Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lääkärin sukupuolella sinulle merkitystä, jos tutkimus on intiimi?

Vierailija
28.07.2022 |

Jos sinulla on joku intiimi vaiva, jossa tarvitaan sukuelinten, peräaukon (tai naisella: rintojen) tutkimusta, ja lääkärin vastaanotolla olisi kaksi jonoa: kahden tunnin jono sinun omaa sukupuoltasi olevalle lääkärille, ja tunnin jono vastakkaista sukupuolta olevalle lääkärille: kumman jonon valitsisit?

Toisin sanoen: Onko lääkärin sukupuolella sinulle merkitystä, sen vertaa että jonottaisit tunnin pidempään saadaksesi omaa sukupuolta olevan lääkärin hoitamaan sinun intiimiä vaivaasi?

Toinen jatkokysymys: Oletko joskus elämässä pahoittanut mielesi lääkärissä käydessä sen takia, että hoidon yhteydessä toteutui intiimiä alastomuutta, ja lääkäri tai hoitaja oli eri sukupuolta, ja koit tilanteen epämukavaksi? Millainen tuo tilanne oli? (Tähän saa vastata myös: On käynyt näin, mutta se ei häirinnyt minua lainkaan.)

Olisi kiva jos tarkennat, mikä on sukupuolesi, jotta nähdään korreloivatko tähän asiaan liittyvät asenteet jotenkin sukupuoleen.

Kommentit (156)

Vierailija
41/156 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen, ja varmaan aina ajan naislääkärille, jos sellainen on vain mahdollista. Aina ei ole ollut, naislääkäreitä kyllä on, mutta heidän vapaat aikansa eivät ole sopineet. Mutta ehdottomasti mielummin nainen.

Vierailija
42/156 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä gynellä kun olen käynyt, olen valinnut aina naisen, mutta julkisella puolella on sitten ollut mieslääkäreitäkin, en ole viitsinyt ruveta valikoimaan lääkärin sukupuolen perusteella, kun aikaa on muutenkin vaikea saada.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/156 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus parikymppisenä mulle tuli julkisella puolella miesgyne. Sain tietää, kuka lääkäri on, vasta kun kutsui. Noh, homma hoitui ihan neutraalisti, mutta kyllä se vähän ahdistavaa oli. Naisgynen kanssa ei ahdista sillä tavalla. Että mieluummin jonottaisin tunnin pidempään, ja valitsisin naisgynen, mutta en siitä numeroa tekisi, jos olisikin vaihtunut mieheen (esim. tuuraaja tms.).

Joku peräsuolihomma ahdistaisi vielä paljon enemmän ja siihen ehdottomasti haluaisin naislääkärin.

N37

Vierailija
44/156 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 38-vuotias nainen ja asioin ihan kaikissa tilanteissa naisen kanssa mikäli se on vain mahdollista. En halua olla yhtään missään tekemisissä vieraiden miesten kanssa. Joskus kuitenkin tähän joutuu ja se on todella epämukavaa ja pelko on aina läsnä, vaikka asiat sujuisivatkin täysin asiallisesti.

Sä tarvitsisit lääkäriä korvien välisiin ongelmiin. Ei ole normaalia tuollainen pelkääminen.

Vierailija
45/156 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin miesgyne. En halua toisen naisen ronkkivan alapäätäni.

Vierailija
46/156 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muuten naisurologeja? Ei varmaan kovin monia.

On.

Vierailija
47/156 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 38-vuotias nainen ja asioin ihan kaikissa tilanteissa naisen kanssa mikäli se on vain mahdollista. En halua olla yhtään missään tekemisissä vieraiden miesten kanssa. Joskus kuitenkin tähän joutuu ja se on todella epämukavaa ja pelko on aina läsnä, vaikka asiat sujuisivatkin täysin asiallisesti.

Sä tarvitsisit lääkäriä korvien välisiin ongelmiin. Ei ole normaalia tuollainen pelkääminen.

Joo, tässä olisi mielenkiintoista tietää myös syy. Esim. itselle nyt tulisi mieleenkään, että lääkäri jotain epäsopivaa voisi tehdä, eli pelosta ei ole kyse. Mieluummin ottaisin naisena naislääkärin, koska mua nolottaisi miehelle aukoa haaroja.

Siis jotenkin sillä ei ole mulle mitään väliä, miten joku nainen mun alapäätä arvioi, mutta miehellä olettaisin olevan jotain mielipiteitä siitä, miten olen karvani ajellut, roikkuuko häppärit tms. Ei varmaan gynellä ole, kun on kaiken nähnyt, mutta nolottaisi silti. Kauheinta olisi, jos miesgyne olisi suurinpiirtein mun ikäinen ja hyvännäköinen.

Vierailija
48/156 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asenteet 50/50 modernin ja keskiaikaisen väliltä tähän mennessä.

Vierailija
49/156 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Levitän haisevan alapääni vain mieslääkäreille, siinäpähän nuuhkikoot.

Vierailija
50/156 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tässä olisi mielenkiintoista tietää myös syy. Esim. itselle nyt tulisi mieleenkään, että lääkäri jotain epäsopivaa voisi tehdä, eli pelosta ei ole kyse. Mieluummin ottaisin naisena naislääkärin, koska mua nolottaisi miehelle aukoa haaroja.

Siis jotenkin sillä ei ole mulle mitään väliä, miten joku nainen mun alapäätä arvioi, mutta miehellä olettaisin olevan jotain mielipiteitä siitä, miten olen karvani ajellut, roikkuuko häppärit tms. Ei varmaan gynellä ole, kun on kaiken nähnyt, mutta nolottaisi silti. Kauheinta olisi, jos miesgyne olisi suurinpiirtein mun ikäinen ja hyvännäköinen.

1. Naiset arvioivat jatkuvasti toisia naisia, mistä syystä se ei tässä kohtaa haittaa mutta muualla palstalla kyllä haittaa useinkin? Tämä on aika mielenkiintoinen juttu.

2. Jos miesgyne olisi hyvännäköinen niin miksi se olisi yhtään enemmän ongelma kuin jos hän olisi lähellä eläkeikää oleva rumilus?

Näitä voisi miettiä ehkä vähän enemmänkin.

Vierailija
51/156 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, haluaisin intiimivaivojen hoitoon mieluiten naislääkärin. Olen nelivitonen nainen itse, enkä ole koskaan käynyt miesgynekologilla. Laverille heittäytyminen on aina yhtä kiusallista, ja uskon, että mieslääkärin kohdalla se olisi astetta ahdistavampaa. Tämä siis terveyskeskus- ja yleislääkäripuolella, esim. papakokeessa.

Jos olisi ihan gynekologiaan erikoistunut lääkäri, niin sitten hänen sukupuolellaan tuskin olisi niin paljon väliä. He kun ovat varmasti ns. nähneet kaiken ja ovat alansa asiantuntijoita. Tavallisen tk-lääkärin pakeilla siis toivoisin naislääkäriä.

Vierailija
52/156 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jouduin "klinikalla" esittelemään sladdiani kuuskybäiselle elämäänsä kyllästyneelle naislääkärille, kävi mielessä että olisi ihan kiva jos olisi ollut mieslääkäri.

"Näytä sitä nyt! Eikä ujostella enää, jos olisit ujostellut sopivassa paikassa niin et olisi täällä nyt..." 😳😄

Vierailija
53/156 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä mies- että naislääkäri ovat tehneet minulle esim. sisätutkimuksen. Ihan samalta tuntuivat. Enemmän väliä on sillä onko lääkäri tarpeeksi kokenut ja tarpeeksi empaattinen. En ole ikinä esittänyt toiveita lääkärin sukupuolesta lääkäriaikaa varatessa.

T: N30

Vierailija
54/156 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän on väliä lääkärin koulutuksella. En mene gynekologisen akuutin vaivan takia korvalääkärille, vaikka kuinka olisi nainen.

Vierailija
55/156 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä heteronaisena ennemmin miehelle alapäätäni näytän. Naisgynet on jotenkin enemmän arvostelevia. Aina on sisätutkimuksetkin sattunut naisen tekemänä enemmän kuin miehen. Nainen on naiselle susi.

Vierailija
56/156 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän pitäisi kiinnittää huomiota tähän sukupuoliasiaan eli siihen, että naislääkäri hoitaa automaattisesti pääasiassa naispotilaita ja mieslääkäri miespotilaita.

Vierailija
57/156 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä merkitystä ole onko mies vai nainen. Mutta sillä ok merkitystä onko helläkätinen. Itsellä on rektovaginaalinen endometrioosi ja kiinnikkeitä ympäri alamahaa. Periaatteessa mun emätin munasarjat ja suolisto on kiinni toisissaan niin tiiviisti paketissa ettei sitä uskalleta edes korjausleikata. Joten voitte uskoa kuinka se sattuu kun koettaa tehdä tutkimusta.

Kerran miesopiskelija koetti tehdä sisätutkimusta ja levitti spekulan tosi rajusti ja hyvin leveälle. Muistan sen kivun varmaan koko loppuelämäni. Taisin potkia ne jalakset irti gynen pöydästä. Toista kertaa en anna opiskelijan tutkia.

Vierailija
58/156 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisena valitsen mieluummin mieslääkärin.

Koska naistenvaivani johtuvat kuukautisista ja hormonikierrosta, naislääkärit usein peilaavat oireitani itseensä. Jos vaikka olen ollut vastaanotolla invalidisoivista kuukautiskivuista, naisgynekologi on tarjonnut Buranaa ja kuumia kääreitä, mieslääkäri on laittanut suoraan endotutkimuksiin ja antanut kunnolliset kipulääkkeet. Kun olen hakenut apua täysin sietämättömiin menkkoihin, naislääkärit ovat lähes poikkeuksetta kertoneet, että ensimmäisen raskauden jälkeen helpottaa. Vaikka siis en ole koskaan halunnut lapsia enkä tietenkään myöskään käydä läpi raskautta ja synnytystä. Mieslääkärit ovat hoitaneet oireita ja tilaa kliinisemmin ja asiallisemmin, naislääkärit enemmän oman kokemuksensa kautta. Ikävä kyllä. Naislääkärit ovat suhtautuneet esimerkiksi kierukan asennuskipuun välinpitämättömämmin, kuin mieslääkärit, koska he jotenkin kai alitajuisesti ajattelevat, että se tuntuu samalta, kuin heillä itsellään.

Tästä syystä 20 vuoden gynekierteessä pyörineenä otan aina mieslääkärin, jos mahdollista. Naisissakin on ollut hyviä, mutta pääasiassa hoito on ollut suoraan sanottuna huonompaa.

Aikalailla samanlaiset kokemukset minulla.

Kaikkein välinpitämättömimpiä ovat olleet venäläiset naislääkärit.

Vierailija
59/156 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomattoman monet tuntuvat kuvittelevan, että joku ensin hakeutuu opiskelemaan lääkikseen, suorittaa vaativan sisäänpääsyn, opiskelee vuosia ja sitten vuosia lisää erikoistuakseen ja kaikki tämä vain päästäkseen ronkkimaan jonkun värkkiä. Että tuo kaikki opiskelu olisi vain tekosyy päästä itse asiaan. 

Eiköhän lääkäreillä ole johtotähtenä kiinnostus suhteellisen hyväpalkkaiseen työhön. Useilla tietenkin myös kiinnostus lääketieteeseen.

Vierailija
60/156 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen ajattelin että alapäätutkimukset onnistuu vain naisen kanssa, sitten mentiin lapsettomuushoitoihin ja gynenäni oli aivan mahtava mies joka onnistui tekemään meille vauvan. Nykyään ei siis mitään väliä. Toki naisen edessä riisuuntuminen on jotenkin henkisesti helpompaa mutta ei minua mieslääkäri haittaa.

Miesgyne teki teille vauvan? Eli miehesi oli hedelmätön ja gyne ruiski omat mällinsä sisääsi.

Ällöttävää. Hän otti minulta munasoluja, hedelmöitti ne mikroinjektiolla mieheni sukusoluilla ja siirsi minuun alkion josta kehittyi vauva. Paljon mekaanisemmaksi ei voisi alkion kasvatus mennä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä