Mikä on paras kastelahja?
Kummin velvollisuudet ne jälleen vaan kutsuu =) Pojalle siis pitäisi saada jonkinlainen superihana lahja, mitähän se mahtaisi olla? Isoveljelle en ostanu mitään kummilusikkaa, joten sellaista perinnettä ei tarvitse jatkaa. Tyttövauvalle olisin varmaan ostanut esimerkiksi helmet tai kaulakorun, mutta en nyt vaan pysty keksimään mikä olisi tuollainen ihana lahja nuorelle miehelle! Kiitos ideoistanne :)
Kommentit (165)
Kynttilänjalka on hyvä idea. Itse nostan kynttilänjalan pöydälle ja laitan kynttilän palamaan aina, kun olen saanut tiedon läheisen kuolemasta. Se on minusta kaunis, vanha tapa.
Olin sattumoisin vanhempieni luona kylässä ja he olivat ulkona iltakävelyllä, kun sain tiedon isäni veljen kuolemasta. Laitoin heilläkin sitten kynttilän palamaan. Heidän tultua sisään, kerroin mistä on kyse. Kyllä he sen siitä kynttilästä arvasivatkin, että jotakin on nyt sattunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin Muiston kynttilänjalat molemmille kummipojille, jotka varmasti tulevat tarpeeseen. https://t.ly/5rd3
Tuollainen kynttilänjalka on kyllä myös kiva ja pysyvä muisto! :)
Mies on saanut tuollaisen kynttilänjalan YO-lahjaksi ja tuolla kaapissa se on avaamattomassa paketissa, vielä näin 26 vuoden jälkeen...että niin hyödyllinen lahja ollut.
No miksi ette ole käyttäneet?
Mikä tahansa lahja on hyödytön, jos sitä ei ikinä käytetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten raamattu kuvakirjana.
Raamatussa ei mainita sanallakaan lapsen kastamista
Hmm. esim.
-ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin. Ap. t. 16:15
Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen perhekuntnsa kastettiin heti. Ap. t. 16:33
Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni. 1. Kor. 1:16
Siihen aikaan perhekunnaksi katsottiin kaikki, jotka asuivat samalla tontilla. Perheen päämies , tämän vaimo, naimattomat tyttäret ja alaikäiset lapset sukupuolesta riippumatta asuivat päätalon arvokkaimmissa huoneissa. Päämiehen aikuinen esikoispoika, tämän vaimo ja lapset asuivat sivurakennuksissa. Jos oltiin rikkaita ja oli iso talo, niin sen talon toisessa siivessä saattoi asua nuorempi aikuinen poika vaimonsa ja lastensa kanssa. Aivan takuulla perhekuntaan kuului siis lapsiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annoin kummitytölle kastelahjaksi kristallienkelin, jota kuulemma katselee ja ihailee. Samoin olen antanut konfirmaatiolahjaksi kristallienkelin tai -ristin vaikka mietin, että onko se hyvä lahja pojalle mutta oli ollut mieleinen. Joissakin kultasepänliikkeissä on hyvät valikoimat kastelahjoja ja siitä jää kummilapselle ikuinen muisto kummivanhemmista ja joku tässä sanoikin, että hautajaisissa voi laittaa kynttilän palamaan kynttilänjalkaan, hieno idea. Siinä täyttyy luterilaisen neljän sakramentin viimeinen kohta, siunaaminen. Tavallaan se lahja kulkee kasteesta elämän loppuun saakka.
Neljä sakramenttia? Kaksihan niitä on: kaste ja ehtoollinen.
Ai luterilaisuudessa vai katolilaisuudessa
Luterilaisilla on 2 sakramenttia. Ortodokseilla ja katolilaisilla on 7.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annoin kummitytölle kastelahjaksi kristallienkelin, jota kuulemma katselee ja ihailee. Samoin olen antanut konfirmaatiolahjaksi kristallienkelin tai -ristin vaikka mietin, että onko se hyvä lahja pojalle mutta oli ollut mieleinen. Joissakin kultasepänliikkeissä on hyvät valikoimat kastelahjoja ja siitä jää kummilapselle ikuinen muisto kummivanhemmista ja joku tässä sanoikin, että hautajaisissa voi laittaa kynttilän palamaan kynttilänjalkaan, hieno idea. Siinä täyttyy luterilaisen neljän sakramentin viimeinen kohta, siunaaminen. Tavallaan se lahja kulkee kasteesta elämän loppuun saakka.
Luterilaisuudessa. Katolisessa niitä on seitsemän.
Ja vielä sakramentaalit. Niitä ovat mm. kodinsiunaus, hautaan siunaaminen, oman ruusukon siunaus jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä sakramentaalit. Niitä ovat mm. kodinsiunaus, hautaan siunaaminen, oman ruusukon siunaus jne.
Katolisuudessa ihanaa on juuri tuo kaunis ja monipuolinen sakramenttielämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomeksi???
Raamatussa ei opeteta, että lapsikaste pelastaa lapsen ja antaa oikeuden päästä taivaaseen.
Oletko sitä mieltä, että Jeesus sanoi jotenkin väärin, kun Hän sanoi
Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."
Matt. 28: 18-20
???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole seitsemää sakramenttia. Mistä olet muuan misinformaatiota lukenut?
Kirkon sakramentit ovat:
1. kasteen sakramentti
2. vahvistuksen sakramentti
3. eukaristian sakramentti
4. parannuksen sakramentti (rippi)
5. sairaiden voitelun sakramentti
6. vihkimyksen sakramentti
7. avioliiton sakramenttiTämä Suomen katolisen kirkon sivustolta.
Ortodokseilla myös.
https://www.ort.fi/tutustu-ortodoksiseen-kirkkoon/sakramentit-eli-myste…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomeksi???
Raamatussa ei opeteta, että lapsikaste pelastaa lapsen ja antaa oikeuden päästä taivaaseen.
Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."
???
Tosiaan. Jeesus ei asettanut mitään ikärajaa.
ja kun Raamatussa vielä todetaan, että:
Matt. 19:14 Niin Jeesus sanoi: "Antakaa lasten olla, älkääkä estäkö heitä tulemasta minun tyköni, sillä senkaltaisten on taivasten valtakunta."
Mark. 10:14 Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
Niin, mikä estää lapsikastetta?
Pikkunen ei varmaan lahjaa osaa itse kaivata? Kirjoita kirje jossa lupaat olla aina hänen elämässä ja tuo kirje jää hänelle aikuisenakin. Lupaa siinä viedä kalaan, retkelle, opettamaan kokkaamista, tarjoat ekat oluet kun täyttää 18......... Lista lienee loputon ja sinä voit luvata olla hänen elämässä. Nalle on varmaan se perus, jos haluat antaa jotain joka ei sido sinua pitkäaikaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomeksi???
???
Eikö teillä jesse jeesaa ihmisillä ole mitään omaa jeesustelu alustaa, kukaan ei halua teitä tänne teidän tekopyhyyden kanssa?
Tosiaan. Jeesus ei asettanut mitään ikärajaa.
ja kun Raamatussa vielä todetaan, että:
Matt. 19:14 Niin Jeesus sanoi: "Antakaa lasten olla, älkääkä estäkö heitä tulemasta minun tyköni, sillä senkaltaisten on taivasten valtakunta."
Mark. 10:14 Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.Niin, mikä estää lapsikastetta?
Rahaa kun avataan oma tili, sitä tarvii elämässä jokainen.
Henkisenä tukena voi olla ihan ilmaseksi, Mikä on kasvun myötä tärkein asia. Turvallisia aikuisia ympärillä <3
Mulla iso-äitinä oli 65v vanha ,lasten nenäliina ihaninen koristeineen laitoin lahjaksi olivat otettuja ,muisto mun lapsuudesta .Kun lahjoja tulee paljon voi kerätä yhteisen pää oman jolla ostaa jotain arvokasta Syli kummi voi alata kerätä lusikoita .ynm Vinkiksi muutenkin lahjoista mikä lehti nyt on lasten mieleen , mitä 70v ok jos löydät viikkolehden tai hänen syntymä vuonna kuukautena ilmestynyt Laita kehyksiin.Itellä kotiliesi kesäkuu -v1949 Martta wendelin kuvittama ,Nuo värit kannessa ,koko lehti vanhoissa kehyksissä.No kaikki vanhemmat voi katsoa pitkin nenä vartta ,ole erinlainen Kummi.
Kirja, josta voi lukea otteita lapselle iltaisin, kun on vähän vanhempi. Suositus: Richard Dawkins, Jumalharha
Miksi annetaan tuosta seurakuntaan pakkoliittämisestä lahjoja? Onko se ikään kuin lohdutuspalkinto?
Puukko kaiverrettuna lapsen nimellä. On ollut meillä pohjoisessa käypä. Myöhemmin on vuoleskeltu makkaranpaistotikkua, kalareissulla ollut mukana.
Toki; ei ihan kaupunkimukulalle toimi ehkä.
Joten oma vaihtoehto on puhtaasti rahaa; Tili jolle joka kk laittaa vaikka edes 5e. Sekin tekee 18v aikana yli tonnin. Toisinaan synttärirahaa enempi.
Itse en ole mikään lusikoiden, kehysten tmv. kannattaja. Käyttöön menevää tolkku tavaraa kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Miksi annetaan tuosta seurakuntaan pakkoliittämisestä lahjoja? Onko se ikään kuin lohdutuspalkinto?
Juuri se: "Sori, että aiheutettiin seuraamuksia täysi-ikäisyyteesi asti. Sekä koulutuksellisia että taloudellisia."
Luterilaisessa kirkossa on vain kaksi sakramenttia: kaste ja ehtoollinen.