Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joku oli käynyt katsomassa terveystietojani SUNNUNTAINA??????!!!

Vierailija
01.08.2022 |

Kävin Omakannassa katsomassa tietojen luovutuksia, niin just eilen oli luovutettu kaupungilta tietoja kaupungille. En tajua, miks?? Eilen oli sunnuntai ja tk:t kiinni ja en edes asioinut missään!!!!!!

Kommentit (175)

Vierailija
61/175 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on oikeus pyytää tiedot siitä, kuka tietojasi on katsellut.

Tiedän ja pyysin jo viime vuonna niin kehtaankohan pyytää uudestaan jo nyt!??

Ap

No mikä ihmeen vainoharha sua vaivaa, kun koko ajan pitää tsekata, että katsooko joku sun tietoja? Ei niitä huvikseen kukaan kyttää, usko pois et ole NIIN kiinnostava.

En ole aloittaja, mutta kyllä ne ihmisten tiedot näyttävät joitakuita kiinnostavan kun niiden asiattomasta katselusta on tullut useita tuomioitakin. Jollain lailla tuttujen tietojahan siellä yleensä urkitaan jos tilaisuus tulee, harvemmin nyt tuntemattomien.

Siitä huolimatta hoitoalan ihmiset täälläkin aina väittävät, että eieiei, ei ne tiedot ketään kiinnosta....

Ei ne tuomiot ole siitä tulleet, että menee vahingossa jonkun ihan ventovieraan tietoihin klikkaamaan ja poistuu saman tien. Kyllä niissä tuomioissa on ollut ihan tuttujen ihmisten tietojen urkinnasta kyse.

Niin? Juuri siitähän tässä puhuin, että kyllä niitä tietoja ihan tarkoituksella urkitaan, vaikka täälläkin yritetään leimata kaikki asiasta huolestuneet hulluiksi.

Ei kaikkia, mutta itse ainakin kysyisin lokitietojeni perään vain, jos minulla olisi ihan muuten oikeasti aiheellinen epäilys, että nyt joku tietää minusta luvattomia asioita. Olen itse näitä pyyntöjä kesätöissä käsitellyt ja niissä pyytäjissä on jopa porukkaa, jotka ei edes käytä mitään kyseisen tietojärjestelmän piirissä olevia palveluita. Silti vain vaivaa kauhea epäilys.

Miksiköhän tietojen katsojien selvittäminen on tehty sellaiseksi, että sitä täytyy erikseen pyytää? Miksi sitä ei näe itse Omakannasta ilman mitään selvityspyyntöä? Vainoharhainen nyt näkee minkä tahansa vaivan näitä asioita selvittääkseen ja kuinka usein tahansa, mutta iso osa ihmisistä ei kehtaa tällaista pyyntöä tehdä (koska pelkää sitä hulluksi leimautumista). Tämän lisäksi ihmisillä on kuitenkin sen verran suuri luottamus terveydenhuollon ammattilaisiin, että monille ei edes tule mieleen, että heidän tietojaan voitaisiin luvatta katsella. Ja tämän varaan tietojen urkkijat laskevatkin.

Vierailija
62/175 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällähän tuo asia selviää?

Entäpä jos kysyisit asiaa sieltä, missä olit asioinut.

No kysyinpä van, jos joku sattuisi tietämään tai on katsonut potilaiden tietoja SUNNUNTAINA??!!

AP

Minun tietojani oli kerran katsonut sunnuntaina päivystämässä ollut lääkäri, jonka kanssa oli hoito kesken. Siis ihan asiallisesti, koska jos päivystyksessä on hiljaista, hän saattaa tutkia muita omia potilaitaan. 

Tietopyyntösi oli kaupungilta kaupungille. Mä luulen, että ihan asiallinen, koska kirjautumiset voi olla myös viikonloppuisin. Mutta kysy tosi, jos asia sinua vaivaa.

Eikö siis minun tapauksessani voi olla kyseessä sama juttu kuin sulla???

Ap

Kyllähän se periaatteessa voi olla, mutta voi olla joku muukin syy, joten otapa nyt asia esille kohteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/175 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
64/175 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos tuolla tehdään rikoksia, niin voit olla varma että ne on peitelty niin hyvin, että millään tietojen katselu kyselyllä selviä! Tiesin yhden tapauksen, jossa lähes koko kylä tiesi laittomuuksista, mutta mistään ei löytynyt mustaa valkoisella ainakaan niin, että asianomainen tai hänen puolellaan olevat olisivat saaneet niitä käsiinsä.

Kyllä niitä pyöriteltiin sitten muiden toimesta ja osa ei tiennyt kyseessä olevan väärennetyt tiedot.

Vierailija
65/175 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole ovela veto. Laitetaan väärennettyjä tietoja, mutta niin että tietojen laittaja/antaja olisi joku läheinen, vaikka ei ole. Kukaan ei kehtaa kysyä tai epäillä ja tiedot paikassa johon vain harvoilla pääsy.

Vierailija
66/175 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole ovela veto. Laitetaan väärennettyjä tietoja, mutta niin että tietojen laittaja/antaja olisi joku läheinen, vaikka ei ole. Kukaan ei kehtaa kysyä tai epäillä ja tiedot paikassa johon vain harvoilla pääsy.

Onnistuu jos tuo toinen myös terveysalalla. Ajattele, olisit muka antanut joitain terveydentilaan liittyviä tietoja esim. puolisostasi, mutta oikeasti joku ulkopuolinen on laittanut ne. Rikos, paha sellainen.

Vierailija
67/175 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on oikeus pyytää tiedot siitä, kuka tietojasi on katsellut.

Tiedän ja pyysin jo viime vuonna niin kehtaankohan pyytää uudestaan jo nyt!??

Ap

No mikä ihmeen vainoharha sua vaivaa, kun koko ajan pitää tsekata, että katsooko joku sun tietoja? Ei niitä huvikseen kukaan kyttää, usko pois et ole NIIN kiinnostava.

En ole aloittaja, mutta kyllä ne ihmisten tiedot näyttävät joitakuita kiinnostavan kun niiden asiattomasta katselusta on tullut useita tuomioitakin. Jollain lailla tuttujen tietojahan siellä yleensä urkitaan jos tilaisuus tulee, harvemmin nyt tuntemattomien.

Siitä huolimatta hoitoalan ihmiset täälläkin aina väittävät, että eieiei, ei ne tiedot ketään kiinnosta....

Ei ne tuomiot ole siitä tulleet, että menee vahingossa jonkun ihan ventovieraan tietoihin klikkaamaan ja poistuu saman tien. Kyllä niissä tuomioissa on ollut ihan tuttujen ihmisten tietojen urkinnasta kyse.

Niin? Juuri siitähän tässä puhuin, että kyllä niitä tietoja ihan tarkoituksella urkitaan, vaikka täälläkin yritetään leimata kaikki asiasta huolestuneet hulluiksi.

Ei kaikkia, mutta itse ainakin kysyisin lokitietojeni perään vain, jos minulla olisi ihan muuten oikeasti aiheellinen epäilys, että nyt joku tietää minusta luvattomia asioita. Olen itse näitä pyyntöjä kesätöissä käsitellyt ja niissä pyytäjissä on jopa porukkaa, jotka ei edes käytä mitään kyseisen tietojärjestelmän piirissä olevia palveluita. Silti vain vaivaa kauhea epäilys.

Miksiköhän tietojen katsojien selvittäminen on tehty sellaiseksi, että sitä täytyy erikseen pyytää? Miksi sitä ei näe itse Omakannasta ilman mitään selvityspyyntöä? Vainoharhainen nyt näkee minkä tahansa vaivan näitä asioita selvittääkseen ja kuinka usein tahansa, mutta iso osa ihmisistä ei kehtaa tällaista pyyntöä tehdä (koska pelkää sitä hulluksi leimautumista). Tämän lisäksi ihmisillä on kuitenkin sen verran suuri luottamus terveydenhuollon ammattilaisiin, että monille ei edes tule mieleen, että heidän tietojaan voitaisiin luvatta katsella. Ja tämän varaan tietojen urkkijat laskevatkin.

Höpsön löpsön, jos jotain todella törkeää on tehty eli rikoksia, ne peitellään hyvin. Voihan tietoja kysellä ja ei niistä mitään vainivarhaisuus leimaa tule tai ihan sama, vaikka se jolta kysytään miettisi mitä vaan. Hah, mitä tekee kun kysyt. Vou olla vaan että mitään ei selviä. Ajattele mikä skandaali jos jossain virallisissa tiedostoissa olisi olleet väärät tiedot jo vuosikausia!

Vierailija
68/175 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apuua

Vierailija
69/175 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä tuottaa pettymys, mutta ei siellä ole kukaan erityisesti kyyläämässä tietojasi sunnuntaina. Mahdollista mutta erityisen epätodennäköistä. Siellä joku toimistosihteeri ehkä katsoo tietojasi joita tarvitsee työssään. Esim. Kaverini on tällaisessa työssä jolloin lähettää kirjeitä ja kutsuja potilaille.

Mutta ei kai toimistosihteeritkään ole viikonloppuna töissä??? Ap

Osa osastonsihteereistä tekee kaksi/kolmivuorotyötä ja myös vkl ja juhlapyhät yms

Vierailija
70/175 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä tuottaa pettymys, mutta ei siellä ole kukaan erityisesti kyyläämässä tietojasi sunnuntaina. Mahdollista mutta erityisen epätodennäköistä. Siellä joku toimistosihteeri ehkä katsoo tietojasi joita tarvitsee työssään. Esim. Kaverini on tällaisessa työssä jolloin lähettää kirjeitä ja kutsuja potilaille.

Miksi

Osa osastonsihteereistä tekee kaksi/kolmivuorotyötä ja myös vkl ja juhlapyhät yms

Vierailija
71/175 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi

Moni osasto pyörii viikonloppuisinkin, leikkaussalitoiminta, teho jne. Täytyy olla maanantaiksi kaikki tärkeät tiedot kirjattuna jos päivystäjä ei vaikka itse ole tuolloin töissä että tietävät mitä viikonloppuna on kenellekin potilaalle tehty.

Vierailija
72/175 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TYPin väki käy lukemassa kotonaan asiakkaiden (eli työttömien ) terveystietoja. EIkä ole niin väliä jos kone jää auki wc käynnin ajaksi, ja mies selailee niitä, tai teinit kavereineen...

Tai, sit lääkäri kotonaan tekee ylitöitä, teinit katselee vierestä ja lueskelee asioitasi  naureskellen alapää vaivoillesi. Aborteille, sukupuolitaudeillesi, syömishäiriöillesi, tai ylipainollesi. Nämä teidot on nykyään julkisia. Ehkäisypillerit, pessarit, aknelääkkeet, HIV lääkkeet, jen.

TYP:in väki ei pääse käsiksi terveystietoihin. Mistäkö tiedän ? Kerran olisi ollut syytä katsella niitä tapaamisessa ja sanoin sosiaalityöntekijälle että sinullahan on oikeus niitä katsella ja pyysin katsomaan mutta hän totesi että heillä ei ole pääsyä sinne.

Vierailija
73/175 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi

Moni osasto pyörii viikonloppuisinkin, leikkaussalitoiminta, teho jne. Täytyy olla maanantaiksi kaikki tärkeät tiedot kirjattuna jos päivystäjä ei vaikka itse ole tuolloin töissä että tietävät mitä viikonloppuna on kenellekin potilaalle tehty.

Yleensä ihminen tietää, jos hänen asiansa ovat leikkaussalissa menossa tai tulossa. Tai päivystyksessä.

Vierailija
74/175 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon voi itse estää Omakannassa.

Voi estää sen ettei sairaalassa nähdä tk:n tietoja tai päinvastoin ja näiden molempien tiedot voi estää näkymästä yksityislääkäreille. Mutta ei voi estää, ettei saman alueen tk:ssa voisi katsella toisen tk:n tietoja (tästä jää kyllä sitten merkintä, että joku on katsonut tietojasi.

Vierailija
75/175 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaalassa tekstinkäsittelijät tekevät yötöitäkin.

Vierailija
76/175 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä se olin. Sori siitä!

Vierailija
77/175 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko menossa ensi viikolla lääkärille? Yksi mahdollisuus edellämainittujen lisäksi on, että työntekijä jolle olet menossa katselee ensi viikon listaansa läpi, ja käynyt vilkaisemassa kertomustasi. Itse teen tuota usein just sunnuntaina jos alkava työviikko stressaa, kivempi olla vähän valmistautunut ja tietää millaisia potilaita on tulossa.

Vierailija
78/175 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko menossa ensi viikolla lääkärille? Yksi mahdollisuus edellämainittujen lisäksi on, että työntekijä jolle olet menossa katselee ensi viikon listaansa läpi, ja käynyt vilkaisemassa kertomustasi. Itse teen tuota usein just sunnuntaina jos alkava työviikko stressaa, kivempi olla vähän valmistautunut ja tietää millaisia potilaita on tulossa.

Mutta tällöinkään ei tarvitsisi tehdä potilastietojen luovutusta saman yksikön sisällä

Vierailija
79/175 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin pääkaupunkiseudulla ja monessa lähikunnassa tehdään töitä myös viikonloppuisin. Purkavat esim. kiireettömien asioiden ja korona-asioiden soittopyyntöjä.

Vierailija
80/175 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin pääkaupunkiseudulla ja monessa lähikunnassa tehdään töitä myös viikonloppuisin. Purkavat esim. kiireettömien asioiden ja korona-asioiden soittopyyntöjä.

Kaikkialla Suomessa on päivystys käytössä viikonloppuisinkin. Ja moni muukin toiminto isossa osassa sairaaloista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä