Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aktiivimalli 2 - byrokraattinen farssi sekä yhteiskunnallisesti kallis , turha resurssien tuhlaus.

Vierailija
30.07.2022 |

Aktiivimalli 2 . Työnhakijoiden byrokraattinen painajainen: lue alta yksi esimerkki monista

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008917525.html

Kommentit (188)

Vierailija
141/188 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kokemus työkkäristä:

Jäin kesäksi työttömäksi - olen opettaja ja uusi työ, jopa ihan virka tällä kertaa, alkaa 1.8. Työkkärin mukaan minun pitää ottaa vastaan mikä vaan työ välttääkseni karenssin - jopa kahden kuukauden määräaikainen menisi tän mun tulevan viran edelle

Tässä on juuri tämän mallin isoin ongelma mitä muutama pölkkypää ei tunnu ketjussa tajuavan vaikka rautalangasta vääntäisi. Kausityöläiset mallin isoin kärsijä. Sipilän mallissa pakkohakua ei ollut. Protestina toivottavasti kukaan ei äänestäisi valehtelevia demareita.

Miksi opettaja saisi lusmuilla tylttömänä kesän työttömien tukien varassa? Kokevatko olevansa jotenkin muita työttömiä parempia ihmisiä joita ei yhteiset säännöt koske?

Jos on työttömänä, niin sitten hakee töitä. Jos on lomalla, niin saanee työnantajalta lomakorvaukset. Jos ei ole kumpaakaan, niin sitten hakee toimeentulotukea. Jos ei saa toimeentulotukea, niin sitten elelee säästöillänsä. Näin tämä mun mielestäni pitäisi mennä.

Ei pitäisi vaan kausityöläiset perustulolle ja täysin työttömät työttömyysturvalle jossa hakuvelvoite. Tämä ei vaan tunnu vajaaälyisilledemareillejakokkareille menevän läpi jotka elävät 70-luvulla ja kuvittelevat kaikkien olevan vakityössä.

Vierailija
142/188 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieman off topic, mutta työkkäriä koskien:

Olen "päässyt" pitkäaikaistyöttömien palveluun, jossa työkkäri ja sossu koittavat epätoivoisesti siivota minut tilastoistaan jonnekin. Toistaiseksi tapahtunutta:

- Palvelu alkoi alkuvuodesta, tätä edellinen vuosi mennyt niin että työkkäri soittanut kerran (ja perunut kaksi muuta puhelua). Tapasin ekalla kerralla kasvokkain sekä aikuispuolen sossun että työkkärin virkailijani.

- Tuumasivat, että en ole työskentelykuntoinen (mitä en olekaan, psyykkisesti hyvin sairas), mutta samaan aikaan hokivat ettei minun iässäni vielä pääse eläkkeellekään (en ollut puhunut sanaakaan tästä). 

- Sovittiin, että otan terkkariin yhteyttä ja tarkistavat vointini siellä. Tässä oli koko tunnin anti, halpaa lystiä veronmaksajille, kun työkkärin virkailija tuli vielä toisesta kunnasta tämän takia. 

- Jätin terkkarille, joka oli nimetty meidän työttömien tarkastajaksi, soittopyynnön johon hän ei vastannut. Myöhemmin soitti minulle ja moitti kun en ollut yhteydessä ensin. "Ai puhelinvastaaja? En mä niitä viestejä koskaan kuuntele! t. kunnallinen terkkari"

- Menin paikalle, opastin terkkaria omassa työssään (mm. verenpainetta ei oteta jos potilas on kävellyt vastaanotolle 3km päästä ja tulee suoraan huoneeseen, pitää olla taukoa) joka leikki maskinsa kanssa (päälle-pois-päälle-pois) ja kertoi minulle kuinka en tulisi saamaan eläkettä (en ollut...no, kyllä te tiedätte). Kerroin kysyttäessä univaikeuksistani sekä toistuvista painajaisista traumaa koskien, tähän totesi "ei kannata ajatella niitä juttuja".

- Sain lähetteen (lääkärin avustuksella) yksityisen tahon arvioitavaksi, jonka piti selventää nykytilannetta.

- Kävin yksityisen tahon arvioitavana kolmen päivän ajan, jossa tapasin yhden kerran lääkäriä sekä kerran omaa valmentajaani. Muu aika mm. lounastettiin sekä ihmeteltiin, missä vetäjät ovat.

- Postiluukusta kopsahti tämän jälkeen tiivistelmä, jossa käytiin läpi tilanteeni (joka oli jo virkailijoiden tiedossa), terveysongelmani (omalääkärin tiedossa) sekä kerrottiin, mitä mieltä itse olin opiskelusta tai työelämästä (ei ajankohtaista). Minkäänlaista arviota, jonka olisivat voineet nimissään sanoa, ei ollut. Kuinkahan monta satasta tämäkin maksoi..?

-Tämä oli jo alkukeväästä, mutta työkkäri oli sopinut soittavansa minulle elokuussa.

- Äsken tuli tieto, että puhelua on siirretty lokakuulle.

Että näin. Pahoittelen pitkää tekstiä, mutta halusin että muutkin saavat tietää, miten tehotonta tämä touhu Suomessa oikein on. 

Ai apua, ei saisi nauraa mutta olen samassa rallissa itsekin. Tosin työttömien terveystarkastuksia tekevää lääkäriä en ole vieläkään kohdannut vaikka aikaa olen odotellut helmikuusta lähtien. Kunnalliselta en saa lääkäriaikaa koska heitä ON KIELLETTY antamasta palvelua henkilöille jotka ovat työttömien terveyspalvelujen puolella. Työkkärin emäntä vaatii lääkärintodistusta vaivoistani, mutta milläs sen hommaan kun yksityiselle ei ole varaa. :D

Mielenkiintoista. Kun lähete on tehty, niin sinulla on oikeus työttömien terveystarkastukseen eikä sitä voi kieltää. Taidat nyt hieman huijata meitä, koska ei ole olemassa mitään erityistä "työttömien terveyspuolta", siellä samassa olet kuin muutkin. ILman todistusta sinua kohdellaan terveenä eli 4 työnhakuvelvollisuutta ja pikaisesti töihin.

Voi kuule kullannuppu. Meidän kunnassa on vain yksi lääkäri hoitamassa näitä ja hän oli jossain vaiheessa saikulla. Nyt on sitten pirun pitkät jonot ja en ilmeisesti ole jonon kärjessä. Työttömien terveyspalvelujen puolella olen käynyt hoitajaa tapaamassa ja hänkin on koittanut kiirehtiä tuon lääkäriajan kanssa mutta ei hän siihen pysty vaikuttamaan.

No voi sua höpöliini. Kun työttömällä on tähän oikeus 5 vrk sisällä lähetteestä, niin ihan turha sinun on jonottaa. Työttömien terveyspalvelut vaikuttaa mielenkiintoiselta asialta kun ottaa huomioon, että asiakkaille tehdään ihan normaali terveystarkastus.

Kuntasi on huijannut sinua, miksi et tässä pidä puoliasi, kun työkkärille voit olla ilkeä?

En tiedä mitä kaikkea asiaan liittyy, mutta kovin kummalliselle kuulostaa, jos terveyskeskukseen pääsy estetään sillä perusteella, että on jossain työttömien terveystarkastuksessa käynyt. Ei sinne kuitenkaan hoitosuhdetta muodostu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/188 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain Su0mi jutut. :DDD

Vierailija
144/188 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kokemus työkkäristä:

Jäin kesäksi työttömäksi - olen opettaja ja uusi työ, jopa ihan virka tällä kertaa, alkaa 1.8. Työkkärin mukaan minun pitää ottaa vastaan mikä vaan työ välttääkseni karenssin - jopa kahden kuukauden määräaikainen menisi tän mun tulevan viran edelle

Tässä on juuri tämän mallin isoin ongelma mitä muutama pölkkypää ei tunnu ketjussa tajuavan vaikka rautalangasta vääntäisi. Kausityöläiset mallin isoin kärsijä. Sipilän mallissa pakkohakua ei ollut. Protestina toivottavasti kukaan ei äänestäisi valehtelevia demareita.

Miksi opettaja saisi lusmuilla tylttömänä kesän työttömien tukien varassa? Kokevatko olevansa jotenkin muita työttömiä parempia ihmisiä joita ei yhteiset säännöt koske?

Jos on työttömänä, niin sitten hakee töitä. Jos on lomalla, niin saanee työnantajalta lomakorvaukset. Jos ei ole kumpaakaan, niin sitten hakee toimeentulotukea. Jos ei saa toimeentulotukea, niin sitten elelee säästöillänsä. Näin tämä mun mielestäni pitäisi mennä.

Ei pitäisi vaan kausityöläiset perustulolle ja täysin työttömät työttömyysturvalle jossa hakuvelvoite. Tämä ei vaan tunnu vajaaälyisilledemareillejakokkareille menevän läpi jotka elävät 70-luvulla ja kuvittelevat kaikkien olevan vakityössä.

Pistetään nyt sitten samalla vaikka nollatuntisopimusporukka perustulolle kanssa. Onhan heilläkin työsuhde. Ansiosidonnaisella olevat kanssa.

Vierailija
145/188 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuun tämä uusi malli ainakin toimii, koska olen sellainen työtön, joka ei hae töitä, jos karenssi ei ole todellinen uhka. Nyt se on, koska on pakko hakea neljää sellaista paikkaa, joihin on realistiset mahdollisuudet. Vielä en ole töissä, mutta uskon, että joudun/pääsen tämän mallin myötä manuaalisen työnteon piiriin, koska muuhun minulla ei ole mahdollisuuksia tällä koulutuksella ja työhistorialla, tai sen puutteella.

Sinunkaltaisten takia tämä maa vajoaa suon pohjaan. Nöyristely tällaisen vääryyden edessä on synti.

Vierailija
146/188 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kokemus työkkäristä:

Sama juttu. Juhannukselta olen ollut työttömänä ja työt jatkuvat vanhassa paikassa ensi viikolla, mutta täytyi hakea 4+1 työpaikkaa ja työ olisi otettava vastaan ja peruttava tuo elokuussa alkava työ, jos sattuisi tärppäämään.

Vierailija
147/188 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kokemus työkkäristä:

Sama juttu. Juhannukselta olen ollut työttömänä ja työt jatkuvat vanhassa paikassa ensi viikolla, mutta täytyi hakea 4+1 työpaikkaa ja työ olisi otettava vastaan ja peruttava tuo elokuussa alkava työ, jos sattuisi tärppäämään.

Niin mikä on ongelma?

Vierailija
148/188 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kokemus työkkäristä:

Niin mikä on ongelma?

Sinun päässä ainakin on paha lahoamisongelma kun jokainen täysjärkinen tajuaa mikä tuossa mallissa ja tilanteessa on ongelma. Taidat olla trolli tai demari joka elää 70-luvun vakityöyhteiskunnassa.

Vierailija
149/188 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kokemus työkkäristä:

juurikin näin.

Vierailija
150/188 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kokemus työkkäristä:

juurikin näin.

Lahopäisen mielestä kyllä. Täysjärkisten mielestä ei.

Vierailija
151/188 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiivimalli 2 on tämän hallituksen ehdottomasti huonoin tekele. Äänestin ennen hallituspuoluetta mutta nyt mietityttää.

T. Ope

Vierailija
152/188 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kokemus työkkäristä:

juurikin näin.

Lahopäisen mielestä kyllä. Täysjärkisten mielestä ei.

Näin on. Täysjärkinen ymmärtää, että on täysin kohtuutonta pistää myymään auto, että saisi toimeentulotukea.

Vierailija
153/188 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kokemus työkkäristä:

Niin mikä on ongelma?

Se ongelma on se, että oppilaitos luulee, että opettaja, jonka kanssa on sovittu seuraavasta lukukaudesta, ilmoittaakin kesken lomakauden, jolloin esimieskin on lomalla, että enpäs tule, kun joudun kahdeksi kuukaudeksi toisiin hommiin. Etsikää uusi erityisalan opettaja viikossa.

Vierailija
154/188 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kokemus työkkäristä:

Opettajien kuukausipalkoissa ollaan otettu huomioon pitkä kesäloma, eli kk-palkka on pienempi. On epäoikeudenmukaista että teet ensn työtä matalalla palkalla ja tämän jälkeen sulta viedään vielä se loma johon matalampi kk-palkka perustuu. Täten opettajat eivät ole mielestäni oikeita kesätyöttömiä. Heidän kuuluisi saada se lomansa.

Vierailija
155/188 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa katkaistiin koko työnhaku kerrasta. kun en mennyt alkuhaastatteluum sairauteni takia. Ilmoitin kyllä että odotan lääkärille pääsyä, ja ihan kuin ei oltais ymmärrretty lukemaansa, pommittettiin usealla kirjeellä miksi et tule, selvitä, miksi et tullut. No ihan sama, niin sadistinen ajojahti, että ajattelin olevani todella tärkeä ja korvaamaton tälle maalle. Nousee ihan pissa päähän kun olen niin tärkeä.

Lopettakaa pelkäämästä ja alentumasta tähän. MIKÄÄN laki ei voi kajota yksilönvapauteen. Hallitus, KELA ja työkkäri on keksineet kautta aikojen ihan ikiomat lait, mutta ne ei ole totta.

Vierailija
156/188 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kokemus työkkäristä:

Niin mikä on ongelma?

Se ongelma on se, että oppilaitos luulee, että opettaja, jonka kanssa on sovittu seuraavasta lukukaudesta, ilmoittaakin kesken lomakauden, jolloin esimieskin on lomalla, että enpäs tule, kun joudun kahdeksi kuukaudeksi toisiin hommiin. Etsikää uusi erityisalan opettaja viikossa.

Miksi sopia etukäteen jostain mistä ei voi olla itse varma? 

Vierailija
157/188 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kokemus työkkäristä:

Niin mikä on ongelma?

Miksi sopia etukäteen jostain mistä ei voi olla itse varma? 

Lahovika näyttää vaan sulla edelleen pahenevan päässä kun et tajua mistään mitään.

Vierailija
158/188 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, on se hirveetä, että työttömyysrahaa saadakseen pitää hakea töitä. Nuo opettajien kesälomat on eri juttu. Joku kirjoitti, että hän ei muuten hakisi, joten siitäkin huomaa, että tarpeellista on. Voisiko joku kertoa mikä tässä on niin väärin? Tuskin kukaan väkisin töihin joutuu kuitenkaan, mutta eikö koko työttömyysrahalla elämisen ideana ole se, että silloin haetaan edes näennäisesti töitä?

Vierailija
159/188 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, on se hirveetä, että työttömyysrahaa saadakseen pitää hakea töitä. Nuo opettajien kesälomat on eri juttu. Joku kirjoitti, että hän ei muuten hakisi, joten siitäkin huomaa, että tarpeellista on. Voisiko joku kertoa mikä tässä on niin väärin? Tuskin kukaan väkisin töihin joutuu kuitenkaan, mutta eikö koko työttömyysrahalla elämisen ideana ole se, että silloin haetaan edes näennäisesti töitä?

Täysin työttömälle työnhaku on ok. Kausityöläisille pitäisi luoda perustulo.

Vierailija
160/188 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekoitat nyt opettajien ansaitun kesäloman ja näiden täällä nillittävien kesän aikaisen työttömyyden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi