Irtisanoutuminen ja karenssi
Jos irtisanoudun työpaikan ilmapiirin takia, tuleeko pitkä karenssi? Haluan vain tähän kysymykseen vastauksen, jos jollakin on kokemusta asiasta. En tarvitse mielipiteitä muusta, koska olen selvitellyt jo asiaa esim työterveyshuollon kanssa joka myöntää työpaikan olevan todellinen kiusaamisen saralla huippua. Olen sairaslomalla ja kuntoutustuesta tuli hylkäävä päätös.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Karenssi on nykyään enää 45 päivää. Muuttui juuri, googlatkaa vaikka. Ei siis paha rasti, jos säästöjä on 1,5kk edestä.
Lopputili riittää tohon hyvin. Siinä mitään säästöjä tarvita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kun irtisanouduin viime vuonna niin karenssi oli 90 päivää. Nyt taitaa olla 45 päivää. Ne karenssit lyheni, kun ne teki niitä muutoksia niihin tänä vuonna. Säästin rahaa ennen kun irtisanouduin, että pärjään karenssi ajan ja siihen saakka kun ensimmäiset päivärahat tulee. Ja sitten kun oli 90 päivää mennyt niin ilmoittauduin vasta sitten työkkäriin työnhakijaksi. Sitten piti tehdä selvitys miksi irtisanouduin ja karenssiaika oli jo kulunut niin sitten ihan normaalisti hain liitosta päivärahaa. Työttömänä olen tosin edelleen, että ei se työn saanti niin helppoa sitten ole. Paras jos olisi uusi työpaikka jo valmiina ku irtisanoutuu.
Eikö ne rankaisseet sua tuosta, että et ilmoittautunut heti ekana päivänä työkkäriin? Muistaakseni tämä on ollut ehtona monessa paikassa, että HETI pitää ilmoittautua eikä vasta esim. mahdollisen karenssiajan päätyttyä. Luulisi, että olisivat laskeneet sun karenssin siitä ilmoittautumispäivästä eteen päin.....
Työkkärissä ei ole mikään pakko olla hakijana. Muistat väärin, eikä karenssi lähde ilmoittautumispäivästä. Ansiosidonnaiseen voi mennä oikeus jos on pitkään (5 tai 6 kk, en nyt muista kumpi) ilmoittautumatta.
Ei tietenkään kukaan pakota työkkäriin hakijaksi jos ei tarvitse/halua päivärahaa. Mutta jos haluaa rahat niin ekapäivästä lähtee karenssi kulumaan kun on ilmottautunut. Ei onnistu jälkeenpäin.
Karenssi aika lasketaan ensimmäisestä päivästä alkaen kun työt on loppu, ei siitä ku on ilmoittautunut. Näin oli viime vuonna, onko muuttunut?
Saapihan sitä pitää palaveria pomon kans kun se valehtelee joka asiasta.
Etsi uusi työ..lähde ,tuo työpaikka niin sairas,sairastut vaan itse.Älä jää tommoseen.Kauaskantoiset seuraukset.Tulee uusi uhri kun vanha lähtee.On kokemusta.Miksi pomot ei puutu,ei uhrin tarttes lähtee vaan kiusaajien..
Itsekin just irtisanouduin. Karenssi kuluu sairasloman aikana. Saan sairaspäivärahaa, asumistukea ja toimeentulotukea siltä ajalta.
Joten en tajua miten koko karenssi vaikuttaa mihinkään?
Itse sanoin itseni ulos viime vuonna ja pidin kiltisti 3kk. karenssin.Vähän ennen sen loppua ilmoittauduin työttömäksi.Toistaiseksi homma pelaa rahan puolesta.
Jos lähdön syyt liittyvät työsuojelulakiin, ei karenssia tule.
Köyhät kyykkyyn ja jumppaamaan syväkyykkyä. Kokkarit ja persposket kiittävät.
Dehjis kirjoitti:
Etsi uusi työ..lähde ,tuo työpaikka niin sairas,sairastut vaan itse.Älä jää tommoseen.Kauaskantoiset seuraukset.Tulee uusi uhri kun vanha lähtee.On kokemusta.Miksi pomot ei puutu,ei uhrin tarttes lähtee vaan kiusaajien..
Ninpä, kiusaaja jatkaa ja useampi irtisanoutunut työilmapiirin takia. Pomo mukana, kukaan muu ei välitä. Ylin taho uskoo pomoa ja hänen valehtelua. Kuukausia kesti saada unirytmiä kohdalleen. Nyt uusi työ ja parempi elämä.
Vierailija kirjoitti:
Minä irtisanouduin kolme viikkoa sitten työpaikasta, jossa minua kiusattiin ja voin todella pahoin.
Sen verran säästöjä, että otan ilomielin karenssin mieluummin kuin jäin tuonne. Tietysti yritin etsiä ensin uutta työtä, mutta kun ei löytynyt, niin tein tämän ratkaisun. Nyt olen ollut viikon työttömänä ja olen kiittänyt itseäni monta kertaa. Ei tarvitse enää ahdistua, menettää yöunia eikä kokea itseään töissä päivittäin huonoksi.
Samoin täällä. Riskinä, että työttömänä joutuu olemaan pitkäänkin ja keikkatyö jää ainoaksi vaihtoehdoksi... Silti on huojentavaa, ei henkistä piinaa työpaikalla kestä loputtomasti. Kun ne piinaajat ei lähde.
Riippuen työsuhteen pituudesta 30 tai 45 päivää.