Murteela
Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.
Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.
Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.
Kommentit (2449)
Sofia,
Minulle tuli yksityispuolelta oikein nimellä kirje "Helpommasta hoitoonpääsystä". Siinä kerrotaan m.m.: "Huomioi, että vain osa lääkäreistä ottaa vastaan valinnanvapauskokeilussa. Voit varata ajan myös muilta yleislääkäreiltä, mutta nämä käynnit eivät kuulu valinnanvapauskokeilun piiriin. Lisäksi tulee Kelan 50 prosentin korvaus tietyistä lääkärin määräämistä laboratorio- ja kuvantamistutkimuksista."
Ei siis kovin edullista eikä lääkäriäkään voi vapaasti valita. Varmasti kaikki tapahtuu nopeasti, koska ainakin tässä kaupungissa useimmilla yksityisillä on omat laboratorionsa ja kuvantamispaikkansa. Kokemuksesta tiedän, että ainakin kuvantamiset ovat melko kalliita. Lääkärikäyntejä voi tänä vuonna olla kaksi, ensi ja seuraavana vuonna 3 kertaa vuodessa.
Ei houkuttele ainakaan minua tämä tarjous.
T. Tilo
Vierailija kirjoitti:
Hei Emmastiina, onko sulle selevinny, mikä on sen oranssin napin tarkotus siinä Philipsin soittimen päällä? Vilikasin käyttöohojettaki, mutten siitä löytäny mittää tekstiä. Ehkä selevitän se testaamalla, jos ei muute seleviä. :) Sofia
Hei Sofia!
Oranssi nappi (DBB), dynaamisen bassotehostuksen ottaminen käyttöön tai pois käytöstä.
Näin kerrotaan Philipsin suomenkielisessä käyttöoppaassa, minkä tulostin netistä, 14 sivua.
Terveisin Emmastiina
Näyttelemisest. Oon monest miettint vaik kesäteatterhommaa, mut ko pitäs sit sittoutuu nii pitkäks aikaa. Ei kiitos. Tahon olla vappaa ko taivaan lintu. Yhtee rlokuvateatterrii pääsis vappaaehtoseks, lipun myyntii, kahvin keittoo. Sit näkis leffoja. Tuo kiinnostais enempi. Vois valita vuoroja, eikä olis liia sitovvaa.
Tilasin Maaseu'un Tulevaisuus lehen vuen loppuu, on syys lukemist eläkeläisel. Vai kirjotinks mie jo tuon? Ei aina muista :)
Tomeraa tiistaita ja terveyttä
Aippa
Kiitos Emmastiina :) Sinähä toimit viisaasti, ku etit netistä sen ohojekirjan. Ehken minä DBB-nappia käytä, mutta voin sitä joskus kuitenki kokkeilla.
Saiko, oon käyttäny OpenAI:n tekoälyä. Siihen ei kannata kai suomenkielisiltä sivvuilta kirjautua, joku varotteli, mutta en tiiä sitte. Kyllähä tekoälyn vastaukset voivat olla tosi hyviä, mutta monesti virheellisiäki, eli aina kannattaa ainaki tärkeisä asioisa tarkistaa se vastausten oikeellisuus.
Tekoäly on samanlainen juttu ku mikä tahasa tärkiä, eli sitä voi käyttää hyvvään ja pahhaan. Ikävä juttu, että rikolliset hyödyntävät sitä. Pittää toivoa, että tekoälyn kehittäjät panostavat siihen, ettei tekoälyä vois käyttää nii heleposti pahhuuksiin, että se jotenki tunnistais kysymykset, mihi ei kannata vastata jne. Se lienee pitkä tie.
Tilo, luulen, että jotku ovat vahingossa varanneet ajan kalliille yksityislääkärille, joka ei oo kokkeilussa mukana. Ja ne lääkärit eivät kyllä armoa tunne, vaikka seleviäiski, etton erehyksesä väärälle lääkärille ajan varannu ja ettei oo varraa maksaa vaikkapa 140 euroa käynnistä ja siihen vielä päälle joku 29 euron palvelu- tai toimistomaksu.
Hurjaksi on menny terveyenhuollon tilanne. Meen varmaan tarvittaesa yksityiselle, ku eihän julukiselle pääse ku 3 kk oottamisen jäläkee ja ajan saa kai 3 viikon oottamisen jäläkee, ellei seki oo huonontunu. Miten teiän muitte alueilla tuo lääkäriajan saaminen onnistuu, jos ei oo ns. päivystysluonteinen vaiva?
Oon miettiny, ossaako nykyhallitus tehä missää asioissa viisaita päätöksiä. Nämä tehyt päätökset tulevat olemaa suomalaisille hyvin kalliita enkä tarkota pelekästää rahhaa. Mutta eipä sen enempää politiikasta.
Aippa, sinä vappaa lintune. Soon hyvä ajatus tuo vappaus, ku ootha sinä vasta päässy eläkkeelle pitkästä työurasta, nii ei kannata situa liikaa ittiäsä mihinkää, vaan nauttia elämästä ja tehä asioita, mistä tykkää, ku aina on kuitenki vähä niitäki hommia tehtävä, jotka ei oo nii mieluisia.
Hyvvää yötä ja kauniita unia kaikille! :) Sofia
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQlre2Vdx5QWKZ5Ps4…
Sofialle kiitos tekoälyn periaatteen kertomisesta. En meinaa kirjautua, ku en ymmärrä nii paljoo ja oon nii mahottoma epäileväinen kaikkeen. Ulkomaan kielillä katselen kaikenlaista. Tori . fi ossaan käyttää ja jos ei onnistu, ni siel on ystävälliset ihmiset jotka neuvvoot. Ei oo tarkotus kertoo mitä mie ossaan ja mitä mie en ossaa.
Miulle käi vasta raivostuttava asia, ku puhelimitse yritin varata lääkärille aikaa. Sielt tuli ropotti vastaamaa ja kysymää mikä asia miulla on. Oisin vaa kysynt, et onks miu aika tosiaa sillo ja sillo, mut ei se ropotti hyväksynt kysymystä. Keskeytin puhelun, kai kuuliit mitä mie sinne ähkin ja soittiit sit takasii. Harmittaa ku ei itse ennää saa esittää ommaa asjaa. Oon sellane, et tahon toimittaa asjat puhelimitse enkä niikää täyttää kaavakkeita, joista ei tiijjä lukkeetko hyö niitä. Vanhanaikane oon.
Ostin kaks parrii kenkiä tännää. Samat on jo ennestää, ku ne ovat nii hyvät jalalle. Ne ovat ku keinu ku niillä kävelee. Kärjestä nostettu, et jalkaa rullaa etteepäi.
Miul ei uni oo lähelläkkää tulossa. Nukun joskus enne yhtä ja herrään sit liia aikasee.
Hyvvää olloo!
T. Saiko
https://areena.yle.fi/tv/ohjelmat/57-emvyXvmkl Pentuliveä täälä kattelen. Muru synnyttää.
Kiitos Saiko. Ikäviä kokemuksia nuo robotit ja chatit, ku ei tärkiät asiat etene.
Toivon sulle hyviä unia, sitte, ku unneen pääset. Toivottavasti saat ens yönä nukuttua pitempään. :) Sofia
Ajattelin, että täällä olisi paljon uutta luettavaa. Täytyy varttuu, et keksittä kirjotettavvaa.
Sofia, nukuin vasta puol kolmelta ja viis tuntii mäni nukkuissa. Mites siulla? Toivotan siulle myös onnee nukkumisessa.
Työ saatatta olla hyvvii nukkujii, nii miekii mieluummi nukkusin hyvät unet. Mie luen kirjaa nii kauvva et uni tulee. Nyt on 600 sivuinen kirja meneillään, onneks helppoo tekstii.
Aipalla runsaast lukemista ku tilasit sanomalehen. Se ei oo ennää nii tavanomaista tuo tilaaminen.
Käin katsastuksessa auton ja mitä vielä, ei oikei mittää katsastant vähä lampulla valaisi. Mie käin katsastajan kanssa auton pohjaa tutkimassa, ku oon utelias tietämää kaikkee. Ei miu autossa oo viel olt mittää vikkaa. Isäntä vaatii tehdä itse öljynvaihdon. Nii hää ain kaiken tahtoo itse tehhä. Täs Fabiassa on pohjalevy, mikä pittää ruuvvata auk. Meist jompi kumpi hivuttautuu auton alle makkaamaa ja ruuvvaamaa luultavasti 10 ruuvvia avattava ja sit jälkee taas ruuvvattava takasii. Tähä tutustuin katsastuksessa. Vaihattaks työ kukkaa itse öljyjä?
Ne vanhat autot enneaikaa millä myökii ajettii olliit vähä mutkikkaampii, ku pisteliit lokasuojien kohat piikillä ja pit sit tehhää suuri hitsaustyö ja viijjä uuvvetaa katsastuksee. Ja vaikka mitä oli vanhoissa autoissa.
Rauhallissii päivii.
T. Saiko
Iltapäivää.
Saiko, mieheni vaihtaa aina ite ölijyt, ei oo koskaan autoomme kukkaa muu teheny ölijyvaihtua. Joskus hää on jonku autorempan teettäny jossai ku hällon ollu itellä kiireitä, mutta kerran olivat jättäneet huoltofirmasa jotku ruuvit löysälle, mistä ois voinu tulla isompiki ongelma, ellei ois ollut just katastus tulosa, jollon katastumies mokan huomas ja mies ruuvas sielä ruuvit tiukemmalle. Sen jäläkee ei oo muut meijän autoja huoltaneet, ku isäntä ite. :)
Kiva, että sunki auto meni katastuksesta läpi, ja hyvä, että sullon sen verran uus auto, ettei siihe oo vielä kerenny rempantarvetta tulla.
Mullon ollu kans unet hyvin katkonaisia viime aikoina. Päivisinki on jotenki tosi levoton olo, ei tiiä, mihin suuntais ja mitä tekis. Joka päivälle oon kuitenki keksiny tekemistä. Onko sullaki Saiko levoton mieli, ku uni ei meinaa tulla?
Tännää hyväksyin suomi.fiin postituskanavan ja otin puhelimmeen myös sen sovelluksen. Sehän tullee pakolliseksi virallisen postin kanavaksi 12.1.2026, mutta sen voi kieltää aina puoleksi vuojeksi kerrallaan, jollon saa sitte paperikirjeenä viralliset postit.
Jahas, kai soon lähettävä täyttään tiskikonetta, vaikkei sekkää nyt just houkuta.
Lepposaa päivää kaikille! :) Sofia
https://assets.meillakotona.fi/w7lrg8grgqb7/meillakotona_file_135025/41…
Suomi.fi-viestit muuttuvat pakollisiksi kaikille, eli viranomaisviestit lähetetään oletusarvoisesti Suomi.fi-viestit-palveluun.
Jos henkilö ei ole itse ottanut palvelua käyttöön, järjestelmä perustaa hänelle automaattisesti oman sähköisen postilaatikon Suomi.fi:ssä.
Poikkeus: ne, jotka ovat valinneet paperipostin, voivat edelleen saada viestinsä postitse.
Mitä tapahtuu ihmisille, joilla ei ole konetta, älypuhelinta tai sähköpostia?
Paperipostin vaihtoehto
Jokaiseen henkilöön, joka ei ole ottanut sähköistä postia käyttöön, lähetetään paperipostilla ilmoitus siitä, että heille on perustettu Suomi.fi-viestilaatikko.
Ilmoituksessa kerrotaan myös mahdollisuudesta pysyä paperipostin käyttäjänä.
Vahvistus paperipostilla
Jos henkilö haluaa jatkaa paperipostin käyttöä, hän ilmoittaa tästä viranomaiselle yleensä lomakkeella tai palautuskuoressa.
Tämän valinnan voimassaolo on rajoitettu: yleensä 6 kuukauden välein tulee varmistaa, että haluaa edelleen paperipostia.
Eli henkilön ei tarvitse itse hankkia sähköisiä välineitä, mutta paperilla pitää vahvistaa valinta määräajoin.
Jos ei vahvista paperipostia
Jos henkilö ei palauta vahvistusta, viranomaiset lähettävät viestit Suomi.fi-viestilaatikkoon.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että henkilö ei näe viestejään, ellei joku muu (esim. omaiset tai viranomaiset) auta kirjautumaan.
Kyllä annoit tärkeääkin tärkeämmän tiijjon Sofia. Nyt mie oon ihmeissäin. Miulla ku ei oo kerta kaikkiaa muuta ku miun oma sähköposti. Se ei taijja riittää. Mite saisin piettyy paperipostin toiminnassa? Täs siulla luktekstissä et, "kanavaksi 12.1.2026, mutta sen voi kieltää aina puoleksi vuojeksi kerrallaan, jollon saa sitte paperikirjeenä viralliset postit."
Mite mie sen teen Sofia? Ei miulle oikeestaan postia ees tuu.
T. Saiko
Nii täs on taas se, et mihin mie voisin soittaa ja tiedustella asjaa? Voi sentää. Ei oo missää ennää yhteystietoja. En oo tuollasesta tekemisestä kuullutkaa.
T. Saiko
Vierailija kirjoitti:
Nii täs on taas se, et mihin mie voisin soittaa ja tiedustella asjaa? Voi sentää. Ei oo missää ennää yhteystietoja. En oo tuollasesta tekemisestä kuullutkaa.
T. Saiko
Ei hätää, Saiko!
Laitoin hakukoneeseen suomi.fi ja sieltäpä aukesi monta sivua asiasta. Ei minullekaan juuri tule viranomaispostia, mutta kirjaudun kyllä käyttäjäksi. Ties koska Poliisilla, Traficomilla jne. on asiaa. Olen kirjautunut aiemmin eläkeyhtiön, HVA:n yms. instanssien sähköiseen palveluun, samoin kaikki mahdolliset laskut tulee e-laskuina ja valmiiksi hyväksyttyinä.
Paperikirjeet ovat todella mennyttä aikaa. Minä en soita minnekään virastoon, jos ei ole aivan pakko. Kuka jaksaa kuunnella sitä tiluliitä tuntikaupalla.
Syysterveiset Miinalasta
Torstai-iltaa
Lupasin kertoa koko tarinan kokemuksistani terveydehuollon rattaissa. Nyt kuitenkin tulin siihen tulokseen, että ihan turha vatvoa palapalalta kaikkia mutkia ja epäselvyyksiä.
Asiat nytkähtivät taas tänään eteen päin, kun lääkäri soitti. Sovittiin jatkotutkimuksista, jotka koskevat aina vain laskevaa painoani. Tähän mennessä ei mitään vakavaa akuuttia syytä ole löytynyt.
Tulee kestämään kauan, koska kilpirauhas- y.m. lääkitystä muutetaan ja sitten taas on lab.kokeiden vuoro. Enpä tiennyt, miten moninaiset asiat voivat painonlaskun aiheuttaa. Hyvää tässä on se, että nyt olen osaavan . lääkärin potilaana ja luotan häneen.
Viime yönä minäkin hyväuninen nukuin vain vähän. Kysymykset pyörivät aivoissa, vaikka olin jo tehnyt muistilistankin.
Ruska alkaa olla ohi. Tässä ikkunoista näkyy enimmäkseen haapoja ja koivuja, jotka tiputtavat lehtensä jaloja lehtipuita nopeammin
Makeita unia kaikille!
T. Tilo
https://www.suomi.fi/ohjeet-ja-tuki/viestit/viestien-kaytto/ota-viestit…
Tuossapa ohojeita Suomi.fi viranomaispostista kansalaisille. Hyvin se onnistuu, kun nuo lukkee. Minustaki on hyvä, ettei semmosia kirjeita, mison nimi, osote, henkilötunnuski, tuu ennää paperikirjeenä, sillä kerran mun kirje meni naapurin laatikkoon. Onneksi naapuri ei ollu avannu sitä, mutta ois voinu vahingosa avatakki. Jonku verran Suomesaki katoilee tai varastellaan ihimisten posteja laatikoista. Meilleki oli lähetetty iso kirje, mutta eipä se tullu koskaan perille.
Kaikki järjestyy parhain päin, uskon.
Hyvvää yötä ja kauniita unia kaikille! :) Sofia
Näin on, kaikki järjestyy ja kiitokset kannustuksesta. Ei miun tavitse tehhä mittää asjan ettee. Mikä tulee paperina jatkuu, ja niin on miulle hyväksi. Soitin ja oli oikein ystävällinen henkilö palvelimessa.
Oikei hyvvää päivän jatkoa ja taas se viikonloppu on tulossa. Aika kuluu ihan liian sukkelaa tai myö ollaa tultu kaikes tekemisessä hittaammiksi.
Meillä juuvvaa raanavettä lähes aina. Juotteko myös? Toisinaa nään ihmisiin laahaavan isoja muovisii veskanistereita kaupasta, ei ne miusta oo terveellissii. Vai liekö ulkomaalaisii, jotka eivät mei hyvvää vettä raanasta ossaa juuvva.
Nyt on kokakola tai pepsikola tarjouksessa ja haetaan muutama pullo varastoon. Joskus tekkee mieli keinotekosta juotavaa. Myö aikuiset ihmiset juuvvaa nuorten suosimia juomia toisinaan - hupakoita ollaa. Jospa lapsellisuus pittää nuorena ja siihe mukkaa kuuluu oikei railakas nauru, ku hupsuttelen.
T. Saiko
Tuossa vielä lisätietua ja puhelinnumeroitaki linkisä:
Kansalaisneuvonta
auttaa kansalaista löytämään oikean viranomaisen tai viranomaisen sähköisen palvelun asiansa hoitamiseen,
tarjoaa tukea sähköisen asioinnin tukipalveluihin ja vastaa yleisluontoisiin julkisia palveluita koskeviin kysymyksiin,
tukee Suomi.fi-palveluiden käytössä.
Palvelussa ei ole mahdollista saada vireille viranomaisasioita, vaan se ohjaa oikean viranomaisen luokse. Kansalaisneuvonta ei myöskään välitä puheluita.
https://dvv.fi/kansalaisneuvonta
Onko Saiko tuo asia nyt sulle helepompi?
Vielä sen verran noista viranomaisten kirjeposteista, että ku verokirjeeni meni naapurilleni, nii ois ollu ikävä, että hää ois nähäny kaikki tietoni, myös vuosituloni. Ny ei kai oo ennää sitä vaaraa. Jotku viranomaset lähettävät vielä jonkun aikaa paperipostia, mutta ottavat käyttöö Suomi.fi -postittamise myöhemmmi. Mite lie nuo sairaaloista tulevat kirjeet. Menevätköhä neki Suomi.fiihin luettavaksi. Ei niitäkää haluais naapurin laatikkoo. Toki käy mielessä, onko tämä sähköne järjestelmä takuuvarma ja luotettava, ettei omat tievot päävy väärille tahoille.
Kiva, kun Miina sinäkin kävit kirjottamasa. :) Käy toki toistekki.
TIlo, eräs sukulaiseni, joka on aiemmin ollu n. 30 kg ylipainoinen, alko laihtua, vaikka ei muuttanu elämässään mittää. Hänet tutkittiin perinpohjin eikä lääkäri ennää keksiny mittää tutkimusta, mikä ois voitu hälle tehdä. Hän on elänyt nyt hoikkana noin 6 vuotta, vaikka syö ja liikkuu samoin kuin ollessaa pulska. Ihmeellistähän se on.
Toivottavasti sinullakaan ei ole mitään ikävää syytä siihen, että olet laihtunut. Varmasti se huolettaa toki.
Mitähä Aippa touhuilet? Ootko lähteny reissuun?
Kaikin puolin hyvvää päivää kaikille! :) Sofia
Tämä on teille jokaiselle! >3 Sofia
https://www.hyvantuulenpuoti.fi/images/products_webp/Iloa_collection_po…
Pieniä reissuja, oon kuskannu yhtä syyslomalaista. Eilen oli joulukorttiaskartelua, meit ol kymmenisen eukkoa ja yks ukko. Yks ventovieras, mut mukava. Se vetäjänainen toi varmaa 50 erilaista, kartonkia, kuvia, tarroja, timanttia, hyvää joulua lappuja. Sit sillä ol semmonen outo 'mankeli'. Sen läpi ko laitto kartonkii, ni tul erilaisia kohokuvioita. Yks maisema, luminen ol upea. Voi sitä naurua ja puhheenporinaa. Kaks tuntii mie jaksoin, 9 korttia ja toiset jäi viel jatkammaa.
Tännää pyöräytin pyykit ja leipasin sämpylöitä pellillisen, käin ulkona viemäs viimesen tuolin liiterrii, aamul ol maa kuurass ja auton lasit jääs.
Ja arvatkaas: keskiviikkon miul soitti r o b o t t i. Kyllä. Eläkejärjestöstä. Papatti aikasa eläkekortista. Ja toivotti Hyvää Kesän jatkoa!15.10. Naurettavvaa. Kerroin kai ko kesäl pizzaa haettii, ni robotti toi ne meil pöytää. Mie sanoin, et nuorten kesätyöt meni tuos.
Mie kyl olen niin vanhankansan ihmine, et mie tahon kaupaski, et kassa miuta palvellee olehyvän ja kiitoksen kanssa. Ja hymyn :)
Pirteätä perjantakia teil
Aippa
Jo nyt on ku miu viesti on poistettu. Sofian viestin lisäksi laitoin oikei puhelinnumeron kanssa samoilt sivuilt lisäyksen.
Helkkari ku on poistettu miun antamat puhelinpalvelun tiijjot. Näi tärkiä alue ja palvelin, mist en tietänt mittää ja nyt oon nii tyytyväine.
Kirjotin muutakii kiittääksein Sofian apuja.
Kansalaisneuvonta.
Palveluajat
Maanantaiperjantai klo 9.0015.00
Suljettu lauantaisin, sunnuntaisin ja arkipyhinä
Kansalaisneuvonnasta vastaa Digi- ja väestötietovirasto.
T. Saiko
PS. Vieläköhä tääkii poistetaa.
(KI) Künstliche Intelligenz, (AI) Artificial Intelligence ja tekoäly. Oottako käyttäneet näitä? Joskus kuulee, et kysytää tekoälyltä. Onko se jo yleistynyt?
Käytin yhen lehen kautta tekoälytarjontaa ja sain enemmä tietoo tapahtumast, jota ei muute olt saatavilla. Löyvvättäkö KI, AI ja tekoälyn linkit? Huh sentää mitä kaikkee on keksitty.
Ajattelin tuon oranssin napin käyttöä, mihin tarkotuksee se on. Hyvä ku kysyt, rupesin ommii vanhoja kasettisoittimia tutkimaa.
Mie mieluummin kysyn keskustelupalstalta, ku tääl saap vinkkejä oikeilta ihmisiltä. Ois kai hyvä perehtyy tekoälyyn. Joku ol sairauksiin saant oikein onnistunutta tietoo tekoälyltä. Artroosivaivoihe ja selän kulumissee tuskin saap ees tekoälyltä appuu.
Oranssin napin innostamana laajensin ajatuksiain.
T. Saiko