Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syötetäänkö vanhuksia hoivakodissa jos ei itse kykene?

Vierailija
31.07.2022 |

Vai riippuuko tapauksesta? Kerran satuin ruokailun aikaan (kysymyksessä yksityinen hoivakoti) niin liikuntakyvyttömät, dementoituneet vanhukset istuivat ison pöydän ääressä ja kukin söi miten kykeni. Eräs mummo ei osannut käyttää ruokailuvälineitä. Hän heitteli käsin lautaselta ruokaa viereensä lattialle, ei ymmärtänyt pistää suuhunsa. Ketään ei autettu. Eräs osasi syödä vaan pullaa, joka oli tarkoitettu ilmeisesti jälkiruoaksi kahvin kanssa. Ruoka-annos oli koskematon.

Toinen tapaus. Kunnallinen hoivakoti, jossa juuri vanhusikään ehtinyt asukas.
Sairastanut kolmekymmentä vuotta ääreishermostosairautta (polyneuropatia) ja mennyt liikuntakyky, vuodepotilas, kädet myös melkein halvaantuneet. Ei pysty enää kirjoittamaan ja puristusvoima käsissä olematon.
Kertoi, että hoitajat odottaa, että hänen pitäisi itse saada syötyä, että kun sinä et edes yritä. Puuroa vähän kuulemma pystyy saamaan suuhunsa, mutta muuten ei onnistu. Ilmeisesti kuitenkin syötetäänkin, mutta samalla syyllistetään, voisi sanoa, että halvaantunutta, säryistä kärsivää ihmistä.
Asun kaukana, enkä ole lähiomainen, vain satunnaisesti kävin katsomassa. Ei myöskään ole omaisia jotka kävisivät syöttämässä. Mitään kuntoutusta ei ole koskaan annettu.
Ymmärrän kyllä, että resussit ei ehkä riitä. mutta surullista. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

Kommentit (256)

Vierailija
61/256 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla avustaja auttamassa, paitsi jos ei maita tai huono olo. Kaapissa voisi olla valmiina ruokia, että omassa huoneessakin voi syödä myöhemmin. Yhteisruokailu ei ole kaikkien juttu.

Ei kaikki yhteisruokailussa syö, mutta suurin osa syö, koska vankka tutkimusnäyttö todistaa, että seurassa ruoka maistuu paremmin. On meilläkin vanhuksia, jotka eivät aina jaksa lähteä ruokasaliin syömään, tai syöpäsairaudet aiheuttavat huonovointisuutta, minkä takia miellyttävämpää, kun hoitaja käy syöttämässä omassa huoneessa. Yleensä ottaen kuitenkin toisten seurassa oleminen virkistää mieltä. Jos asiakas ei suostu nousemaan sängystä, ei pakoteta, mutta siitä päivästä tulee huonotuulinen ja pitkä.

Meillä on aina yleensä aloitettu syöttökierros heistä, jotka eivät pysty syömään, mutta syövät kuitenkin syötettynä hyvin. Sillä aikaa omatoimiset syövät itse ja osittain omatoimiset syövät jotain, esim. leivän ja maidon. Sen jälkeen siirrytään katsomaan, mikä on tilanne heillä, jotka vain osan ruuasta pystyvät syömään itse. Jatketaan yhdessä loppuun. Tai osa tietysti on voinut jo poistua paikalta, mutta heidät haetaan takaisin syömään. Viimeisenä syötetään ne, joilla eniten vaikeuksia. Syöminen voi olla hidasta, välillä nukahtelee kesken syöttämisen, tai muuten vaan ei halua syödä ja pitää houkutella. Jälkiruuan syövät yleensä kaikki.

Vierailija
62/256 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko yleensäkin normaali käytäntö, että jos vaikka puoliso dementoituu ja joutuu (pääsee) hoivakotiin, niin häntä käydään syöttämässä.

No, tässä ensimmäisessä tapauksessa ei kyllä omaisiakaa näkynyt.

AP

Syöttäminen on kaksipiippuinen juttu. Kävin vuosia mummini luona ja mummino itse syömistä vaalittiin aivan loppuun saakka, sillä se on niitä viimeisiä kykyjä, josta ihminen joutuu luopumaan, vaikka se oli hitaampaa ja sottaisempaa. Sen jälkeen ihmiselle ei jää mitään toimintakykyä vaan on "vihannes".

Jokaisen ruokalusikallinen, käden liike, pään kallistus jne. edes auttaa vanhusta säilyttämään toimintakykyä ja lihasvoimaa ja kunnioittaa vanhuksen itsemääräämisoikeutta ja ihmisarvoa.

Ja toivoisin lähiomaisena toimivan myös hoitohenk.kunnan, vaikka se on hitaampaa ja sottaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/256 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paikasta ja onko hoitajilla inhimillisyyttä.

Itse omaisena olen aina käynyt itse syöttämässä, että varmasti saa syödä.

Vierailija
64/256 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä kysymys taas... Totta kai syötetään, mutta vain heitä, joita oikeasti tarvitsee syöttää. Moni jostain syystä esittää, että käsien toimintakyky olisi yhtäkkiä mennyt, vaikka olisi jonkin muun syyn takia tullut. Resurssienkaan takia ei ole ruveta heitä syöttämään, jotka pystyvät siihen itsekin. Lisäksi, kun käytössä on kuntouttava työote niin potilaan on tarkoitus tehdä mahdollisimman paljon itse. 

Mistä tiedät että esittää? Palaako toimintakyky kun tulee todella nälkä?

Vierailija
65/256 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä kysymys taas... Totta kai syötetään, mutta vain heitä, joita oikeasti tarvitsee syöttää. Moni jostain syystä esittää, että käsien toimintakyky olisi yhtäkkiä mennyt, vaikka olisi jonkin muun syyn takia tullut. Resurssienkaan takia ei ole ruveta heitä syöttämään, jotka pystyvät siihen itsekin. Lisäksi, kun käytössä on kuntouttava työote niin potilaan on tarkoitus tehdä mahdollisimman paljon itse. 

Juu, on heitäkin, jotka valittavat omaisille tai täysin ulkopuolisille ihmisille, että en pysty itse syömään ja hoitajat eivät auta. Minulla oli tällainen omahoidettava, joka kelasi itse omilla käsillä pyörätuolia, söi huoneessaan 5-10 suklaapatukkaa joka ilta ja ihan itse avasi ne kaikki omin käsin ja työnsi suuhunsa, paperit tunki patjan väliin. Omaiset väitti, että heidän on pakko tuoda suklaapatukoita edes, kun ei asiakasta syötetä. Hän olisi halunnut, että syötetään, koska sillä saa huomiota. Samahan se oli muidenkin asioiden suhteen: hoitajaaaa, tule vaihtamaan TV-kanava, en itse pysty, hoitajaa tuo kampa vessasta, hoitajaaaaa, anna nenäliina, hoitajaaaaa, paljonko nyt on kello, haluan jo sänkyyn, hoitajaaaaa, nosta pois sängystä, ei tule uni vielä jne. Vaikka tämä on vain yksi asiakas, hän ei ole mitenkään poikkeuksellinen. Meillä on tuota huomion hakemista paljon ja tekeydytään osaamattomaksi ja pystymättömäksi kuin vauvat.

Vierailija
66/256 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se vaan on. Kovaa on hoitajan työ. Vaipparuljanssit, pesut, syöttämiset.

Kävin ei niin läheistä sukulaista katsomassa. Nuppi toimii, mutta liikuntakyvytön.

Hän kertoi, että miten suuritöinen hoidettava hän on. Hänellä ei ole läheisiä. Hän mietti, että kuka häntäkin hoitaisi, jos tätä hoitopaikkaa ei olisi. Vastasin siihen, että ei kukaan. Itse olen jo niin vanha, että hyvä kun itseni hoidan.

Vierailija
67/256 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään nälällä tule, mutta kyllä käsivoima ja lihasmassa säilyy vain käyttämällä tai kuntouttamalla sitä, muuten käsi ja toimintakyky surkastuu jo viikossa.

Tämän tietää jokainen, jonka ranne on murtunut ja jouduttu kipsaamaan se sormiin saakka, oli minkä ikäinen tahanssa, kädet surkastuvat, lihasmassa katoaa ja voima häviää jo viikossa ja vaatii sen jälkeen viikkojen kuntoutuksen.

En ole ammattilainen, mutta kyllä vanhukselle tehdään karhunpalvelus ja vahinkoa, jos häntä syötetään, jos yhtään lusikka pysyy kädessä. Sen sotkun voi siivota ja vanhus syödä hitaammin.

Vanhusten, jotka ovat sänkypotilaita, energian kulutus on pientä ja määrät pieniä, jos ruokaillaan 5x päivässä.

Vierailija
68/256 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon polyneuropatiaan liittyen: kaikki liike on hyvästä ja vähentää särkyjä. Lihakset surkastuvat, jos ei liikuta käsiä lainkaan, verenkierto heikkenee, haavaumien riski kasvaa. Kun lihakset surkastuvat, tulee lisää kipuja, jotka yleensä hermosairauksissa voivat ennestään jo olla kovia.

Toiseksi se ei ole syyllistämistä, että yrittää saada syömään edes muutaman lusikallisen itse. Usein lääkärin, fysioterapeutin ja hoitotiimin kesken sovitaan linjat, mitä lähdetään tukemaan. Jollakin voi olla tavoitteena syödä itse edes osittain, jonkun toisen tavoite on pukea paita itse päälle. Liikelaajuuksia usein pidetään yllä myös jumpalla, hoitaja venyttää ja auttaa liiketoistoissa.

Olen kuullut olevani hirveä hoitaja, kun olen vaatinut tekemään sitä, millä viimeistä toimintakyvyn hippusta pidetään yllä. Toisaalta olen saanut kukkia, kiitoksia ja kehuja. Yksi asukas meiltä toiseen paikkaan muutettuaan oli saanut kuukaudessa pahat painehaavat eli makuuhaavat. Oli annettu maata liikaa, ei toteutettu asentohoito-ohjeita eikä vaadittu asukasta liikkumaan. Omaiset oli uuteen paikkaan määränneet niin, ettei saa vanhaa ihmistä rääkätä liikkumaan eikä saa yöllä vaihtaa asentoa. Omaiset tuli hyvin pian itkien johtajan puheille, voiko päästä meille takaisin, koska se kuolee haavoihinsa, on kovat kivut ja elämänilo kateissa. Ei päässyt takaisin, kun ei ollut tilaa. Sairauksista mitään ymmärtämättömät omaiset puuttuvat usein liikaa hoitoon ja ymmärtävät väärin, mihin milläkin pyritään.

Vierailija
69/256 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole sama, mutta menetetty toimintakyky ei palaa, kun tulee nälkä. Vain toimintakykyä päivittäin pitämällä yllä on mahdollista säilyttää edes jonkinlaista toimintakykyä käsissään. Sitkeästi vaan, edes sen verran kuin pystyy, tekee asioita. Tämähän se on monesti niin potilaan kuin omaistenkin vaikea ymmärtää.

Vierailija
70/256 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei kyllä liity ketjun aiheeseen, mutta saako hoivakoti potilaalle viedä kukkia. Ihan kun olisin kuullut, ettei johonkin sairaalaan saa viedä.

Elävänä voisi niitä vielä ihan itse ihailla.

Hautajaisissa olen käynyt, niin ihmettelen aina sitä komeitten, kalliiden kimppujen määrää. Missään en ole nähnyt niin hienoja kukkia kuin hautajaisissa.

Vahinko kun vainajana ei voi niitä ihailla. Minä olen sanonut omaisille, että jos joskus joudun hoitokotiin niin tuokaa minulle aina tuoreita kukkia. Syömisiä en tarvitse. Jos talo ei tarjoa niin kuolen sitten pois.

Vierailija
71/256 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli Esperin hoivakodissa ja hän söi itse. Näin usein kuinka hoitajat syöttivät sellaisia jotka eivät itse syöneet.

Vierailija
72/256 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei kyllä liity ketjun aiheeseen, mutta saako hoivakoti potilaalle viedä kukkia. Ihan kun olisin kuullut, ettei johonkin sairaalaan saa viedä.

Hautajaisissa olen käynyt, niin ihmettelen aina sitä komeitten, kalliiden kimppujen määrää. Missään en ole nähnyt niin hienoja kukkia kuin hautajaisissa.

Vahinko kun vainajana ei voi niitä ihailla. Minä olen sanonut omaisille, että jos joskus joudun hoitokotiin niin tuokaa minulle aina tuoreita kukkia. Syömisiä en tarvitse. Jos talo ei tarjoa niin kuolen sitten pois.

Saa viedä, jos pysyt sen kuntoisena, ettet syö niitä. Valitettavasti muistisairaista osa syö kukkia ja siksi ei mielellään aitoja pöydille.

Vierailija
73/256 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa viedä, jos pysyt sen kuntoisena, ettet syö niitä. Valitettavasti muistisairaista osa syö kukkia ja siksi ei mielellään aitoja pöydille.

Tuohan se on kun ei omaiset aina ota huomioon, mikä sen asiakkaan kunto on. Meillä oli läheltä piti-tilanne ihan vasta vähän aikaa sitten, kun yhdet omaiset oli jättäneet Marianne-karkkeja asukkaan huoneeseen. Hän söi ne kuorineen. Siinä voi olla hengenlähtö lähellä, kun tarttuu Marianne-karkki käärepaperin kanssa kurkkuun kiinni. Yhdet omaiset oli antaneet peg-letkuruokinnassa olevalle suklaata. Ihmiselle, jonka nielun lihakset ei toimi. Ei se pysty nielaisemaan edes suklaata silloin. Onneksi toimi oksennusrefleksi.

Vierailija
74/256 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luin kerran jonkun jutun, en muista mistä päin Suomea se oli. Paikkakunnan kukkakauppias toimitti muutaman viikon välein kohta huonoksi menevät kukat johonkin hoivakotiin asukkaiden iloksi. Hoitaja kertoi, että hän ensimmäisenä aamulla asetteli kukat maljakoihin. Positiivinen asia, mutta ajattelin, että on siinä hoitajilla ollut myös hommaa sekä vastaavasti korjata kuihtuneet kukat pois.

Vierailija
75/256 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autetaan jos syöttämisestä on sovittu hoitosopimuksessa ja siitä maksetaan lisämaksua. Muussa tapauksessa ei auteta joko siksi että omaiset ei raatsi kun pelkäävät perinnön pienenevän ja edunvalvojaa taas ei kiinnosta koko asia. Usein vanhukset noissa laitoksissa kuolevatkin nälkään. Hiipui pois tarkoittaa juuri sitä.

Siis pitää maksaa lisämaksua? Mitä jos omaisia ei ole, eikä rahaa pankkitilillä?

Vierailija
76/256 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu kyllä että monelle hoitajalle toi ruokailu ja syöttäminen on stressitilanne, ainaki sitä stressataan jo etukäteen, ku päivällinen aletaan jakaa jo kl. 15 maissa, niille jota syötetään, että ehditään, vaikka ei siinä sitte kauaa meekkään, ku kaikki onki jo syöny

Vierailija
77/256 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, on heitäkin, jotka valittavat omaisille tai täysin ulkopuolisille ihmisille, että en pysty itse syömään ja hoitajat eivät auta. Minulla oli tällainen omahoidettava, joka kelasi itse omilla käsillä pyörätuolia, söi huoneessaan 5-10 suklaapatukkaa joka ilta ja ihan itse avasi ne kaikki omin käsin ja työnsi suuhunsa, paperit tunki patjan väliin. Omaiset väitti, että heidän on pakko tuoda suklaapatukoita edes, kun ei asiakasta syötetä. Hän olisi halunnut, että syötetään, koska sillä saa huomiota. Samahan se oli muidenkin asioiden suhteen: hoitajaaaa, tule vaihtamaan TV-kanava, en itse pysty, hoitajaa tuo kampa vessasta, hoitajaaaaa, anna nenäliina, hoitajaaaaa, paljonko nyt on kello, haluan jo sänkyyn, hoitajaaaaa, nosta pois sängystä, ei tule uni vielä jne. Vaikka tämä on vain yksi asiakas, hän ei ole mitenkään poikkeuksellinen. Meillä on tuota huomion hakemista paljon ja tekeydytään osaamattomaksi ja pystymättömäksi kuin vauvat.

No mistä se kertoo? Pitäisikö näille hoitokotien asukkaille antaa jotain huomiota vai ovatko hoitokodin vain ihmis-säilömöitä, joissa vanhukset nukkuu ja saa ruokaa? Ok, jos näin on, mutta olen luullut hyvään perushoitoon kuuluvan myös muuta kuin säilytys.

Vierailija
78/256 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt eräässä hoivakodissa jossa potilashuoneiden ovet ovat auki ja osa potilaista ovat sängyssä istuvassa asennossa. Ehkä eivät halua pyörätuoliin tai ehkä jos on vaikka halvaantunut niin ei laiteta. Osa oleskelee yleisessä tilassa joko sohvalla istuen tai pyörätuolissa. Onhan tietääkseni myös geriatrisia tuolia, en tiedä keitä niihin laitetaan, mutta täällä hoivakodissa niitä ei näytä olevan.

Tietääkseni ketään ei ulkoiluteta muuta kuin omaisten toimesta.

Vierailija
79/256 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mistä se kertoo? Pitäisikö näille hoitokotien asukkaille antaa jotain huomiota vai ovatko hoitokodin vain ihmis-säilömöitä, joissa vanhukset nukkuu ja saa ruokaa? Ok, jos näin on, mutta olen luullut hyvään perushoitoon kuuluvan myös muuta kuin säilytys.

Minä olen luullut myös, että hoivakodin asukkaille järjestetään jotain viriketoimintaa, mutta ei ole muuta kuin television katselu. Hoitajat näkyy katselevan vieressä mutta mitään ei esimerkiksi keskustella vanhusten kanssa. Kyllä moni dementoitunut vanhuskin osaa vielä puhua ja kyllä hoitaja voisi siinä istuessaan myös sitä huomiota jakaa, vaikka mainoskatkolla.

Vierailija
80/256 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu kyllä että monelle hoitajalle toi ruokailu ja syöttäminen on stressitilanne, ainaki sitä stressataan jo etukäteen, ku päivällinen aletaan jakaa jo kl. 15 maissa, niille jota syötetään, että ehditään, vaikka ei siinä sitte kauaa meekkään, ku kaikki onki jo syöny

Ehditään ennen mitä?