Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Murteela

Vierailija
02.08.2022 |

Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.

Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.

Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.

Kommentit (2475)

Vierailija
801/2475 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oesi vaekka minkälaesta hommoa täksi päeväksi, van on niin vetämätön olo että soapi nähä tullooko mittää valammiiksi. Kasvimoata pitäsi kitkkeä, lattoa halakoja ja haravoeja. Jottae kaet sitä pitäsi ruuvaksihi laettoa. Van kun ei nappoa. Jotkut päevät vaen on tämmössie. 

Ensin mulla tuli mieleen, että onko Almastiina tuon viestin kirjottanu, mutta ei ihan täsmää murre. Minkä alueen murrettä sinä puhut/kirjotat? Oisko Kajjaanin seuvun? Tosi kiva oli lukia taas vähä erilaistaki murretta. Kiitos. :) S

Vierailija
802/2475 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saiko, kiitos palijo.

Tuo Mielen pehemustehan ois vallan mainio, mutta on kallis, 73,07 eurua. En löytäny mistään sen mittoja, muttei se haittaa, ku tuolla hinnalla saa jo uuven lauan. https://www.miele.fi/product/9882820/silityslaudan-pehmuste-alusta-sili…

Myös tuo Molton -kangas ois mainio, mutta ku laitoin sitä yhen metrin ostoskorriin, niin hinnaksi tuoli 570 eurua. :) https://melodrama.fi/kauppa/molton-kangas/

Funtsin vielä, ostanko uuven lauan vai jaksanko vielä ettiä kuumuuenkestävää pehemustetta.

Usasa on tapahtunu isoja käänteitä. Pressanvaalien tulos tuo isoja vaikutuksia eurooppalaisillekki suuntaan tai toiseen. Luulen, että jos Biden jää eholle, niin Trumppi voittaa. Ainuastaan tosi karismaattinen ja suht nuhteeton, suosittu demokraattien ehokas vois Trumpin päihittää, mutta mistäpä sellanen löytys nopiasti, jos Biden ees suostuu siirtymmään sivvuun. Tosin hänen vaimosa mielipitteellä on iso merkitys Bidenille. Jospa he alakavat miettimään uuvestaan, ettoiski aika luovuttaa, ku salam urhan uhka on aika pelottava ajatus.

Hurjaa ja surullista on maalimanmeno. Kannattaa keskittyä mukaviin asioihin, niin on helepompi olla, ku eihän me nuille hurjuuksille mittään voija.

Voimia Saikolle puu- ja pensashommiin.

Ilua ja hyvvää mieltä ihan kaikille! :) Sofia https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRxrmguNMdN-t0hSYy…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/2475 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siulla oikei tätä viisii höyrysilityskeskus. Laurastar S Pure höyrysilityskeskus LS333756 - kuvien puolelta aukiaa . Nää on monimutkasii vehkeitä. Mut jos on runsaasti tarvetta ni on varmast hyvä.

T. Saiko

Vierailija
805/2475 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on hintavaa, mut näi se on ussei jos tarvitsee lisäosia mihi tahhaa laitteesee. Käin tännää kierrätyksessä ja huomasin siellä melkoisesti silityslautoja, eri kokoja.

Ostin eile uuvven talikon, ku olin polkent yhen piikin poikki entisestä Fiskarsin talikosta. Tää ol Iittalan lasiliikkeessä tarjouksena, no puoleen hintaan heillä!, ja maksoi 30 euroa, muualla 37 euroo. Nuori myyjä toi kassalle talikon sijasta Fiskarsin lapion. Miun pit häntä opastaa. No kyl hää kielitaitone ol, ku kysäsin millä kielillä hää Iittalan tuotteita myyp. Vaa ei olt hänellä  muissa asioissa laajaa asiantuntemusta. Mie sanoin, ettei tarvitse laittaa lahjapaperiin. Heitä huvitti.

Meil on nyt painostavan kuumaa. Ajattelin kuitekii  leikata vanhan pallotuijan ensimmäistä kertaa muotoon pyöreäks, se on jo kahe metrin korkuine ja laaja, mut muute on siisti, vaik sisäpuolelt on jo ränsistynt. Katsotaan mitä siitä tulee. Sitten kaajan kaksi katajaa, ku ovat vanhoja nekkii ja alhaalta risumaisii.

Vihdoinkin keitin kunnon kahvit, ku on olt Katriina kahvii miulla pitkään, ku on ussein tarjouksessa. Nyt ostin normaalihintasii Juhla-tumma paahto ja Presidentti-tumma paahto. Voi et on kahvilla erroo  (miun ajatus). Nyt oikei nautin. Tänä päin on myös täytekakkuu meillä kahella. Tuntuu jotekii liian juhlalliselta arkeen.

Mie väänäin nyt tuonne pihahommiin. Nii ja aamupäivällä oli hiustenleikkaus ulkona leikattii. Myö toistemme tukat leikataa itse.

T. Saiko

Vierailija
806/2475 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohikulkijalla on Sini-höyrysilityslauta ja siihen saa tarvittaessa saman merkin valmiin päällisen noin 10 eurolla.

Vierailija
807/2475 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Ohikulkija. <3 Sofia

Vierailija
808/2475 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ookkaa taas muutamaan viikkoon tänne kuikistellu.Kesä siinä kohta taas on menna hurahtanu.Tännään saen sen muutaman vuojen urakan loppumaan ,elikkä maton kutomisen.Nyt loppu vihdoinkin loemi ja nyt pijän vähäsen aekaa ettei sitä uuttakaan laeteta.Meillä pikkunen perunapelto on aevan rikkaruohojen valtaama.Viime syksynä tein päätöksen että nyt loppuu meillä perunan kasvatus,No isäntä vielä sitten laetto kasvamaan ,mutta muuta ei sitten sille ookkan tehny.Ei kestä selekä ennää ja kaopastahan nuita saapi.Huomenna aijotaan menna yhteen kesätapahtumaan ,jos siellä tuttuja näkis.Ollaan käöty 2 tetteri esitystä kahtomassa.Vieraeta ei oo liion näkyny.Nuorilla on omat kiireet ja vanhemmat ei jaksa ennää .Meilläkin montaa tuttua pariskuntaa tullu siihen ikkään että alakaa olla vaevoja enempi kuin tarpeeksi.Me ollaan yriteyy olla tuossa eläkeläesten yhistyksessä matkassa .Kerkiää sitä olla tarpeeksi kotonaki, jos joskus lähtee muitaki samanlaesta porukaa kahtomaan.

Ilon aeheita saapi nyt katella tosisaan,Minulla aenaki kukat pihalla on niin kaonissa kukassa että silimä leppää. Pittpi kohta alakaa outtamaan sitä yö unta.Voekaahan hyvin    :.terveisiä Almastiinalta

Vierailija
809/2475 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei helteestä! Sitä taitaa olla ympäri Suomen. Meillon tosin vaan +25 lämmintä, mutta kyllä seki tuntuu kuumalta, ku ei tuule yhtään. Kovin kauaa en jaksa pihalla olla.

Olipa mukava lukia Almastiina sun viesti. Täälön ollukki ny vähä hilijasta. Sulla kukat kukkii silimäiniloksi ja hyvän mielen tuojaksi, niinku meilläki ja monilla muillaki. Saikollaki mahtaa olla palijo kukkia ja Tilolla parvekkeella. Miinallaki varmaan.

Kuinkahan pitkän maton sinä Almastiina kuttoit? Minä vein kolome räsymattua kirpparille. Meillei ookkaan nyt yhtään räsymattua, vaikka niistäki tykkään.

Ihana, että ootta käyny kattomasa teatterinäytöksiäki. Me aateltiin ehkä ens viikolla käyä joku pikku reissu, muttei oo vielä päätetty mihin mentäs. Jonnekki max 100 kilometrin päähän. :)

Mun piti lukia kaks kertaa, että ookko sinä Saiko ostanu talikon Iittalan lasiliikkeestä. Eipä tulis ihan heti mieleen, että sieltä saa talikoitaki. :) Ootko jo sitä käyttäny?

Jatkuu... :) Sofia

Vierailija
810/2475 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei taas.

Saiko, mainittit kahavimieltymyksiä. Ymmärsinkö oikein, että Juhula Mokka ja Presidentti ovat tummapaahtosina sun lempikahavit? Juon vaan muutaman kerran vuojesa kahavinkeittimellä keitettyä kahavia. Nuorena tykkäsin Saludosta, vaikkei meillä kotona sitä ollukkaan, vaan opiskelipaikan kahavilasa. Nykyään tykkään Kulta Katriinasta, josa paahtoaste on 3. Juhulamokkaa oon juonu yhesä kyläpaikasa. Rouva keittää sielä hyvin vahavaa kahavia, joten siksiköhän en oo oppinu Juhula Mokasta tykkäämään. Presidentti on kans hyvvää. Ylleesä tykkään enemmän kevyesti paahetusta ku tummapaahtosesta.

Meillon sama homma hiustenleikkuun kans, että kotona homma hoituu. Välillä autetaan leikkauksesa toisiamme, välillä pärjätään itekseen ja tulos on ihan hyvä - nii sano kampaajaki, mutta liekö hää oli vaan ystävälline. :)

Keräsin taas lahajotukseen vaatteita. Nyt lähtee mekko, hame ja kolome puserua.

Nyt lähen ruoanlaittoon. Toivotan kaikille sopivan lämpöstä olosuhetta ja hyvvää mieltä. :) Sofia https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ9dGqq8Qj3wEIiIUl…

Vierailija
811/2475 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Almastiinalla on saattant olla vaik 20 tai 30 metrii  pitkä loimi kangaspuissa.

Oon yhä pihahommissa ja  oon olt iha litimärkä puuhastelusta, mut isäntä ei hikkoo. Mitä ihmettä mie tuon hiekkatien osalta tekisin, ku se kasvaa heinää ja rikkaruohoo. Pakko laittaa pelargoonihappoo jos sekkää kaikkiin tehoaa. Sammalet saan poistoaineella kyl hoijjettuu, mut reunat ja keskkohta rehottaat. Vuorenkilpi leviää ja peittää parhaat perennat ja sitä on poistettava melkoisesti. Oon käyttänt vanhaa talikkoo vielä - sammaa mallii ovat molemmat. Voi mikä oon säästämään.

Kuumuus on tälle viikolle tulossa. On ruvettava tupahommiin. Oikei tarmokkaasti ruvettava vaatekaappien sisältöä tutkimaan. Miulla on verhokankaita myös kaiken muun lisäksi iha liikaa. Vaatteet käyneet pieniksi tai nuhruisia, mut osa soppii nii hyvi kotikäyttöön. Nii ja mattoja on vietävä pois. Terassimattojakkii on liikaa.

Mie säikähin, ku oon naapureista nii tarkkaa kirjottant ja huomasin, et sitä asiasisältöö etsiessä hyökkäs miun murteelan teksti sinne viitteisiin. Saattaaha jollakii olla sammaa harmii ku miulla. Onko hyvä tai huono, mut siellä se teksti on. Taijjan vähä varovaisemmin kirjottaa tänne. Mie tahtosin, et se miun seikkaperäne teksti poistettaisii. Mie sen etsin täält palstalta. Oisko siulla Sofia mahollista auttaa sen tai niihe tekstien poistamisessa naapureista?  Mei en saa mittää poistettuu.

Hyvvää aurinkoista päivää.

T. Saiko

Vierailija
812/2475 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Saiko, jos laitat niitten viestien numerot, mitkä haluat poistaa, niin voin poistoa pyytää. Tosin pääset helepommalla, ku toimit seuraavasti, ku löyät viestit, mitkä haluat poistaa. Eli viestin alla on siinä lainaa -palkin oikialla puolella teksti: "Ilmoita asiattomaksi". Klikkaa sitä ja kirjota perusteluksi vaikka, että pyyät oman viestis poistua ku oot kirjottanu liian paljastavasti. Siihen ei tarvi laitta ommaa nimiä eikä sähköpostia, mutta pittää laittaa rasti vaikka siihen kohtaan, että viesti on sääntöjen vastainen tai jottain sinne päin. Kyllä ylläpito semmosen viestin sitte poistaa. Oon itekki muutaman kerran teheny saman, ku oon jäläkeen päin huomannu kirjottaneeni jostain liian yksityiskohtasesti/paljastavasti.

Aurinko porottaa pilivettömältä taivaalta ja lämpyä on +26. Mutta en valita, ku sisällä on kuitenki viiliämpää. Sääliksi käy ne monet ihimiset, jotka ovat kuumasa kojisa eivätkä pääse sieltä pois iliman muitten apua, kuten monet vanahukset tai muusta syystä toisten avun varasa olevat ihimiset.

Usasa on taas tapahtunu käänteitä. Toivotaan, että Bidenin tilalle löytyy hyvä ehokas. Ite arvostan ystävällista ja hyvvää käytöstä ja minulla on ollu semmonen käsitys, että jenkkiläiset ovat hyvin ystävällisiä nuin enimmäkseen. Ihimettelen, että niin iso osa kansasta kuitenki ihhailee ehokasta, joka on erittäin epäkohtelias ja puhhuu rumasti (jopa julumasti) muista ihimistä vaikka siksi, minkälaisia ominaisuuksia heillon, kuten vaikka että joku on hullu, koska hää nauraa tietyllä tavalla. Ja se valheitten määrä ja kaiken valehtelunki fanit antavat hälle anteeksi.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010570413.html Tuoson hauska video ketusta, joka meni erräälle työpaikalle Suomesa. :)

Täsä sulattelen ruokaa. Oon nukkunu monta yötä huonosti, vaan 4-5 tuntia yösä. Joillekki se riittää hyvin, mutta itelläni on aika väsyny olo. Lähen kohta kuitenki pyykinpessuun.

Toivottelen kaikille toivomaanne hyvvää päivää. Toivottavasti Tilo, Miina ja Emmastiinakin kertovat kuulumisia jossain välisä.:) Sofia

Vierailija
813/2475 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohin vastata siihen, miten hiekkatieltä saa rikkakasvit ja ruohot pois. Kuulin, että vanha kansa on käyttäny suolaa, joka on tehonnu erityisen hyvin voikukkiin. Meillä niitä puskee laattojenki välistä, joten aattelin kokkeilla, ku ei se etikka kunnolla auta.

Toinen konsti on polttaa kasveja muutama sekunti, että lehet käpristyy, mutta eivät pala.

Kolomas lienee työläin, eli vettää kasvit juurineen ylös, ku on ensin helepottanu vetämistä vaikka lapiolla kasvin viereen painamalla.

Nelijäs ois, että tillais jonku kääntämään sen pihatien ja sitte napsis juurineen kasvit pois ja laittas päälle suodatinkankaan ja sorraa. Se suodatinkangas pitäs olla mahollisimman hyvä, ettei kasvit kasva siitä läpi.

Meillon haittana muurahaiset, joiton tänä kesänä enemmän ku koskaan. Hirvittää, jos tulisivat sisälle kylymien kelien saapuesa. Onko teillä murkuista kokemusta, miten niitten kans pitäs toimia?

Pallaillaan. :) Sofia

Vierailija
814/2475 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä Sofian kanssa. Presidenttiehdokkaan ja kenen tahansa kannattaisi olla esimerkillinen hyvässä, ei pahassa.

Lainaus Iltasanomista:

"Trump kysyy kannattajiltaan, miten hän pärjäsi ensimmäisessä tv-väittelyssä. Se oli Trumpin ja Bidenin ensimmäinen kaksintaistelu ja lähtölaukaus Yhdysvaltain presidentinvaaleihin."

"Kyllä, pieksin sen vanhan, raihnaisen paskakasan. Hän tulee luovuttamaan kisan. Minä sain hänet ulos, Trump solvaa."

Vierailija
815/2475 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oliko tässä ketjun aloituksessa jotain ideaa tai asiaa? Muutakin kuin hölöttää jollain muka murteella, kun murrehan on puhuttu kieli - ei ole mitään älyä sitä kirjoittaa. 

Vierailija
816/2475 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin virheellista informaatiota. Anteeksi. Juttu oli Iltalehdessä otsikolla:

Trump haukkui Bidenin pystyyn ja ennusti tämän tulevaisuuden

Vierailija
817/2475 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmää täsä ruppee mittä murret solkottama, ko mää ossa vaa kirjakiält. Mut simmost juttu mää tost Arvist taas kuuli et ku täsä yhten päivän Arvi matkust junal (Arvi o ekolookine) Helsinkist takas kottipäi Turkku, nii siin junas istu Arvii vastpäät simmone vähä hianomma näköne rouva, vissii pääkaupunkiseurult. Yhtäkki kuulus kovaäänine prutkahrus ja pahan hajune lemu rupes leviämä pitki junavaunu ja tää hianomma näköne rouva muuttus vähä nolo näköseks. No Arvi tiätyst kohteliaan miähen kysys simmottis et "Antteeks vaa ny rouva, mut es sunkka te vaa ol piarassu?". No tää hianomma näköne rouva sanos siihe koval äänel ja vähä hassun kuulosel puhekiälel simmottis et: "MINÄ EN OLE SELLAISTA TEHNYT! MINÄ NARSKUTIN VAIN KÄSIÄNI!". Arvi sanos siihe rauhallisest vaa simmottis et: "Kyl määki ossa kässi narskutta, mut emmää saa niit kyl haisema".

Emmää tiä onk täsä jutus mittä perrä, mut simmottis poja kehusiva Turu toril.

Vierailija
818/2475 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilo selailin sivuja taaksepäin ja siun viesti: "Saiko, sain hyvän ohjeen fysioterapeutiltani selän ja siis koko asennon oikaisemiseksi. Yksinkertaista, mutta en vain ollut kuullut. Siis liikkeelle lähtiessä pää asetetaan  niin, että katse on vaakatasossa. Totta, että koko vartalon asento oikenee samalla. Pitää vain varoa, ettei kompastu. Olen kokeillut katsoa eteeni, mutta pitänyt pään asennon samana. Kyllä se onnistuu."

Kun tahtosin selkää auttaa, ni onko tää nii, et miun kasvot siis silmät katsoot lattiaan eli leuka taipuu kaulaan, vai pää käännettyyn ylöspäin, nii et silmät osoittaat kattoon?

Venytyksii on nyt kuumalla hyvä tehhä, ku en jaksa ponnistella muuten. Ja tasapaino ja jalat saisiit vauhtii.

T. Saiko

Vierailija
819/2475 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saiko, siis liikkeelle lähdettäessä  pää nostetaan pystyyn vartalon jatkeeksi niin, että katse on silmiä kääntelemättä vaakatasossa suoraan eteen päin. Etukumaruus oikenee samalla. Kompastumisen estämisellä tarkoitin vain silmien asennon muuttamista alas eteen, pään asento ei saa muuttua. Paras on harjoitella esteettömässä paikassa, ettei asento "Katse vaakatasossa" hajoa. Siis päätä, kaulaa ja leukaa ei taivutella ylös eikä alas, silmän liikkeitä vain, jos pelkää kompastuvansa.

Olen huomannut, että hetken päästä olen taas kumarassa, mutta tiedostan sen ja palaan sitkeästi ruotuun kerta toisensa jälkeen. Edistystä on jo tapahtunut. 

Yksi lempivenytys on roikkua renkaissa jalat maassa selkää vähän taakse taivutellen. Renkaat ovat eteiskäytävässä, josta kuljen monta kertaa päivässä ja useammin kuin kerran venyttelen ohi kulkeissani. Siinä on hyvä tasapainotuki myös nousta varpaille ja mennä kantapäille. 

Niin se vain on, ettei ole vanhaksi tulemista, eikä mikään selkäleikkaus enää ehjäksi tee, mutta "näillä mennään".

T. Tilo

Vierailija
820/2475 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtoota,

Saiko, minä pyysin niitten viestien poistamista. Toivotaan, että onnistuu.

Joku oli ilahuttanu meitä Turun murteella. Sitoli kiva lukia. Meillon ystäviä Turusa, mutta harvon heitä nähhään, ehkä kerran parisa vuojesa. Minuston ihana kuunnella, ku he puhuvat. Tykkään tosi paljon Turun murteesta, mutta myös monista muista murteista. Jonku tutkimuksen mukkaan murteilla kirjotettujen kirjojen lukeminen tai murteella puhutun kuunteleminen käy aivojumpasta, ihan niinku eri kielenki. Eli kehittävvääki on. Joku ihimetteli murteella kirjottamista, niin siinoli yksi hyvä syy monen muun hyvän syyn lisäksi, miksi täälä kirjotellaan murteella tai murteetta.

Kiva, että Tilo kävit kirjottamasa ja Saikolle annoit lisäselevitystä jumppaan ja meille muillekki. Minäki roikun päivittäin. Ku alan roikkumaan, niin jalat ei yllä maahan, mutta ku jonku aikaa roikun, niin pian yltää. Onko Tilo sun selekä kuitenki enimmäkseen kivuton nyt, ku leikkauksesta on jo aikaa?

Saiko, ossaakko sinä arvella, miten sun teksteistä oli menny toiselle sivustolle jottain?

Nyt lähen tyhyjentään tiskikonneen ja sitte alotan kevyen jumpan. Meinaa nämä lämpimät kelit väsyttää. Väsyttääkö teitä? Semmonen + 20 ois passeli lämpötila kesällä. :) Sofia