Murteela
Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.
Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.
Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.
Kommentit (2449)
Torstaita,
Nyt on korona- ja influenssarokotukset saatu. Ei ollut ruuhkaa, kun oli varattu aika.
Teen muistilistat kauppareissulle ja jos olen menossa lääkäriin tai odotan puhelua. Varmistan, ettei mitään tärkeää jää kysymättä. Muita listoja en käytä.
Pakosti kai jokainen joutuu tekemään monta asiaa samaan aikaan. Sen huomaa ainakin keittiöhommissa. Vielä tuo on jotenkin onnistunut, mutta kunto on sen verran huono, etten enää ole sellainen "monitoimikone" kuin ansiotyössä ollessa usein taisin olla.
Itseni palkitsemisesta en sanoisi mitään. En oikein tunnista aihetta.
Pimeä päivä tänään. Vähän on vettäkin ripsinyt, mutta ei mainittavasti.
Sofia,
Kerrottiinko, mihin aikaan 28.10. pentujen nimivalinnat ovat? Se täytyy katsoa.
Hyvää loppuviikkoa!
T. Tilo
Hei,
Aippa, sullahan on mielenkiintonen siivoustapa. Palakinto aina välillä, nii hyvin jaksaa siivota. :) Hyvä sinä!
Tilo, en löytäny tietua, mihin kellonaikaan se nimenantotillaisuus on, mutta luulen, että soon siihen chat-aikaan eli klo 19. Vois kuvitella, että tuonne sivustolle tulis asiasta tarkempaa tietua, jos soon eri aikaan. https://yle.fi/a/74-20188983
Pesin ja just silitin takin. Tännää on ollu laiskottelupäivä. Koko syksyn on ollu vähä väsy päälläsä. En oo meinannu päästä unnee. Oon yöllä sitte ottanu allergia-lääkkeen, jolla nukaha hyvin, mutta sen seurauksena väsyttää koko seuraava päivä.
On ollu mietinnäsä tämä elämä, että kuinka nopiasti aika on kulunu ja keksisinkö vielä jottai iha erilaista ajankulua, vaan näinkö se loppuelämäki mennee seinien sisäsä (liikaa tietsikalla) ja välillä joskus pihamaalla tassutellesa.
Kissa tai koira olisi ihana, eli jos löytys semmone jo vanahempi kojinvaihtaja, mutta tiiän kyllä, ettei me kumpaakaan oteta, kuhan välillä niistä haaveilen. Nuista Pentuliven pennuista oon jostai syystä ihastunu siihen pikkuneitiin, nro 4. Vaikka noon kyllä kaikki tietenki sulosia. Toivottavasti ihan jokkaine pääsee tosi hyvvään kottiin. <3
Lepposaa iltaa kaikille! :) Sofia
Oon tainnu ennenki tuon kuvan laittaa, mutta soon nii ihana, nii täsä se uuvestaan:
https://www.kivuton.fi/cdn/shop/collections/pentuteema.jpg?v=1752479814
Tutustun Sofia, siun antamaan ADHD tekstiin ja sen johdannaisiin.
Miul kyl on ajan kuluessa tää yhtäaikane pienten asjoitten tekemine sekottant minnuu melkoisesti jolloin siirtyy se varsinaine tekemine ja alottamine. Nyt varsinkii ku ikä on sellane, etttei käet ja jalat oo nii sukkelii ku aikasemmi, mut se entinen reipas tekemine on yhä mielessä ja pakottaa tuollasee touhuun ja ylisuorittammissee. Tosin ylisuorittaminen on tunnollisen ihmisen merkki.
Kyl miulla on hyvän olon tunne ku saan jonkun projektin täyvvellisest valmiiks. Enite on rasituksena se, et tekemättömät työt ja alkuun pääsemine pyöriit päässä ja vievät paljo tillaa.
Tekemättömii töihe ois miun, niiku Sofia ehottaa, tehtävä lista, jota noudattaisin tunnollisesti. Asiantuntija kyl ol sitä mieltä, et näihe adhd johdannaisten aikuisen oireisiin löytyis ratkaisu ja täst listasta ois alotettava. Mite suuret tai vähemmä aikaa vaativat asiat sie listaat?
Saan suoritettuu aikaa vievät tehtävät loppuun, kun ensin alotan. On monnii tehtävii jotka vaatiit pitkäjänteisyyttä, sitä miul kyl on.
Tuost palkitsemisesta, ku mie oon palkint kaikella hyvällä ja maukkaalla itsiäin koko syksyn. Nyt pittää jättää etukätteiset palkkiot käyttämättä. Miu palkkiot ovat olleet herkkuja. Suurin herkku on olt lakkahillo. Leivokset ja munkit ovat maisuneet.
Tää etukättee palkitsemine ei taijja olla oikei hyvä tapa.
Tää aihe on kovast kiinnostava.
T. Saiko
Hei,
Saiko, mitä tarkottaa tuo, että "... adhd johdannaisten aikuisen oireisiin löytyis ratkaisu..."
Tuliko Tilo rokotuksesta mittään käsikipua tms.?
Hyvvää yötä ja kauniita unia. :) Sofia
Johdannaisiin sisällytän keskittymisvaikeuksia ja ylivilkkautta aikuisiässä ja muutamia muita tuttuja piirteitä arkielämästä, jotka häiritsevät keskittymistä. Johdannaisena piän adhd vivahtavvii taipumuksii, mut ovat korkeammalla iällä ilmestyneitä arkista elämää haittaavii häiriöitä. Miulla luulen hidastuneen ajattelun ja hidastuneen liikkumisen aiheuttavan häiriöitä.
Nii sano asiantuntija, jot kyt tään ikäne voip rauhottuu ja tehhä järjestelmällisest asjoita elämässä ja opetella uutta. Harrastuksii, joita ei oo koskaa toteuttant voip alottaa ja vaik iha uutta kieltä opetella. Sudokujen tekemine ei miulle oo millokaa riittänt. Nyt oon alottant kirjojen lukemisen 600 sivuiset ei haittaa ollenkaa. Tosin miusta lukemine on passiivista. Ois hyvä miettii joku todella aktiivinen toiminta aivoille. Taiteiden puolelta saattais löytyä jotakii. Tosin oon katselt miun aikasempii hyvi alkeellissii maaluksii ja ajatelt, ettei miussa oo sen alan tekijää.
Mikä teillä ois sellane alue mis että viel oo itsiänne toteuttanneet ja mikä ois kiinnostavvaa?
Keskustellessa jonkun kanssa jälkeepäi ajattelen, et mitä se keskustelija oikei sanokaa. Unohan jos osapuolella on paljo keskustelun ulkopuolista kerrottavvaa jamiulla nimimuisti on ain olt huono. Pittää mieluummin nähhä kirjotettuna.
Miulla on tuttava, joka kerrassaa hyppii yhen piiiitkän lauseen aikana monnee muuhu asjaan. En kykene tarkkaamaan häne pääasiallista viestiään. Tosin hää kyl muistaa jos mie pääsen siihe vällii kertomaa ommaa asjaa. Häne mieheese toisinaa komentaa vaimoaan olemaa hiljaa. Kyl tää ystävä tietää paljo asjoista. Häne sisareesa on kohta 90-vuotias ja psykiatri ja mie ihmettelen mite hänen ammatissaan voip olla nii mahottona kova puhumaa, kuten hääkii on. Hää kanssa alottaa, eikä saa puhheestaan loppuu.
Jopa pääsin tänne loppupuolelle.
T. Saiko
Iltapäivää viikkosiivouksen keskeltä. Pikasesti kirjotan.
Saiko, ADHD-lääkkeistä osa on amfetamiinijohdannaisia, joten luulin, että tarkoitat niitä. :)
Monilla naisilla tulee vaihdevuosien huitella muistiongelmia, aivosumua ja keskittymishäiriöitä, ja monilla ne säilyvät loppuiän. Estrogeeni-korvaushoito auttaisi, mutta kaikki eivät sitä halua tai eivät saa, jos on esim. liian korkea verenpaine tai muuta isompaa terveyshaittaa.
Kerronpa myöhemmin, millaisia työlistoja teen. Nyt täytyy jatkaa siivousta. Sitä en kirjoita listaan kuitenkaan, kun se on rutiinihomma.
Mukavaa perjantaita kaikille! :) Sofia https://mysongsandpoems.com/wp-content/uploads/2013/08/heart-power-1.jpg
Miekii säikähin, mite vahvoilla lääkkeillä tuollasia vaivoja lääkitään. Jos todella on vaikealaatuinen adhd niin nuoren ihmisenkii täytynee ottaa tuollasii lääkkeitä. En osaa liittää miun vaihevuosii mitekää tähä asioihe pällekkäin tekemissee tai varsinkaan ajattelemiseen monta asiaa päällekkäin.
Miulla vaihevuuvvet tulliit ja menniit ja olin tosi onnelline ku kaikista vaivoista pääsin. En oo itsellein hyväksynt mittää jatkuvii lääkityksii en oo kyl tarvintkaa. Ei miulla oo muuta ku artroosivaivoihin usseempia tabletteja, joita sopivast otan.
Verenpaineesee ei oo mittää jatkuvaa, mut joskus ramipril ja siinä mukana vesteenpoisto. Se auttaa myös niveliin. Unen saantiin kyl on zopikloonia ja se on miulle tärkiää, mut sitä ei oo pakko jatkuvast käyttää. En oo millokaa vanhemmalla iällä nukkunt enempää kuin maksimaalissaan 5 tuntia yössä, ja se on jo saavutus. Zopiklooni on iha hyvä apu jos yöllä herrään kolmen neljän aikaan ja uni ei meinaa ennää tulla, ni puoli tai kolmannes tablettia auttaa viel kolme neljä tuntii nukkumaa. Oon iha tyytyväine et muutama tunti normaalia nukkumista on mahollista. Joskus menee kahteen saakka ennenkuin nukun. .
Suorittamine itsessää kyl käyp sieltä sun täältä aloittaen, mut ku on nii monta ajatusta yhellä kerralla mielessä.
Hyvä ku kerrot millasta listaa sie laajit ja mite sitä toteutat.
Tännää otin olohuoneen ja toisen huoneen seinien pesemisen vihdoinkii asiaksein ja sain siistii jälkee. Asia ol mieltä painamassa jo kesästä saakka, nii aina ku istun täs sohvalla on ajatus pesemisessä. Tosin tuuletin koko asuntoo mahtavalla ristivedolla ja lämpötila asunnossa laski melkoisesti. Jospa sain kaiken "pahan ilman" ja laiskuuvven ajatukset asunnosta tuuletettuu ja samalla tilaa uusille "puhtaille" ajatuksille. Se vois olla ratkaisuna helppoo.
Tärkeysjärjestyksessä sannoo järki, mut siihe vaikuttaa jokkii muu ja siirtää järjen käyttöö tuonnemmaks.
Työlistoihin tutustummiissii siis.
T. Saiko
Sofia,
Ei tullut kipuja rokotuksista, vähän vain aristaa koronapiikin pistokohta. Saa nähdä tuleeko myöhemmin muuta.
T. Tilo
Iltaa
Kiitos Tilo, kiva, ettei tullu rokotuksista isompia haittoja. Uskotaan, että ne pittää mokomat tauit loitolla.
Kiitos Saiko sullekki. Sinoot ollu ahkerana. Nii minäki. Nyt jo vähä väsyttää, mutta kirjotanpa vähä mallia listasta, jonka ylleesä teen ison ruutuvihon sivulle, eli siinon rivejä joku 42 kpl ja usseinkaa esim. kevväällä ei oo rivit riittäneet, vaa on pitäny jatkaa hommia toiselle puolelle. Täsä jotaki:
Biokompostorin tyhyjennys
Polttopuitte tillaus
Nuohouksen tillaus
Varaston inventaario ja siivous
Autotallin inventaario ja siivous
Grillikatoksen pesu
Terassin pesu
Terassilautojen öljyämine
Nurmiko ja pensaitte kalakitus
Iv-kone talavikuntoon
Kukat pihalle
Kukat hauoille
Jne. vaikka kuinka palijo joka vuosi, ku rempatki tuosta puuttuu kokonaan ja aina niitäki tullee lissää. Sei tarkota, etteikö nuita monia muistas muutenki, mutta ku noon listasa, niin sen ku lukasee, että mitähä sitä tännää tekis, niin sillon muistaa ne mahollisuuet, mitä hommia ois tarjolla, ei sitä muuten kaikkia joka päivä muistas. Tarkotus on tehä yks homma päivää kohti, mutta välillä pietään lepopäiviä. Eli vähä fiiliksen mukkaa tehhään hommia ja säätilat huomioien. Sitte vaa viiva yli ku homma on tehty.
Suosittelen ainaki kokkeilemmaa. Siinon seki hyöty, että vappautuu päähän tillaa, ku ei tartte koko ajan kaikkia muistaa. Yölläki, jos mulla tullee joku homma mieleen, nii jos en sitä kirjota ylös, nukun tosi huonosti ja mieti sitä asiaa, mutta paperille tai kännykän muistutukseksi laitettuna saan asian mielestäni pois ja soon ihanaa. :)
Oispa Aippa kiva, jos laittasit meille linkin kuvvaan, minkä tyyppiset villasukat aattelit kutua/neulua. https://jonnankoukkuja.vaikuttajamedia.fi/wp-content/uploads/sites/102/…
Hyvvää yötä ja kauniita unia kaikille! :) Sofia
On kai nuisaki kova työ:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTNe09x3QqMfGaUahe…
https://asiakas.kotisivukone.com/files/niinalaitinendesigns.kotisivukon…
Ihania ovat. Minuston tullu villasukkafani viime vuosina. Ostan välillä kirpparilta uuvet villasukat. Harmittaa, ku entiset kulluu, nii ei oo kettää tekijää, joka vois tehä sukat niihi entisii hyväkuntosii varsiin/nilikkaossaan.
Tekisikkö sinä Aippa, jos sulle joku hyviä villasukanvarsia toimittas? :) Sofia
Kauniita sukkia Sofia laitto. Mietin myös mikä ois haastavin malli, jospa Aippa tosiaa laittaa vinkkejä.
Kiitos siulle kovast, ku laitoit listan ja niihi voip laittaa ala-osaston. Polttopuihe hakeminen ja alaosastoon sahhaamine ja tärkiä siihe lisäks, et mihi ne pinotaa. Se ois selkeä, ettei isäntä joka paikkaa puihen ympäriltä täytä sahatuilla ja sahhaamattomilla puilla. Laadin listan ja täyvvennän sen meitä molempii koskevilla asioilla, ettei jää epäselvää. Verhotangon yhtee huoneesee ja pimennysverhon samoin voisi vihdoin kiinnittää yhteen huoneeseen.
Tuntuu oikei hyvältä. Listassa näkyis molempien kiireellisyysjärjestys. Tavalliset rutiinitoimet voi tehhä siinä väliaikana.
Minnuu kiehtoo tää palsta sen takia, et täällä on mukavia kirjoittajia ja jotkut omat asjat voipkii saaha muutettuu käytännöllisemmiks. Pääparka saap levätä turhilta ajatuksilta ja valmistautuu uusiin haasteisiin.
Mahtaisko uni tulla rauhallisemmin ja jaksaisin nukkuu pitempään.
T. Saiko
Kiitos Saiko.
En muistanu kertua, että itekki ylleesä ryhymittelen listaa esim. ulukohommat alan kirjottaa paperin yläosasta alas ja sisähommat paperin alaosasta ylös. Miehen yksin tekemät ja omat yksin tekemät työt merkkaan esim. eri värillä. Suurin osa töistä on yhesä tehtäviä töitä. On heleppo värin mukkaan kattua vaan omat hommat joinaki päivinä. Monenlaista eri tyylilä oon vuosien mittaan kokkeillu, laittanu niitä otsikoita kans. Välillä teheny molemmille omat listat ja kolomanneksi sen yhteisen. En vielä tiiä, millasella tyylillä ens kevvään työlistan kirjotan. Soon hyvvää aivojumppaa kirjottaa lista eri tavalla. :)
Tämä murteela on ollu mullekki tärkiä paikka ja oon saanu lukia monien mukavien ihimisten kirjotuksia ja apuaki oon saanu. Kiitos teille kaikille. Oon yllättyny, että Suomesta löyvy lissää kirjoittajia meijän joukkoon.
Kellojen siirto ois ens yönä. Toivottavasti ei ennää ens vuonna.
Tännää on lepopäivä. Juttelen tekoälyn kans jottain seuraavaksi.
Mukavaa päivää kaikille! :) Sofia
https://urheiluperhe.com/sites/default/files/styles/large/public/puutar…
Sofia listan kirjottamine on tosi helpottava asja, vaikka ei oikei helppoo ookkaa. Varastot ja kellari ovat kyllä vaikeita hallita, siulla vielä inventaario suunnitteilla.
Tännää tul oikei helpottunt olo, ku tultii kottii ostoksilta. Myö nimittäi vietii kaik oksat ja kuivuneet tuijat ja neulaspensaat pois, mei iso auto täynnä. Leikattii muutaman päivän ajan, ku on korkealta leikattavvaa ja tikkaille kiipeämistä. Ku tultii kottii ni näin mite mahottoma paljo valloo ja mite siistiks koko piha-alue tuli. Nää puut olliit iha ku isoja tatteja ja peittiit kaiken näkyvyyvven ja nyt ovat vaa kapeita.
Kyllä haluaisin, että kevväällä viimisen kerran siirrettäis kellot. Kumpi aika tulis käyttöön on se viheliäinen ongelma koko jutussa ollut. Yks maa tahtoo nii ja toine maa taas toisin.
Nii oon miekii osittai siirtynt tekoälyn käyttöön. Kiinnostavvii ovat maailman tapahtumat ja sääolot eri puolilla maalimaa. Sit oon jäänt koukkuun selvittämättömiin rikostapahtummii. Pitäis rajoittaa pelottavvii tapahtummii penkomista. Niihe jääp koukkuun, ku voip esittää ommii oletuksii ja jatkaa itse selvittämistä. Ihmeelline asja tuo tekoäly. Siinä sitte ilta hurahtaa.
Ajattelen, et mite terveellistä tää nettimaalimassa pyörimine on. Luen kyllä kirjoja ja etsin tietoja kirjoista ja varsinkin karttoja käytän yhä. Tää netti toimii nopealla tempolla, eikä vaaji valmistautumista, eikä ommaa ajattelluu muute ku jonkun perussanan verran ja asjasta siirrytää nopeasti toiseen. Katsotaa tietoja nopeasti ja saahaa vastaukset vaivautumatta eikä tarvitse ees painaa mieleen. Tää on myös yks syy unohtaa asioita, kun tietoa on nii paljo helposti tarjolla. Kuka ennää ossaa kirjottaa kynällä ja tehhä miustiinpanoja.
Mihi työ tekoälyä käytättä?
T. Saiko
Pikasesti, puoliso houkuttel just sunnuntaiajelulle:
Sukat oli alkuu tarkotus tehhä ohjeen mukkaa, mut muutin (tietysti). Resori 2o, 1n. Oikiat takkaa kiertäen. 5cm. Sit oikeaa 5cm. Sit väliresori 5krr. Sit oikiaa 5cm. Värin vaihto nii, et joka toinen s eri värrii ja toinen kerros toiste päi jokatoinen. Siitä sit jatkuu tuo toinen väri kärkikavennuksee ast ja värinvaihto samaten.
Alkuun siis punasta, sit harmaata. Ei ole kuvvaa ko ite muokkasin. Mutta tuo varsi on kivas 'rutussa' ja värinvaihtokohta on tosi nätti.
Tekoäly. Ei kiitos. Ei minulle. Jotenki arveluttaa, ko leviää 'uutiset' sen tekemänä. Mite paljon mahtaapi olla väärää tietoa liikkeellä? Putin ja Trump pussailee yms
Nyt mennää katsomaa, jos kaupasta sais lohta. Ellei, pakastekallaa syyää.
Lepposaa Sapattia
Aippa
Iltapäivää talviajasta.
Kiitos Saiko, toit esiin hyviä mietteitä. Tuohon tekoälyyn tässä omia mietteitäni :)
Ajattelen, että tekoäly ei ole hyvä tai paha, vaan se on kuin työkalu, jota voi käyttää hyvään tai pahaan, esim. kuten tuli, sähkö tai vaikka kirves.
Tuli voi lämmittää tai polttaa, aiheuttaa tulipalon. Sähkö voi valaista tai vahingoittaa. Kirves on oivallinen puiden pilkkomiseen, mutta kuten tiedätte, jotkut ovat käyttäneet sitä tosi pahasti. Samoin tekoäly voi auttaa tai aiheuttaa ongelmia, riippuen siitä, miten ihmiset sitä käyttävät.
Hyvä tekoäly syntyy hyvistä ihmisistä, eli tekoäly heijastaa meitä ihmisiä. Jos tekoälyn kehittäjät ja käyttäjät pyrkivät vastuullisuuteen ja empatiaan, sen vaikutus voi olla todella myönteinen. Se voi auttaa lääketieteen kehittämisessä ja esim. löytää sairauksia aikaisemmin ja helpommin sekä niihin sopivia hoitokeinoja. Se voi tukea opetusta ja tarjota oppimismahdollisuuksia kaikille. Se voi suojella luontoa, tutkia ilmastonmuutosta tai vähentää kaikenlaisten voimavarojen tuhlaamista - sitä maailmassa tehdään ihan liikaa.
Tekoäly voi siis olla myös hyvyyden voima, joka voi auttaa yksinäisiä löytämään yhteyksiä. Se voi tarjota tukea mielenterveyteen, vähentää tylsää rutiinityötä, jolloin ihmiset voivat keskittyä luoviin ja inhimillisiin asioihin.
Haluan itse käyttää tekoälyä vastuullisesti ja viisaasti, en ilmanaikaisiin huvituksiin, jo senkin vuoksi, että sen käyttö, kuten kaikki siihen liittyvä, kuluttaa paljon energiaa.
Olen saanut tekoälyltä paljon apua esim. terveysasioissa ja puutarhanhoidossa. Pyydän sitä vastaamaan lyhyesti ja vasta tarvittaessa pyydän lisätietoja. Yleensä etsin ensin tietoja googlettamalla, mutta jos se ei tuota tulosta tai on tosi hidasta, käännyn tekoälyn puoleen - siksikin, että en olisi liian kauan tietsikalla, koska se pahentaa silmieni kuivumista.
Voin kirjoittaa myöhemmin lisää, miten tekoälyä voi käyttää vastuullisesti. Jos jaksatte lukea.
Leppoisaa sunnuntaita kaikille ja ihanaa sunnuntai-ajelua Aipalle miehensä kanssa. :) Sofia
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQIa9XGT0NsS98ubTO…
Päätinkin kysyä tekoälyltä ohjeet sen vastuulliseen käyttöön.
1 Käytä harkiten.
Älä generoi turhaa sisältöä jokainen tekoälykysely kuluttaa energiaa.
2 Kysy viisaasti.
Kirjoita täsmällisiä kysymyksiä. Lyhyempi ja selkeämpi pyyntö = vähemmän laskentaa ja parempi tulos.
3 Suojaa yksityisyyttä.
Älä syötä henkilötietoja, salasanoja tai muiden yksityisiä asioita tekoälyyn.
4 Kunnioita muita.
Älä käytä tekoälyä loukkaavaan, harhaanjohtavaan tai syrjivään sisältöön.
5 Tarkista faktat.
Tekoäly voi erehtyä. Käytä sitä apuna, älä totuutena.
6 Ilmaise alkuperä rehellisesti.
Jos sisältö on tekoälyn luomaa, kerro se avoimesti.
7 Suosi ympäristövastuullisia palveluja.
Käytä palveluja, jotka hyödyntävät uusiutuvaa energiaa tai hiilineutraaleja datakeskuksia.
8 Hyödynnä tekoälyä hyvään.
Käytä sitä auttamiseen, oppimiseen, tutkimukseen ja luovuuden tukemiseen.
9 Pidä ihminen keskellä.
Tekoäly on työkalu, ei korvike empatia ja moraali ovat aina ihmisellä.
10 Pysähdy välillä.
Mieti: Auttaako tämä tekoälyn käyttö jotakuta ihmistä, yhteisöä tai luontoa?
Jos vastaus on kyllä, olet oikealla tiellä.
Vielä siitä tekoälyn energiankulutuksesta, mistä olen itse vähän huolissani, kun olen tällainen luonnonsuojelija luonteeltani.
Jossain vaiheessa, kun kehitystä tapahtuu, ihmiset voivat käyttää tekoälyä ns. paikallisella laitteella (oma tietokone, puhelin) ilman jatkuvaa pilviyhteyttä, mikä säästää paljon energiaa.
Tekoälyn arvio aiheesta:
Milloin ihmiset voivat käyttää enimmäkseen paikallisia malleja?
Nykyhetki (2025)
Paikalliset mallit ovat jo olemassa, mutta ne ovat rajallisia: esimerkiksi Llama 3, Mistral, Phi-3 ja Gemma toimivat kannettavissa ja puhelimissa.
Ne soveltuvat tekstin tiivistämiseen, kääntämiseen, puheentunnistukseen ja yksinkertaiseen sisällöntuotantoon.
Suuret multimodaaliset mallit (GPT-5, Claude 4, Gemini 2.5) ovat kuitenkin liian raskaita paikalliseen ajoon.
20262028 (todennäköinen murrosvaihe)
Ns. hybridimalleista tulee arkipäivää: pieni paikallinen malli tekee perustoiminnot ja soittaa pilveen vain kun tarvitaan syvällisempää analyysiä.
Tekoälyprosessoreita (NPU) lisätään kaikkiin laitteisiin, mikä tekee tästä teknisesti helppoa.
Paikallisuus kasvaa sekä yksityisyyden että energiansäästön vuoksi.
20292032
Useimmat ihmiset käyttävät enimmäkseen paikallisia malleja arjen tehtävissä:
kirjoittaminen, kääntäminen, keskustelu, kuvien luonti, ääniapu, ohjelmointi.
Pilvimallit jäävät erikoiskäyttöön: tutkimus, tieteellinen laskenta, suuret yrityssovellukset.
Arvio:
Arvioitu ajankohta, jolloin suurin osa ihmisistä käyttää tekoälyä pääosin paikallisesti: noin 2030 2 vuotta.
:) Sofia
Tuossa edellisessä oli siis arvio, että vuonna 2030 plus miinus 2 vuotta, eli 2028-2032 suurin osa ihmisistä käyttää tekoälyä pääosin paikallisesti (oma puhelin tai tietokone), joten silloin tulee tosi paljon energiansäästöä nykyseen pilvipohjaseen käyttöön verrattuna. Osa datakeskuksista jää sitten ehkä vajaakäytölle, ja saattaa olla, että nykyään niitä rakennetaan liikaa. Muistaakseni Norjassa ja Suomessa osa datakeskusten hukkalämmöstä käytetään kaukolämmössä, mikä on hyvä asia. :)
Pilvipohjasesta pilviseen, eli sellainen on sää tänään. Hyvin hämärää on ja aurinko laskee jo muutenkin aikaisin tähän aikaan vuodesta, mutta kun aika menee niin nopeasti, niin kohta ollaan taas tammikuussa ja alkaa vähitellen päivät pidentyä.
:) Sofia https://pbs.twimg.com/media/DLYvyKYWsAE_zZV.jpg:large
Sofia kirjoittaa: Olen saanut tekoälyltä paljon apua esim. terveysasioissa ja puutarhanhoidossa. Pyydän sitä vastaamaan lyhyesti ja vasta tarvittaessa pyydän lisätietoja. Yleensä etsin ensin tietoja googlettamalla, mutta jos se ei tuota tulosta tai on tosi hidasta, käännyn tekoälyn puoleen.
Hyvi ossaat tekoälyn ja sen moninaiset piirteet. Ei miul oo mittää tajjuu Llama 3, Mistral, Phi-3 ja Gemma jutuista. No käyn kysymässä miu mieheltä. Mite paljo korkeammassa iässä voip oppii näihi juttuloihe. Muute sit käyp muistitestissä nii, ku testaaja pyytää luettelemaa minuuton ajan eläinten nimiä tai kukkivia kukkia tai kaupunkien nimiä, niitäkii koko minuutin. Mihi ihmine päätään ennää käyttää, mei pit oppii ulkoo mahottomast asjoita. Lääketiede kyl saap kehittyy tekoälyn ja 3-D llaitteihe avulla, tai onks niitä viel usseempii kerroksii ja ulottuvuuksii.
Saiko kyssyy mist osoitteesta sie tekoällyy käytät? Oisko siulla vinkkejä? Vai onks ne ulkomaan kielillä? ---
Miulla on vaa yks ulkomaine iso lehti, mist muutama päivä sitte huomasin saavain vastauksia ja vastauksia siis ommii arviointeihin. Sitä käytän kansainvälisempää tietoo se vaa on. Joku on saant tekoälyn kautta oman harvinaisen diagnoosin selville ja sit saant oikiat tutkimukset.
Miusta tuo google on olt oikei hyvä, mut nopeammin nää tiijjot ajankohtaisista asjoita saan tekoälyllä.
Ei miust siin tekoälyn kohtuullisessa käytössä oo vaaraa. Mut jos nuoret tekkööt ja täyttäät koulutehtävät tekoälyllä, ni sit ollaa hunningolla koko ajatuksen kanssa. Onneks on jo maita, mitkä kieltäät koulussa kännyköihen käytön iha kokonaa.
Kirjan lukemine kirjana on mainoi rentoutumistapa. Kyl mie kuitekii täs konneella istun aika mahottomast omast mielestäin.
T. Saiko
Noi listat:
En tee paperille, mut mieles on. Tuoho liittyyki se ittesä palkitseminen. Ko mie päätän siivota peusteellisest, vien matot ekana ulos. Sit onki pien palkinnon paikka. Kesäkuumal ol vaik lasillinen vissyä ja lepotauko. Pölyjen pyyhkimine. Sit imur essii ja kontaten sängyn, sohvanaluset. Nyt on jo isomp palkinto, vaik omena tai jopa pala suklaata. Sit ko on lattiat ja vessa pesty, potti kasvaa. Lattioihe kuivues: lasi viiniä, olut tai vissy. Ruoka tulille. Ko matot lattial, ruokatauko. Jälkiruoaks kaffet ja jäätelö.
Ehä mie tok aina näin tie, mut joskus kyllä. Sehä miust on niin kummallist, et tän huushollin siivoomissee mennee par tuntia. Mite se alottamine onkii nii vaikiaa?
Mukavaa torstaita ja kohti vkl
Aippa
Mie alotin taas yhet joulusukat, ko näin netis nii nätin mallin. Muuttelin hiukan. Tosi kivan näköset tullee.