Irtisanoutuminen ja karenssi
Jos irtisanoudun työpaikan ilmapiirin takia, tuleeko pitkä karenssi? Haluan vain tähän kysymykseen vastauksen, jos jollakin on kokemusta asiasta. En tarvitse mielipiteitä muusta, koska olen selvitellyt jo asiaa esim työterveyshuollon kanssa joka myöntää työpaikan olevan todellinen kiusaamisen saralla huippua. Olen sairaslomalla ja kuntoutustuesta tuli hylkäävä päätös.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Itse kun irtisanouduin viime vuonna niin karenssi oli 90 päivää. Nyt taitaa olla 45 päivää. Ne karenssit lyheni, kun ne teki niitä muutoksia niihin tänä vuonna. Säästin rahaa ennen kun irtisanouduin, että pärjään karenssi ajan ja siihen saakka kun ensimmäiset päivärahat tulee. Ja sitten kun oli 90 päivää mennyt niin ilmoittauduin vasta sitten työkkäriin työnhakijaksi. Sitten piti tehdä selvitys miksi irtisanouduin ja karenssiaika oli jo kulunut niin sitten ihan normaalisti hain liitosta päivärahaa. Työttömänä olen tosin edelleen, että ei se työn saanti niin helppoa sitten ole. Paras jos olisi uusi työpaikka jo valmiina ku irtisanoutuu.
Eikö ne rankaisseet sua tuosta, että et ilmoittautunut heti ekana päivänä työkkäriin? Muistaakseni tämä on ollut ehtona monessa paikassa, että HETI pitää ilmoittautua eikä vasta esim. mahdollisen karenssiajan päätyttyä. Luulisi, että olisivat laskeneet sun karenssin siitä ilmoittautumispäivästä eteen päin.....
Nosta ensin kaikki ylimääräinen tililtä, myy asunto ja muuta vuokralle. Irtisanoudu vasta sitten. Karenssin ajan saa toimeentulotukea ja asumistukea. Sitten karenssin jälkeen pääset nauttimaan ansiosidonnaisesta ja voit ottaa jemmassa olevat rahat taas käyttöön.
45 kalenteripäivää on nykyisin karenssi eli puolitoista kuukautta.
Älä kuitenkaan koskaan luota keskustelupalstalta saamaasi tietoon näin tärkeässä asiassa vaan googleta itse!
https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/tyottomyysturva/karenssi
"Työstä irtisanoutuminen tai irtisanominen
Jos irtisanoudut työstäsi ilman pätevää syytä, sinut asetetaan karenssiin työsuhteen kestosta riippuen 30 tai 45 päiväksi työsuhteen päättymisestä alkaen. Jos työ olisi kestänyt enintään viisi päivää, karenssi kestää 30 päivää. Jos työ olisi kestänyt yli viisi päivää, karenssi kestää 45 päivää.
Jos olet itse moitittavana pidettävällä menettelylläsi aiheuttanut työsuhteesi päättymisen, sinulle asetetaan karenssi työsuhteen kestosta riippuen 30 tai 45 päivän ajaksi työsuhteen päättymisestä alkaen."
Aiemmin oli se 3kk ja 1kk,jos sai potkut oman toiminnan takia ilman pätevää syytä.
Nykyään 45 päivää aina. Paitsi jos saa potkut ilman, että on sen itse aiheuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kun irtisanouduin viime vuonna niin karenssi oli 90 päivää. Nyt taitaa olla 45 päivää. Ne karenssit lyheni, kun ne teki niitä muutoksia niihin tänä vuonna. Säästin rahaa ennen kun irtisanouduin, että pärjään karenssi ajan ja siihen saakka kun ensimmäiset päivärahat tulee. Ja sitten kun oli 90 päivää mennyt niin ilmoittauduin vasta sitten työkkäriin työnhakijaksi. Sitten piti tehdä selvitys miksi irtisanouduin ja karenssiaika oli jo kulunut niin sitten ihan normaalisti hain liitosta päivärahaa. Työttömänä olen tosin edelleen, että ei se työn saanti niin helppoa sitten ole. Paras jos olisi uusi työpaikka jo valmiina ku irtisanoutuu.
Eikö ne rankaisseet sua tuosta, että et ilmoittautunut heti ekana päivänä työkkäriin? Muistaakseni tämä on ollut ehtona monessa paikassa, että HETI pitää ilmoittautua eikä vasta esim. mahdollisen karenssiajan päätyttyä. Luulisi, että olisivat laskeneet sun karenssin siitä ilmoittautumispäivästä eteen päin.....
Työkkärissä ei ole mikään pakko olla hakijana. Muistat väärin, eikä karenssi lähde ilmoittautumispäivästä. Ansiosidonnaiseen voi mennä oikeus jos on pitkään (5 tai 6 kk, en nyt muista kumpi) ilmoittautumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos työpaikka irtisanoo pitkän saikun takia?
Ei työpaikka voi irtisanoa sairasloman takia. Silloin mennään käräjille.
Toki voi. Pitää olla vaan vähintään vuoden saikku ja todistettavasti ei enää kykeneväinen työhönsä.
Juuri näin. Tai jos on koeajalla niin paljon pois, ettei työstä selviytymistä pysty arvioimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin meni niiden päätösten saamiseenkin useampia viikkoja, niin se olisi tullut tuohon karenssin päälle, jos ei olisi ilmoittautunut heti. Kannattaa ilmoittautua heti minusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin meni niiden päätösten saamiseenkin useampia viikkoja, niin se olisi tullut tuohon karenssin päälle, jos ei olisi ilmoittautunut heti. Kannattaa ilmoittautua heti minusta.
Joo, tietenkin kannattaa esim tuosta syystä, mutta nämä rankaisukommentit ovat ihan tuulesta temmattuja.
Minulla on sellainen käsitys että jos irtisanoutuu työstä niin karenssi olisi 90 PV .on jokin siirtymä aika siinä että ei vissiin mene 45 PV,n karenssilla.katso työttömyysturvalaista ,siinä on jotain siirtymäaikoja.mutta keskustele ensin esihenkilön kanssa, tarvittaessa ota yhteyttä ammattiliittoon ,sieltä saat tietoa . Avi /työsuojelu on myös olemassa mutta älä itse irtisanoudu.kirjoita ylös itsellesi tapahtumat päivämäärät ,kellonajat ja mahdolliset todistajat .
Vierailija kirjoitti:
Pyydä työterveyshuollolta joku selvitys, kerta myöntävät kiusaamisongelman olevan todellinen. Ehkä siinä voisi myös lukea miten ongelma vaikuttaa työssä selviämiseesi. Joudut vastaamaan selvityspyyntöön kuitenkin ennen kuin karenssi asetetaan, työterveyshuollon sana voi olla painavampi kuin työttömän.
Ei auta pelkkä oma sana ja sen kirjaaminen työterveyshuollossa, pitää viedä asia oikeuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi rangaista? Korvaukseton määräaika alkaa siitä työsuhteen päättymisestä, työttömyysetuutta saa aikaisintaan ensimmäisestä työttömyyspäivästä (kun on ilmoittautunut työnhakijaksi) eli varsin hyvin voi olla ensin 45 vrk villi ja vapaa ja ilmoittautua vasta sitten työkkäriin. Toteavat vain, että jaha, sun työsuhde päättyi jo pari kuukautta sitten, joten laitetaan samantien maksava lausunto.
Ei rankaistu mitenkään vaikka ilmoittauduin vasta 90 päivän päästä kun otin lopatit. Itse asiassa työkkäristä soitettiin juuri ennen lopareita, olin osa-aikatyössä ja teki jotain kartoitus soittelua. Kerroin puhelussa, että aion irtisanoutua ja hän sanoi että eipä siinä mitään, karenssia tulee ja voit saada päivärahaa jos menet karenssin aikana kurssille tms. työkkärin juttuun. Ja kysyin tuosta ilmoittautumisesta, niin sanoi, että voi ilmoittautua 90 päivän jälkeen. Karenssiaika alkaa juosta irtisanoutumisesta ja se kuluu siellä taustalla. Että oli ihan hyvä puhelu työkkärin kanssa kerrankin.
Minä irtisanouduin työilmapiirin ja kiusaamisen takia. Työterveyshuollosta sain lausunnon, että olen ollut sairauslomalla unettomuuden ja ahdistuksen takia. Toimitin työkkäriin lausunnon ja mitään karenssia ei tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos työpaikka irtisanoo pitkän saikun takia?
Ei työpaikka voi irtisanoa sairasloman takia. Silloin mennään käräjille.
Toki voi. Pitää olla vaan vähintään vuoden saikku ja todistettavasti ei enää kykeneväinen työhönsä.
Pitää olla tosi paiva syy, että lääkäri kirjoittaa sellaisen lausunnon, että henkilö on täysin kykenemätön tekemään kyseistä työtä.
Jos useampi henkilö samasta työpaikasta käy työterveydessä samoista syistä ilmapiiriongelmien vuoksi, niin lausunto kyllä pätee. Minua ennen lähti työntekijä ja sai lausunnon, eikä karenssia. Tietyt työpaikat on mustalla listalla, eikä karenssia tule.
Osa-aikainen kirjoitti:
Jos useampi henkilö samasta työpaikasta käy työterveydessä samoista syistä ilmapiiriongelmien vuoksi, niin lausunto kyllä pätee. Minua ennen lähti työntekijä ja sai lausunnon, eikä karenssia. Tietyt työpaikat on mustalla listalla, eikä karenssia tule.
Mitän nuo työpaikat on mitkä mustalla listalla? Tietäis varoa.
esim työterveyshuollon kanssa joka myöntää työpaikan olevan todellinen kiusaamisen saralla huippua.
Mikäs työterveys ei puutu tähn ottamalla yhteyttä esimieheen?
Vierailija kirjoitti:
Sen ainakin tiedän, että TE-viranomaisille ei kelpaa syyksi oikein mikään, eli karenssi on odotettavissa, nyt en tarkkaan muista, onko 3-4 kuukautta. Syyn pitäisi olla täysin hyväksyttävissä, mutta kun TE-viranomaisia ei kiusata, eivät he siitä välitä, he jatkavat itse kiusaamista. Jos itse irtisanoutuu, voi karennssi mahdollisesti olla tuota 3 kuukautta pidempi.
Laissa on aika selkeästi sanottu ne hyväksyttävät syyt, mikään muu ei ole hyväksyttävää. Eli koska laki on mitä on, sen karenssin on pakko tulla jos syy ei löydy siitä lyhyestä listasta joka laissa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkärissä ei ole mikään pakko olla hakijana. Muistat väärin, eikä karenssi lähde ilmoittautumispäivästä. Ansiosidonnaiseen voi mennä oikeus jos on pitkään (5 tai 6 kk, en nyt muista kumpi) ilmoittautumatta.
Ei tietenkään kukaan pakota työkkäriin hakijaksi jos ei tarvitse/halua päivärahaa. Mutta jos haluaa rahat niin ekapäivästä lähtee karenssi kulumaan kun on ilmottautunut. Ei onnistu jälkeenpäin.
Minä irtisanouduin kolme viikkoa sitten työpaikasta, jossa minua kiusattiin ja voin todella pahoin.
Sen verran säästöjä, että otan ilomielin karenssin mieluummin kuin jäin tuonne. Tietysti yritin etsiä ensin uutta työtä, mutta kun ei löytynyt, niin tein tämän ratkaisun. Nyt olen ollut viikon työttömänä ja olen kiittänyt itseäni monta kertaa. Ei tarvitse enää ahdistua, menettää yöunia eikä kokea itseään töissä päivittäin huonoksi.