Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jätän hakematta kaikkiin työpaikkoihin jossa on videohaastattelu

Vierailija
31.07.2022 |

ihan ärseestä tuollainen haastattelu käytäntö

Kommentit (143)

Vierailija
121/143 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo videoiden ruinaaminen ole työnantajalta vähän laiskaa? Itse opettajana annan opiskelijoille aina vaihtoehtoisia tapoja suorittaa jokin tehtävä. Ei kaikki pidä videoiden tekemisestä, vaikka osaavatkin niitä tehdä. Osaamisensa voi osoittaa monella eri tavalla.

Vierailija
122/143 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällainen videohaastattelu on usein paljon parempi kuin yksikään CV. Siinä saa henkilöstä hieman mielikuvaa paremmin kuin CV:sta.

Ai. Olen viherrakentaja. Ylipainoinen ja rumakin, vähän sönkötänkin. En varmasti tule valituksi videohaastattelun perusteella. Mutta paperilla olen ns. kuumaa kamaa ja minulla on liuta suosittelijoita heittää heti.

ketään ei kiinnosta ylipainosi ei rumuutesi. Kai sä nyt videolla saat jotakin sanottua, eikä sekään ole mikään suuri virhe jos menee jossakin kohtaan sanat sekaisin, kunhan videosta tulee se kuva että osaat puhua edes jotenkuten..jouduthan sa varmaan töissä asiakkaitakin kohtaamaan?

Miks helveetis latelisin rekryfirmaa kiinnostavia mantroja, kun niillä ei tee tässä työssä mitään? Ja ylipaino ja rumuusko ei muka vaikuta? Vaikuttaa yhtä paljon kuin sukupuoli. Mies saa edelleen työpaikan helpommin kuin lapsentekoikäinen nainen. Kuten myös kaunis nainen verrattuna rumaan, vaikka miten lirkuttelisi videohaastiksessa.

Miten tuo kauneus asia perustellaan, useimmat työssä olevat eivät varmaan ole mitään kaunottaria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/143 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erehdyin tekemään videohaastattelut ja kenkäähän niistä tuli vaikka vastaukseni olivat hyviä kysymyksiin. Naaman perusteella valitaan. Ei enää koskaan. Kiitos ajan tuhlaamisesta!

Vierailija
124/143 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, mun naamaa ei kukaan videolla kattele, kun ei kattele valokuvissakaan.

Vierailija
125/143 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jää työpaikka saamatta, kun naama näyttää videolla ihan karseelta, siis kamera on väärässä kulmassa tietty... mut.... Ainoa tällaiseen sopiva kamera onkin sitten puhelimessa...

Vierailija
126/143 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän näistä videohaastatteluista. Ne tarjoavat työnantajalle hyvän näkymän (kaula-aukkooni) millä taas on todella tärkeä merkitys sen suhteen etten välttämättä osaa vastata kaikkiin kysymyksiin oikein. Visuaalinen näkymä auttaa työnantajaa tekemään oikean ratkaisun ja löytämään juuri oikean henkilön osallistumaan esimerkiksi työnantajan saunailtoihin.

Vierailija
127/143 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko siis Teams-videohaastattelua vai niitä hakemusvaiheessa jätettäviä videoklippejä? Itsekään en hae paikkoihin, joissa hakemuksen mukana pitää laittaa jotain videoita, mutta videohaastatteluhan on ihan normikäytäntö nykyään. Ekalla kierroksella Teams/Zoom-haastattelu ja sitten jatkoon päässeet kasvotusten tokalla kierroksella. 

Mä en suostu mihinkään Teams tai Zoom haastatteluihin. Näytän järkyttävältä videolla enkä osaa puhua yhtään mistään. Enkä tiedä mihin edes pitää katsoa.

Mieluummin olen työtön kun suostun tuollaiseen nöyryytykseen.

Näissä kolmen vuoden etätöissä on se hyvä puoli, että itsensä näkeminen ja esitteleminen videolla ei enää tunnu missään. Muistan, miten hirveä kokemus oli vääntää noita videoklippihakemuksia ennen koronaa. Yhden hakemuksen hinkkaamiseen meni kevyesti kokonainen päivä ja valmista tuli vain siksi, että lopulta ei enää jaksanut jatkaa sitä hiomista. Nyt sitä on jo oppinut, mistä kuvakulmasta ja kamerakorkeudesta ja millaisella valaistuksella on suunnilleen ihmisen näköinen. Ja että jokainen näyttää videolla muumiolta, jos ei suorastaan liioittele kasvonilmeitä ja käytä meikkiä. 

Vierailija
128/143 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mihinköhän nämä tuhannet rekryvideot sitten lopulta päätyvät. Missä työtön epätoivoisesti pakotettuna kuvaa itseään saadakseen syötävää. Johonkin työantajien sisäisiin videonvaihtorinkeihin joissa pilkataan rumia ja tyhmiä. Ja sitten sieltä videoita lipsahtaa yleiseen jakoon pilkattavaksi.

Vierailija
129/143 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko siis Teams-videohaastattelua vai niitä hakemusvaiheessa jätettäviä videoklippejä? Itsekään en hae paikkoihin, joissa hakemuksen mukana pitää laittaa jotain videoita, mutta videohaastatteluhan on ihan normikäytäntö nykyään. Ekalla kierroksella Teams/Zoom-haastattelu ja sitten jatkoon päässeet kasvotusten tokalla kierroksella. 

Videohaastattelut ja toka kierroksen nokkakusot jonkun 3 kk:n sijaisuuspestiin. Jep, jep.

Vierailija
130/143 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä olet. 

Vierailija
131/143 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Videohaastattelut ja toka kierroksen nokkakusot jonkun 3 kk:n sijaisuuspestiin. Jep, jep.

Mikä siinä videossa pelottaa? Miksi on parempi mennä paikan päälle hukkaamaan aikaansa?

Vierailija
132/143 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin

.

Sinulla on oikeus nauhoittaa video haastattelu!

Voit käyttää sitä todisteena syrjinnästä jos et saa paikkaa!

Tai jos kysyvät sopimatonta!

Vierailija
133/143 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jää työpaikka saamatta, kun naama näyttää videolla ihan karseelta, siis kamera on väärässä kulmassa tietty... mut.... Ainoa tällaiseen sopiva kamera onkin sitten puhelimessa...

Missikisaanko olet hakemassa?

Vierailija
134/143 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin

.

Sinulla on oikeus nauhoittaa video haastattelu!

Voit käyttää sitä todisteena syrjinnästä jos et saa paikkaa!

Tai jos kysyvät sopimatonta!

Nauhoitukseen ei tarvitse kysyä lupaa tai siitä ei myöskään tarvitse ilmoittaa!

Jos sinulla on kaksi näyttöä voit esim puhelimella kuvata toista!

Vierailija
135/143 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

HSEn adonis kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen suomalainen ja mikään ei saa muuttua! Työnantajan täytyy hypätä minun pillin mukaan, koska minä en halua sopeutua! Minulla on paniikki, koska joudun puhumaan kameralle ja sen vuoksi päädyn mielummin toimeentulotuelle kuin otan riskin, että saisinkin työpaikan!

Riippuu vähän. Jos sinulla olisi korkeakoulutus ja korkea arvo työmarkkinoilla, niin käyttäisitkö itse aikaasi videoiden tekemiseen? Minä en käytä ja ihan hyvä työ ja tulot on. Ymmärrän toki jos haetaan kesätyöntekijää tai harjoittelijaa, mutta kannattaa sitä työnantajaimagoakin hieman miettiä.

No mutta sittenhän sinun ei edes tarvitse hakea työpaikkaa eli ongelmaa ei ole olemassa.

Vois mieli muutttua, jos sinulle tarjottaisin kaikki unelmasi täyttävää paikkaa satumaisella palkalla, mutta edellytettäisiin, että lähettäisit videon ensin.

Vierailija
136/143 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minäkin.

Ei mulla edes ole mitään webbikameraa eikä varaa ostaakaan.

Vierailija
137/143 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä videossa pelottaa? Miksi on parempi mennä paikan päälle hukkaamaan aikaansa?

Nimenomaan! Aika korkea kynnys mulla ois lähteä johonkin Helsinkiin tai kauemma ekan kierroksen haastatteluun. Jäisi helposti paikka hakematta jos ei esikarsintaa saisi tehtyä Teamsissa.

Vierailija
138/143 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on hyvää karsintaa työnantajan näkökulmasta :) Videohaastattelu mahdollistaa suuremmalle joukolle tulla nähdyksi ja poimituksi jatkohaastatteluun vs. että rekrytoiva taho arpoo 10 parasta cv:ta tai jopa 5, jotka haastatellaan. Jos et kykene nauhoittamaan pientä videoterveyhdystä ja vastaamaan muutamaan kysymykseen, niin se kertoo jo riittämin sun työelämätaidoista tai niiden puutteesta. Videohaastattelu ei ole mikään missikisakierros ennen kun joku siihen alkaa vetoamaan.

Ennen kaikkea osoittaa sen, että haluaako hakija todella kyseistä paikkaa vai joutuuko hän vain hakemaan paikkaa saadakseen työttömyyskorvauksia. Näin ollen karsinnan tekee henkilö itse eikä yrityksen rekryhenkilöstö, jos voi sitten keskittyä itse hakuprosessiin kapeammaksi rajatun hakijaporukan kesken. Se on helpompaa, jos muutoin hakijoita ja hakemuksia olisi kasassa 125, mutta videon jälkeen 27.

Vierailija
139/143 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole sitten työtön ja neuroottinen.

Vierailija
140/143 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän