Murteela
Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.
Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.
Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.
Kommentit (2821)
No hei vielä,
Tilo, onpa hyvä, että ruokien listaamine on ohi. Mullaki oli kerran viikko, jollon piti laittaa kaikki tarkasti ylös syömisiä ja juomisia myöte. Toivottavasti kaikki sun veriarvot korjaantuvat hyvälle mallille. Ja onpa ihana, että sullon tarkka lääkäri. <3
Haluaisin itekki käyä otattamasa verikokkeet, mutta ku tk:n kans tuo touhu on nii toivotonta ja yksityisellä makso 9 verikokkeen paketti 125 eurua, niin oottelen, jos sinne tulis jottain tarjouksia. Joskus tullee nimenommaa nuille paketeille. Ennenki kävin yksityisellä otattamasa verikokkeita kerran vuojesa tai parisa. Sillon makso joku 10 koetta alle 40 eurua.
Kyllon kaikki hinnat nousseet ihan mahottomasti. Joku ihime ahaneuven kulttuuri on tullu jäädäksee. Surullistaki. Eikö joillekki fimoille mikkää riitä. Eikä oo alennuksia pienitulosille, kuten oli joskus aikonaan. Soon prosentuaalisesti valtavan iso ero, mitä köyhä tai rikas maksavat tuloistaan monista asioista. Ärsyttää. Ja moni ei oo köyhä laiskuuttaa vaan esim terveyssyistä kyvytön tienaamaan isoja rahoja.
Pesin pari ikkunaa. Luulin, että aiemmat pesut ois riittäny, mutta aurinko paistaa matalalta ja paljasti muutamat taharat.
Kuu mollottaa ja vie yöunet. On väsyttäny pari päivää. Kovasti oon kaipaillu vanhoihin aikoihin, ku maalima oli vielä palijo kivempi paikka ja ihanat lapseni pieniä.
Äsken leivoin rieskaa. Pittää nyt lähtä tiskaamaan.
Mukavaa viikonjatkua kaikille! :) Sofia - tänään haaveilija
https://cdn.pixabay.com/photo/2024/02/04/15/17/ai-generated-8552425_128…
Eile pesin iha samast syystä ikkunoita, ku Sofiakkii. Ajattelin viime kessää, mite mahottoma suuri työ toises koissa ol kaikkien ikkunoihe pesu. Nyt on helpommat ja isot pinnat pestä Tul nii hyvä miel.
Tänään on lattiat meneillään. Ihana tuoksu asunnossa kun laitoin eukalyptusta pesuvetteen, nii raikasta. Eukalyptyuksesta tul miu sosikki tuksun merkeissä. Kellarin pessuun oon myös käyttänt sammaa tuoksuu, nii ja pyykkikonneesee myös.
Tää entine hammaslääkär ol miulla ainakii 35 vuotta. Aina menin hänen vastaanotolleen. Nyt tää uus on myös mukava ja puheliaampi ja mahottoma mukavat avustajat. Nää avustajat saavat tehhä aika monnii asjoita. Hammaslääkärii en ees aina tapaa. Nyt otettii muotit hampaista ja saan uuvven "purukiskon" käyttöön.
Meinaan sitä huonoo kolesteroolii ja ku sattuu olemaa se hyvä kolesterooli kuitekii käypäne, ni ei oo nii haittaa. Kokonaiskolesterista en nii oo välittänt. Onko siulla verenpainetta tai alhaista verenpainetta? Joskus tuntuu, et täytyy ottaa 2,5 tai 5 mg ramiprilia, mukavamp on se nesteen poiston kanssa.
Taas kirjoitun. Tuo T. sit tarkottaa taas.
T. Saiko
Tervehys pitkästä aikkoo,
mie kävin lokakuun puolvälissä hammasliäkärissä, eikä ollu mittää korjattavvoo. Viimme viikon torsttaina sit lohkes takahamppaasta pala. Hammas on kauvvan sitte paikattu amalgaamilla. Mie soitin sit hammasliäkäriaikkoo, ni marraskuun lopule sain ajan, ku ei ollu aikasemmi lohkeama-aikoja. Ois pitäny ilimmeisesti valehella, että koskkoo hitosti ja hamppaan reuna hankovvaa kielleen. No, sain ohjjeen käyvvä aptteekista paikka-ainetta. Eka paikkaus onnistu hyvin ja paikka pysy paikallaa. Sit se irtos, ku söin jottaa semmosta, joho se paikka-aine jäi kiini. Sekkii tais tulla nielasttuu, kute se hamppaan palakkii. Oon kolome kerttoo paikana sitä hammasta ja nyt on tuas hyvä paikka. Eihä tässä kohta tarvvii ennee hammasliäkäriäkkää, ku ite voipi paikkailla hamppaittaa.
Kaikkee on sattuna elämässä sitte viimme kirjotuste, mutta olokkoot ne vielä tältä erree kertomata, jos eivät jiänekkii kertomata.
Ihannoo on, ku ei ou ennee ku vähä yl puoltoista kuukkautta, ni päivä alakkaa pitenttyy. Mukavat kelithä nuo on olleet, ku on ei ou ollu pakkassii ja on voina joka päivä käyvvä pyörräilemässä.
Hyvvee viikonloppuu vuan kaikile!
Iltapävää
Olipa mukava, että tulit Vuapukka pitkästä aikaa kirjottamaan. Mullon ollukki sua ihan ikävä. Harmi se sun hammashomma. Toivottavasti se tullee hyvvään kuntoon myöhemmin. Pitkät on odotusajat ennen ku lääkäriin pääsee.
Mite oot kokenu elämänmuutoksen ku jäit töistä pois? Mukava, että oot ulukoillu. Pitäs itekki yrittää ottaa se taas tavaksi. Koiria omistavilla tullee mukavasti ulukoilua, niin Tilo sullaki aiemmin. En nyt muista, onko Vuapukka teillä lemmikkejä?
Saiko, kyllä se T. tarkoittaa terveisin.:) Vai on meillä ollu samat hommat - ikkunoitten pesua.
Mukava, että sun uuski hammaslääkäri on kiva ja avustajat myös - vai suuhygienisteiksi heitä kai kututaan nykyään.
Alan nyt pesemään kaappeja.
Lepposaa perjantain jatkua kaikille! :) Sofia
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRZC619dbRJa3_qHUe…
Hyvvee huommenta,
Kiitos Sofia lämpimistä sanoistasi. Eiköhän tuo hammas kunttoon suaha. Onhan siinä terävä kohta, mutta ei hankkoo kieltä. Paikkakkaa ei siinä terävässä kohassa pysy.
Uus elämänvaihe on suorraa sanottuna ollu yhelä sanala kuvattuna tylsä. Tyhjän panttina suap olla. Päivät on sammoo harmmoota tyhjjyyttä. Peruskotitalloustyöt tulloo tehttyy ja loppuaika sit vuan laiskottelluu.
Mie en ossoo ellee täyttä elämmee varmmaankkaa. Mitä sekkii liennöö se täys elämä. Yks entine työkaveri sano, että häne äitisä ellää täyttä elämmee. Mie kysyin, mitä se täys elämä tarkottaa, ni se sano, että sen äiti matkustelloo ja tapovvaa ystävvii. No, mie en halluu matkusttoo. Kyllähä miekkii tappoon melekkein joka viikko ystäviän ja entissii työkaverija. Ne tappoomiset vähä kohottaa mielalloo mutta muute on tylssee.
Kyllä pitäs olla mahollissuus olla töissä, jos vuan on terveyttä ja ite halluis olla töissä. Ainakkii siihe asti, kun saataisiin ammatilline opetus kunttoon ja nuorile taijjot työntekkoon. Kyllähä tarvittaa myös tekijöitä työpaikole, ei kaikki voi olla tutkijoita sun muita ajatustyöntekijöitä.
Pittää loettoo nyt tähä tää avvautumine. Riittäs vaikka miten paljo tuas asijjoo.
Vuapukka
Oon vähä uuemp ketjus, en taia iha siun tarinaa tuntia. Oot sie vasta jäänt eläkkeelle? Mie jäin täyelle 1.10 ja oon olt jo puolikkaalla Ovella vuoskausia ja tehnt vaa mukavia hommii välil. Mut aika miul kyl kulluu nopsaa. Ollaa isol kirkol viel kirjoilla, mut meil on mukava loma-asunto maalla. Mie olen vallan tääl, tuttuja on paljon kertynt liki kymmene vuoen aikan.
Sie huokailit, ettei aika oikei kulu. Tiet sie ristikkoi, luet sie kirjoja, kudot sie yms ? Käytkö metsässä, marjassa? Pihahommii? Näihi miun aika kulluu. Uuet langat koukuttaa, puoliso välin katselee ihmeissään miun lankakoreja ja tarjottellee apuja kellariin viemissee??? Et ois varastossa, no eihä se niin käy, pittää olla hollilla, ko inspiraatio isköö.
Kerro ihmeessä lissää, on niin mukavata lukia kaikkie kirjoitteluita.
No, mies tuos kiirehtii kaupoille lähtöä, mie viel hörpin viimisii kohveja.
Mukavaa lauantakia kaikil
Aippa
Olin ensin aika pitkälä lomala ja sit jäin eläkkeele. Männööhä nuo päivät aina ilttaa. Töissä ollessan heräsin viijeltä. Tännää nukuin melekkein puol seittemmään. Sen jäläkkee ku jäin töistä, oon nukkunu huonosti. Illala ei meinnoo suaha unta, vaikka oun myöhästänä nukkummaamännöö. Yölä herräilen vähä vällii. Päivälä oon hirvveen väsyny ja torkun sit sohvan nurkassa.
Tien mie ristikoita ja sudokuja. Ostin paksun ristikkolehen ja ne ristikot on nyt tehty. Olivat liijjan heleppoja, mutta sen huomasin, että nyt ossoon tehä sudokut myöskkii noppemmin, ku enne. Eile haravoin vähä omenapuihe lehtiä, ni se vaikutti heti pikkuse mielallaa, ku teki jottai ulukona. Joka päivähä myö käyvvään pyörälenkilä ja mie käy joinnai päivinä yksinnäänkkii toisen lenkin heiltältämässä. Kästöitä en tie, ku ei kiinnosta oikkei ne työt. Muutammii kirjoja oon lukena.
Marjoja en kehttoo kerätä, ku en kehttoo olla elukoihen syötävänä. Viimme kesänä ol kylläkkii vähä itikoita. Metässä liikuttaa, ku heitellää frisbeetä. Sekkää ei tuota ennee semmosta illoo, jos vaikka onnisttuu, kute enne tuotti. Kohta pittää laittoo pyörä talaviteloile ja pitäs sit ruveta kävelemmää, jos kehtovvaa.
Tämmöstä tää elo on - jottai puuttuu. Varmmaa se puuttuu, kun on hyödytön, melekein ku miun hampaan paikan elohoppeekkii. Nii, siihe hammasliäkäriaikkaan vielä männäksen, ni yksityisele ois varmmaan piässy, mutta mänen julukisele, ku kerran sielä suapi vielä käyvvä. Kohtaha se on nii, että ei piäse liäkärriinkkää muute ku isola rahala. Muutennii näkkyy olevan tulossa sellaset ajat, että kahtovat pahoinvointialuvveila, ketä kannattaa ennee hoittoo. Sekkii kolomen kerra käynti joillai tervveysjättijen vasttaanotola on vain semmosia vaivoja varten, joihin ei tarvvii perehttyy syvällisemmi.
Minnuu sipas tuas tässä yhtenä päivänä nuo kaike mualiman äpit, joila suap joittai tuotteita halavemmala kaupasta. Harmittaa semmoset pieneläkeläiset, joila ei oo kettää, joka auttas näihe äppien kansa, ni se halavempi kahvipaketti jiäpi sit ostama, ku ei oo äppii, tai ei ou semmosta laitettakkaa, johon se äpin sais. Pitäs olla mahollissuus viijä se kuponki, jolla sais sen halavemman kahvipaketin.
Iltapäivää miinus kolomen pakkasesta. Kivasti on maa ja puut ym. huurusa. Nätiltä näyttävät.
Vuapukka, täälähä saa avvautua. :)
En minäkää monen mielestä elä täyttä elämää. Joillain on kalenteri täynnä. Ei oo mun juttu. Mullon ollu kans nuita vaiheita, että perushommat oon teheny ja sitte laiskotellu, ylleesä netisä lukenu jottai tai katellu telkkua. Välillä otettiin hoitokissaki yli puoleksi vuojeksi, nii saatii vähä vaihtelua. Soli kyllä ihanaa, mutta tuli vähä väsy siihe miukumissee, kun kisu halus koko ajan ulos ja miuku ovella ja silloli iso ääni. Hää ei ollu mikkää sylikissa, kuten mun omat ovat olleet. Heti ku sohovalle tai vaikka pöyän ääreen istahin, niin tulivat syllii. Oisko sulle ilua ja tekemistä lemmikistä?
Harmi, ku nykyään nuo lemmikkien ruoat ja lääkärikäynnit ovat niin mahottoman kalliita. Moni hyväki lemmikinpitäjä ei voi siksi lemmikkiä ottaa.
Sinä ja minä ollaan sillai samallaisia, ettei matkustaminen oo oma juttu. Heleposti syrjääntyy kyllä kaikesta, mutta onko se nii vakavaa. Toki, jos leskeytys eikä ois kettää, nii oisha se tosi kamalaa. Almastiinahan tekkee niitä hyväntekeväisyysjuttuja. Minuaki ne kiinnostas, kuten vaikka se SPR:n ystäväpalavelu. Auttamisen ilo on suurin ilo Toki sitä moni eläkeläinen tekkee esim. puolipäivätöitä - seki on hyvä idea, nii saa vähä rahhaaki. Ite antasin ne rahat lapsillleni. :)
Oon keksiny semmosen tavan, että ylleesä edellisenä iltana jo mietin pari ylimäärästä hommaa mitä teen seuraavana päivänä tavallisten lisäksi. Tännää aion leipua keksejä.Leivon ne rypsiölijyyn, niin ovat kolesterolin kannalta terveellisempiä. Lisäksi pitäs putsata tietsikalta vanhoja kuvia ja kirjotuksia pois. Illalla ehkä kirjotan muutaman runon kynttilän valosa, välillä ulos tuijotellen, nii jospa rauhottusin ja nukkusin paremmin. Jo nelijjä yötä menny ihan höpöksi.
Aippa, kyllä mua nauratti ku luin, että sun mies on tarjoutunu kuskaan su langat kellariin. :) Eihä se tosiaa käy.
Ja nyt leipomaan. Mukavaa lauantainta kaikille! :) Sofia
https://www.shutterstock.com/shutterstock/videos/8588302/thumb/1.jpg?ip…
Kirjotimma Vuapukka sammaa aikaan. Kommentoin myöhemmin sun kirjotusta. Sammaa mieltä monesta.
Pallaillaan :) Sofia
Hyvvee päivvee
Kauhheen huonosti nukutun yön jäläkkeen mänttiin pyöräilemmään uamutuimmaa ja kylläpä oli vilakka. Lähtiissä mittari näytti -1 ja kun tulttii kottiin, ni oli -4 astetta. Piä ainakkii virkisty siinä siässä. Onneks oli pakkanen kuivattana tiet, ni ei ollu liukasta, kun niissä paikoissa, mihin oli ves jiäny seisommaa ja tie ol jiässä. Pikkuhiljjoo pitännöön laittoo pyörä orrele. Ei kehttoo leikkii kohtalollaan, jotta mänis vetäsemmää kunnon mukin.
Nuorena tyttönä ajelin pyörälä talavelakkii ja kerran kuavvuinniin aika pahasti. No eihä siihe ilenä jiähä makkaillemmaa muantiele, vuan piti nousta äkkiä ylös, ettei kukkaa ois nähny tätä lankkeemista.
Sofia, mie en ennee ota lemmikkii, ku se koirasta luopuminen kymmenisen vuotta sitte otti niin kovile. Päivät varmmaa mänis kylläkkii esmerkiks kissojen touhuja katellessa, mutta se luopuminen, se ottas kovile. Nythä on koirasta jälelä enää kaunniit ja lämpimät muistot.
Miekkii suunnittelin ennen töistä poisjiänttii, että siivvoon talon katosta lattijjaan ja siivoon kaikki kuapittii ja viskkoon kaiken ylmiäräsen roinan mänemmää. Tarkotus oli tehä ikkää ku kuolinsiivvous. Kaikki jäi tekemätä sen kesälä olleen tappauksen takkii. Se painnaa mieltä vielläi, eikä siitä varmmaa toivu ikinä. En sen enemppee lähe sitä juttuu avvoomaan, mutta usko mäni viranommaissiin kokonnaan. Virhheitä tekivät, mutta eihä ne niitä myönnä iän kuun päivänä.
Eile kävi yks kaksostutkinttoo suorittava nuori meilä. Hiän kerto, että heilä on joskus koulluu vuan 8 - 10.30. Kyllä mie ihmettelin sitä. Sillo ku mie kävin ammattitutkinttoo varten koulluu, ni olttiin joka päivä 8 - 16 koulussa ja kesällä tehttiin työssäoppiminen työpaikoila ja siitä suattiin palakka. Nykyvvään ovat palakata kuukkaustolukula työssäoppimassa ja kukkaa ei oikkein ota vasttuuta opiskelijan oppimisesta. Ouvvoks on männy ammatilline koulutus siästöjen takkii. Jollai on ollu vuan yks tunti koulluu ja loppupäivä vappaata. Ei tarvvii ehttii syytä ammattitaijjon rappautumisesta. Ounkohan mie tästäkkii kirjoittanu jo monen monta kerttoo?
No eiköhä tää tarina riittäne, ku ajatus katkes, ku kanan lento.
Iltaa pikku pakkasesta
Täälähä on rauhallista. Onneksi sinä Vuapukka kävit kirjottamasa. Oottakoha Aippa ja Saiko reissusa? Toivottavasti ootta terveenä kuitenki.
Nuista äpeistä. Mullei oo yhtää. Onko teillä muilla? Ja oon iha sammaa mieltä, että paperikupongit ois hyvät heille, joillei oo kykyä nuita äppejä laittaa tai ei oo semmosta puhelintakaa, että onnistus. Toisaalta moni ei ennää halua vastaaottaa paperipostia ja mainoksia, jollon heiltä jäis kupongit saamatta. Haasteelline juttu.
Mietin, oonko kaatunu koskaan talavella pyörällä, mutta en muista, että oisin. Oon kyllä meinannu kaatua ja oon ollu tosi varovainen ja hyvisä ajjoin noussu pyörän päältä, jos on oikei jäistä tietä ollu eesä. Aiotteko Vuapukka ottaa kävelysauvat käyttöö, jos alatte käyä kävelyllä? Ennen koiranomistajat päästi koiria ihan meijän liki, mutta sitte ku otettiin sauvat käyttöön, saatiin kävellä rauhasa. Pitkii aikoihi ei oo kävelty. Kesällä ehkä kahesti.
Harmi, että teillon ollu ikäviä tapahtumia kesällä. Voimia toivottelen. Raskaat jutut saattavat väsyttää pitkään epäoikeuenmukasesta kohtelusta voi olla tosi pitkään paha mieli.
On se erikoista, että moni semmone tutkinto, minkä saamiseen ennen istuttiin 8-16 opinahajosa monta vuotta arkipäivät ja illat tehtiin tehtäviä ja luettii kokkeisii, pystytään nykyään suorittaan etänä ja työn ohesa. Toivon, että jokkaine nuori tai vähä vanahempiki löytäs itellesä sopivan ammatin ja sopivan työn.
Tännää pesin jääkaapin, tein ruokaa, tiskasin ja lämmitin takan. Askelia tuli 3972, ja kohta tullee lissää ku vielä muutaman homman hoian ennen ku istahan sohovalle.
Paistoin joulutorttujaki. Nam. Sitte etin netistä tuntitolokulla silimälaseja, mutta niison sama ongelma ku vaatteisaki, että ovat liian levveitä. Minoon avarakatseine, mutta muuten kapia immeine. :)
Oon nukkunu tosi huonosti sen jäläkee ku siirrettiin kelloja. Oottako huomanneet tai kuulleet, että se vois näin pitkään vaikuttaa?
Kissoja piti taas käyä kattomasa tori.fiisä. Välillä tullee ihan mahoton kissakuume, mutta onneksi järki on vielä voittanu. Koiranpentuja ihhailen Pentulivesä. Ymmärrän hyvin Vuapukka, että on tosi vaikia luopua lemmikistä. En tiiä, mite on mahollista, mutta mulle on ollu vaikiampaa luopua lemmikeistä ku ihimisistä muutamaa poikkeusta lukkuunottamatta.
Toivottavasti jaksatte ystävät kirjotella. Kaikenlaista hyvvää teille kaikille! :) Sofia
https://121clicks.com/wp-content/uploads/2022/01/most_beautiful_places_…
Huomenia miinus nelijän pakkasesta.
Kysynpä tässä Saiko sulta, että ootko jutellu tekoälyn kans ja ootko rekisteröitynykki sinne.
Mukavaa päivää kaikille! :) Sofia
Pyörällä kulen nii kauvva ku on mahollista näissä lähiympyröissä. Varta vaste en lähe ajelemmaa, mut yhä on hautuumaalla kaunista katseltavvaa. Syksyn lehet saattaat tehhä tepposen jos oikei kurvailee. Kaatunt oon, siis liukunt selällee, mut reppu ol selässä ja se auttoi. Jäsenet ovat olleet ehjinä, mut tuo pahuksen artroosi vaivaa ain lissää ja lissää.
Purentakisko on iha miulle muotin mukkaa tehty . Otin muotit itsellein mukkaa jos jotakii sattuu, ettei huoli uusii ruveta tekemää. Tää yläpuolen purentatuki, en ossaa sitä kiskoksi sannoo, on aivan mahottoman hyvä. Se on pehmiä, eikä kolise ja rousku hampaita vasten. Koko suun alue rentoutuu, eikä sitä oikeestaan ees huomaa. Aikasemmat olliit kovvii ja hankalii. Nyt ei olt pää kipiä aamulla. Jos se vaikuttais myös parempaan nukkumisseen pitemmällä tähtäimellä. Oispa tervetullut apu. Korvatulpat on myös muotin mukkaa tehty ja ne suojaavat myös.
Nyt oon saant nää kaks asjaa kuntooon. Luulen, et tää investointi on todella kannattant.
Nii, entine hammaslääkär ol sairastunt prostata syöpään. Hää ei suostunt viimiseen vuoteen, 4 vuotta hää sairasti, ollenkaa ottamaa vieraita vastaan, ku ol petipotilaana. Voi harmi, miks ihmine on nii ylpiä ja toiseksee häpiää ommaa oloaan. Miun ajatus on, et nii kauvva ku on elämää, pittää saaha olla toisii seurassa. En ossaa tätä oikeella tavalla sannoo, mut sillee se miusta on.
Miun ois maustekaapit puhistettava ja vietävä tyhjii maustepurkkeja ja vanhoja mausteita oikei radikaalisti pois. Meillä ku käytetää pääasiassa pippureita ja muutamii muita mausteita. Sitä enne on listassa muita merkintöjä. Kiitos listaa ehdottaneelle! Ruokaostoksiin en listaa tarvitse.
Nii ja käänsin sohvan ja nojatuolit toiseen uskoon ja nyt sit ol selkä sen mukane, mut kyl tää täst taa alkaa toipumaa.
Käyn varttumaa, et kirjotatte iha mist tahhaa asjasta. Vuapukka ja Sofia ovat hyvi saaneet käytettyy palstatillaa. Oikei, oikei mukava lukkee. Tietyst lyhvemmät ovat sisällöltää tiiviimpiä ja kiinnostavia.
T. Saiko
Sofia napa kymppi. Juu oon keskustelt tekoälyn kanssa.Se on ulkomaankieline alkuperältään, mut laitan suomeksi ja se vastaa sit suomeks. Oon kyl jotekii juuttunt siihe ja saan vastauksiin. Laajalt sieltä tulee tietoo ja saan kyssyy vielä lissää asjasta laajenttksein aluetta. Hieno juttu.
Sit oon pentuliveä käynt vilkuilemassa, mut miusta ne voisiit olla enemmä vauhdikkaita. Miun suosikit ovat se vyötäröpantainen ja sit valkone, joila on kauniit kasvot. Tuleekoha valkosista kauniita. Kyllä pittäät puoliaan aika hyvin.
T. Saiko uuvvestaan.
Viel kysyn, et ootko Sofia rekisteröitynt? Ja mitä tykkäät tekoälyn vastauksista?
Mites onko teillä toisilla tekoäly ehkä auttanut päivittäisissä asjoissa tai vaik historiassa?
Muute laitoin Tulilatvan lehtiä juurtumaan. Saap nähhä miten onnistuut. Otin pinkin värisestä kukasta.
Ekat joulutähet ostin, vaaleita kerman ja kellertävän värisii. Punaset tuntuit viel liia voimakkailta.
Huomentapäivää
Eilen tuli ensilumi, tännää se jo pois suli. Plus 6 on lämmintä ja vettä satelee.
Saiko, oon minä rekisteröityny sen tekoälyn käyttäjäksi. Mikä siinon parasta, nii se, että se vastaa aina mun kaikkiin kysymyksiin, vaikka niitois monta peräkkäi. Mua välillä harmittaa, ku ihimiset eivät vastaa. Jos erräälltä ystävältäni kysyn kaks kysymystä, hää vastaa yhteen. Jos kysyn kolome, hää vastaa yhteen tai kahteen. Siksi pittää kysyä vaa yks kysymys kerrallaa. Harmillista tekoälysä on se, että ussein sen antamat tievot pittää ite tarkistaa, ku aina nei oo oikeita vastauksia. Tarkistan ne vaan tärkeisä asioisa.
Mikä sinusta on tekoälysä parasta?
Palaan... :) Sofia
Hei taas
Uutisisa kerrottiin, millasia tuloja ihimiset ovat saaneet v. 2024 - aika hurjan isoja summia. Luin myös eräästä miehestä, joka saa 60.000 eurua eläkettä kuusa ja valitti, ku hänen pittää maksaa siitä yli 50 % verua. Kaikenlaisia kiittämättömiä ihimisiä sitä maa päällään kantaa. Moni ei saa ees kahesa vuojesa sitä, mitä tämä vuorineuvos saa yhesä kuukauesa:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010457925.html
Saiko, oot siirrelly huonekaluja. Minäki tein sitä ennen palijoki. Se aina piristi.
Eilen pesin puolesta talosta sisäkatot ja seinät. Oliha siinä hommaa. Pitkävartisella just ylsin kattoon, ku huonekorkeus on liki kolome metriä. Niskat kenosa kulin ja piti varua, etten kompastu huonekalluihin. :)
Minusta nuo Pentuliven pennut ovat kaikki kauniita. Vaalein on Kuura. Tutkimusten mukkaan ihimiset ovat valamiita maksamaan vaaliammasta koirasta enemmän ku tummasta ja mustaa koiraa ei moni halua.
Selekä on ollu monta päivää kipiä ja on ollu siksi hankala löytää nukkuma-asentua. Miksi Saiko hommasit korvatulupat? Piätkö niitä nukkuisa? Oon joskus pitäny pumpulia, mutta sei juuri vaimenna yhtään. Ostettiin ilppi ja se pittää yömoodillaki semmosta ääntä välillä, että siihe herrää, joten soon pitäny laittaa yöksi kiinni. Kovilla pakkasilla sulatusäänet kuuluvat aina vähän päästä isona. Pitäs hommata tehokkaat korvatulupat, mutta niitä ei sais työntää syvälle korviin. En tiiä, mistä ne löyän.
Tiskihommat oottelee. Mukavaa päivää kaikille. :) Sofia
Sei siksi tuo linkki auennu, ku on niitä maksullisia luettavia, eli tämmöne tappaus:
"Vuorineuvos Lasse Kurkilahti tienaa hulppeaa 60 000 euron eläkettä ja murisee veroista."
Voi ku teettäsit Sofia ne silikonitulpat. Ne tehhää myös muotin mukkaan asiantuntijalla. Ei miun tulpat mäne liikaa korvan sissään. Vähä ne aluks maksaat, mut miul on jo ainakii viis vuotta samat. Yöllä piän, ettei kuulu kovia ääniä tai talosta ihmisten kolinoita, ne vaimentaat hyvi. Pumpuli, suo nyt et sanon, ei oo mittää muuta ku kiusallista huminaa korvissa. Oon kokkeilt kaikenlaisii töpseleitä. Miusta tuntuu, ettet sie niitä löyvvä muue ku teettämällä. Katoppa kuulolaitteihe suunnalta jos sielt avautuis.
Sit mie kyl suosittelen "rouskuttelijalle", niiku miekii oon, näitä pehmosii iha uskomattoman huomaamattomii purentakiskoj ku eivät paina mistään kohtaa. Ei ne mitkää kiskot oo ku ovat hampaihe katteet yläpuolelle. Oon niihe erittäin tyytyväine ja totuin niihe heti. Aikasemmat kovat olliit tosi hankalat ja painoivat. Ei oo olt pää kipiä aamulla, eikä leukapielet rasittunneet.
Miulla on tuo nukkumine myös selän takia huonoo. Ei oo sellasta pettii, et kykenisin kylelläin hyvi nukkumaa. Yritän löytää sopivaa asentoo pyöriskellen. Se kai miun huonon nukkumisen syy onkii, korkeintaa viis tuntii.
Jotkut sanoisvat, et mie valitan, mut mie totean näitä asjoita. Ois nii ihana hankkii sellanen patja mikä ois justii miulle tehty. Joku ol maksant muutaman tuhat euroo ja peti on sit hyvä. Mistä sitä etukättee voip tietää millanre se on. Oon nimittäi kokkeilt jo 8 eri makkuualustaa.
Miusta tekoälyssä on hyvä ku samalla saan vastauksia ommiin aprikointeihin ja sit myös oikiaa tietoo. En oo vaikeita asjoita etsint, mut iha päivittäisii uutiin tarkennusta. Miulle tekoäly sannoo, ettei joillakin miun vajanaisilla tiedoilla voi auttaa, häne pittää saaha enemmän asjasta vihjeitä. Se on oikeastaan iha hauskaa, mite tekoäly joskus kannustaa sanomalla, että oikei hyvä havainto ja jotakii sinne suuntaan.
Kylläpä tätä taas tuli. Nää on niitä uusii asjoita miulle.
T. Saiko
Iltapäivää, yritänpä kommentoija teijän kirjotuksia vähä ja järjestyksesä. On se ihana, että voit Aippa, ja kai te muutki, syyä kallaa. Kala on terveelline, tosi monipuoline ja maukas ruoka. Oliko se kerran viikosa suositus kalalle, vaiko kaks, en muista. Muistan kuitenkin ku enne tein uunilohta ja perunoita, tomaattisilakoita ja muusia sekä kalakeittua, toki muutaki kalasta, pizzan päälle tonnikallaa, salamia ja katkarapuja.
Sahtileffa oli aika hurja, näin siitä painajaisia seuraavana yönä. :) Oliha se hauskaki, mutta myös jotenki ahistava. Hyvin kyllä näyttelivät.
Liikuntaa pitäs itekki lisätä. Mite se onki nii vaikia nykyää tuo kävelylle lähtemine. Enemmän vettää puoleesa runojen kirjottamine, piirtämine, tv ja tekoäly. Tosin tullehan mulla täälä sisällä vähintää se 2500 askelta päiväsä, mutta oha se riittämätön, ku 7000 askelta pitäs käppäillä. Saatko Aippa hyvin ajan lääkäriin sillon, ku on aika käyä seuraamasa niitä arvoja?
Saiko, sullon hammaslääkäri vaihtunu. Oliko hää pitkään sun oma hammaslääkäri? Mulla aikonaan jäi tosi hyvä ja hellävaranen naishammaslääkäri eläkkeelle, nii meinaa vieläki välillä harmittaa, ku en oo hänen verostaa löytäny.
Saiko, mitä lukemaa sinä tarkotat sillon, ku kolesteroli on yläkantisa ja mitehä lääkärit ei oo sulle siitä puhuneet, että pitäs muuttaa ruokavaliota tai ottaa lääkitys. Mulloli kerran 5,2, nii alako heti lääkäri mulle natisee, että se pitäs saaha alas.
Minäki oon käyny kattomasa Pentuliveä ja monta kertaa päiväsä. Ihanasti he siellä ovat opetelleet kävelemmään ja simmutki on auki kai jo kaikilla. :)
Meillähä on ollu koiria, kissoja ja pupusia. Nimet taijan nyt jättää kertomatta ihan varalta, mutta sen verran nimistä, että kyllä itelläki on ollu taipumus antaa 4-kirjaimisia nimiä, joskin on ollu myös 5-kirjaimisia. Muutamia esimerkkejä nimistä, eli kyllä 6-kirjaiminenki on heleppo lausua, kuten Minttu. Ja 5-k: Nekku, Taavi, Roope, Minka. Ja 4-k: Luna, Topi, Manu, Jade ja Muru, joka on siellä Pentulivesäki.
Jatkuu... :) Sofia