat ja karviiset on kerätty. Ennee on vuan jätetty syöntimarjjoo itele ja linnuile.

Meijjä kasvihuonneessa on kirsikkatommaattija ja kasvihuonekurkkuu sulassa sovussa. Kurkkuu on syöty heinäkuun alusta asti kurkku per päivä. Nyt ku alakkaa sato vähetä, ni on ennee syöty puol kurkkuu per päivä per piä siis. Tommaatit on kypsynneet ja kyllä ne on hyvvii, iha ku karkkija. Kaupasta ostetut tommaatit ei oikkei maistu millekkää noihe meijjän tommaattie rinnala.

Syysleimuttii leimuvvaa kaunniisti meijännii pihala. Äitiepäiväruusuttii kukkii minkä enemmä kerkivväät. Mie istutan ne aina ulos, ku kukinta loppuu sisälä.

Mie en syö sienijä ollenkkaa, enkä kerreekkää niitä. Äitihä se teki meile sienikastiketta, mutta ei se ollu hyvvee, mutta ei sitä kuitenkkaa jätetty syömätä. Ei ois tullu mielleenkkää, että ois maristu ruuvvasta siihe aikkaa, ku olttii lapsija.

Eiku mukovvoo päivvee vuan kaikillen tasapuolisesti!

Vierailija
868/2475 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tääl mie hyvi ussei pyörin, niiku huomaatta ja kirjotan mitä ajatuksis tai pihatöihe puolest on männeillää. Ihmettelen myös mite kesä on sukkelaa edennyt ja mite ihanan lämmintä on olt. Kiitoksii laitan tuonne  ylös Korkeimmalle täst ajast.

Tännää tein löyvvön, oikei häkellyin, ku ol sokerastia laitettu kierrätyksen laatikkoon iha ku minnuu varte, kannen löysin siihe  myös, mut pit penkoo. Se on hollantilaista mallii terästä ja niitä on olt liikkeellä joskus 60-luvulla ja vähä jälkee. Ajattelin jo lähtee Hollannista etsimää sitä mallii. Justii sellane on minnuu kiehtont, ku tuttavaperheessä on sellane ja ovat  lomamatkalla hankkineet. Jos sen erikoisen mallin löyvvän ni laitan viitteen. Siin on vipu josta painetaa ja sokerimäärä on ain sama. Pyöreän teräsrasian muotoinen alhaalla sit luukku mist soker valluu.

Meinasin  vuokrata kalliin pyörillä kulkevan nostolaitteen puun yläoksii sahhaamista varte ja tietyst firmasta mies siihe. Serkku ehotti viisaana miehenä, et laittaisin vaa pystyy sopivan korkiat telineet. Turvallisempaa ois kiivetä pienelle tukevalle rakennustelineelle ja sieltä käsin sahata oksii. Sellaset telineen osat eivät vie tillaa ees kuljetuksessa. Myö sellane saatais itse pystyyn. Ehkä samalla sais katon puhistettuu turvallisemmin. Tätä mie nyt oon pohtint isännän kanssa. Ja mikä ois, vaik ostaa käytettyyn, meil ku on tavaraa mahottomast, ni ei se paljoo haittais.

Mie en ossaa punkkeja pelätä en ees hyttysii. Ampiaiset olliit lintupönttöön tehneet pesän ja mie sen pöntön hain puusta, mut en osant ees pelätä niitä, vaik pörräsiit monta päivää pöntön ympärillä, sit upotin pöntön vessaaviin jo lähtiit  muuvvanne.

Hauska lukkee kirjotuksii, ei muuta ku lissää kertomuksii ja kokemuksii. Saan paljo pohdittavvaa täält - tärkeitä asjoita on esillä.

Oon muistant iltasella  kiittää Taivaan Issää kaikest hyväst ja myös rauhallisesta olosta. Oispa tyyntä elämää edelleen.

Nukahtamine käyp paremmi jos luven vähemmä jännittävvii romaaneja. On tult luettuu melkoisesti kesän aikana, mut ei millokaa päivällä vast nukkumaa männessä.

T. Saiko

Vierailija
869/2475 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhäistä lauantai-iltaa.

On tainnut kulua ainakin pari viikkoa siitä, kun viimeksi kirjoittelin tänne. Sen jälkeen tapahtui mitä tapahtui. Siitä saisi vaikka oman tarinansa. Lyhyesti sanon vain, että minulle kävi niin kuin kuulemma lääkärin lohduttavan sanan mukaan tapahtuu vielä enemmän nuoremmille. Kompastuin täysinäisen  mustikkaämpärin kanssa mattoon ja lensin naamalleni. Siitä on jo pian kaksi viikkoa, mutta "maski" on vieläkin monenkirjava. Onneksi luita ei murtunut, mutta puolet mustikoista meni pitkin lattiaa ja verta valui sieraimista reippaanlaisesti. Soitin kyllä hätänumeroon, mutta sieltä kehotettiin vain seuraamaan tilannetta ja  kysymään terveydenhuollon neuvonnasta ohjeita. En kysynyt, mutta myöhemmin menin yksityislääkärin vastaanotolle siltä varalta, että jotakin tulisi myöhemmin. Minulla on tapaturmavakuutus 100-vuotiaaksi asti. Selkään ei sattunut.

Sofia, kysyit silityslaudasta. Piti oikein katsoa. Se on miltei kova  ja päällinen on jotakin kovaa ja kiiltävää kangasta. Enkä ole silittänyt mitään pitkään aikaan, mutta en muista olleen kastumisongelmaa. Kyllä punkit käyvät kiinni sileäkarvaiseenkin koiraan, mutta näkyvät helpommin kuin pitkäkarvaisesta turrista. Viimeisin koira oli melkein kokonaan valkoinen sileäkarvainen kettuterrieri, josta näki helposti ylimääräiset otukset. 

Minulla ei ole pihanhoitohuolia, eikä muitakaan omakotiasumisessa olevia hommia. On vain parveke ja kasvit ikkunoilla. Parveke onkin sitten melkoinen viidakko, josta puuttuvat vain eläimet. Yksi kimalainen käy kerran päivässä pölyttämässä kukkia. Tunnistan sen. Muita ei näin ylös näytä tulevankaan. Vain kerran ne kaksi oravaa.

Tänään on tullut muutaman kerran vettä kovan tuulen keralla, mutta onneksi hellettä ei enää ole ja tuskin tuleekaan tänä kesänä ainakaan pitkiä jaksoja. Hyvä niin.

Mukavaa viikonloppua!

T. Tilo

Vierailija
870/2475 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvvää sunnuntaita!

Kylläpä sulla Tilo on ollukki hurja tilanne ja varmaan kipujaki pitempään, ku kompastuit. Onneksi ei tullu mittään pahempaa, ku ohan tuommosesa riskit isompiinki kehon rikkoontumisiin. Varmaan tuli aika palijo sotkuaki verestä ja mustikoista. Huh huh, hurjaa. Onneksi oot toipumasa jo. Oisin luullu, että kävisivät ambulanssihenkilöt ees kattomasa, onko kaikki hyvin, mutta kai heillon liikaa töitä. Onneksi sullon se tapaturmavakkuutus. Mullaki oli, mutta lopetin sen, ku yhtäkkiä nousi hinta yhen vuojen aikana yli 30 eurua, nii alako ärsyttää. Ois se silti kannattanu pittää. Onko teillä muilla tapaturmavakkuutus?

Itekki oon joskus kompastunu imurin letkuun ja oli polovi pitkään kipiänä, ku väänty mokoma jotenki. Lisäksi oon tippunu usiamman kerran portaista, mutta onneksi vaan alemmilta askelmilta, mutta toki niistäki olin kipiänä, joskus jalasta, joskus käestä.

Kiitos taas, ku vastasit Tilo mun kysymyksiin. Semmosta vielä kysyn, että sillon ku teilloli se mökki, niin olittako kovasti väsyneitä siihen työmäärään, ennen ku mökistä luovuitta, vai osasitteko tehä luopumispäätöksen ajoissa? Mukava, että saat nauttia kasveista siellä parvekkeella ja muutamista luonnon vierailijoistaki välillä. :)

Jatkuu... :) Sofia

Vierailija
871/2475 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei taas

Saiko, meillon näköjään sama tapa siinäki, että pesastaan välillä puhtaakki pyykit, jos niihin on kaapisa tullu vähä tunkkane tuoksu. Ylleesä kerran vuojesa pesen puhtaakki vaatteet siinä yhteyesä, ku vaihan  vuojenaikojen mukkaan vaatteet säilytyksestä käyttöön.

Minoon käyttäny taharanpoistosa sappisaippuaa jo vuosia: https://kotiliesi.fi/koti/kodinhoito/sappisaippua-on-tahranpoiston-ihme…

Karviaiset on pensasmarjoista mun suosikkeja. Kunpa niitä pensaita sais piikittömänä. :) Tykkään sienistä mahottomasti, mutta mun vatta inhuaa niitä, joten en voi syyä  niitäkään. On menny mun ruokavalio nii suppiaksi, että ihan hirvittää. En tunne kettään, jollois näin vähä ruokia, mitä voi syyä, mutta netin keskusteluisa on moni kirjottanu pahhoista oireista. Suru on heijänki puolesta. Mullon ollu jo monta vuotta lähes päivittäin vatta kipiä.  Ultrasa ei kesällä löytyny syytä ylävatsavaivoille ja alavatsavaivoista en päässy jatkotutkimuksiin, ku oli onneksi tullu siitä valtakunnallisesta seulonnasta ok tulos. Kahesti oon haastatellu vattani vuoksi lääkäriä reilun vuojen sisällä. Piti oikein erikseen pyytää, voisko hää ees tutkia käsillä vattani, ku oli nii välinpitämätön lekuri. Nytki on ollu jo viikkoja ruokatorvitulehuksen oireita, mutta en jaksa mennä ennää lääkäriin. Yksityiselle pitäs mennä ja tähystys maksaa siellä maltaita. Stressi mahtaa olla yks syy. Siksi siitä helepommasta elämästä ja terveestä pikku kojista haaveilen.

Pärjäisköhän syysleimu haualla, ku oli menny huonoksi kesäkukat yhellä varjosalla hautapaikalla. Jos veisin sen nyt ja syksyllä kanervaa tai callunaa havujen kera.

https://www.kekkila.fi/wp-content/uploads/sites/2/2017/03/syysleimu_phl…

Jatkuu. :) Sofia

Vierailija
872/2475 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava, että kävit Vuapukka sinäki kertomasa kuulumisia haipakka-ajan jäläkeen. Minäki oon joskus maistanu ystäväni kasvihuoneen tomaatteja. Noli palijo parempia ku kaupan tomaatit. Onko ne kurkutki parempi ku kaupasa? Kiva, että teillon se kasvihuone. Itekki oon semmosesta joskus haaveillu, mutta onneksi sitei oo, ku ois sitte vielä enemmän hommaa.

Meillä oli lapsuuesa ussein sieniruokaa. Käytiin niitä lähimetästä poimimasa, kuten poimittiin sieltä marjatki. Sienikastiketta ja perunoita ylleesä. Joskus oon teheny ite sienisallaattia, sillon ku  niitä vielä uskalsin syyä. Poimiikohan Almastiinaki sieniä lähimetästä. Voi ku pääsiksi havumettän vierelle asumaan.

Nyt lähen keittämään pinnaattikeittua, johon laitan maijon tilalta veggaanijuustua. Pallailen myöhemimin asiaan. :) Sofia

Vierailija
873/2475 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin korjaamaan, että ehän minä juustolla maitua korvaa, ku nestettäki pinnaattikeittoon tarvitaan, mutta litran sijasta maitua, laitan noin 8 dl vettä ja suunnilleen 50-100g veggaanijuustua riippuen siitä, minkä verran sitä jääkaapista löytyy.

Saiko, oon ilone sun puolesta, että löysit sokeriastian, minkoot toivonu löytäväs. Soon aina mukava, ku etintä tuottaa tulosta. Minäki löysin viime viikolla pöytälampun, mitoon ettiny muutaman vuojen. Oliha se mukava löytö. 

Jos sinä meet telineen avulla kattua puhistaan, nii laitatko sinä ittes kiinni narulla tai jollain valjailla savupiippuun tai johonki. Oot kyllä rohkia nainen, jos katolle meet tai vaikka korkialta telineeltä puita sahhaat - etkä pelekää punkkejakkaa. :) Minoon oikia arkajalaka näköjää.

No nyt tuli isäntä syömään pinnaattikeittua ja kananmunia, joten lähen hälle seuraksi. Haaveilen kaikista entisistä ruoista, mitä tein. Tännää esim. lohilaatikosta ja uunisa tehhyistä tommaattisilakoista perunamuusin kans. Olihan ne hyviä ruokia.

Iloa päiväänne ja alakavvaan viikkoon teille kaikille! :) Sofia https://www.biolan.fi/media/puutarhanhoito-kuvat/cache/ruusu2-938x768,q…

Vierailija
874/2475 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoja kirjotuksii. Ohhoh mite kurjast Tilolle käi.

Tartuin syysleimuun. Mahtavan kauniita kukkiessaan ja kukat kestäät hyvi. Nyt on kuitekii sae hakant kukat ja alkaat männä tält vuuvvelt. Oivalline perenna ja niin montaa värrii voip yhistää. Syysleimu kasvaa aika korkiaksi. Karviaista on jalostettu siihe mallii, et on vähäpiikkistä lajjii. Sofia, jos löyvvät, ni laittaisitko tänne kuvvii.

Hyvvää sunnuntaita.

T. Saiko

Vierailija
875/2475 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teline on nyt kehittymässä ja tutustuttaa. Ostetaa käytetyt. Niis telineissä on suojakaide turvallisuuvven takia. Telineen tukijalat  pittäät telinettä pystyssä. En katolle meinaa kiivetä, mut ylettäis paremmi räsytään yläpuolelt urkkii. Vaa saattaat olla aika painavat tukevat telineet. Katsotaa. Piippu ei minnuu kestä, se ei oo nii tukevast tehty. Oon käynt katolla, ku isäntä harjalla lakasi kattoa. Se on iso alue, vaik alhaalt katsottuun alue tuntuu nii vähäseltä. Nää on näitä tontinomistajan  ongelmii. Kaikkee kuitekii tuntuu löytyvän sopiva ratkaisu.

Tännää on sit olympialaisten päättäjäiset Pariisissa. Kaik maat essiintyyt viel kerran ja ohjelmaakii saattaa olla.

T. Saiko

Vierailija
876/2475 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset eivät pärjänneet olympialaisissa mutta parhaansa varmasti yrittivät. Pointsit siitä.

Vierailija
877/2475 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sofia, vastaan nyt heti, ettei jää kahden viikon päähän.

Meillä maapaikasta luopuminen tapahtui noin kolmisen vuoden mietintäajan kuluessa. Olihan vanhaa taloa remontoitu pitkin aikoja, mutta tuolloin alettiin suunnitelmallinen valmistelu myyntiä varten. Kävi meillä homekoirakaksikkokin v. 2014. Vuonna 2015 teetettiin vanhojen hirsitalojen korjauksiin erikoistuneella firmalla ulkoremonttia. Siinä uusittiin m.m. kaksi alinta hirttä päädystä, jonka laudoitus myös vaihdettiin ja koko ulkokuori maalattiin y.m. Hirsien lahous ilmeni siitä, kun yhdestä nurkasta alkoi toiseen kamariin tulla muurahaisia, jotka eivät olleet mitään kekosellaisia.

Varsinainen paikan pitäminen ei vielä ollut ylivoimaista, mutta oireita oli jo. Silloin kahtena viimeisenä kesänä kyllä kaikki paikat niin sisällä kuin ulkona hoidettiin viimeisen päälle. Myynti annettiin kiinteistönvälittäjälle toukokuussa 2016 tarjouskauppana. Ei tapahtunut mitään ja juhannuksen jälkeen muutin myyntitavan tavalliseksi. Elokuun alussa tuli innokas ostaja, joka ei tingannut senttiäkään hinnasta ja kaupat tehtiin. Ei asuttu sinä kesänä maalla, mutta käytiin kyllä ahkerasti "puunaamassa" pihaa istutuksineen ja puutarhaa. Saatiin vielä itse korjata satoa haluamamme määrä.

Olemme monta kertaa todenneet, että ajankohta luopumiselle oli mitä sopivin. Niin kuin olen sanonut, ei kaivata sinne asumaan, mutta satoa olisi kiva saada, ainakin tyrniä, karhunvatukoita, pensasmustikoita, kirsikoita ja viinimarjoja. Niitä meillä oli Vertti, Mortti, valkoinen ja punainen viinimarja ja kahta lajia karviaisia. Ei niiden kaikkien kanssa enää jaksettaisi puuhastella. Lähes 40 vuotta sitä "riemua" riitti. 

T. Tilo

Vierailija
878/2475 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meil sattaa vettä ja on viilentynt ilma. Laitoin takan päälle ja poltin viimevuotisii pilkottui oksii, ku ne säästettii ja pantii kuivumaa.Oikei hyvi lämpis, ku sai kunnolla alun.

Tilo mainitsi pensaihe nimmii, oikei hyvä, ku ovat tunnettuu lajjii ja pitempää olleet käytössä.

Kysynkii Sofialta, et onks siu alppiruusuissa nyt silmuja tai jo pientä versoo? Huomasin, et miu alppiruusut senku vaa uuvvestaa tekkööt uutta versoo ja reilust, vaik on kovast sammaleisii oksii. Oisiit mieluummi menehtynneet, et sais uutta istuttaa.

T. Saiko

Vierailija
879/2475 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloo vauvapalstal. Täält poistetaa ihan kaikki. Mitä hauskemmat jutut sul on menos, sitä varmemmi joku tosikko tulee ja ilmiantaa sun ketjus. Ei tääl kukaa ees kato onks ilmiannetuis ketjuis jotai asiatont, automaatti vaan poistaa ne.

Kauhee kun oli vaikee kirjottaa samal taval ku mää puhun.

Olipa mukava ku tulit kirjottaan. Ikävä homma nuo poistot. Pittää alakaa jo ettimään kai uutta foorumia, misä jutut pysys tai sitte vaan aina alottaa uuvestaan. :) Hs

Mee hevostallinettii. http://forum.hevostalli.net/list.php?f=9 Siält ei poisteta joka toist ketjuu samal taval ku täält, mut siäl on aika kiukkust porukkaa. On siäl silti hauskaaki välil.

Voiko hevostalleille kirjoittaa asiallisia viestejä? Onko siellä eri harrastuksista ja eri ikäisille palstat?

Vierailija
880/2475 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltaa

Tilo, oottapa te toimineet hyvin, ku kunnostitta sen vanhan talon ennen myyntiä. Oha se hyvä mieliki, ku voi myyä hyvin hoijetun mökkipaikan. Siinäki toimitta viisaasti, että annoitte luopumispäätökselle aikaa ettekä hätiköijen paikkaa myyneet. Ahkeria ootte olleet ne vuosikymmenet ja vielä loppukiri päälle myyesä. Sehän soon vähä stressaavaaki myynnisä, ku pittää pittää kohe myyntikunnosa,sillä koskaan ei tiiä, millon se ostaja tullee kattomaan kiinteistyä.Kuitenki meni kohtuullisen hyväsä ajasa mökkinne kaupaksi, ja onneksi saitte vielä satoaki mukkaan. :)

Saiko, yhteesä kahesa oksasa on alppiruusuihin tullu kunnolliset ja kauniit lehet, mutta jos niitei kasva enempää, nii ei se haittaa. Hyvä, että teillon telineisä kaiteet, nii on turvallisempaa.

Mullois vielä pari marjapensasta poimimatta. Punasia karviaisia tullee mahottomasti. Ehkä ne ovat loppuviikosta kypsiä, niin aletaan kerrään ne pois. Miten te säilöttä karviaiset. Vuapukallaki niitä on. Minä survon ne tehosekottimella ja pakastan.

Pitäs nuohoojaki tilata syyskuun alakupuolelle. On aika isoja hintaeroja eri nuohoojilla samalle hommalle. Meilloli tosi mukava ja siisti nuohooja vielä viis vuotta sitte, mutta hää vaihto eri hommiin, niin ollaan sen jäläkeen tilattu eri nuohooja joka vuojelle.  Saas nähä, kenet tänä vuonna löyän. Ois kiva löytää jo semmone hyvä, jonka voi tilata toistekki. Oottako te laittaneet mittään muovia tai sanomalehtiä suojaksi, ettei lattiat sotkeuvu? Vakituisesa kojisa pittää käyttää nuohooja kerran vuojesa. En tiiä, kuinka ussein vappaa-ajan kojisa.

En muista, onko Almastiinalla ja Miinalla marjapensaita. Ehkä heillä riittää reilusti hommia ja sitte syksymmällä ehtivät tänne kirjottaa paremmin. Emmastiinastakkaan ei oo kuulunu pitkiin aikoihin.

Tein tännään tomaatti-juustokeittua. Hyvvää tuli. Kevyttä ja vähämausteista ruokaa yritän syyä, jos se auttas.

Hyvvää yötä ja kauniita unia kaikille sitte ku uniaika koittaa. :) Sofia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme