Millä rasvan voi korvata leivonnassa?
Otsikossa siis jo ytimekäs kysymys.
Just nyt oon leipomassa makean rahkapiirakan vuokaan, joten kun voita tai muuta kuin kevytlevitettä ei kaapista löydy, niin voisinko korvata rasvan piirakassa _kokonaan_ esim. jollain seuraavista:
- Omenasose
- Jugurtti (kreikkalainen vaikka)
- Kermaviili (kevyt tai tavallinen)
- Maitorahka
- Yosa -kauravälipala (näitä on eri makuisia)
En ole koskaan korvannut rasvaa kokonaan jollain edellä mainituista, joten mietityttää kovasti.
Onko joku jo kokeillut ja mikä oli tulos?
Kommentit (13)
Mikä noista siis sopisi parhaiten makeaan piirakkaan?
Hedelmäsose nyt ainakin, mutta pitäisikö se yhdistää vaikka kreikkalaiseen jugurttiin, että tulisi parempi lopputulos?
Niin, ja pistän piirakkaan paljon kauraa mukaan, leseenä & hiutaleena, ja kaurassahan on siis jo valmiiksi rasvaa. Siitä tuli mieleen tuo, että voisiko tota Yosa -kaurajutskua (siinä on kauraa ja jotain hedelmää tai marjaa sekaisin) käyttää tämmöisessä piirakassa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ruokaöljy käy rasvan korvaamiseen.
Voin tai margariinin korvaamiseen varmasti käy, mutta ruokaöljy on kyllä ihan täyttä rasvaa (vielä tuhdimpaa kuin voi/margariini), joten ei sillä rasvaa voi korvata!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin tai margariinin korvaamiseen varmasti käy, mutta ruokaöljy on kyllä ihan täyttä rasvaa (vielä tuhdimpaa kuin voi/margariini), joten ei sillä rasvaa voi korvata!
Ruokaöljyn hyvä puoli on että se ei tartu kiinni verisuoniin. Luin siitä, koska ihmettelin mikä ero on.
Niin, siis haen jotain sellaista rasvan korvaajaa leivonnassa, joka antaisi kivasti mehevyyttä ja vähän makuakin, mutta ei olisi se perinteinen rasva.
Oon leiponut jo niin monet tavalliset voi/margariini ym. piirakat, että haluan kokeilla jotain muuta ja tällä kertaa se voisi olla jotain kevyempää.
Jos ei tule hyvää, niin aina voi siirtyä rasvaan takaisin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokaöljyn hyvä puoli on että se ei tartu kiinni verisuoniin. Luin siitä, koska ihmettelin mikä ero on.
Juu, moni öljy on tuossa mielessä parempi kuin kova rasva, en usko että tarvitsee se simppelein ruokaöljy olla. Mutta minä haen nyt ihan kokonaan korvaajaa rasvalle.
Ap
Onko täällä yhtään vähärasvaisen leipojaa paikalla?
Löysin netistä ohjeen rasvattomiin kaurakekseihin, mutta sinnekin oli pitänyt jonkun älypään tulla kommentoimaan, tyyliin että "Ei nää oo rasvattomia, kun kaurassahan on jo paljon rasvaa mukana, täs pitäis lukee vähärasvaiset, enkä mä ainakaan käytä yhtään rasvaa!".
Minä en ole mikään puritanisti ja rakastan kauran makua, ajattelin vaan että alan luovaksi enkä peitä sitä makua tällä kertaa rasvalla, vaan teen raikkaamman piirakan - vaikkakin juuri siitä niin hirveän rasvaisesta (!) kaurasta.
Ap
Miten tuo on mahdollista?
Että 80% rasva voi, korvataan 100% rasvalla?
Ja väität rasvan olevan silloin korvattu.
Riippuu siitä mistä ruokaöljystä on kyse. Voi on terveellisempää kuin esim. rypsiöljy elimistölle. Tutustu rasvoihin perusteellisemmin, eikä vain tyydyttyneiden ja tyydyttymättömiä rasvojen eroon.
Voihan sen korvata millä vain, mutta ei siitä hyvää tule. Rasvaa on taikinoissa ihan syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, moni öljy on tuossa mielessä parempi kuin kova rasva, en usko että tarvitsee se simppelein ruokaöljy olla. Mutta minä haen nyt ihan kokonaan korvaajaa rasvalle.
Ap
Vesi on hyvä rasva, vesi vanhin voitehista. Veneen hankaimetkin lopettaa kitinä kun vettä roiskauttaa.
Ei sitä oikein pysty korvaamaan, tai pitää tehdä vanukasta, siis tämän tyyppistä.
https://www.valio.fi/reseptit/marjaclafoutis-eli-marjainen-uunivanukas/
Baka sådant där fett inte ingår i receptet. Det finns rätt mycket att välja mellan. Man kan även lämna bort sockret.