Irtisanoutuminen ja karenssi
Jos irtisanoudun työpaikan ilmapiirin takia, tuleeko pitkä karenssi? Haluan vain tähän kysymykseen vastauksen, jos jollakin on kokemusta asiasta. En tarvitse mielipiteitä muusta, koska olen selvitellyt jo asiaa esim työterveyshuollon kanssa joka myöntää työpaikan olevan todellinen kiusaamisen saralla huippua. Olen sairaslomalla ja kuntoutustuesta tuli hylkäävä päätös.
Kommentit (51)
Eiköhän sieltä se 3 kk karenssi tule. Ainakin minulla tuli viimeksi kun irtisanouduin 2008. Kiersin kyllä tämän karenssin olemalla tuon 3 kk työvoimakoulutuksessa.
Etkö sä vaan voi vaihtaa toiseen työpaikkaan?
Karenssi on nykyään enää 45 päivää. Muuttui juuri, googlatkaa vaikka. Ei siis paha rasti, jos säästöjä on 1,5kk edestä.
Karenssi on nykyään 1,5 kk. Samaa miettinyt.
Kyllä, työhakemuksia olen laittanut, toivottavasti tärppää. Mutta ikää jo on sen verran että voivat nuorempia valita. Ajattelin, että joku esimiehen selvitys työkyvystäni nykyiseen työhöni voi auttaa, ettei karenssia tule. Ainakaan pitkää. Enhän ole edes työkykyinen enää.
Itse kun irtisanouduin viime vuonna niin karenssi oli 90 päivää. Nyt taitaa olla 45 päivää. Ne karenssit lyheni, kun ne teki niitä muutoksia niihin tänä vuonna. Säästin rahaa ennen kun irtisanouduin, että pärjään karenssi ajan ja siihen saakka kun ensimmäiset päivärahat tulee. Ja sitten kun oli 90 päivää mennyt niin ilmoittauduin vasta sitten työkkäriin työnhakijaksi. Sitten piti tehdä selvitys miksi irtisanouduin ja karenssiaika oli jo kulunut niin sitten ihan normaalisti hain liitosta päivärahaa. Työttömänä olen tosin edelleen, että ei se työn saanti niin helppoa sitten ole. Paras jos olisi uusi työpaikka jo valmiina ku irtisanoutuu.
Pyydä työterveyshuollolta joku selvitys, kerta myöntävät kiusaamisongelman olevan todellinen. Ehkä siinä voisi myös lukea miten ongelma vaikuttaa työssä selviämiseesi. Joudut vastaamaan selvityspyyntöön kuitenkin ennen kuin karenssi asetetaan, työterveyshuollon sana voi olla painavampi kuin työttömän.
Sen ainakin tiedän, että TE-viranomaisille ei kelpaa syyksi oikein mikään, eli karenssi on odotettavissa, nyt en tarkkaan muista, onko 3-4 kuukautta. Syyn pitäisi olla täysin hyväksyttävissä, mutta kun TE-viranomaisia ei kiusata, eivät he siitä välitä, he jatkavat itse kiusaamista. Jos itse irtisanoutuu, voi karennssi mahdollisesti olla tuota 3 kuukautta pidempi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, työhakemuksia olen laittanut, toivottavasti tärppää. Mutta ikää jo on sen verran että voivat nuorempia valita. Ajattelin, että joku esimiehen selvitys työkyvystäni nykyiseen työhöni voi auttaa, ettei karenssia tule. Ainakaan pitkää. Enhän ole edes työkykyinen enää.
Ei auta mitään, karenssi napsahtaa. Itse lähdin terveydellisistä syistä ja olisi pitänyt olla lausunnot lääkäriltä, työpaikkaselvitykset hoitajilta, että on kaikki tehty että voisin työskennellä ja mitä kaikkea vielä ne olisi ollut vailla. Helpompi oli vaan lähteä ha ottaa karenssi.
Ja jos on lomapäiviä pitämättä, eikös ne saa sitten rahana, kun työt päättyy. Lyhennys vapaata voi myös kysyä pankista, jos on lainaa. Jos oikeasti on ihan rahaton, niin sossuun. Kyllä sen 1,5kk jotenkin pärjää. Kerää vaikka mustikoita tai sieniä jos voi.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos on lomapäiviä pitämättä, eikös ne saa sitten rahana, kun työt päättyy. Lyhennys vapaata voi myös kysyä pankista, jos on lainaa. Jos oikeasti on ihan rahaton, niin sossuun. Kyllä sen 1,5kk jotenkin pärjää. Kerää vaikka mustikoita tai sieniä jos voi.
Saa rahana kaikki lomat mitä pitämättä. Ja kannattaa muistaa, että eka päiväraha on 2 viikolta ja sitten lähtee se 4 viikon jakso. Että pärjää sinne asti että tulee ensimmäiset 4 viikon päivärahat.
Kyllä minä taloudellisesti ehkä pärjään. Kiitos asiallisista vastauksista jo tähän mennessä!
Karenssi tulee aina kun irtisanoo itsensä.
Entä jos työpaikka irtisanoo pitkän saikun takia?
Vierailija kirjoitti:
Ei työpaikka voi irtisanoa sairasloman takia. Silloin mennään käräjille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työpaikka voi irtisanoa sairasloman takia. Silloin mennään käräjille.
Toki voi. Pitää olla vaan vähintään vuoden saikku ja todistettavasti ei enää kykeneväinen työhönsä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinua ei sitten irtisanota sillä perusteella, että et kykene nykyiseen työhösi eikä ole tarjota sinulle muutakaan työtä?
Eiköhän siitä se peruskarenssi tule eli onko se 3kk. Ainakin itselläni vastaavassa tilanteessa ei kelvannut työvoimaviranomaiselle syyksi.