YLE: Suomi pyytää pian kansalaisia vähentämään energian kulutusta
Suomessa aloitetaan syksyllä julkinen kampanja, jossa kansalaisia kehotetaan säästämään energiaa kodeissaan. Vastaavanlainen vetoomus esitettiin viimeksi öljykriisin aikana 1970-luvulla.
Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) aikoo käynnistää elokuussa kampanjan, jossa suomalaisia pyydetään säästämään energiaa. Hankkeessa ovat mukana myös ympäristöministeriö, valtioneuvoston kanslia, Motiva, Sitra sekä energiavirasto.
TEM:stä vahvistetaan Ylelle, että kampanja on valmisteilla, mutta sen sisältöä ei haluta sen enempää vielä kommentoida.
Ministeriön mukaan aloite kansalaisiin vetoamiseen on alun perin EU-komission.
https://yle.fi/uutiset/3-12553330
Aiotko osallistua talkoisiin?
Kommentit (728)
Suihkussa menee hiusten pesun kanssa alle 5 min, ja muuten minuutti.
Töihin kävelen, onni minulle, ja lapsia vain yksi.
Eletään kaikki kelan tuilla, niin ei tarvitse säästää energiaa. Kela maksaa laskut.
Pistetään koko Suomi kiinni. Lappu luukulle. Ei jaksa enää.
Aurinkopaneelit katolla, maalämpö, en omista autoa. Elämä on edelleen edullista
Sähköä olen säästänyt jo vuosia kun ei rahat riitä laskujen maksamiseen. Suihkussa kaksi kertaa viikossa, saunassa ei enää ollenkaan, tv kiinni jos ei katso mitään, ruokaa aina iso annos kerralla ja annosten lämmitys mikrossa, pari päivää vkossa kylmää ruokaa, lamppu ei pala joka huoneessa, vain siinä missä kulloinkin olen jne. Jouluvalot aion edelleen laittaa mutta ovat led-valot joten kulutus on pientä. Laitoin pois myös arkkupakastimen ja pärjään pienellä jääkaapin pakastimella. En aio enkä pysty enempää nipistämään, tehköön suuremmat tuhlarit niitä säästöjä ja eiköhän jokainen joudu pakostakin säästämään kun hinnat on niin hurjasti nousseet. Kesäkuun kulutukseni oli 80 kW ja toukokuun 100 kW.
Vierailija kirjoitti:
Aurinkopaneelit katolla, maalämpö, en omista autoa. Elämä on edelleen edullista
Paneelit ei tuota talvella. Maalämpö on sähkölämmitys. Ei ole halpaa enää kun sopimuksesi uusitaan.
Vierailija kirjoitti:
Kohta pyydetään syömään ötököitä
Nehän yritti sitä jo: sirkkaleipää.
Suomessa liian korkeat sisälämpötilat asunnoissa ja taloissa. Talvellakin pitää olla +23astetta sisällä vaikka +17 riittäisi. Talvella kun katsoo ikkunoihin niin näkee ihmisiä t-paidassa kotonaan.
Itse ainakin höljyttelen joka aamu munia suihkussa väh 15min ja siitä en luovu vaikka mikä olis.
Kyllä täällä niellään ihan mitä vaan. Vaikka hallitus sanoisi että voi voi palellutte nyt koteihinne niin kansa on vaan "okei".
Juu juuri tämä 80 km/h MAKSIMI NOPEUDEKSI!!!
Mulla on sähkönkulutus jotain 1600 kWh/vuosi joten en taida osallistua 🤔
Julkisissa rakennuksissa lämpöä 3 astetta pienemmälle. Kauppojen aukioloaikaa lyhyemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täällä niellään ihan mitä vaan. Vaikka hallitus sanoisi että voi voi palellutte nyt koteihinne niin kansa on vaan "okei".
Samaan aikaan jaetaan miljardeja Italiaan ja Saksaan. Hyvä Sanna ja Tytti!
Näin energian säästöaikana sähköauto on kyllä mainio hankinta :)
Johdonmukaisen politiikan seuraus.
Halusit ja saat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tervetuloa pula-aika, johan tässä mennytkin mukavasti
Ja tämän meille tarjosivat demarit, vihreät ja vasemmisto. Marinin hallitus, Marinin vahtivuorolla.
Kokoomus on ilmoittanut ettei voi olla ilmastopolitiikan hylkäävässä hallituksessa. Kokoomus myös äänesti elinkustannukset pilviin nostavan ilmastolain puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Sähköä olen säästänyt jo vuosia kun ei rahat riitä laskujen maksamiseen. Suihkussa kaksi kertaa viikossa, saunassa ei enää ollenkaan, tv kiinni jos ei katso mitään, ruokaa aina iso annos kerralla ja annosten lämmitys mikrossa, pari päivää vkossa kylmää ruokaa, lamppu ei pala joka huoneessa, vain siinä missä kulloinkin olen jne. Jouluvalot aion edelleen laittaa mutta ovat led-valot joten kulutus on pientä. Laitoin pois myös arkkupakastimen ja pärjään pienellä jääkaapin pakastimella. En aio enkä pysty enempää nipistämään, tehköön suuremmat tuhlarit niitä säästöjä ja eiköhän jokainen joudu pakostakin säästämään kun hinnat on niin hurjasti nousseet. Kesäkuun kulutukseni oli 80 kW ja toukokuun 100 kW.
Mitä höpöheinää sää oikein kasvatat jos kulutus on 100 kW? Ihan eri asia kuin kWh.
Kyllähän lihatalouden alasajo on ollut listalla vuosia hipeillä, tällästen kriisien myötä se vois jopa toimia