Onko täällä muita, jotka eivät enää viihdy Suomessa?
Nyt viimeisen parin vuoden aikana olen menettänyt isänmaallisuuteni lähes kokonaan. Ennen olin todella isänmaallinen ja Suomi oli parasta.
Nyt en enää koe niin. Tämä maa ei ole enää entisellään ja pahoin pelkään että alas mennään.
Tekisi mieli lähteä ja kokeilla asumista muualla. Tiedän ettei mikään maa ole paratiisi, mutta lähtemisen kynnys Suomesta on kohdallani todella laskenut.
Surettaa sotaveteraanit ja sukupolvi, joka sodan jälkeen rakensi tämän maan uudelleen. Eivät he varmasti tätä halunneet.
Kommentit (195)
Propagandan keinoja ovat negatiivinen uutisointi, faktojen valikointi perättömät väitteet sekä trollaus.
Gör något åt er själva istället kirjoitti:
Trevligt att se hur sanningar på svenska svider så illa i det svagaste materialet att de måste anmäla det. Då skriver man inte i onödan.
Din svenska är så usel. Jag misstänker att du använder googletranslator för ingen som behärskar det svenska språket är så dålig på att skriva som du.
hälsningar från en som KAN svenska
Vierailija kirjoitti:
Propagandan keinoja ovat negatiivinen uutisointi, faktojen valikointi perättömät väitteet sekä trollaus.
Ai nämäkö ei ole totta mitä täällä puhutaan suomesta? Mitä jos ottaisit ne kusilasit silmien edestä pois,tosin jos asut pielavedellä tuskin tajuat asiasta mitään.
Mä en ole viihtynyt sen jälkeen kun tein vuoden projektin ulkomailla, Irlannissa. Olen aina ajatellut olevani outo ja varmaan joku assburgeri, koska Suomessa mulla ei ole koskaan oikein ollut kavereita eikä ystäviä lapsuuden jälkeen. Olen ollut todella yksinäinen siis sen jälkeen kun opintojen jälkeen täytyi työn perässä muuttaa Helsinkiin, kun suku ja kaverit jäi muualle päin Suomea.
Mutta kas kummaa, vain vuosi Irlannissa, ja mulla oli kavereita vaikka ja kuinka. Ensi kertaa elämässäni jopa sellainen kaveriporukka, jonka kanssa lähdettiin vaikka musiikkifestareille tai konserttiin tai retkeilemään. Niiden mielestä en ilmeisesti ollut niin outo, että pitää vältellä. Nykyään, luettuani lisäksi Reddit Finland osiosta samanlaisia kokemuksia Suomeen muuttaneilta ulkomaalaisilta (esim https://www.reddit.com/r/Finland/comments/1ivb5jn/how_to_deal_with_soci… ), ja vastauksissa muidenkin suomalaisten sanovan samaa, olen sitä mieltä että vika on täkäläisessä kulttuurissa, ei minussa. Tämä vaan on kylmä ja sulkeutunut kulttuuri, paitsi niille onnekkaille, joilla sattuu säilymään lapsuudessa ja nuoruudessa muodostuneet ystävyyssuhteet, on sukua lähellä jne.
Mulla on kyllä halu päästä ulkomaille takaisin kova. Nytkin sitä miettii, että Irlannissa jo kevätkukat alkaisivat kukkia vihreillä niityillä, kun täällä vielä tulee useampi takatalvi ihan taatusti. Harmi kyllä, mulla alkaa olla jo ikää sen verran, että työllistyminen mihinkään Suomessa tai ulkomailla olisi hyvin vaikeaa, joten voi olla että joudun toteuttamaan ulkomaanhaaveeni vasta eläkkeellä (johon on noin 15 vuotta aikaa).
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pienempään asuntoon moni sopisi, se olisi paitasi halvempaa, myös ekologisesti kestävämpää. Puhumattakaan siitä mitä hyötyä on jälkikasvulle, jos ne joskus viettävät aikaa vanhempiensa kanssa. Vaikka yhdessä telkkaria katsoen.
Siinä voi samalla keskustella ja huomaa ehkä ajoissa, jos lapsella ei kaikki ole hyvin.
Itse jouduin asumaan noin kasarilla olosuhteiden pakosta, koska vanhemmat oli köyhiä ja usein työttömiä. Ei todellakaan ollut mitään hyötyä siitä ahtaudessa asumisesta, päinvastoin. Sitä oppi aika nuorena jo henkisesti dissosioimaan itsensä niistä muista, olemaan omassa fantasiamaailmassaan, kun fyysisessä ympäristössä ei omaa tilaa ja rauhaa ollut. Ja toki oleskelemaan paljon kodin ulkopuolelle, usein olin esim. tuntikausia yksin jossain autiotalolla ihan vaan, kun en jaksanut sitä kodin hälyä ja ahtautta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pienempään asuntoon moni sopisi, se olisi paitasi halvempaa, myös ekologisesti kestävämpää. Puhumattakaan siitä mitä hyötyä on jälkikasvulle, jos ne joskus viettävät aikaa vanhempiensa kanssa. Vaikka yhdessä telkkaria katsoen.
Siinä voi samalla keskustella ja huomaa ehkä ajoissa, jos lapsella ei kaikki ole hyvin.
Tämä on juuri se ahdistava ilmapiiri Suomessa. Jos sinä haluat asua pienessä asunnossa ekologisista ja taloudellisista syistä, niin asu. Mutta älä yritä syyllistää muita siitä että ne eivät halua. Suomessa asutaan länsimaalaisittain ahtaasti jo nyt, ja vielä ahtaammalle yritetään ajaa.
Espanjaan sisämaahan niin vuokrat ovat kohtuu hinnoissa ja ruoka halpaa ,nyt en puhu turisti rysistä.
Mä en viihdy. Ilmastosta en ole tykännyt oikein koskaan, enkä sulkeutuneesta henkisestä ilmapiiristäkään. Mutta olen ollut pohjoismaisen hyvinvointivaltion kannattaja, ja olen ajatellut, että on täällä sentään ihminen turvassa, niin ettei esim. sairastumista, vanhuutta tai työttömyyttä tarvitse pelätä siltä kantilta, että ei tulisi mitenkään toimeen taloudellisesti. Olen ollut iloinen veronmaksaja, koska olen ajatellut, että menee hyvään tarkoitukseen, siihen että kaikista pidetään huoli jos eivät itse siihen pysty.
Nyt vaan jotenkin, kun rapautetaan koko ajan tuota hyvinvointiyhteiskuntaakin, niin alkanut tulla olo, että miksi minä täällä pimeässä kylmässä asun, jos täällä ei ole mitään plussia oikein verrattuna vaikka Keski- tai Länsi-Euroopan maihin. Töitäkin sieltä it-alan ammattilaiselle löytyisi. Järki jo sanoo, että lähde jo, mutta toisaalta on joku kumma laiskuus tai inertia, joka vastustaa muutosta, ei jaksaisi opetella uutta kieltä ja kulttuuria jne. joten siksi täällä vielä olen.
Mä oon jo täällä, tänne vaan, täällä on mukava elää.
Itse olen jo,halpaa ja tulen taas käymään kesällä mutta kyllä on muuttunut esim hki pakoputken väriseksi ...ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
En pidä nykysuomesta. Rakastan asua tässä metsän reunassani ja rakastan vuodenaikoja ja luontoa täällä.
Tuo olisi unelma. Pystyisi olemaan omavarainen, hankkimaan jonkun paikan luonnon läheltä ja saisi olla siellä rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Miä haluaisin muuttaa jonnekin, missä on aina lämmin. Joku +30 C. En vaan tiedä, millä elättäisin itseni siellä lämpimässä. Kerjäläiseksikäön en haluaisi ryhtyä.
Miten olisi Australia? Englanninkielinen maa, jossa talvi ei yllätä autoilijoita tai ketään muutakaan, kun tiet eivät jäädy eikä taivaalta sada metrin paksuisia lumikinoksia.
Vierailija kirjoitti:
Miksei valittajat vaan lähde jonnekin missä on ihanampaa?
Ei elämä ole niin yksinkertaista, että aina ja kaikessa voi vaan valita toisen vaihtoehdon, jos ei ole johonkin tyytyväinen. Jos voisi, olisi elämä aina tosi helppoa.
Kommentti 185 ei ollut minun,
mutta komppaan monta lausettasi.
Itselläni todellakin ajatuksia
muuttaa vielä Euroopan
sydämeen silmiähivelevän
arkkitehtuurin
ja vanhan sivistyksen äärelle.
Tulen käsittämättömän
hyvin toimeen
näiltä alueilta tulevien kanssa.
Jstn syystä näin. Ehkä isäni
verenperimä. Sukulinjaani on
erityisen paljon Wienin ympäristössä.
Kaupunkihan on todellinen kulttuuriaarre.
Ihmiset huokuvat hienostuneisuutta.
👋