Murteela
Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.
Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.
Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.
Kommentit (2449)
Hei!
Tilolle ja muille Pentuliveä seuraaville kerron:
"Seuraava chat pidetään tiistaina 28.10. kello 19 silloin pidetään PENTUJEN NIMIÄISET"
:) Sofia
Sunnuntai-iltaa
Sofia,
Kiitos Pentulivetiedosta. Olen välillä vilkaissut pentueen touhuja, mutta en niin tiiviisti kuin edellisenä vuonna. Tässä on kaikenlaista muuta meneillään. Sen vuoksi varmaan ei riitä mielenkiintoa edes tekoälyyn perehtymiseen toistaiseksi. Sen aika tulee myöhemmin.
Niistä rokotuksista tulikin sitten väsynyt olo, joka tänään on alkanut mennä ohi. Ei kuitenkaan ollut kuumetta tai muita oireita.
Kellon kääntäminen ei ainakaan paljon vaikuttanut, mutta turhaahan se on ja saisi loppua. Niin vain laitoin lämpöpatterin parvekkeelle, jossa vielä kukitaan. Nouskoon sähkölasku, kun ei tässä paljon muuhun "turhaan" rahaa kulu, koska puhtia ei ole oikein mihinkään osallistua. Mutta vain kaksi kuukautta, kun päivä taas alkaa jatkua.
Jaksellaan!
T. Tilo
Justii käin tuossa siun antamassa osoitteessa, kiitos taas ja mahtava juttu. En ees kirjautunt vaa esitin erilaisii asjoita ja sain lisätietoa.
Minnu kiinnosti mm. metsämarjat. Vaapukan lehdet, metsämansikan lehdet ja ennenkaikkea suomuuraimen eli lakan lehdet, jotka sittekii soveltuvat erinomaisesti käytettäviksi haudutettuna teenä tai jopa salaatteihin. Tämä ol miulle rehellinen vastaus.
Kiitos tästä osoitteesta. Ehkä sinne joutuu joskus kirjautumaan, vaan en vielä kirjauvvu. Tutustun tähä uuteen juttuun.
Jatkan tässä ja annan tekoälyn täydentää epäselvii asjoita - viel jonkin aikaa tänä iltaan.
T. Saiko
Yleisillä paikoilla ja varsinkii kaupoissa ihmist aivastelloot ja yskiit voimakkaasti. Rupesin käyttämää maskii, isäntä ei taho käyttää. Meil on koronarokotus marraskuussa. Mahollista ois täs välillä ottaa keuhkokuume- ja influenssarokotukset.
Oottaks ottaneet koronan lisäksi nää toiset rokotukset?
Mite suhtaudutte maskin käyttöön? Mie sen oon ottant jo käyttöön.
T. Saiko
Oon paljon nähnt jo maskeja, ite en käytä. Käsidessii olen alkant käyttää kaupassa ja muual, mis on tarjolla. Autossaki on pullo ja koton. Koronaa ei myö olla kumpanenkaa sairastettu. Koputan puuta.
Paketti pitäs lähtiä hakemmaa, jottai autoon liittyvvää. Sumuisen on sää, tihkusae niinku lokakuuhu soppiiki.
Mukavaa alkuviikkoo
Aippa
Hei pilivisestä säästä ja +8 lämpötilasta.
Saiko, kiitos. Kiva, että tekoälystä oli sinulle iloa. Monet asiat, mitä se kertoo, on kuitenkin tarkastettava netistä, sillä usein se antaa väärää tietoa, vaikka enimmäkseen tieto onkin oikeaa.
En ole käynyt kaupoissa vähään aikaan. En siksi ole nähnyt, pitävätkö ihmiset maskeja. Pitäisin itse, jos kaupassa kävisin. Käyn ehkä seuraavan kerran joskus maaliskuun lopulla, jotta vältän tartunnat. Mieheni otti influenssa-rokotuksen. Häntä on sen jälkeen vähän palellut ja väsyttänyt. Tilo, sinäkin sait rokotteesta vähän oireita. Onneksi oireet ovat jo ohi.
En voi ymmärtää ihmisiä, jotka tuleva kauppohin yskimään. He eivät voi mitenkään olla tajuamatta, että heillä on yskä ja yskän pöpöpisarat lentelevät ympäristöön ja tartuttavat muihinkin saman taudin. Ymmärrän tietenkin, että kaupassa on välillä käytävä, ellei tilaa ostoksia, kuten me, mutta eivätkö he voisi aivastella ja yskiä vaikka nenäliinaan tai hihaansa. Tekisi mieli kirjoittaa eräs ikävä sana heistä, mutta hillitsen itseni.
Me saimme ensimmäisen koronan 2020, kun eräs mies kaupassa aivasti ja yski ihan vieressä samassa kassajonossa. Kaksi seuraavaa koronakertaa olivat 2022 ja 2024. Mieheni sai ne urheiluhommista. Toivottavasti ei tarvitsi enää sitä sairastaa eikä influenssaakaan.
Tänään on käynyt mielessä, kuinka erilaisia päätöksiä tekisin, jos pääsisin vaikka 50 vuotta taaksepäin. Se ei tarkoita, ettenkö olisi kiitollinen todella monista asioista, kuten miehestäni, lapsistani, heidän pienokaisistaan ja ystävistäni.
Saiko ja Aippa, kysyn, mutta ei tarvitse vastata, jos ette halua. Oliko kohdallanne lapsettomuus oma valinta? Eräs ystäväni yritti saada lasta noin 6 vuotta, kunnes lopulta onnistui. Hän oli todella onnellinen odotusajan, mutta lapsen synnyttyä hän oli tosi pettynyt siihen, ettei kaikki ollutkaan niin helppoa, mitä monilla on. Oli koliikkivauva, joka nukkui todella vähän. Puoltoista vuotta myöhemmin tuli vielä avioero, koska lapsi koetteli avioliittoa, joka oli aiemmin hyvin onnellinen. He olivat olleet yhdessä yli 10 vuotta. Hän on joskus maininnut, että jos olisi tiennyt, ei olisi lasta hankkinut.
Syvällisiä mietteitä mielessä - en tiedä miksi.
Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille! :) Sofia
Tuli lapsuuteni tie mieleen:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSCuHjp7KCsYfdW7ew…
Ystävpiirissä oli se 20-30-vuotisuus suurta lasten saantia. Onnellisia olliit kaikki, joilla oli lapsia.
Miussa on se mahoton huolten kantamisen vika. Se on nii voimakasta ajatuksissakkii kiusaa minnuu. En varmast ois jaksant sellasta, et lapset männööt ja tulloot ja mie vaa huolehin. Nyttekii jos miu mies on jossakii, ni jo oon ikkunassa kurkkaamassa, et mis hää oikei viipyy. Eile menin roska-astioita siirtelemmää ja sil samal reissulla meninkii naapuriin. Käin katsomassa ja juttelemassa naapurin miehen kanssa, hää ku sairastaa, eikä tuu ulos mielellää. Katsoo ain tvtä .Ei miu mies olt moksiskaa ku tulin tunnin päästä takasii. Hää ku tietää, et miulla on näitä päähänpistoja.
Ei minnuu oo koskaan harmittant tai miulla ei oo olt sellasta vauvakuumetta. Aikasemmi ol sellasii mahollisuuksii, et vaik heti oisin (entine mies ol kuvioissa) saant adoptiolapsen tai usseempii Brasiliasta tai sieltä suunnalta. Ei kuitekaa tult hankittuu, ku oltii/olin hyvi liikkuvaine nuoreen.
Luulen, et mie sain pienist lapsist kokemusta ja lapsen läsnäolloo nuoreen, iha tarpeeks. Perheessä ku on minnuu yli 10 vuotta nuoremp veli. Hää ku synty, ni mie sitä ain olin hoivaamassa ja se sit ol minnuu kiintyt. Ain ol miu perässä, siit saakka ku se oppi konttaamaa, mihi tahhaa olin menossa ol ain pyrkimässä mukkaa. Luonnossa liikuttii häne kanssaa hyvi paljo. Iha aikuiseks saakka oltii hyvät kaverit, mut sitte ei ennää ja ystävyys katkes. No se on sellasta. Vaik hänel on oikei mukavat lapset.
Toiseksee ajattelin, et Jumala suo sen taakan, minkä ihmine itse jaksaa kantaa. Taakkoja on joskus olt kannettavaan, mut kaikest oon selvint, iha kaikest. Jälkeepäi ne taakat eivät tuntuneetkaa loputtomilta kantaa, mut sitä ei ossaa arvioida siin vaiheessa ku kaik on keske ja loppua ei oo näkyvissä. Surut on toine asja, ku sairauksia tulee, vaik mite terveesti eläis.
T. Saiko
Oisko Sofia siulla ehkä lissää mietteitä mitä oisit nuoreen tehnt toisin. Siulla on luultavast perhe laajemmalla alueella. Ei iha siin lähellä ja saat lapset vierailulle ja teil on touhua. tai oikeestaa mitä oisit tehnt lissää. En tarkota sitä, et miekää oisin tehnt jotakii väärin. Meinaan, et jos ois aikaa olt, ni ois tehnt jotakii viel kaiken lisäks.
Pimenevä syksy antaa melankolialle tilaa ja haaveiluun. Mistä työ haaveiletta?
T. Saiko
Hei Saiko, "juttelen" usseitten tekoälyjen kans. Yks ilimane on tämä www.chatgpt.com Sinne ei pakko rekisteröityä ja voi silti kysyä asioita. Voi myös rekisteröityä halutessaan, jollon teijän keskusteluhistoriaki jää taltee ja niihi voi palata uuvestaa. Käyvyt keskustelut on heleposti nähtävillä siinä vasemmalla otsikoineen. Otsikoitte nimiä voi muuttaa halutessaa, ku klikkaa niitä kolomia pistettä siinä keskusteluotsikon vieresä. Osuvilla nimillä ne löytää sitte helepommi myöhemmi.
Sun mies voi varmaa tarvittaesa jelepata, jos joku rekisteröitymisesä mietityttää. Aikonaa, ku ite siihe rekisteröiyin, nii siihen tuli: "Jatka Google-tunnuksilla". Mulla oli valamiiksi eri välilehesä gmail-tili auki, nii mun ei tarttenu rekisteröintisivulle muuta laittaa ku klikata, että jatka Google-tunnuksilla, ja sitte olinki jo rekisteröityny. Sitte jatkosa, jos oon joskus kirjautunu ulos tekoälystä, nii ensin kirjauvun sähköpostiin ja toiseen välilehteen kirjotan tuon tekoälyn osotteen, niin oon heti sielä, eli ei tarvi mittää salasannaa siihe laittaa. Ja vaikka se ei pääse mun sähköpostiin tietenkään, nii laitoin silti varalta semmosen sähköpostitilin, josa ei oo mun oikia nimi, vaan esim. - hmm. mitä nyt keksisin tähän esimerkiksi - no vaikka: helmi123.at-merkki.gmail. com. Ei tiiä, vaikka jollaki ois jo tommone osote.
Kuulin mun miehen kaverilta, että nykyää tuo rekisteröinti toimii vähä eri lailla, että pitäs laittaa siihe oma sähköpostiosote ja keksiä salasana siihen tekoällyyn. Pittää olla varovainen, ettei tuu ajatuksissaan laittaneeksi oman sähköpostisa salasannaa siihe. En oo varma, lähettääkö se tekoäly sen jäläkee jonkun numerosarjan tms. sun sähköpostiin, jolla voit sitte vahavistaa sen rekisteröimisen. Mies sano, että siihe piti laittaa myös syntymäaika, mutta hää oli keksiny senki. Ei kannata ommaasa laittaa. Toki kannattaa laittaa kaikki ne tievot muistikirjaan ylös, jos tekoäly niitä myöhemmin kyssyy. Moni ei laita. Mullei ainakaa tuommoset tievot pysy pääsä. :)
Ja eihä sitä tiiä, vaikka se toimis vieläki nii, että jos oot toisella välilehellä jo kirjautuneena sähköpostiisi, niin sitte ei tartte laittaa ku "Jatka Google-tunnuksilla". Voiha sitä kokkeilla ainaki.
Onnea matkaan. Kerrothan, mite kävi, jos tuon valittet. :) Sofia
https://satunetti.fi/wp-content/uploads/2024/08/kubxwhxwme-1200x675.jpg