Onko täällä muita, jotka eivät enää viihdy Suomessa?
Nyt viimeisen parin vuoden aikana olen menettänyt isänmaallisuuteni lähes kokonaan. Ennen olin todella isänmaallinen ja Suomi oli parasta.
Nyt en enää koe niin. Tämä maa ei ole enää entisellään ja pahoin pelkään että alas mennään.
Tekisi mieli lähteä ja kokeilla asumista muualla. Tiedän ettei mikään maa ole paratiisi, mutta lähtemisen kynnys Suomesta on kohdallani todella laskenut.
Surettaa sotaveteraanit ja sukupolvi, joka sodan jälkeen rakensi tämän maan uudelleen. Eivät he varmasti tätä halunneet.
Kommentit (195)
Samoin ajatuksin. Asunut aikoinaan Saksassa ja kyllä siellä oli palkat, verot, hinnat ja varsinkin lapsilisät järjestetty mainioon kuntoon. Lisäksi hyvin toimiva terv. hoito.
Omalla alalla on töitä monessa maassa hyvin; pitäisi varmaan viimeinkin alkaa konsultiksi...
Vierailija kirjoitti:
Onko suurin osa tätä palstaa seuraavista todellakin kaikesta jatkuvasti ruikuttavia surkimuksia? Tehkää jotain ja lopettakaa muiden syyttely ja itsesäälissä piehtarointi. Muuttakaa sinne ulkomaiseen paratiisiinne sen sijaan, että makaatte vuodesta toiseen sohvalla vauvapalstalla omaa täydellistä elämässä epäonnistumistanne itkemässä.
Tämä. Palsta lähes sietämätön tästä syystä. Ei voi ottaa vakavasti kun kielteisyyden ympärillä pyörii kaikki liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Muutan Viroon kun pääsen eläkkeelle. Vielä pitää jaksaa.
Samat suunnitelmat.
Ehdottomasti kannattaa lähteä kokeilemaan ulkomailla asumista. Siinä saa uusia näkökulmia, oppii itsestään ja yleensäkin on parempi kokeilla jotain käytännössä kuin vain miettiä että pitäisi tai haluaisi. Itse tulen muuttamaan pois Suomesta parin vuoden sisällä, en sillä ettenkö pitäisi Suomesta, vaan ihan vain nähdäkseni muitakin maita.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kannattaa lähteä kokeilemaan ulkomailla asumista. Siinä saa uusia näkökulmia, oppii itsestään ja yleensäkin on parempi kokeilla jotain käytännössä kuin vain miettiä että pitäisi tai haluaisi. Itse tulen muuttamaan pois Suomesta parin vuoden sisällä, en sillä ettenkö pitäisi Suomesta, vaan ihan vain nähdäkseni muitakin maita.
Muistathan sitten; muissakin maissa pitää itse hankkia se jokapäiväinen leipä.
Mä menetin isänmaallisuuteni siinä vaiheessa kun huomasin miten omillaan toimeentulevia poljetaan entisestään ja sossupummeja hyysätään kansallisuudesta riippumatta. Tämä siis jo 90 luvun laman aikaan kun olin köyhä nuori yh.
Eikä tilanne ole parantunut 30 vuodessa. Ulkomailta perheen perässä Suomeen muuttanut vävyni on ollut jo muutaman vuoden todella vaikeassa tilanteessa kun töitä on vaikea saada ja normaalina ulkomaalaisena ei ole tukien piirissä toisin kuin "p.k.laiset". Luojan kiitos nyt tilanteessa että voi jo valita minkä vakityön otti mutta se on vaatinut nöyrtymistä ja todellisia paskahommia tämän ajan. Moni suomlainen ei olisi edes viitsinyt yrittää selviytymistä
Vierailija kirjoitti:
Lakkasin kokonaan viihtymään Suomessa kolmisenkymmentä vuotta sitten, 90-luvun laman syvetessä.
Tosin .oli vakituinen työ kunnalla, joten se oli turvattu mutta kun kaikki muu alkoi mennä mahdottomaksi tein lopullisen päätöksen lähteä. Otin vuoden virkavapaan ja lähdin maahan joka oli jo entuudestaan tuttu koska täällä olin käynyt jo useamman vuoden ajan.
San oman alani töitä ja päätin katsoa miten alkaa sujua. Pari- kolme kuukautta ja päätös oli lopullinen; tänne jään. Sanoin itseni irti suomalaisesta työpaikastani ja täällä sitä nyt sitten ollaan eikä katumusta ole tullut. Päin vastoin.
Nyt on oma koti ja perhe ja työ ja ystävät täällä, miksi mihinkään lähtisin. Lapset, kaksi kappaletta ovat jo hyvin omillaan. Heitä ei kiinnosta myöskään Suomeen muutto. Poika ei siellä ole käynytkään vuosiin, tyttö vielä harvakseltaan.
Mikään isänmaallinen en ole koskaan ollut.
Hieno tarina! Arvostan! Haluatko kertoa, mihin maahan päädyit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistathan sitten; muissakin maissa pitää itse hankkia se jokapäiväinen leipä.
Nykyisellä työnantajalla on toimipisteitä ympäri maailmaa, joten se jokapäiväisen leivän hankinta jatkuu aikalailla kuten Suomessakin.
Koko maailma on pilalla kaiken maailman kriisien ja sotien takia. Voisin muuttaa Suomesta kyllä sen vuoksi, että suomalaiset ihmiset ovat sisäänpäinkääntyneitä ja ilkeitä.
Mä olen yrittänyt juo vuoden löytää töitä melkein mistä tahansa etelämmästä kuin Suomi. Mulla siis pääsyy lähtöön ilmasto, VIHAAN ja olen aina vihannut talvea, lunta ja pakkasta. Toinen ihmiset, joka paikka täynnä nipottavia kyyliä (saksankielisissä maissa tämä ongelma on tosin kuulemma vielä pahempi).
Ikävä kyllä ikää on jo lähes 50 v, eikä näytä enää töitä irtoavan ulkomailta tämän ikäiselle. Olen teknisellä alalla ja on käynyt muutenkin ilmi, että suuressa osassa kiinnostavia maita naisia ei alallani juuri ole joten myös naiseuteen suhtaudutaan skeptisesti, pidetään miesten hommina. Ainoa toivo lienee saada sellainen etätyö Suomesta, jossa saa tehdä töitä ulkomailta. Nyt mulla on myös 100% etätyö, mutta firman säännöt määrää että työ pitää tehdä Suomen rajojen sisäpuolelta.
Mutta kyllä vituttaa, jos joudun eläkkeelle asti kärvistelemään täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole oikeastaan koskaan viihtynyt suomessa ja en koe että kuulun tähän yhteiskuntaa tai en koe tätä yhteiskuntaa omaksi.
Tämän takia en tee lapsia enkä myöskään kannata verojen maksuja.
Koitan vain sinnellä hammasta purren täällä masentuneena.
M30Mä en edes tiedä, mitä yhteiskuntaan kuulumisella tai yhteiskunnan kokemisella omaksi oikein tarkoitetaan. Tiedostan toki, että ilman yhteiskuntaa ei olisi infrastruktuuria, joukkoliikennettä ja monia muita asioita, mutta mä ehkä pidän niitä niin itsestäänselvyyksinä, etten pahemmin edes ajattele koko asiaa. Nuorena olin idealisti ja nk kannoin koko maailman tuskaa harteillani, mutta en ole ollut enää vuosikymmeniin. Katson kerran päivässä uutiset, jotta pysyn vähän perilla, mitä maailmassa tapahtuu. Käyn äänestämässä, mutta siihen se mun "yhteiskuntaan kuulumiseni" sitten verojen maksamisen lisäksi jääkin. Elän ihan tietoisesti omassa kuplassani yhdessä läheisteni ja ystävieni kanssa. Teen töitä ja maksan veroni, vapaa-ajallani teen kaikenlaista mukavaa yksin ja yhdessä mulle tärkeiden ihmisten kanssa.
Kai se menee niin että jos hyväksyt tämän maan arvot,asenteet,päätökset ja kulttuurin niin kuulut tähän yhteiskuntaan?
Okei. Noi on asioita, jotka eivät mua juurikaan kiinnosta. Tarkoitan, ettää mulle on varsin yhdentekevää, millaisia arvoja ja asenteita mulle tuntemattomilla ihmisillä on. Päätökset tekee ne, joille on annettu valta tehdä päätöksiä. Tekevät hyviä tai huonoja päätöksiä...mun vaikutusmahdollisuuteni siihen on aika olemattomat. En siis tunne kuuluvani yhteiskuntaan enkä koe tarvettakaan kuulua. En ole sitten nuoruusvuosien ollut yhteiskunnallisesti kovinkaan aktiivinen. Elän elämääni omassa kuplassani yhdessä mulle tärkeiden ihmisten kanssa ja maaperällä, jolla kuplani on, ei ole merkitystä. Nyt kuplani on Suomessa, mutta voisi se olla jossain muuallakin, jos kaikki mulle tärkeät ihmiset muuttaisivat mukanani. Koska eivät muuta, en koe tarpeelliseksi itsekään muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Asuminen ulkomailla on sitten aika erilaista kuin lomailu. Ja ihmisten suhtautuminen. Mutta pistä sitten raporttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ilmastonmuutoshumppa, kolmas sukupuoli -utopia ja siihen lapsien värvääminen, EU:n ja koko maailman sosiaalitoimistona toimiminen sinisilmäkansan vuoksi ja ylipäätään kaiken maailman turhuuden perässä sopulilaumana vaeltaminen saa oksentamaan ja inhoamaan periaatteessa rakasta isänmaata.
"EU:n ja koko maailman sosiaalitoimistona toimiminen"
5,5 milj. asukkaan Suomi? Moisille lausahduksille ei voi muuta kuin hymyillä :)))Mietipä jos osaat, mihin tulokseen päädytään, kun pikkulintu elättää käenpoikaa. Joo poikanen pöyhistyy, kun pikkulintu kutistuu. Niinhän on käynyt Suomellekin!!!!
Katsokaa niitä taulukoita kuka eussa maksaa eniten. Ei nyt taida ihan Suomi olla.
Vierailija kirjoitti:
Minulle Suomi on rakas, kuten toinenkin isänmaani. Muuttamisen sijaan tahtoisin, että meillä olisi sellainen yhteiskuntajärjestelmä, jossa kansalla on mahdollisuus vaikuttaa asioihinsa - ilman niin aggressiivista propagandaa, kuin on pitkään ollut (kallistakin, lobbaus maksaa satoja miljoonia euroja vuodessa).
Oletko Natoa vastaan? Nimittäin siinä asiassa nähtiin hyvin nopeasti, miten julkinen keskustelu vaikutti (sodan ohella, tietysti) siihen, että esim. pitkään puhuttu kansalaisille tarkoitettu Nato-äänestys kuopattiin. Pelkät mielipidemittaukset riittivät vakuuttamaan poiliitikot, että suomalaisten suuri enemmistö haluaa maamme liittyvän Natoon.
Kyllä täällä kansalaisten mielipiteellä on merkitystä.
Mutta sinä varmasti tarkoitat sitä, että koska muu Suomi ei 100% kaikissa asioissa ole sinun kanssasi samaa mieltöä, yrität väittää, ettei täällä ole mahdollista vaikuttaa asioihin. Jos täällä kaikki olisi sinun makusi mukaista, olisit tyytyväinen välittämättä vähääkään siitä, että jonkun toisen mielestä ei enää olekaan. Sinusta se olisi ok, koska vain sinun mielipiteelläsi on merkitystä ja olet vakuuttunut siitä, että muut ovat väärässä.
Sellaista maata ei ole missään olemassa, jossa kaikki kansalaiset ovat täysin tyytyväisiä. Jokainen joutuu tekemään kompromisseja. Sinä et vain käsitä sitä, tai et ainakaan halua itse tehdä yhtään kompromissia. Muut tehkööt niitä sinun puolestasi.
Vierailija kirjoitti:
Itse riistän niin paljon valtiolta kui ikinä voin koska en voi arvostaa maata joka inhoaa omia kansalaisiaan. Sitten kun olen riistänyt tarpeeksi muutan pois.
Haluan tehdä saman. Kerro niitä riistovinkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin kesällä Italiassa. Yllätys oli melkoinen, kun näin esimerkiksi millaisilla autoilla he ajavat. Todella hienoja uusia autoja.
Paljonkos Suomi maksoikaan Italialle koronan aiheuttamista menetyksistä?
Hyvin siellä nyt näyttää pyyhkivän.Samaa minäkin mietin. Tosin tiedostan, että Suomi oli vain yksi, pienempi, maksajista. Tanska, Saksa, Ruotsi yms saivat suuemman taakan.
Mä olin viime talven, kevään ja yli puolet kesästä Italiassa. Tulin takaisin viime viikolla. Ihmettelen, miten huonossa kunnossa tiet siellä ovat (vielä huonommassa kuin Suomessa), autot todella vanhoja (-90-luvulta hyvin pitkälti) ja muutenkin yleisilme äärettömän sotkuista. He todellakin tarvitsevat apua maassaan. En tarkoita rahallista panostusta, mutta tuntui kuin suurimmassa osassa maata olisi mennyt Afrikkaan johonkin köyhille alueille. Onneksi ei tarvitse palata sinne.
Minä olen yksi niitä harvoja, joka voisi lähteä vaikka huomenna. Työ kulkee 100% mukana läppärillä, freelancerin palkka ei muuttuisi miksikään, mutta leveämmin sillä eläisi esim. Espanjassa.
Mutta en ole lähdössä. Miksi lähtisin? Täällä on ystävät ja suku, johon haluan pitää yhteyttä, tärkeät harrastukset, jotka ei välttämättä onnistuisi lainkaan niin hyvin muualla, rakas koti, joka on rakennettu huolella ja laadukkaasti (eniten olen sisällä palellut Espanjassa ja Briteissä).
Jos elämäsi on kamalaa ja sisällyksetöntä ja Suomi tuntuu paskalta maalta, miksi kuvittelet että jossain toisessa maassa elämä olisi automaattisesti jotenkin autuaampaa? Koska pystyt ostamaan enemmän bensaa? Koska aurinko paistaa pikkaisen enemmän?
Minusta Natoon liittyminen on ehkä paras päätös viime vuosina. Siinä tulee myös suomalaisille sotilaille mahdollisuus tehdä uraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ilmastonmuutoshumppa, kolmas sukupuoli -utopia ja siihen lapsien värvääminen, EU:n ja koko maailman sosiaalitoimistona toimiminen sinisilmäkansan vuoksi ja ylipäätään kaiken maailman turhuuden perässä sopulilaumana vaeltaminen saa oksentamaan ja inhoamaan periaatteessa rakasta isänmaata.
"EU:n ja koko maailman sosiaalitoimistona toimiminen"
5,5 milj. asukkaan Suomi? Moisille lausahduksille ei voi muuta kuin hymyillä :)))Mietipä jos osaat, mihin tulokseen päädytään, kun pikkulintu elättää käenpoikaa. Joo poikanen pöyhistyy, kun pikkulintu kutistuu. Niinhän on käynyt Suomellekin!!!!
Katsokaa niitä taulukoita kuka eussa maksaa eniten. Ei nyt taida ihan Suomi olla.
Jos nyt katsotaan ne maksut + kotimaan verot, kartellihinnat ja muut kulut niin kylläpä vaan taitaa suomalainen maksaaeniten paskoista palkoistaan.
Muutan Viroon kun pääsen eläkkeelle. Vielä pitää jaksaa.