Murteela
Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.
Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.
Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.
Kommentit (2649)
Iltaa.
Kiitos Aippa. Kaunis lauluääni tuolla Retron laulajalla, ja toki kiva kappallekki. Samaa voi sanoa Samulista. :) Enimmäkseen tullee kuunneltua Kasaria, Nostalgiaa ja Easy Hits -kanavaa, mutta välillä Suomi-Rockiaki. Joskus omia cd-levyjä, joisa onkin laaja skaala erilaista musiikkia.
Siksiköhä nuo rauhalliset maalaismaisemat ovat niin kivoja katella, ku tullee mieleen se elämän aika, jolloin maailma oli vielä palijo helepompi ja yksinkertasempi paikka ellää.
Kirjotinki jo aiemmin, mutta vielä uuvestaan kerron, että ootte Saiko ja Aippa olleet sekä vastuuntuntosia että ittenne tuntevia, myös rohkeita, ku ootte päättäneet ellää ilima muksuja. Ja kerroin, mitä oisin teheny toisin, jos erilaisen valinnan teko ois jotenki ihmeellisesti mahollista - eihä se tietenkään oo, muuta ku unissa. :) Kaduttako te mittään tai ossaatteko aatella, että neki valinnat, mitkä myöhemmi paljastu vähemmän miellyttäviksi, olivat kuitenkin tarpeen ja hyväksi. Ja mistä te haaveilette? Sehä oli Saikon kysymys, johon ite jo vastasinki.
Mulla on ollu joskus pariaki eri vihreetä olevat verhot - eri aikaan kuitenki. Tykkään vihreen rauhottavasta väristä. Tuon tyyppisiä oli toiset verhot: https://www.ikea.com/fi/fi/images/products/stenfroe-verhot-2-kpl-vihrea…
On kiva, kun voi tekstiileillä tuua värejä kottii, niin ei tarvi maalata seiniä, jos niitten värriin kyllästyis. :)
Lepposaa iltaa kaikille! :) Sofia
https://i.pinimg.com/originals/35/39/c3/3539c351c4af12c882fdfeb4424c5a3…
Kauniit kuvat taas laitoit, Sofia.
Eilen just vaihoin kukkaverhot vihreisii, vähän tummempiin kuin tuos siun kuvassa. Harmillisesti ylhäältä ovat kaksin kerroin, ko ovat nii pitkät. Näkkyy läpi se taitos. En raaski lyhentää, ko jos kaupunkikottii ne vien, ni pittää olla pitemmät.
Nuo elämän tärkeimmät päätökset: Kyllä miust tuntuu, että sattumalla on olt miulle suur merkitys. Lukioo menin, ko en muuta keksint. Opiskelemmaa lähin, ko hyvä ystävä lähti samalle alalle. Opiskelun jälkee menin paikkaan, mitä opettaja suosittel. Tein sit talkkarin hommia yhen talven. Seuraavas työpaikas olin reilut 10v, vaik olin suunnitelt lyhyemmästi. Sit ol muutama lyhyemp paikka, kävelin vaa sissää ja kysyin töitä. Kahtee paikkaa pomo soitti, jotta tuutko. Viimesimmäs vakipaikas olin taas reilu 10v.
Puoliso tul kuvioihi kolmikymppisenä. Pikkuhiljaa tutustuttii. Kihloihi mentii ja sit ajastaa naimisii. Mukavast menny yli 30v. Yhteisiä juttuja ja molemmilla omia, sopivasti kumpaaki.
Enpä voi sannoo, et katusin tai tekisin toisin mittää. Joskus aattelen työjutuista, et pitäs olla useampi elämä. Osin tahtonu lukea kieliä, olla matkaoppaana, toimittajana. Onneks pääsin ystävän osto- ja myyntiliikkeeseen Oven aikana. Sekii ol unelmien työ.
Tämmöstä tarinaa tännää pohin
Mukavaa viikonloppua
Aippa
Ai nii, haaveet:
Terveyttä toivon jatkoon. Liikkua pitäs enempi. Huomasin eilen verhoja ripustaessa, että päätä huimas.
Toisaalta haaveilen ulkomaan reissuista, mutta: on tult reissattua kyl kelvollee. En tykkää lentämisest enkä lentokentist. Oha Suomessaki paljon nähtävää.
Jotenki olen niin vähhää tyytyväine. Oma lämmin koti (2x). Vaik haaveis on olt se punanen hirsimökki valkoisin ikkunapuittein... onha miul sen värinen nukkuma-aitta lapsuusmailla. Siel ei vaa ole puuliettä. Katselen joskus kuvvii semmosist mökeist.
Hyvä ruoka, pihasauna, grillikatos. Nää on kivoja. Luonto, marjamaat lähel.
Mie kyl tykkään meiän elämäst. Hyvä niin.
A
Iltapäivää
Kiva tietää, että nuo kuvani sinuakin Aippa ilahuttivat. :)
Ja mukavasti kerroit tarinaasi. Kiva, ettet kadu asioita. Sattuman kautta siton kai itsekin moniin työpaikkoihin päätyny. Eikä tullu nuorena analysoitua ja harkittua asioita niinku nykyään. Soon ollu hyväki. Oon saanu ihania ystäviä usiammasta työpaikasta.
Minäkää en mielellään matkusta lentokonneilla. Muutamia kertoja oon ollu konneesa, muistaakseni nelijä kertaa.
Oon ilone, että teillon miehesi kans hyvä elämä. Nii meilläki. :)
Mullon ollu tapana laittaa joulusin punasia vaatteita päälle, mutta nyt haluaisin jottain viheriää, ehkä tuon viheriää, niinku tuosa kuvasa.
https://xcdn.next.co.uk/common/items/default/default/itemimages/3_4Rati…
Mukavaa viikonloppua kaikille! :) Sofia
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQazvipVY98CYmhIHy…
Onko teillä suuri porukka jouluna tai uutena vuotena koolla? Jos kerron, et enne ol noi 10 hekilöö miu vanhempiin luona. Osa yöpy pitemmä aikaa ja osa käi usseest päiväseltää. Ei olt sillo muuta ku lähimpii sukulaisii. Nyt käyvvää päiväseltää sukuloimassa kahvien tai lounaan merkeissä. Hyvi on vähhii jäänt tappaamiset meil ku ei nii oo sukulaisii ennää. Juhlapyhien ulkopuolella kyt tavataa muutamia tuttuja toisinaa.
Nykyää on hyvi vähhii meiltäkii jääneet lentomatkustelut. Junalla ei myöskää oo matkustettu. Omalla autolla kyllä liikutaa reilust. Laivalla kyllä soppii liikkua. Meil on tuttu, joka lennostossa ol sotaväessä, mut hänellä on iha mahoto lentopelko. Hääkii laivalla ja omalla autolla liikkuu. Aatella, et lennostossa ol tehtävissä.
Mie en usko niinkää sattumiin. En oikei tiijjä mite sattuma määritellää. Uskon omalta kohalta, et on Korkeimmalta johdatusta asioihe kohalla, ku on nii uskomattomii asjoita miu elämässä tapahtunt, myös onnistuneita työpaikan saamisii.
Yks juttu tapahtu Brysselissä. Kävelin kävelykattuu yksinäin ja katselin näyteikkunoita. Miulle tuli sellane välähys tai pelastus (en ossaa sitä kuvata), et astu sivulle askel ja varo ja siin hetkessä putos korkealta rakennuksen katolta iso porakone, joka iha miu vieree rymähti, siihe oisin jäänt jos oisin suoraa kävelt. Jotekii tää jäi miulle mieleen.
Oon huono nukkumaa ja unet jäävät lyhviks. Nyt on muutamaan päivään käynt nii, et iltapäivällä on ruvent nii ramasemmaa ja oon istuvillee torkahtant jonkun 10-15 minuuttii. Tuntuu, et saan yöllä paremmi unen päästä kiinni ku en oo yliväsynt.
Onks teil tapana torkahtaa päivällä? Sofia kokkeile siekii muutaman minuutin torkahtamista iltapäiväst jos onnistuis. En oo millokaa nukkunt päivällä. Oon oikei kieltänt itsiäin sellasesta. Miksiköhän?
Myö käytii hautuumaalla tännää.
T. Saiko
Iltaa
Kiva, ku Saiko sinäki palasit paikalle. :)
Joulusin meitoli enne noin 20 henkilyä usseimmite paikalla, mutta osa assuu nykyään sielä taivasmaaliman puolella. Viime vuosina meiton ollu yli 10 mutta alle 15. Toki vaan yhtenä joulusena päivänä nui isolla porukalla. Se vähä vaihtelee, mikä päivä minäki vuonna kokkoonnuttaa meille.
Nuista sattumista. Mulla tullee käytettyä sitä sanontaa, vaikka aattelen, ettei sattumaa ookkaa, ainakaan isommisa asioisa. Onneksi sullaki on ollu johatusta, ku selevisit Brysselisäki säikähyksellä. Siinois voinu vaikka henki lähtä, hui.
Oottako te koskaan tehenee sitä kaupoista myytävää kolesterolitestiä, Co-test nimeltään? Minä tein ja se näytti, jottois ollu kokonaiskolesteroli yli viis, joten varasin ajan labraan. Meen ens viikolla ottaan ne kaikki kolome, eli kokonaisen lisäksi sitte se huono ja hyväki seleviää. Mullaha on ollu ylleeesä se hyvä kolesteroli korkiampi ku mitä se huono ja kokonaiskol. on ollu alle viijen. Oon syöny tavallista enemmän kananmunia tänä vuonna ja liikaa keksejä, joka päivä pari jo pitemmän aikaa. Neki on kovalla rasvalla ussein tehtyjä. Tummaa suklaata menee pari palaa päivässä, joten niistä ei taida olla kuin hyötyä vain - onneksi. Kaura on kuulemma erinomane huonon kolesterolin alentaja. Mulle sei käy.
https://cdn.s-cloud.fi/v1/w360h360@_q75/assets/dam-id/Cqa8ruSmKMnA7gg4T…
Tarkkana pittää olla ruokavaliosa kans, että pyssyy terveenä.
Onpa mukava, että sulla Saiko pikku päikkärit ovat auttaneet yöllä nukkumissee myös. Minen saa päivällä nukuttua. Vaikkoisin nukkunu kaks tuntia edellisenä yönä ja sitte päivällä makkoilisin sängysä unta ootellen, niin ei uni tuu. Joskus todella harvoin oon päivällä nukahtanu, ja siitä seuras nii inhottava pökkyrä olo koko loppupäiväksi, etten senkään takia halua päivällä nukkua, vaikka se oiski terveellistä. Nukuttako te muut päikkäreitä?
Mei jaksettu lähtä hauoille. Sielon varmaan ollu kaunista. Laitettiin kottiin kynttilöitä lähheisten muistoksi.
Hyvvää yötä ja kauniita unia! :) Sofia
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQdmHLxeJ01WMiC6Q4…
Päiväunista:
Nykyään harvon tullee nukuttua, aikasemmiin usein sunnuntaisin ruokaleposet nukuin. Tänään on jotenki laiska olo, vois oikasta kirjan kanssa pötköttään.
Tänään muuten tullee neloselta 100 litraa sahtia elokuva. Meinaan kattoo taas, vaik jo kahesti oon nähny.
Leppoisaa pyhää
Aippa
Saap nähhä jos tännää onnistuu 10 minutin nyökky-uni. Nyökähän ja tietokone tai kirja on sylissä. Justii nimittäi syötii.
En ois osant ajatella, et Sahti tulee jo nyt tvstä. Katson sen, hyvä vinkki.
Mikä Aippa sinnuu kiehtoo siin kuvassa ku on jo kolmais kerta ku katsot sen? Aattelin jos vaik sattuisit itse olemaa siin mukan tai oot seurant sen valmistumista.
Mitä Tilo sanosit Tulilatvan vauraiden lehtien juurruttamisesta? Kannattaisko näi pimiään aikaan. Miun ainoat tähä aikaa kukkivat kukat ovat tulilatvoja. Niitä oon ostant usseempaa värrii.
Sofia hienoa jos saat kolesterolit kuntoon ruokavaliolla. Meil syyvvää voita ja kermaa ja kermakastikkeita. Isännälle ei maistu ruoka ilman kastiketta. Tosin paistikastikkeesee ei huoli laittaa kermoja lisäksi.
Meillä on koronarokotus ja sit ois tosiaan hyvä käyvvä verikokkeissa. D-vit. mei pitäis kiinnittää huomiota. Oon pillereitä ja kalanmaksaöljyy (sitruunaista hyvää) nauttint sillo ku muistan. Kananmunnii syyvvää ussein. En sen mukkaa toimi, et vaa yks muna päivässä. Oon mie pärjänt näikii pitkälle ja syönt kananmunnii. Saattaa olla perimä, joka nostaa helpost kolesterollii. Ajattelen, et puolukkahillo ja lakkahillo oisiit oikei terveellissii lisukkeita. Nyt kesällä ihastuin tähä lakkahilloon.
Siivota pitäis ja pitäis pyykitkii taas pestä ja mitä viel pitäis. Ensi katselen uutisii täs konneella.
T. Saiko
Sunnuntai-iltaa
Saiko,
Nyt on kasvukausi lopuillaan, mutta yrittää voi. Tärkeintä on tehokas lisävalaistus läpi pimeiden päivien. Ei sen kasvivalo tarvitse olla vaan hyvä kaksilamppuinen kohdevalaisin käy. Pistokkaan on hyvä antaa olla kuivillaan yön yli, että tyvi vähän kuivahtaa eikä mätäne. Itse tökkäisin sen sitten suoraan multaan, mutta voi sen antaa olla vesilasissakin. Juurtuminen kestää kauan, koska varsinainen luonnonvalokasvukausi alkaa helmikuulla.
Itse toin ruusunnuupupelargonin pistokkaan 33 vuotta sitten marraskuun lopulla Madeiralta. Pienoiskasvihuoneessa lamppujen alla se selvisi talven yli ja kanta on edelleen minulla.
Onhan kokeilu aina mielenkiintoista. Onnea matkaan!
T. Tilo
Iltaa, ja hui, nimittäin Saiko säikähin, ku kerroit, että teijän ruokavalioon kuuluu kermaa, voita ja kananmuniaki yli suositusten. Onko teillä kolesterolilääkitys, vai miten teillä pyssyy kolesterolit kunnosa?
Mua harmittaa, ku meillon suvusa tämä rasite, että meinaa kolesterolit nousta heleposti, vaikka en syö punasta lihhaa enkä kovia rasvoja. Kuivakakunki leivon rypsiöljyyn. Alan leipomaan lähiaikoina keksejäki rypsiöljyyn. Saas nähä, miten onnistuvat. Kananmunia oon syöny omasta mielestäni enemmän ku aiemmin, eli noin 6-7 viikosa.
Meki katotaan se kotimainen leffa tännää tai huomena. Laitoin sen digiboxille tallentuun.
Lepposaa sunnuntai-illan jatkua kaikille! :) Sofia
https://www.henkinenopas.fi/UserFiles/images/Onnellisuus.jpg
Tilo, oikein runsaast kiitoksii siulle. Tuo valon puute on miunkii mielessä. Vaan saattasin kokkeilla vetteen laitta ja vaik pajunkuorta vähä mukkaa. Itse kasvatetut, kuten siullakii kauvvan sitte hankittu pistokas ja yhä saat kasvista pistokkaita.
Sofia, ei myö oikeestaan mittään erikoista ruokavaliota käytetä. Kaikkea syyvvään paitsi valkosipulia ja meren pohjassa ryömiviä otuksia, joillekkii ne ovat suurta herkkuu. Myö syyvvää normaalisti naudanlihhaa ja porsasta ja kalaa ja kanaa. Naudanlihan hinta vaa on kohont hirmusest. Miu mies syöp tartaria suurena herkkuna. Se on raaasta lihasta tehtyy. Hää saap siitä hyvi rautaa ja B12 vitamiinii myös. Nii ja perunat ja maito on hyvi tärkeitä. Maito vaa ei saa olla homogenoitua. Harvat firmat homogenoimatonta (hirveän pitkä sana) maitoa tekkööt. Vahva kahvi kuuluu päivittäin ohjelmaan.
Miulle on lapsesta saakka, kuten luultavasti meillä kaikilla vanhemmilla ihmisillä, syötetty oikei terveellistä ruokaa, mitä nykyää nuoret ei taijja mielellää syyvvä.
Millasii ruokii teil on tapana laittaa?
Taas pittuutta, ku tuli ruokakaapin sisältö myös kerrottuu.
T. Saiko
Kiitos Saiko, ootte te kyllä onnekkaita, jos voitte syyä nuinki ylleesä kolesterolia nostavia ruokia ja ilimeisesti teijän ei tarvi syyä kolesterolilääkkeitä. Käyttäkö te mittauttaan kolesteroliarvoja esim. parin vuojen vällein.
Onko teillä muilla huolta kolesterolista, vai pyssyykö normilukemisa iha ruokavaliolla? En tiiä, kuinka ylleistä soon meillä vanahemilla ihimisillä, että se meinaa pompata yli viitearvon. Joillekki kolesterolilääkkeet aiheuttavat hankalia sivuoireita.
Meillä salaatteja syyään palijo, sekkaan esim. kannaa tai kananmunia proteiinin lähteeksi. Kaikenlaista, enimmäkseen kasvis-kana -painotteista ruokaa, esimerkiksi risottoja, kaalikeittoa, pinaattikeittoa, hernekeittua, jauhelihakastiketta ja spakettia, joskus omatekosta pizzaa tai uunivoileipiä, uunijuureksia ja kanaa tai joskus kalkkunanakkeja. Kala-allergia, joten sitä ei voi syödä, vaikka mieli tekis.
Nyt iltapalalle, leipäpala, hippusen kevytmargariinia ja salaatinlehti päälle.
Hyvää yötä ja kauniita unia kaikille. :) Sofia https://www.coricamo.com/127043-superlarge_default/tapestry-canvas-drea…
Olipa ruokaisia viestejä, nälkähä täs tullee:) Eilen tein perinteisen makaronilootan jauhelihast. Sitä syyää tännäänki. Kerran viikos kallaa, lohi savustettuna tai uunissa, pakastekallaa keitton tai paistettun, silakkapihvei. Ai ettäs ne on miun herkkuu. Hernekeittoo tien kuivatuista herneistä, broileripastaa. Nakkikeittoo. Lihakastiketta ja pottuja. Aika tavallist ruokaa meil. Salaatteja, porkkanaa lisäks.
Tuo sahtileffa, on usiampiki syy monelle katsomiselle (tännää jätän kyl vällii :) ). Teemu Nikki on ohjaajana suuresti arvostamani. Tekee omanlaisia leffoja tinkimättömällä tavallaan. Elina Knihtilä on mun luottonäyttelijä. Olen useamman kerran olt panelikeskustelua seuraamassa mm Soankylässä. On viisas nainen. Toka kerralla Ilokuvafestareilla näin leffan, kun Pirjo Lonka ol esittelemässä elokuvvaa, siks menin. Ja kannatti. Oli valloittava tarinankertoja. Toki maisemat on tuttuja lapsuuesta asti ja yks tuttu esiintyy yleisönä Matka-Baarissa. Oon siellä käynykin ja Maitobaari, Manibaari on tuttuja kanssa.
Ootte varmaan huomannu elokuvaharrastukseni. Yli 30v elokuvakerhoa takana. Loikkikaa yli, jos ette jaksa lukia. Innostun aiheesta.
Nuo sairaskertomukset on niin tuttuja, suvus molemmin puolin on olt syänsairauksii, verenpainetta, kolesterollii... niitä seurattaa par kertaa vuoes. Sokerikkii on tarkkailus. Olis varmaa iha hyväst, jos saisin tuon liikunnan kuntoo. Vaihtarien alkaes alko myös paino nousta, en tajunt, ettei sammaa mallii voi syyä, olis pitänt vähentää kaloreit. Samoihi aikoihi innostuin leipomisest. Liikaa herkkuja. Ennen tein 3-5km reippait kävelylenkkilöit monta kertaa viikos. Nykyää o: kuumaa/kylmää/saetta/pakkasta/ei hotsita jne. Sit on hyvä miel, ko saa lähettyä. Saamattomuus on paheeni. On kiva kutoa, lukea, tehä ristikkoo, palapellii. Kuuella radioo, katella telkkaa.
Tämmönen tarina tääl errää. Nyt lähen ulos, ko merisää loppuu. Ruoka valmiina lämmityksee palattua.
Aippa
Terveellisist ruoka-aineist on kovast lehtiartikkeleita luettavaan. Kuitekii miust on jatkuva puhe ensimmäiseks siit, et kui paljo on C.vitamiinii missäkii vihanneksessa. Ois oikeestaa paremp luetella muut tärkiät vitamiinit ja hivenaineet ja niihe mukkaa laittaa terveellisimmät järjestyksee.
Pentulivessä käin kerra ja nyt oon känyt joka päivä pari kertaa kurkkaamassa mitä sinne kuuluu. Koiraa meil ei oo millokaa olt, mut kissoja on peräjälkee olt monta. Kissa taitaa ellää pitempään ku koirat? Miulla kaks iha ommaa ja molemmat olliit löytökissoja. Olliit niin meil mieleisii. Yhteensä kuuvvelle kissalle on nim annettu lapsuuvvesta alkain.Mietin, et kaik olliit neljäkirjaimissii ja helppoja taivuttaa ne nimet. Sellasii ku Tupu ja Kiva ja Topi. On kiinnostavvaa millä perusteilla ihmiset antaat lemmikeilleen nimiä. Oisko teil kertoo omien lemikkien nimiä?
Kolesteri onmiulla olt yläkantissa, mut ei siihe erikoisemmi oo puututtu, ku se on joskus iha sopiva. Miun miehellä on korkeemmalla, mut hää joskus ottaa ominpäin tabletin, mut ei taho ottaa jatkuvast. Hää on sitä mieltä, et jos syöp oikei rasvasta ruokaa, ni se on tarpeen. Toisinaa hänenkii kolesteroli on sopivalla tasolla. Tosin B12 ja D-vitamiini ovat ne, jotka ovat alhasempii.
Olin hammaslääkärissä. Sain kuulla et miun edelline hammaslääkär ol kuolt viime viikolla. Hää siirsi praktiikkansa neljä vuotta sitte tälle nykyiselle hammaslääkärille.
Oiskoha täs viel syytä tehhä jotakii järkevää tänä maanantaina. Ois lattiatasolla siivoomista, sitte siirryn pöytätasoihin järjestelemään, et täs ois järjestys.
T. Saiko
Joulunvietosta
Aika usein ollaan aatto kahdestaan, joulupäivänä käydään lapsuuskodissa veljen perheen luona, muitakin sisaruksia usein paikalla. Tänä vuonna suunnittelen jouluaamukirkkoa, toteutuneeko? Aika näyttää. On jo useampi vuosi siitä, kun kävin. Äitin kanssa useinkin.
Aippa
Keskiviikkoiltaa
Olin kertonut, miten kirjoitan vain harvoin muistilistoja. Nyt jouduin pitämään kolmen päivän ajan ruokapäiväkirjaa painonlaskuun kuuluvien tutkimusten vuoksi. Tuli oikein postitse ohjeet ja mallit. Otti kyllä sisuun kirjata jokainen suupala ja tippa, vaikka onneksi vain kolmelta vuorokaudelta. Uskomattoman vastenhakoisesti se tapahtui, mutta nyt tiedot on viety Terveyskeskukseen.
Seuraavaksi on taas labran vuoro joulukuun puolella, jolloin katsotaan, onko lääkityksen sortteeraaminen vaikuttanut munuaisten veriarvoihin, jotka ovat hieman yli rajojen. Oli siellä punasoluissakin vähän häikkää. Ihme olisikin, ellei tällä iällä, näillä vaivoilla ja lääkityksillä jotakin olisi. Kukaan lääkäri vain ei ole ennen ollut näin tarkkana, mutta hyvä näin.
En ole kauheasti näistä julistanut, kun luulen, että jokaisella on omat huolensa, eivätkä nämä kertomalla mihinkään katoa. Eikä tätä ole välttämätöntä lukea, mutta edelleen sanon: "Näillä mennään".
T. Tilo
Kaik kirjotukset tuntuut kiinnostavilta. Mitä enemmä kirjotuksii sitä paremp.
Sofia, ootko olt lomalla vai ootko kovast taas ahertant?
Ol nii erikoisen valosaa viime yönä, ku kuu ol nii lähellä maata. Iha käsin kosketeltavaan hii.
Hyvvää torstaita.
T. Saiko
Iltapäivää, yritänpä kommentoija teijän kirjotuksia vähä ja järjestyksesä. On se ihana, että voit Aippa, ja kai te muutki, syyä kallaa. Kala on terveelline, tosi monipuoline ja maukas ruoka. Oliko se kerran viikosa suositus kalalle, vaiko kaks, en muista. Muistan kuitenkin ku enne tein uunilohta ja perunoita, tomaattisilakoita ja muusia sekä kalakeittua, toki muutaki kalasta, pizzan päälle tonnikallaa, salamia ja katkarapuja.
Sahtileffa oli aika hurja, näin siitä painajaisia seuraavana yönä. :) Oliha se hauskaki, mutta myös jotenki ahistava. Hyvin kyllä näyttelivät.
Liikuntaa pitäs itekki lisätä. Mite se onki nii vaikia nykyää tuo kävelylle lähtemine. Enemmän vettää puoleesa runojen kirjottamine, piirtämine, tv ja tekoäly. Tosin tullehan mulla täälä sisällä vähintää se 2500 askelta päiväsä, mutta oha se riittämätön, ku 7000 askelta pitäs käppäillä. Saatko Aippa hyvin ajan lääkäriin sillon, ku on aika käyä seuraamasa niitä arvoja?
Saiko, sullon hammaslääkäri vaihtunu. Oliko hää pitkään sun oma hammaslääkäri? Mulla aikonaan jäi tosi hyvä ja hellävaranen naishammaslääkäri eläkkeelle, nii meinaa vieläki välillä harmittaa, ku en oo hänen verostaa löytäny.
Saiko, mitä lukemaa sinä tarkotat sillon, ku kolesteroli on yläkantisa ja mitehä lääkärit ei oo sulle siitä puhuneet, että pitäs muuttaa ruokavaliota tai ottaa lääkitys. Mulloli kerran 5,2, nii alako heti lääkäri mulle natisee, että se pitäs saaha alas.
Minäki oon käyny kattomasa Pentuliveä ja monta kertaa päiväsä. Ihanasti he siellä ovat opetelleet kävelemmään ja simmutki on auki kai jo kaikilla. :)
Meillähä on ollu koiria, kissoja ja pupusia. Nimet taijan nyt jättää kertomatta ihan varalta, mutta sen verran nimistä, että kyllä itelläki on ollu taipumus antaa 4-kirjaimisia nimiä, joskin on ollu myös 5-kirjaimisia. Muutamia esimerkkejä nimistä, eli kyllä 6-kirjaiminenki on heleppo lausua, kuten Minttu. Ja 5-k: Nekku, Taavi, Roope, Minka. Ja 4-k: Luna, Topi, Manu, Jade ja Muru, joka on siellä Pentulivesäki.
Jatkuu... :) Sofia
No hei vielä,
Tilo, onpa hyvä, että ruokien listaamine on ohi. Mullaki oli kerran viikko, jollon piti laittaa kaikki tarkasti ylös syömisiä ja juomisia myöte. Toivottavasti kaikki sun veriarvot korjaantuvat hyvälle mallille. Ja onpa ihana, että sullon tarkka lääkäri. <3
Haluaisin itekki käyä otattamasa verikokkeet, mutta ku tk:n kans tuo touhu on nii toivotonta ja yksityisellä makso 9 verikokkeen paketti 125 eurua, niin oottelen, jos sinne tulis jottain tarjouksia. Joskus tullee nimenommaa nuille paketeille. Ennenki kävin yksityisellä otattamasa verikokkeita kerran vuojesa tai parisa. Sillon makso joku 10 koetta alle 40 eurua.
Kyllon kaikki hinnat nousseet ihan mahottomasti. Joku ihime ahaneuven kulttuuri on tullu jäädäksee. Surullistaki. Eikö joillekki fimoille mikkää riitä. Eikä oo alennuksia pienitulosille, kuten oli joskus aikonaan. Soon prosentuaalisesti valtavan iso ero, mitä köyhä tai rikas maksavat tuloistaan monista asioista. Ärsyttää. Ja moni ei oo köyhä laiskuuttaa vaan esim terveyssyistä kyvytön tienaamaan isoja rahoja.
Pesin pari ikkunaa. Luulin, että aiemmat pesut ois riittäny, mutta aurinko paistaa matalalta ja paljasti muutamat taharat.
Kuu mollottaa ja vie yöunet. On väsyttäny pari päivää. Kovasti oon kaipaillu vanhoihin aikoihin, ku maalima oli vielä palijo kivempi paikka ja ihanat lapseni pieniä.
Äsken leivoin rieskaa. Pittää nyt lähtä tiskaamaan.
Mukavaa viikonjatkua kaikille! :) Sofia - tänään haaveilija
https://cdn.pixabay.com/photo/2024/02/04/15/17/ai-generated-8552425_128…
Sofia, ihana kuva siitä hiekkatiestä ja pellosta.
Luin netistä erilaisista sukan kärkikavennuksista. Kokeilen varmaan jotain erilaista ens kerralla. Naurattaa tuo Rodeon Kesähäät-kappale, on niin kivat sanat, paljaat varpaat, navetat, juhannustaiat. Ootteko kuullu? Oli kyllä niin mun tämän kesän suosikki. Ja Samuli Putro: Kuvat meistä kaikista.
Minkäslaista musiikkia työ tykkäätte kuunnella?
Minulla olis imurointiurakka edessä. Tänään ei palkintoja luvassa, hyvää ruokaa vaan on valmiina. Uunilohi, potut, salaatti. Kohta alotan urakan. Lähempänä joulua on sit lattian pesut yms.isompi siivous. Tulee joulutunnelmaa. Imuri odottaa jo eteisen lattialla...
Mietin vielä verhoja. Muistelin talvikuosin olevan nätimmän vihreää. No, aina se nuo kukkaverhot voittaa.
Mitäs teiän torstaihi kuuluu?
Aippa