Onko lääkärin sukupuolella sinulle merkitystä, jos tutkimus on intiimi?
Jos sinulla on joku intiimi vaiva, jossa tarvitaan sukuelinten, peräaukon (tai naisella: rintojen) tutkimusta, ja lääkärin vastaanotolla olisi kaksi jonoa: kahden tunnin jono sinun omaa sukupuoltasi olevalle lääkärille, ja tunnin jono vastakkaista sukupuolta olevalle lääkärille: kumman jonon valitsisit?
Toisin sanoen: Onko lääkärin sukupuolella sinulle merkitystä, sen vertaa että jonottaisit tunnin pidempään saadaksesi omaa sukupuolta olevan lääkärin hoitamaan sinun intiimiä vaivaasi?
Toinen jatkokysymys: Oletko joskus elämässä pahoittanut mielesi lääkärissä käydessä sen takia, että hoidon yhteydessä toteutui intiimiä alastomuutta, ja lääkäri tai hoitaja oli eri sukupuolta, ja koit tilanteen epämukavaksi? Millainen tuo tilanne oli? (Tähän saa vastata myös: On käynyt näin, mutta se ei häirinnyt minua lainkaan.)
Olisi kiva jos tarkennat, mikä on sukupuolesi, jotta nähdään korreloivatko tähän asiaan liittyvät asenteet jotenkin sukupuoleen.
Kommentit (156)
Ei ole väliä, jos kyseessä on alan erikoislääkäri. Yleislääkäreistä valitsen mieluummin naisen, jos gynekologinen vaiva kyseessä.
Mieluiten haluaisin vanhemman naislääkärin. En miestä, enkä nuorta ujostelijaa joka tulee myöhemmin vastaan samoissa bileissä.
Aina on myös ollut nainen, joskus olen aikaa varatessa joutunut toivomaan naisen, vaikka aika siirtyisi myöhemmäksi.
Muuten ei ole ollut niin väliä. Mielestäni miehet ovat luonnostaan aina helläkätisiä, naisten kanssa joutuu joskus varmistamaan sen etukäteen ja jos unohtaa, saattaa sattua.
Mutta kun jouduin seksuaalisen hyväksikäytön jälkeen käymään monta kertaa tutkimuksissa, pyysin erikseen aina naisen.
Ehdottomasti naisgynekologin valitsen, jo pelkästään sen takia, että naisilla on pienemmät kädet, kuin miehillä, joten tutkimus ei satu niin paljon. Lisäksi naiset tietää omakohtaisesti miltä mikäkin tuntuu, ja ovat varovaisempia sisätutkimuksessa.
Mun eka gynekäynti oli kamala. Olin 16-vuotias, lääkäri oli vanha, taatusti jo eläkeiän ylittänyt mies, ja mun piti riisuutua ihan ilkosilleni. Sitten se tuli sen tutkimus-laverin taakse ja puristeli rinnat , ennen alapään tutkintaa.
Sain kyllä niin kovan kammon mieslääkäreitä kohtaan, oli vielä yksityinen lekuri, ja äitini oli varannut mulle sen ajan, hyi olkoon!
N 56
Ei ole mitään väliä missään vaiheessa, onko lääkäri mies vai nainen.
Lääkäri on lääkäri, ei yhtään enempää eikä vähempää.
Lääkäri tutkii potilaan, potilaan kertomien oireiden mukaan.
Ja etsii siis potilaasta jotain konkreettista näyttöä oireesta.
Kun lääkäri tutkii sinua ja minua, se on hänelle on työtä.
Se on hänen koko työnsä ydin, löytää se ongelma, mistä potilas valittaa.
Lääkärille on yksi lysti ja se sama millainen potilas muutoin on.
Naislääkäri tunnusteli eturauhastani peräsuolen kautta. Etukäteen jännitin hommaa. Meni sinänsä sujuvammin kuin olisin uskonut.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Asiallinen, keskusteleva ja kuunteleva tyyppi on se, jonka kanssa haluan vaivani hoitaa. Valitettavasti n. 95% lääkäreistä ei tähän kykene, oli sitten sukupuoli mikä vaan.
Ai, minulla on kyllä ollut täysin päinvastoin.
Nimenomaan juuri ja vain lääkärin kanssa pystyy pihumaan omasta sairaudestaan täysin asiallisesti, ilman liioitteluja ja ilman väheksyntää.
Ehkä siksi kun lääkäri aina puhtaasti katsoo potilasta lääketieteelliseltä kannalta.
Eikä lääkärilä ole huimasti aikaa vain yhtä potilasta kohti, ei siis ole loputtomasti aikaa keskustella ja vatvoa potilaan omia näkemyksistä sairaudestaan. Tottahan niitäkin sivutaan.
Mutta kun nykyisin potilas menee lääkärin luo, oma googlesta napattu diagnoosi valmiina.
Tämä potilas luettelee itse lääkärille, mitä tutkimuksia haluaa ja mitä lääkkeitä haluaa.
En yhtään ihmettele, jos tällöin ei asiallinen keskustelu pääse vastaanotolla edes käyntiin.
Olen käynyt miesgynekologilla ja synnytyksessäni oli mieskätilö. Molemmat kokemukset olivat hyviä, ei mitään valittamista niistä ja voisin mennä uudestaankin. Silti, jos olisin jollekin random yleislääkärille menossa näissä asioissa, haluaisin naislääkärin. Varsinkin nuori mieslääkäri tuntuisi varmasti tosi kiusalliselta.
Kerran olin menossa neuvolalääkärin vastaanotolle, kun tajusin, että kyseinen lääkäri oli kanssani aikanaan samalla riparilla. Onneksi lääkärin vaihto onnistui sukkelasti, tuo olisi ollut jo vähän liikaa.
N42
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 38-vuotias nainen ja asioin ihan kaikissa tilanteissa naisen kanssa mikäli se on vain mahdollista. En halua olla yhtään missään tekemisissä vieraiden miesten kanssa. Joskus kuitenkin tähän joutuu ja se on todella epämukavaa ja pelko on aina läsnä, vaikka asiat sujuisivatkin täysin asiallisesti.
Sä tarvitsisit lääkäriä korvien välisiin ongelmiin. Ei ole normaalia tuollainen pelkääminen.
Joo, tässä olisi mielenkiintoista tietää myös syy. Esim. itselle nyt tulisi mieleenkään, että lääkäri jotain epäsopivaa voisi tehdä, eli pelosta ei ole kyse. Mieluummin ottaisin naisena naislääkärin, koska mua nolottaisi miehelle aukoa haaroja.
Siis jotenkin sillä ei ole mulle mitään väliä, miten joku nainen mun alapäätä arvioi, mutta miehellä olettaisin olevan jotain mielipiteitä siitä, miten olen karvani ajellut, roikkuuko häppärit tms. Ei varmaan gynellä ole, kun on kaiken nähnyt, mutta nolottaisi silti. Kauheinta olisi, jos miesgyne olisi suurinpiirtein mun ikäinen ja hyvännäköinen.
1. Naiset arvioivat jatkuvasti toisia naisia, mistä syystä se ei tässä kohtaa haittaa mutta muualla palstalla kyllä haittaa useinkin? Tämä on aika mielenkiintoinen juttu.
2. Jos miesgyne olisi hyvännäköinen niin miksi se olisi yhtään enemmän ongelma kuin jos hän olisi lähellä eläkeikää oleva rumilus?
Näitä voisi miettiä ehkä vähän enemmänkin.
2. kohtaan vastaus on arvatenkin se, että jos itse pidän lääkäriä viehättävänä, jotenkin alitajuisesti toivoisin itsekin olevani viehättävä hänestä (vaikka olisin varattu, eikä siis aikomustakaan tehdä mitään asian suhteen). Tulee paljon kovemmat paineet näyttää sitä värkkiä sitten.
1. kohtaan, intiimiasioissa naisen mielipide mun tavarasta ei vaan ole merkitsevä, koska olen hetero. Jostain muusta asiasta, esim. vaatetuksesta, naisen mielipiteellä voi hyvinkin olla väliä, jos vaikka pidän arvostelevaa naista tyylikkäänä.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt miesgynekologilla ja synnytyksessäni oli mieskätilö. Molemmat kokemukset olivat hyviä, ei mitään valittamista niistä ja voisin mennä uudestaankin. Silti, jos olisin jollekin random yleislääkärille menossa näissä asioissa, haluaisin naislääkärin. Varsinkin nuori mieslääkäri tuntuisi varmasti tosi kiusalliselta.
Kerran olin menossa neuvolalääkärin vastaanotolle, kun tajusin, että kyseinen lääkäri oli kanssani aikanaan samalla riparilla. Onneksi lääkärin vaihto onnistui sukkelasti, tuo olisi ollut jo vähän liikaa.
N42
Hyvä pointti tuo viimeinen. Tärkeintä on, ettei lääkäri ole muuta kautta tuttu. Voi muuten olla hankalaa jossain pienen paikkakunnan terveyskeskuksessa.
Kunhan on cis-binäärinen. En halua jotain mielisairasta lääkäriä.
Ei mitään väliä.
Ainoan kerran kun on nolottanut oli kun teininä operaation yhteydessä piti laittaa virstaputkeen katetri ja sen laittoi sellainen ehkä 25 vuotias hoitaja joka oli nainen.
Olen asioinut naispuolisen urologin ja toisaalta miespuolisen lääkärinkin kanssa myös intiimiasioiden suhteen. Pyrin valitsemaan sen jolla arvioin olevan paras asiantuntemus ja ajan saa nopeiten.
Onneksi ei silti ole kovin usein tarvinnut intiimialueille mennä lääkärikäyntien yhteydessä.
Terveisin keski-ikäinen mies
Kyllä mä mieluummin menisin naisena naiselle, jos saisin valita. Mutta jos olisi alansa joku guru ja voisin henkisesti valmistautua ennen, niin vois olla mieskin.
Jos on joku arkaluontoinen asia niin se saattaa jäädä sanomatta, jos lääkäri on väärää sukupuolta. Ei tee mieli pyllistellä kolonoskopiassa mieshoitsulle ja lääkärille.
Noooo mulla leikattiin peräsuolen laskeuma, kun olin hieman yli 30v. Naisgyne leikkasi. Seuraamassa oli mieskandi. Kysyttiin kyllä, saako olla läsnä. Oppimassahan tuo oli.
Missä tahansa intiimimmässä vaivassa valitsen naislääkärin ja jos en koe olevani mitenkään hengenhädässä, niin olen valmis myös odottamaan jonkin ajan pidempään saadakseni ajan naislääkärille. Tämä siis tietysti yksityissektorilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä voi kuin ihmetellä, miksi joku mies erikoistuu gynekologiaan. Täysin sairasta tämä on. Jos ihmisen alapään toiminta kiinnostaa jotakin miestä niin paljon, että haluaa siitä oikein uran niin paljon parempi olisi sitten erikoistua urologiaan. Ei kukaan ihmettele, miksi joku mies erikoistuu urologiaan. Seksuaalivähemmistöihin ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien kannattaa suosiolla valita joku ihan muu erikoisala. Jotenkin vielä miesgynekologiakin irstaammalta vaikuttaa sitten mieskätilö. Hienoa, jos mies haluaa sairaanhoitajaksi, mutta jokin muu erikoistumisala olisi parempi vaihtoehto kaikkien kannalta. Mitä mahtaakaan haavoittuvassa tilassa oleva synnyttävä nainen ajatella, jos kätilö onkin mies?
Usko tai älä, mutta terveydenhoitoalalla työskentelevät ihmiset eivät ole noin kieroutuneita ajatusmaailmaltaan kuin sinä. Se on meille työtä.
Itse taas ajattelen, että gyneksi tai urologiksi kouluttautuu ne lääkärit, jotka ei halua olla tekemisissä tosi vaikeiden asioiden kanssa. Esim. kuoleman, aivokirurgian, ensihoidon tms. missä on isompi todennäköisyys, että voi tapahtua joku moka. Eli siis voi melko rennosti tehdä töitä vaikka kännissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä voi kuin ihmetellä, miksi joku mies erikoistuu gynekologiaan. Täysin sairasta tämä on. Jos ihmisen alapään toiminta kiinnostaa jotakin miestä niin paljon, että haluaa siitä oikein uran niin paljon parempi olisi sitten erikoistua urologiaan. Ei kukaan ihmettele, miksi joku mies erikoistuu urologiaan. Seksuaalivähemmistöihin ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien kannattaa suosiolla valita joku ihan muu erikoisala. Jotenkin vielä miesgynekologiakin irstaammalta vaikuttaa sitten mieskätilö. Hienoa, jos mies haluaa sairaanhoitajaksi, mutta jokin muu erikoistumisala olisi parempi vaihtoehto kaikkien kannalta. Mitä mahtaakaan haavoittuvassa tilassa oleva synnyttävä nainen ajatella, jos kätilö onkin mies?
Usko tai älä, mutta terveydenhoitoalalla työskentelevät ihmiset eivät ole noin kieroutuneita ajatusmaailmaltaan kuin sinä. Se on meille työtä.
Itse taas ajattelen, että gyneksi tai urologiksi kouluttautuu ne lääkärit, jotka ei halua olla tekemisissä tosi vaikeiden asioiden kanssa. Esim. kuoleman, aivokirurgian, ensihoidon tms. missä on isompi todennäköisyys, että voi tapahtua joku moka. Eli siis voi melko rennosti tehdä töitä vaikka kännissä.
Gynekologit on ihan jatkuvasti tekemisissä keskenmenojen ja kohtukuolemien kanssa, etenkin jälkimmäiset on kyllä tosi isoja suruja ja järkytyksiä kohdattaviksi melkeinpä päivittäin.
Mieskätilö voi olla muuten homo. Homot hakeutuu monesti esim. sairaanhoitajiksi ja ovat hoitoalalla tosi hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gynekologit on ihan jatkuvasti tekemisissä keskenmenojen ja kohtukuolemien kanssa, etenkin jälkimmäiset on kyllä tosi isoja suruja ja järkytyksiä kohdattaviksi melkeinpä päivittäin.
Joo mutta harvemmin se kohtukuolema tai keskenmeno on sen gynen "syy".
Joo, niin varmaan. Sun unelmissas.