YLE: Suomi pyytää pian kansalaisia vähentämään energian kulutusta
Suomessa aloitetaan syksyllä julkinen kampanja, jossa kansalaisia kehotetaan säästämään energiaa kodeissaan. Vastaavanlainen vetoomus esitettiin viimeksi öljykriisin aikana 1970-luvulla.
Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) aikoo käynnistää elokuussa kampanjan, jossa suomalaisia pyydetään säästämään energiaa. Hankkeessa ovat mukana myös ympäristöministeriö, valtioneuvoston kanslia, Motiva, Sitra sekä energiavirasto.
TEM:stä vahvistetaan Ylelle, että kampanja on valmisteilla, mutta sen sisältöä ei haluta sen enempää vielä kommentoida.
Ministeriön mukaan aloite kansalaisiin vetoamiseen on alun perin EU-komission.
https://yle.fi/uutiset/3-12553330
Aiotko osallistua talkoisiin?
Kommentit (728)
kämppä sähköttömäksi ja metsään telttaan risukeittimen kera.
No nytpä saavat taloyhtiöt oikein luvan kanssa laskea entisestään kylmien asuntojen lämpöjä.
Suihkut on yleensä tyyliin 2-3min joten ei ole ongelmaa jättää ne satunnaiset pidemmät lämpimät suihkut väliin, ammetta käytän ehkä kerran vuodessa, saa jäädä sekin, saunaa ei ole. Sähkön hinta sen verran suuri, että alan säästämään siitä sen minkä pystyy.
Eli kyllä, olen mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa Olkiluoto3 taas myöhästyä :D
No Sannan sanoin:"Meidän on vaan kestettävä."
Niin, kuin 20k€ kuussa tarvitsisi paljon vyötä kiristää :D
Laittakaa Sannan ruokaan jotain lihotuslääkettä. Niin herää sekin kauhuissaan.
Olet kateellinen kun joku on normaalipainoinen. Sinulla taitaa olla kauhua joka päivä kun heräät aina lihavana.
Sanna on alipainoinen.
sannan figuuri on just unelma keski-ikäiselle naiselle
Siinähän pyytävät, minä tuhlaan vieläkin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Haha, säälittävää!
Kaikki vain jotta Kiovassa huljuisi hakaristi. Hiljaseks vetää tässä kyllä
ei vaan hiljaisesti vetää
EU:sta ollaan siirtymässä UE:hen (uuteen epänormaaliin)
toivottavasti tulee jäätävän kylmä talvi ja ukraina fanaatikot kykkii pers jäässä, itse lähden talveksi aasian lämpöön
Meiltä voisi lopettaa yksityissaunavuorot , tai lenkkisaunan. Ihan sama. Tai vain joka toinen viikko.
Taidan ehdottaa taloyhtiölle.
Vierailija kirjoitti:
toivottavasti tulee jäätävän kylmä talvi ja ukraina fanaatikot kykkii pers jäässä, itse lähden talveksi aasian lämpöön
Shemalen kalua kakkoseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitetaan kaikki ihan kaikki turhin eli TV pimeäksi loppuu se aivopesu ja sähköt palaavat. Toimii varmasti.
Meillä ei kukaan katso TV:tä.
Kaikki siirtävät tietoa eri laitteilla. Vie todella paljon sähköä, paljon enemmän kuin telkkari.
Netti kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sekin on kivaa kyllä vaihtelua
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vaan vihreät tästäkin.
Kyllä tämä Marinin hallituksen tekoa on. Hän on jossain viinirännillä ja tulee seuraavaksi Flowhun keskustelemaan musiikkimaailmasta.
Vastuunkantoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen kans kokeileen palstasedille edes kerran jos on varaa lähtee
Kohta pyydetään syömään ötököitä
"Turhat valot sammuta, lasku tulee kaikista."
Näitä tarroja liimailtiin kerrostalon kellarikäytävään 70-luvulla.
Hyvä, just siellä Suomessa kuuluu säästää.
Sammutetaan valomainokset, lasketaan nopeusrajoitukset max 80km/h:iin ja rajoitetaan internetin viihdekäyttöä sekä kryptolouhintaa. Lopetetaan "turhien" tuotteiden valmistus. Siinä oikeasti energiaa säästäviä asioita.
Jäähallit ainakin. Yleensäkin kohdennettu erittäin pienelle osalle kunnan asukkaiya tuo. Joskus on yleisöluisteluvuoroja.