Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE: Suomi pyytää pian kansalaisia vähentämään energian kulutusta

Vierailija
29.07.2022 |

Suomessa aloitetaan syksyllä julkinen kampanja, jossa kansalaisia kehotetaan säästämään energiaa kodeissaan. Vastaavanlainen vetoomus esitettiin viimeksi öljykriisin aikana 1970-luvulla.

Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) aikoo käynnistää elokuussa kampanjan, jossa suomalaisia pyydetään säästämään energiaa. Hankkeessa ovat mukana myös ympäristöministeriö, valtioneuvoston kanslia, Motiva, Sitra sekä energiavirasto.

TEM:stä vahvistetaan Ylelle, että kampanja on valmisteilla, mutta sen sisältöä ei haluta sen enempää vielä kommentoida.

Ministeriön mukaan aloite kansalaisiin vetoamiseen on alun perin EU-komission.

https://yle.fi/uutiset/3-12553330

Aiotko osallistua talkoisiin?

Kommentit (728)

Vierailija
721/728 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten meni lännen pakotteet noin niin kuin omasta mielestä?

Hyvin. Venäjän talous on kuralla ja länsi vapautuu energiariippuvuudesta Venäjään. Tuntuu ikävältä, mutta tulevaisuuden ihmiset kiittävät, kun energian tulo ei ole sekopäisen venäläisen diktaattorin kansanmurhafantasioiden varassa..

Fiksut puhuivat asian puolesta jo 20-30 vuotta sitten. Tyhmät vasta nyt. Tyhmät äänestäjät aiheuttivat tämän riippuvuuden, esim jokainen, joka äänesti Merkelin puoluetta.

Lisäksi voisin vielä korjata viimeisen lauseesi, sillä tuo diktaattori ei vaarantanut energian tuloa, vaan me teimme sen ihan itse.

Vierailija
722/728 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On järjetöntä tosiaan polttaa katuvalaistusta täydellä teholla läpi yön kesät talvet. Keskiyöllä arkisin edes joka toinen lamppu saisi sammua, tulisi iso säästö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/728 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole löytänyt netistä mitään toimivia vinkkejä säästää sähköä.  Neuvot ei sovi vanhaan rintamamiestaloon. Ei ole sähkösaunaa, ei koneellista ilmastointia, ei kuivausrumpua, ja talo lämpiää maalämmöllä. Maalämpöpumppu tarvitsee kyllä sähköä. Kun on kiinteä sähkösopimus, silläkään ei ole merkitystä hinnan kannalta, mihin aikaan sähköä käyttää.

Monet noista vinkeistä on ihan turhia, kuten "älä ole 15 minuuttia kauempaa suihkussa." En ole koskaan ollut kuin pari minuuttia. Valojen sammuttelu huoneista joita ei käytä, on jotain minkä useimmat nyt jo valmiiksi tietää.

Kuinka paljon sähköä säästää, jos ei käytä tietokonetta tai televisiota? Onko se aivan marginaalista?

Vierailija
724/728 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkön säästövinkkejä? kirjoitti:

En ole löytänyt netistä mitään toimivia vinkkejä säästää sähköä.  Neuvot ei sovi vanhaan rintamamiestaloon. Ei ole sähkösaunaa, ei koneellista ilmastointia, ei kuivausrumpua, ja talo lämpiää maalämmöllä. Maalämpöpumppu tarvitsee kyllä sähköä. Kun on kiinteä sähkösopimus, silläkään ei ole merkitystä hinnan kannalta, mihin aikaan sähköä käyttää.

Monet noista vinkeistä on ihan turhia, kuten "älä ole 15 minuuttia kauempaa suihkussa." En ole koskaan ollut kuin pari minuuttia. Valojen sammuttelu huoneista joita ei käytä, on jotain minkä useimmat nyt jo valmiiksi tietää.

Kuinka paljon sähköä säästää, jos ei käytä tietokonetta tai televisiota? Onko se aivan marginaalista?

Itse oon tulkinnut noi ohjeet niin että jos oot jo nipistänyt menoista reippasti alle keskikulutuksen, niin ei tartte ressata. Enemmänkin tässä pitäis nyt niitten katsoa peiliin, jotka kuluttaa reippaasti yli oman osuutensa. Esim. mun kaveri käy joka päivä saunassa ja just kattelin sähkölaitoksen applikaatiosta että mun kuukauden sähkönkulutus vastaa viittätoista saunomiskertaa! Eli se käyttää pelkkään saunomiseensa tuplasti mun koko kulutuksen verran. 

Vierailija
725/728 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse oon tulkinnut noi ohjeet niin että jos oot jo nipistänyt menoista reippasti alle keskikulutuksen, niin ei tartte ressata. Enemmänkin tässä pitäis nyt niitten katsoa peiliin, jotka kuluttaa reippaasti yli oman osuutensa. Esim. mun kaveri käy joka päivä saunassa ja just kattelin sähkölaitoksen applikaatiosta että mun kuukauden sähkönkulutus vastaa viittätoista saunomiskertaa! Eli se käyttää pelkkään saunomiseensa tuplasti mun koko kulutuksen verran. 

Eikö tarkoituksena ollut sähkön säästäminen, eikä yleinen kulutuksen vähentäminen? Jälkimmäinen heikentää varsinkin kotimaan yritysten pärjäämistä.

Meillä on puusauna. Lämmityksemme ja elämämme ei ylipätään pyöri niin paljon sähkön ympärillä. Auto ei ole myöskään sähköauto. Missä voisi säästää sähköä, jos ei elä kovinkaan sähköriippuvaisesti? Mutta haluaisi kuitenkin pienentää sähkölaskua.

Vierailija
726/728 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tarkoituksena ollut sähkön säästäminen, eikä yleinen kulutuksen vähentäminen? Jälkimmäinen heikentää varsinkin kotimaan yritysten pärjäämistä.

Meillä on puusauna. Lämmityksemme ja elämämme ei ylipätään pyöri niin paljon sähkön ympärillä. Auto ei ole myöskään sähköauto. Missä voisi säästää sähköä, jos ei elä kovinkaan sähköriippuvaisesti? Mutta haluaisi kuitenkin pienentää sähkölaskua.

Niin? Siis kaverilla on sähkösauna ja muutenkin käyttää sähköä ihan reilusti. Jos oot jo vähentänyt ennalta kaiken kulutukses minimiin niin ei tää patistelu sua koske.

Vierailija
727/728 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tänne tarvitse edes vastata niiden, jotka elävät 17 neliön asunnossa ja peseytyvät talvisin avannossa nyt vain hieman liioitellen. Tuo on tosi marginaalista kuitenkin. Suurin osa voi säästää sähköä todella helposti ilman, että elämä kurjistuu yhtään.

Esim meidän kesälomareissulla turhat ajot sinne tänne jäivät pois. Oli hyvä loma, mutta suunnittelimme vähän enemmän. Suihkussa ei lotrata. Kyllähän kylppärikin kuivuu nopeammin, kun koko perhe ei höyrystä siellä itseään tunnista toiseen. Silloin lattialämmityksen voi sammuttaa nopeammin jne. Säästöä tulee ilman että vielä mistään edes luopuu.

Kylppärin lattialämmitys kuuluu pitää päällä koko ajan eikä sammutella välillä, jotta lattia kuivuu kunnolla eikä hometta muodostu.

Kuinka ne kylppärit kuivu ennen kun oli lattialämmitystä?

Saunomalla. Ennen ei suihkuteltu saunakertojen välissä. Saunan hukkalämpö saunan jälkeen kuivasi kylppärin. Eikä muuten pyykättykään jatkuvasti.

Sit alkoi tulla vähitellen lattialämpöjä kylppäreihin. Ja ilmanvaihto tietysti kans vaikuttaa.

Mutta kyllä Suomessa moni kylppäri on myös homehtunut.

Vierailija
728/728 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa on ollut noita muitakin vinkkejä, jotka on hautautuneet. Tee kerrallaan isompi satsi ruokaa äläkä lämmitä uunia joka päivä. Keitä vaan se määrä vettä mitä tarvitset, ruokia voi myös hauduttaa vaikka styroxlaatikossa. Ennen oli heinälaatikko, tiedän että jotkut hauduttaa sängyssään peittojen alla, itse en uskalla työntää sinne soppakattilaa. Keität potut hiukan raaoiksi ja jätät ne loppukypsymään itsekseen. Jäähdytät ruoat kunnolla ennen jääkaappiin pistämistä, voit myös pakastaa sitä suolavettä ulkona ja siirtää sen rasian jääkaappiin viilentämään kaappia. Jätät jonkun huoneen viileämmäksi, tosin en tiedä onko sillä väliä maalämmön kanssa. Otat ikkunoista auringon lämmön talteen jos sellaista on, etkä pidä sälekaihtimia kiinni. Nypit laturit irti seinästä kun et käytä.