Mitä tehdä? Krooninen kipu on tuhonnut elämäni.
Olen sairastanut noin vuoden ajan kroonista raajakipua, joka estää kaiken kevyttä kävelyä rankemman liikunnan ja useimmiten myös sen. Kipu on jatkuvaa, eikä lääkkeistä tai lääketieteellisistä toimenpiteistä ole apua.
Nyt parisuhteeni on alkanut rakoilemaan pahasti. Mitä tekisitte tilanteessani? Annan tilaa kumppanilleni: hän matkustelee itsekseen ja harrastaa minun itkiessä kivusta kotona. Yritän peittää tuskani, mutta se on vaikeaa. Pitäisikö sanoa, että hän on vapaa lähtemään ilman omatunnontuskia minun suhteeni? En enää näe muuta ulospääsyä kuin itseni tappamisen.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Kannabikseen kannattaa tutustua, se tekee monelle erilaiselle kiputilalle ihmeitä
Sellaisillekin joille ei oo lääkkeistä ollu apua
Tuli jo huumeidenkäyttäjältä selväksi tuo kannabis juttu, käytä huumeita vapaasti mutta älä tyrkytä muille.
Onko lääkkeet ja niiden yhdistelmät, annokset ihan tosissaan käyty läpi. Lisäksi osteopaatilla käynnit.
Suomen terveydenhuolto on tarkoitettu lähinnä rikkaille ja maksukykyisille, muut ovat täällä vaan maksamassa veroja että rikkaat saa parasta mahdollista hoitoa, muille tarjotaan pelkkää eioota.
Vierailija kirjoitti:
Kannabikseen kannattaa tutustua, se tekee monelle erilaiselle kiputilalle ihmeitä
kokemuksia?
Vierailija kirjoitti:
Tuli jo huumeidenkäyttäjältä selväksi tuo kannabis juttu, käytä huumeita vapaasti mutta älä tyrkytä muille.
Tiedoksesi vain, että kipulääkkeet on paljon vahvempia huumeita kuin kannabis,
lisäksi niillä on haittavaikutuksia ja ne aiheuttavat riippuvuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä merkitystä on riippuvuudella tässä tapauksessa, jos elämä on muutenkin helvettiä?
-eri sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lässyn, lässyn, lässyn, pätijä.
Vierailija kirjoitti:
Sähköstimulaattori selkäytimeen tai aivoihin?
Medullastimulaatiokokeilun konsultaatiossa käyty. Ei kuulemma kirurgin mukaan auttaisi tällaisen vaivan kanssa, mutta vuoden jälkeen voisi harkita.
Vierailija kirjoitti:
Suomen terveydenhuolto on tarkoitettu lähinnä rikkaille ja maksukykyisille, muut ovat täällä vaan maksamassa veroja että rikkaat saa parasta mahdollista hoitoa, muille tarjotaan pelkkää eioota.
Dokumentti Louis Theroux ja USA:n synkät osavaltiot: Heroiiinipääkaupunki
Ei ole tällä hetkellä nähtävillä Yle Areenassa, mutta muistan, että yhdeksän kymmenestä haastatelluista heroiiniriippuvaisista oli kroonisia kiputiloja. Lääkäri lakkasi antamasta heille kipulääkettä ja he aloittivat suoraan heroiinin käytön, eivät koskaan mitään kannabista käyttäneet.
Jos olisin siinä tilanteessa, että mietin itsemurhaa kroonisten kipujen takia, eikä sairaalassa ole annettavaa mitään helpotusta... ehdottomasti kokeilisin vielä paikallisten huumediilereiden valikoimaa. Huumeriippuvaisilla on erittäin surullisia kohtaloita. Ne Louis Therouxn haastattelemat olivat ihmisraunioita. Mutta jos ei amputaatio tai mikään laillinen hoito tai lääke auta, mielummin eläisin huumeriippuvaisena ihmisrauniona ainakin jonkin aikaa, ennen kuin miettisin taas itsemurhaa.
Opettelet elämään sen kivun kanssa. T. Etenevä neurologinen sairaus ja pyörätuoli. Silti elän ja nautin
Vierailija kirjoitti:
Onko lääkkeet ja niiden yhdistelmät, annokset ihan tosissaan käyty läpi. Lisäksi osteopaatilla käynnit.
On kokeiltu gabapentinoidit, opioidit, trisykliset, ssri ja snri, lidokaiini, nsaid-lääkkeet ja niiden yhdistelmät, tens-hoidot, manipulaatio, fysioterapia, vuodelepo, "normaalin elämän yrittäminen" ja kannabis.
Tähän mennessä mistään ei ole ollut apua, yleensä vain haittoja ja esimerkiksi ysioterapia (sekä tens) pahensivat kipuja. Kipupoliklinikalla ei ole muuta tarjolla kuin nämä. Paitsi äärimmäisessä tajunnan hämärtävässä kiputilassa voidaan antaa yleisanestesia (sama kuin olisi kuollut käytännön kannalta) tai ketamiinia, joka helpottaa sen infuusion tippumisen ajan. Siinä. on vaihtoehdot kivun hallintaan. Onko kukaan oikeasti joskus parantunut selkäydinhermon kroonistuneesta neuropaattisesta kivusta?
Itse menen joka ilta nukkumaan toivoen, etten heräisi aamulla joten minun ei tarvitsisi tehdä sitä itse eikä sitten kenenkään täytyisi olla minulle vihainen kuolemani jälkeen. Olen jo valinnut keinonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lisäksi niillä on haittavaikutuksia ja ne aiheuttavat riippuvuutta.Mitä merkitystä on riippuvuudella tässä tapauksessa, jos elämä on muutenkin helvettiä?
-eri sivusta
Niin, miksi suositella lääkettä jolla on mitättömät haittavaikutukset ja ei aiheuta riippuvuutta, kun voi suositella lääkettä joka on paljon haitallisempaa? Nerokas ajatus. Aivan täytyy ihastella.
Vierailija kirjoitti:
Opettelet elämään sen kivun kanssa. T. Etenevä neurologinen sairaus ja pyörätuoli. Silti elän ja nautin
Oletko kivuissa yötä päivää niin, ettet kykene hetkeksikään pääsemään siitä irti paitsi kivun uuvuttamana levottomiin hetkellisiin uniin, joissa uneksit siitä että sinuun koskee ja heräät unesta painajaiseen, jossa sinua koskee edelleen. Ja tämä jatkuu päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen toiseen, etkä lopulta tiedä näetkö unta vai oletko valveilla. Ja koko ajan sinuun koskee.
Itse en ainakaan jaksa valehdella, että eläisin saatika nauttisin olemassaolosta tässä tilanteessa. En viitsi teeskennellä.
Tuntuu todella pahalta lukea tällaisesta. Ei kenenkään pitäisi joutua kokemaan tuollaista kipua ja vielä pitkiä aikoja. En osaa auttaa muuten, mutta rukoilen puolestasi, jos vaikka ihme tapahtuisi. Toivon todella, että joku ratkaisu löytyy, että kipu edes lieventyisi siedettävälle tasolle. <3
Vierailija kirjoitti:
Dokumentti Louis Theroux ja USA:n synkät osavaltiot: Heroiiinipääkaupunki
Ei ole tällä hetkellä nähtävillä Yle Areenassa, mutta muistan, että yhdeksän kymmenestä haastatelluista heroiiniriippuvaisista oli kroonisia kiputiloja. Lääkäri lakkasi antamasta heille kipulääkettä ja he aloittivat suoraan heroiinin käytön, eivät koskaan mitään kannabista käyttäneet.
Jos olisin siinä tilanteessa, että mietin itsemurhaa kroonisten kipujen takia, eikä sairaalassa ole annettavaa mitään helpotusta... ehdottomasti kokeilisin vielä paikallisten huumediilereiden valikoimaa. Huumeriippuvaisilla on erittäin surullisia kohtaloita. Ne Louis Therouxn haastattelemat olivat ihmisraunioita. Mutta jos ei amputaatio tai mikään laillinen hoito tai lääke auta, mielummin eläisin huumeriippuvaisena ihmisrauniona ainakin jonkin aikaa, ennen kuin miettisin taas itsemurhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kivuissa yötä päivää niin, ettet kykene hetkeksikään pääsemään siitä irti paitsi kivun uuvuttamana levottomiin hetkellisiin uniin, joissa uneksit siitä että sinuun koskee ja heräät unesta painajaiseen, jossa sinua koskee edelleen. Ja tämä jatkuu päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen toiseen, etkä lopulta tiedä näetkö unta vai oletko valveilla. Ja koko ajan sinuun koskee.
Itse en ainakaan jaksa valehdella, että eläisin saatika nauttisin olemassaolosta tässä tilanteessa. En viitsi teeskennellä.
Mä olen ollut sellaisessa tilanteessa ja myös masennuin jolloin kaikki paheni.. Kaikki tuntui pahalta kivun lisäksi. Mutta mä hyväksyin sen etten parane ja kipu kuuluu mun elämään. Sen kanssa opettelin elämään. Mä käyn jossain ja sit maksan veroa siitä. Mutta saan elämääni jotain muutakin kuin pelkkä kipu. Pitkä prosessi siis. Lääkekokeiluja, fysioterapia jne.. Ei se helppoa ole kenellekään mutta mitkä on vaihtoehdot? T. Neurologisesti sairas
Lisään vielä hae vertaistukea kipuryhmistä ja apua jos masentaa. Kipu tekee sen helposti. Kaikkea hyvää toivotan!