Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syötetäänkö vanhuksia hoivakodissa jos ei itse kykene?

Vierailija
31.07.2022 |

Vai riippuuko tapauksesta? Kerran satuin ruokailun aikaan (kysymyksessä yksityinen hoivakoti) niin liikuntakyvyttömät, dementoituneet vanhukset istuivat ison pöydän ääressä ja kukin söi miten kykeni. Eräs mummo ei osannut käyttää ruokailuvälineitä. Hän heitteli käsin lautaselta ruokaa viereensä lattialle, ei ymmärtänyt pistää suuhunsa. Ketään ei autettu. Eräs osasi syödä vaan pullaa, joka oli tarkoitettu ilmeisesti jälkiruoaksi kahvin kanssa. Ruoka-annos oli koskematon.

Toinen tapaus. Kunnallinen hoivakoti, jossa juuri vanhusikään ehtinyt asukas.
Sairastanut kolmekymmentä vuotta ääreishermostosairautta (polyneuropatia) ja mennyt liikuntakyky, vuodepotilas, kädet myös melkein halvaantuneet. Ei pysty enää kirjoittamaan ja puristusvoima käsissä olematon.
Kertoi, että hoitajat odottaa, että hänen pitäisi itse saada syötyä, että kun sinä et edes yritä. Puuroa vähän kuulemma pystyy saamaan suuhunsa, mutta muuten ei onnistu. Ilmeisesti kuitenkin syötetäänkin, mutta samalla syyllistetään, voisi sanoa, että halvaantunutta, säryistä kärsivää ihmistä.
Asun kaukana, enkä ole lähiomainen, vain satunnaisesti kävin katsomassa. Ei myöskään ole omaisia jotka kävisivät syöttämässä. Mitään kuntoutusta ei ole koskaan annettu.
Ymmärrän kyllä, että resussit ei ehkä riitä. mutta surullista. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

Kommentit (256)

Vierailija
81/256 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autetaan jos syöttämisestä on sovittu hoitosopimuksessa ja siitä maksetaan lisämaksua. Muussa tapauksessa ei auteta joko siksi että omaiset ei raatsi kun pelkäävät perinnön pienenevän ja edunvalvojaa taas ei kiinnosta koko asia. Usein vanhukset noissa laitoksissa kuolevatkin nälkään. Hiipui pois tarkoittaa juuri sitä.

Siis pitää maksaa lisämaksua? Mitä jos omaisia ei ole, eikä rahaa pankkitilillä?

Täyttä valetta! Ei missään makseta lisämaksua syöttämisestä eikä muistakaan peruselintoimintoihin kuuluvasta.

Vierailija
82/256 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä kysymys taas... Totta kai syötetään, mutta vain heitä, joita oikeasti tarvitsee syöttää. Moni jostain syystä esittää, että käsien toimintakyky olisi yhtäkkiä mennyt, vaikka olisi jonkin muun syyn takia tullut. Resurssienkaan takia ei ole ruveta heitä syöttämään, jotka pystyvät siihen itsekin. Lisäksi, kun käytössä on kuntouttava työote niin potilaan on tarkoitus tehdä mahdollisimman paljon itse. 

Juu, on heitäkin, jotka valittavat omaisille tai täysin ulkopuolisille ihmisille, että en pysty itse syömään ja hoitajat eivät auta. Minulla oli tällainen omahoidettava, joka kelasi itse omilla käsillä pyörätuolia, söi huoneessaan 5-10 suklaapatukkaa joka ilta ja ihan itse avasi ne kaikki omin käsin ja työnsi suuhunsa, paperit tunki patjan väliin. Omaiset väitti, että heidän on pakko tuoda suklaapatukoita edes, kun ei asiakasta syötetä. Hän olisi halunnut, että syötetään, koska sillä saa huomiota. Samahan se oli muidenkin asioiden suhteen: hoitajaaaa, tule vaihtamaan TV-kanava, en itse pysty, hoitajaa tuo kampa vessasta, hoitajaaaaa, anna nenäliina, hoitajaaaaa, paljonko nyt on kello, haluan jo sänkyyn, hoitajaaaaa, nosta pois sängystä, ei tule uni vielä jne. Vaikka tämä on vain yksi asiakas, hän ei ole mitenkään poikkeuksellinen. Meillä on tuota huomion hakemista paljon ja tekeydytään osaamattomaksi ja pystymättömäksi kuin vauvat.

No mistä se kertoo? Pitäisikö näille hoitokotien asukkaille antaa jotain huomiota vai ovatko hoitokodin vain ihmis-säilömöitä, joissa vanhukset nukkuu ja saa ruokaa? Ok, jos näin on, mutta olen luullut hyvään perushoitoon kuuluvan myös muuta kuin säilytys.

Minä olen luullut myös, että hoivakodin asukkaille järjestetään jotain viriketoimintaa, mutta ei ole muuta kuin television katselu. Hoitajat näkyy katselevan vieressä mutta mitään ei esimerkiksi keskustella vanhusten kanssa. Kyllä moni dementoitunut vanhuskin osaa vielä puhua ja kyllä hoitaja voisi siinä istuessaan myös sitä huomiota jakaa, vaikka mainoskatkolla.

Kaikissa paikoissa on viriketoimintaa. Voit kysyä, mitä ja milloin. Minä en pysty vastaamaan kaikkien Suomen hoivakotien puolesta.

Meillä oli entisessä paikassa maanantaisin klo 10-11 jumppa. Ensimmäinen puolikas tunti oli pyörätuolin käyttäjille ja toinen puolikas tunti käveleville. Tiistaisin oli aamupäivän askartelu niille, jotka halusi. Siellä oli mukana myös rouvia, jotka ei enää ymmärtäneet askartelusta, mutta halusivat istua mukana. Keskiviikkoisin aamun lehtikatsaus ja sen jälkeen saunotus. Meillä sauna laskettiin virikkeeksi, koska ei sitä oikeasti kenenkään puhtauden takia tarvita vaan idea on tuottaa iloa. Kaikki ei saunaan halunneet ja meillä oli saunamahdollisuus myös lauantaisin. Torstaisin iltapäivällä ulkoilua. Ulos vietiin lounaan ja iltapäiväkahvin välillä niin monta asukasta kuin ehdittiin. Jos satoi tai oli pakkasta, hoitaja piti bingon. Perjantaisin oli leffailta, vanhoja kotimaisia elokuvia, sipsiä, popkornia. Lauantaisin paistettiin makkaraa kesäaikaan, kun ulkona oli grilli. Siellä istuivat asukkaat ringissä. Se on myös mukana olemista, että seuraa kun grillissä makkara tirisee. Lauantaina oli osalla saunotus. Sunnuntaisin ei ollut virikkeitä ja monet valveutuneet omaiset kävivätkin silloin ja veivät omaistaan ulos tms. Poikkeuksena äitienpäivä ja isänpäivä, jolloin oli kakkukahvit ja kahvilla usein joko musiikkiesitys tai muuta ohjelmaa.

Nyt kun olen keikkaillut eikä ole vakituista toimipistettä, olen laittanut merkille, että jokaisessa paikassa on virikeohjelmaa. Jos on monta sijaista, sitä ei toteuteta. Harmi kyllä. Sijaiset ei vaan uskalla eikä koe, että osaaminen ja työn hallinta riittää. Silloin tehdään perushinta eikä extraa. Suurin työ virikkeissä on laittaa ne asukkaat valmiiksi, että voivat osallistua ja saada pysymään mukana. Osa mieluummin lähtee vaeltamaan jo heti ohjelman alettua. Tavallaan sen ymmärrän, kun ei aivoissa synny tietoa, että tässä on nyt tapahtumassa jotain. Olen myös itse luopunut ajatuksesta, että näissä paikoissa voisi pitää muisteluita tai keskustelupiiriä. Osaan muisteluitakin ohjata, mutta tilanteet muuttuu niin nopeasti ja taas pitää hypätä käyttämään jotakuta vessassa tai etsimään, minne Irmeli meni ja ettei ole vaaran paikassa. Vaikka tietäähän sen, että Irmeli löytyy Annikin huoneesta ottamassa Annikin tavaroita itselleen, pahimmassa tapauksessa sotkemassa omalla kakallaan naapurin seiniä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/256 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen taida olla aikaa. Hoitajat tekevät minkä pystyvät kovassa kiireessä, ja jos potilas ei pysty itse pitelemään ottimia ja laittamaan ruokaa suuhun tai homma on hidasta, niin ei siinä kovin montaa lusikallista päädy suuhun asti.

Oma sukulainen ei pysty enää pitelemään ruokailuvälineitä ja paino on pudonnut rajusti lyhyessä ajassa hoitokodissa. Syö kyllä kovalla ruokahalulla, kun sukulaiset syöttävät, joten vika on laitoksessa. Vanhuksen kunto on muutenkin romahtanut tuossa paikassa ja on tullut ongelmia, jotka olisi ollut helppo estää pienellä vaivannäöllä.

Vierailija
84/256 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä syötetään ihan aina. Pikemminkin niin päin, että jos vanhus ei suostu lusikalla syömään (sulkee suun tai sylkee), liotetaan ruoka nokkamukiin maidon sekaan ja kaadetaan nokan avulla väkisin suuhun suupielestä. Mielestäni tämä on paljon surullisempaa. Näin kun olin työharjoittelussa hoivakodissa.

Vierailija
85/256 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä kysymys taas... Totta kai syötetään, mutta vain heitä, joita oikeasti tarvitsee syöttää. Moni jostain syystä esittää, että käsien toimintakyky olisi yhtäkkiä mennyt, vaikka olisi jonkin muun syyn takia tullut. Resurssienkaan takia ei ole ruveta heitä syöttämään, jotka pystyvät siihen itsekin. Lisäksi, kun käytössä on kuntouttava työote niin potilaan on tarkoitus tehdä mahdollisimman paljon itse. 

Juu, on heitäkin, jotka valittavat omaisille tai täysin ulkopuolisille ihmisille, että en pysty itse syömään ja hoitajat eivät auta. Minulla oli tällainen omahoidettava, joka kelasi itse omilla käsillä pyörätuolia, söi huoneessaan 5-10 suklaapatukkaa joka ilta ja ihan itse avasi ne kaikki omin käsin ja työnsi suuhunsa, paperit tunki patjan väliin. Omaiset väitti, että heidän on pakko tuoda suklaapatukoita edes, kun ei asiakasta syötetä. Hän olisi halunnut, että syötetään, koska sillä saa huomiota. Samahan se oli muidenkin asioiden suhteen: hoitajaaaa, tule vaihtamaan TV-kanava, en itse pysty, hoitajaa tuo kampa vessasta, hoitajaaaaa, anna nenäliina, hoitajaaaaa, paljonko nyt on kello, haluan jo sänkyyn, hoitajaaaaa, nosta pois sängystä, ei tule uni vielä jne. Vaikka tämä on vain yksi asiakas, hän ei ole mitenkään poikkeuksellinen. Meillä on tuota huomion hakemista paljon ja tekeydytään osaamattomaksi ja pystymättömäksi kuin vauvat.

No mistä se kertoo? Pitäisikö näille hoitokotien asukkaille antaa jotain huomiota vai ovatko hoitokodin vain ihmis-säilömöitä, joissa vanhukset nukkuu ja saa ruokaa? Ok, jos näin on, mutta olen luullut hyvään perushoitoon kuuluvan myös muuta kuin säilytys.

Minä olen luullut myös, että hoivakodin asukkaille järjestetään jotain viriketoimintaa, mutta ei ole muuta kuin television katselu. Hoitajat näkyy katselevan vieressä mutta mitään ei esimerkiksi keskustella vanhusten kanssa. Kyllä moni dementoitunut vanhuskin osaa vielä puhua ja kyllä hoitaja voisi siinä istuessaan myös sitä huomiota jakaa, vaikka mainoskatkolla.

Iltaisin ei kyllä yleensä ole virikeohjelmaa, tai en ole itse siihen törmännyt. Monessa paikassa on 16-20 vanhusta ja kolme hoitajaa iltavuorossa. Päivällisen jälkeen yksi hoitaa tiskit ja keittiön ja kaksi muuta käyttää asukkaita pissalla ja katsotaan yhdessä televisiota. Virikkeet on vähäisiä, koska kohta on aika laittaa iltapala ja lääkkeet, hoitaa iltapesut, vaihtaa vaipat ja yövaatteet ja saada suurin osa asukkaista sänkyyn ennen yövuoroa. Kahden hoitajan autettavia aletaan viedä sänkyyn jo klo 19.30 alkaen, koska muuten aika ei riitä. Toki osa katsoo televisiota vielä omassa huoneessakin. Ja on myös heitä, jotka pyytää sinne sänkyyn jo ennen iltapalaa ja syötetään iltapala siellä. Kun ihminen on vanha ja sairas, ei se yleensä jaksa kukkua puolille öin.

Vierailija
86/256 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä syötetään ihan aina. Pikemminkin niin päin, että jos vanhus ei suostu lusikalla syömään (sulkee suun tai sylkee), liotetaan ruoka nokkamukiin maidon sekaan ja kaadetaan nokan avulla väkisin suuhun suupielestä. Mielestäni tämä on paljon surullisempaa. Näin kun olin työharjoittelussa hoivakodissa.

Tuo on pahoinpitelyä ja siitä pitää tehdä ilmoitus. Kenellekään ei nokkamukiin saa salaa liottaa ruokaa. Sinulla on opiskelijanakin lakiin kirjattu velvollisuus tehdä siitä ilmoitus ja on noloa, jos et tuon vertaa tiedä.

En tiedä, tarkoitatko nyt kuitenkin vellimukia, jossa on iso nokka ja johon voidaan laittaa ruokaa nestemäisessä muodossa heille, joilla on nieleminen tai pureskelu vaikeaa. Osalla vanhuksista ei ole edes hampaita, joilla purra.

Vierailija
87/256 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luin kerran jonkun jutun, en muista mistä päin Suomea se oli. Paikkakunnan kukkakauppias toimitti muutaman viikon välein kohta huonoksi menevät kukat johonkin hoivakotiin asukkaiden iloksi. Hoitaja kertoi, että hän ensimmäisenä aamulla asetteli kukat maljakoihin. Positiivinen asia, mutta ajattelin, että on siinä hoitajilla ollut myös hommaa sekä vastaavasti korjata kuihtuneet kukat pois.

Ei ole homma eikä mikään asetella kukat maljakkoon ja huolehtia niiden hoidosta. Sen sijaan isompi työ on vahtia, ettei kukaan asukkaista syö niitä. Kukkakauppias ei ehkä tiedä, että ne päätyy jonkun suuhun, jos ei vahdita.

Vierailija
88/256 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tietää, että joka paikassa on viriketoimintaa, mutta kun ei ole. Oikeassa olet siinä, että et pysty vastaamaan kaikkien hoivakotien puolesta. Hyvä tietää, että näin ehkä kuuluisi olla. Ehkä tämä korona-aika vaikuttaa ettei joka paikassa ole.

Vierailija
89/256 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen, että ei syötetä joka paikassa. Läheiseni joutui hoivakotiin viime keväänä ja laihtui viimeisinä elinkuukausinaan todella rajusti.

Kyselin jopa olisiko mahdollista syöttää hänelle juotavia lisäravinteita, mutta hoitajat suhtautuivat tähän ehdotukseen kielteisesti.

Samassa paikassa erään tuttuni isä menehtyi nesteytyksen puutteeseen. Tästä löytyy lääkärin lausunto.

Vierailija
90/256 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu paikasta ja onko hoitajilla inhimillisyyttä.

Itse omaisena olen aina käynyt itse syöttämässä, että varmasti saa syödä.

Mitähän tuokin nyt tarkoittaa. Hoitajan ammattietiikkaansa kuuluu hoitaa jokaista asiakasta. Syöttäminen on yksi perusasioista. Ilman omaisiakin syötetään ja jokainen saa varmasti syödä. Olen ollut alalla sairaanhoitajana 24 vuotta enkä ole ikinä kuullut, ettei asiakkaita olisi syötetty.

Eri asia on, jos ei halua syödä ja kieltäytyy pontevasti. Silloin voidaan lämmittää ruoka uudestaan ja kokeilla vähän ajan päästä, jos mieli olisi muuttunut. Myös ateriakorvikkeet on muistisairaille käytössä. Voit googlata, apteekista niitä saa. Joku aiemmin ketjussa kertoi, että vanhoille ihmisille maistuu parhaiten makea. Näin se on omankin kokemukseni mukaan. Makuaisti muuttuu ja makea maistuu, muut maut ei. Ruuat ovat sitä paitsi pääsääntöisesti hyvän makuisia. Minulla sh:na on usein paljon heikommat eväät mukana töissä. Ei siellä ehdi mitään gourmet-ruokia syödä, hyvä jos ehtii 10 minuutin tauon pitää.

Vierailija
91/256 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa työpaikassa tietysti syötetään, eikä tarvi syödä kylmää ruokaa kenenkään, vaikka syötettäviä on.

Vierailija
92/256 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöä lisää kirjoitti:

Epäilen, että ei syötetä joka paikassa. Läheiseni joutui hoivakotiin viime keväänä ja laihtui viimeisinä elinkuukausinaan todella rajusti.

Kyselin jopa olisiko mahdollista syöttää hänelle juotavia lisäravinteita, mutta hoitajat suhtautuivat tähän ehdotukseen kielteisesti.

Samassa paikassa erään tuttuni isä menehtyi nesteytyksen puutteeseen. Tästä löytyy lääkärin lausunto.

Oliko lähiomaisella muistisairaus? Siihen kuuluu laihtuminen sairauden edetessä. Joku minua viisaampi oli aiemmin ketjussa selittänyt tätä samaa asiaa.

Nesteytyksen puutteesta minulla ei ole muuta kokemusta kuin se, että jotkut lakkaavat juomasta kokonaan. Suonensisäisesti ei saa nesteyttää ilman lupaa.

Joku oli myös aiemmin ketjussa osannut kirjoittaa sen, mitä itse en ole osannut edes sanoiksi pukea. Vanha ihminen voi haluta kuolla, enkä minä tiedä, onko toisella ihmisellä siihen oikeus puuttua. Lakkaavat syömästä ja juomasta, kun haluavat lakata olemasta. Itse ajattelen niin, että jokaisella on oikeus päättää lopustaan.

Vierailija
93/256 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötetään mutta on sitten on karmeita hoitajia jotka ei sitä tee. Olen kerran sanonut asiasta ja syötin tämän mummon joka ei puhunut mutta hymyile mulle.

Soittakaa laiminlyöntitapauksista johtajalle.

Vierailija
94/256 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöä lisää kirjoitti:

Eikö vanhus saa enää kuolla? Hoitopaikkaan tullaan niin heikossa kunnossa, ettei ole mitään toivoa ja väkisin pitäisi syöttää ja juottaa. Sä voit itse joskus ottaa pään pensaasta ja tull edes yhteen vuoroon katsomaan, miten huonokuntoisia ne vanhukset on, jotka pääsee hoivakotiin. Suurin osa ei puhu, ei kävele, ei ymmärrä. Mä oon niin kyllästynyt siihen, että lähiomaiset syyllistää, kun käytännössä hoivakotiin tulee sen kuntoisia vanhuksia, että ne elää keskimäärin 4 kuukautta. Ne ei osaa itse syödä eikä juoda, ne ei tunne janoa tai nälkää ja silti hoitajien pitäisi väkisin pitää hengissä, syöttää ja juottaa vasten tahtoa.

Vierailija
95/256 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä luin kerran jonkun jutun, en muista mistä päin Suomea se oli. Paikkakunnan kukkakauppias toimitti muutaman viikon välein kohta huonoksi menevät kukat johonkin hoivakotiin asukkaiden iloksi. Hoitaja kertoi, että hän ensimmäisenä aamulla asetteli kukat maljakoihin. Positiivinen asia, mutta ajattelin, että on siinä hoitajilla ollut myös hommaa sekä vastaavasti korjata kuihtuneet kukat pois.

Ei ole homma eikä mikään asetella kukat maljakkoon ja huolehtia niiden hoidosta. Sen sijaan isompi työ on vahtia, ettei kukaan asukkaista syö niitä. Kukkakauppias ei ehkä tiedä, että ne päätyy jonkun suuhun, jos ei vahdita.

Kyllä kuihtuneiden kukkien pois heittäminen on ainakin käymässäni hoiva paikassa iso homma. Tiedän sen siitä, että jos vien kukkia hänen huoneeseensa niin ne ovat viikon päästä kuihtuneena edelleen maljakossa. Olen sitten ensimmäiseksi tyhjentänyt maljakon ja laittanut uudet kukat, koska ystäväni iloitsee puutarhani kukista. Näin aion tehdä koko kesän jos ei tätä asiaa kielletä. Minulle se ei ole iso vaiva. Mutta niin kiire on hoitajilla. Ystäväni ei syö kukkia eikä pääse edes liikkumaan. Haluan tuoda hänelle vähän kesää huoneeseensa, koska ulos ei pääse.

Vierailija
96/256 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästöä lisää kirjoitti:

Eikö vanhus saa enää kuolla? Hoitopaikkaan tullaan niin heikossa kunnossa, ettei ole mitään toivoa ja väkisin pitäisi syöttää ja juottaa. Sä voit itse joskus ottaa pään pensaasta ja tull edes yhteen vuoroon katsomaan, miten huonokuntoisia ne vanhukset on, jotka pääsee hoivakotiin. Suurin osa ei puhu, ei kävele, ei ymmärrä. Mä oon niin kyllästynyt siihen, että lähiomaiset syyllistää, kun käytännössä hoivakotiin tulee sen kuntoisia vanhuksia, että ne elää keskimäärin 4 kuukautta. Ne ei osaa itse syödä eikä juoda, ne ei tunne janoa tai nälkää ja silti hoitajien pitäisi väkisin pitää hengissä, syöttää ja juottaa vasten tahtoa.

Eikö tällaiset vanhukset yleensä toimiteta saattohoitoon.

Vierailija
97/256 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöä lisää kirjoitti:

Oliko se lääkäri kirjoittanut lausunnon myös siihen, että saa lyödä lisää nesteytystä suonensisäisesti? Kun laki nyt vaan on niin kurja, ettei me hoitajat saada juottaa ihmistä väkisin, jos hän kieltäytyy. Jos lääkäri katsoo, että suonensisäinen nesteytys saadaan hänen määräyksellään tehdä ja sitä ei noudateta, silloin tapahtuu virhe. Meillä on myös asiakkaita, jotka itse ovat vielä ymmärtäessään kieltäneet keinotekoisen hengissä pitämisen. Ei suonensisäistä nesteytystä, ei ehkä edes peg-letkuruokintaa, jos ei asiakas halua, vaikka omaiset haluaisi.

Vierailija
98/256 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 7vuotta lähihoitajana yksityisellä puolella tehostetussa palveluasumisessa. Otetaan esimerkiksi iltavuoro. Kaksi hoitajaa, 12 asukasta. Työvuoro alkaa klo 13. Asukkaiden päiväkahvi klo 14, mutta tuolloin vielä aamuvuoro paikalla auttamassa. Mutta sitten se päivällinen. Noin klo 16.30. täysin syötettävä 5. Usein tämä meni niin, että toinen kattaa pöydät ja tarjoilee ruoan muille sekä valvoo ruokailun. Toinen lähtee syöttämään. (Toinen tulee auttamaan kun muut ovat syöneet, ja heidät avustettu vessaan/sänkyyn/ olohuoneeseen tvn ääreen.) Voitte kuvitella, kuinka kauan menee syöttää 5 huonosti/hitaasti/younameit syövää vanhusta. No sitten iltatoimet. Ja taas iltapala joskus klo 19-20. Työvuoro loppuu klo 21.

Ei siinä vaan ihan oikeasti meinaa kerätä, vaikka kuinka panostaa ja parhaansa yrittää.

Vierailija
99/256 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku tietää, että joka paikassa on viriketoimintaa, mutta kun ei ole. Oikeassa olet siinä, että et pysty vastaamaan kaikkien hoivakotien puolesta. Hyvä tietää, että näin ehkä kuuluisi olla. Ehkä tämä korona-aika vaikuttaa ettei joka paikassa ole.

Miksi viriketpimintaa ei voisi vanhuksen lähiomaiset järjestää, vaan aina odotetaan valmista.

Ainakin mummini hoivakodissa 3v ajan eläkkeestä jätettiin 100-150€/kk juuri vanhuksen omaan käyttöön ja ainakin meidän tapauksessa hoitohenkilökunta suhtautui myönteisesti ja kaikki potilaat saivat osallistua.

Oli haitarin soittoa, laulua, lausuntaa, virpimisia, ja teemoja juhlapyhistä pääsiäistä jouluun jne. Ja esiintyjistä ei ollut pulaa, monet esiintyivät kulukorvausta tai palkkaa vastaan, lapsista ikäihmisiin, samoin oli hiusten laittoa, jumppaa, tanssia, hierontaa, vietettiin syntymäpäiviä jne. muutaman kerran kuukaudessa.

Ihmettelen, miksi omaiset kuvittelevat vanhusten lakkaavan elämästä ja tuntemasta iloa ja mielihyvää, eivätkä järjestä itse ohjelmaa, vaan odotetaan valmista ja muiden tekevät.

Vai eikö vanhukselle ollut mitään ohjelmaa, kun pystyi olemaan vielä kotona.

Periaatteessa jos kaikki potilaiden omaiset järjestäisi toimintaa, sillä rahalla mitä jää hoitomaksusta, jokaiselle päivälle tulisi ohjelmaa, mutta jonkun se pitäisi tehdä vanhuksen puolesta.

Vierailija
100/256 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästöä lisää kirjoitti:

Eikö tällaiset vanhukset yleensä toimiteta saattohoitoon.

Se saattohoito tapahtuu hoivakodissa. Mihin sinä luulit, että kaikki Suomen vanhukset viedään saattohoitoon. Hoivakoti on se viimeinen paikka, johon ikääntynyt muuttaa. Keskimäärin siellä asutaan 4-8 kk. Jotkut kuolevat jo parin viikon päästä, koska ovat huonossa kunnossa, esim. keuhkokuume on tehnyt tehtävänsä. Muistisairaus voi olla niin pitkälle edennyt, että jäljellä on enää kuukausia, ei vuosia. Käsittääkseni saattohoitokotiin pääsee syöpäsairas, joka tarvitsee erityistä kivunlievitystä ympäri vuorokauden, yleensä alle 65-vuotias. Vanhan ihmisen saattohoito toteutetaan siinä paikassa, jossa hän asuu. Jokaisessa hoivakodissa on myös saattohoidossa olevia asukkaita.