Kääk. Kamala kommentti painoon liittyen :'(
Olen alipainoinen nainen. Olin sairaana ja laihduin vielä pari kiloa.
Nyt alkuun en ihannoi hoikkuutta.
Haluaisin mieluusti painaa 10kg lisää.
En vain liho.
Itseasiaan. Olin ensimmäistä kertaa ihmisten ilmoilla ja tunsin oloni huonoksi ja epävarmaksi.
Välttelin katsomasta peileihin ja tunsin inhotusta itseeni.
Pian tulee suulas entinen työkaveri vastaan kaupassa ja katselee kroppaani kauhistuneena ja toteaa "hui ku sä oot hoikka syötkö sä enää mitään?"
Mun teki mieli juosta vain pakoon itkien.
Miten tämä on hyväksyttävää käytöstä. Olisiko teistä ok, jos menisin sanomaan lihavalla ihmiselle tuon saman toiste päin?
Kommentit (29)
No kyllä kaikki nyt vaan lihoaa.Ala syömään 10000kcal päivässä niin varmasti lihoat.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä kaikki nyt vaan lihoaa.Ala syömään 10000kcal päivässä niin varmasti lihoat.
Kaikki lihoVAT. Varmasti lihoT.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa oudolta ja kovin epäakateemiselta. Hän ei tainnut olla erityisasiantuntijatehtävissä?
:D Ei varmasti ollut ei
Kyllähän toisten painosta aika tökerösti huomautellaan, suuntaan ja toiseen eikä kumpikaan ole hyväksyttävää.
Itse olen taas lihava, enkä laihdu millään. Yritän pukeutua peittävästi riittävän löysiin ja yksinkertaisiin vaatteisiin, eikä painoani ole julkisella paikalla vastaavalla tavalla kommentoitu.
Jos yhtäkkiä laihtuu kovasti voisi tuo lause lipsahtaa minultakin.
Noinhan se tuntuu menevän. Laihaa ihmistä tai pitkää naista saa helposti haukkua. Huono käytös on riippuvaista kohteesta joidenkin mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa oudolta ja kovin epäakateemiselta. Hän ei tainnut olla erityisasiantuntijatehtävissä?
Kieltämättä, mutta ei se kovin lohduta. Totuus taisi tulla tökerön suusta ulos :(
Tuota edelsi vielä lievä paniikkikohtaus. Tunsin, että minua katsotaan ja sain jotenkin koottua itseni, ajatellen ettei kukaan huomaa mitään ja suurentelen asiaa itselleni. Sitten tulee tuo kaveri... Ihan hirveä fiilis tuli kuitenkin.
Ap
Tiedän tunteen, voimia. Enemmistö on niin huolissaan omista läskeistään, ettei niille tule edes mieleen, ettei laihuus ole yhtä kuin onni. Me laihat tarvitsemme kehorauhaa yhtä paljon kuin kaikki muutkin.
Kyllä me läskit myös kuullaan kaikkea yhtä kivaa usein...
Itse olen nykyään siis pallo, mutta nuorena ja masentuneena painoin alimmillaan 37 kiloa. Ja olen ihan keskimittainen nainen. Uskomattominta oli, että minä sain KEHUJA ulkonäöstäni eniten elämässäni silloin, ja vaikka en ole koskaan ollut suuri kaunotar, miehet alkoi ihan kaupoissakin flirttailla ja hymyillä. Eli masentuneisuuttaan vaikeasti alipainoinen luukasa oli monen kauneusihanne.
Höpöti höpöti. Ala lihotuskuurilla jos noin vaivaa. Problem solved. Minä painin päin vastasen ongelman kanssa, mutta en siltikään saa mitään paniikkikohtauksia aiheesta.
Täällä kans Ap sun kaltainen laiha/hoikka nainen, joka on aina ollut tällainen, vaikkei ole halunnut. Mulla oli vaikeuksia hyväksyä itseäni tällaisena lähes 25-vuotiaaksi asti, mutta sitten kun huomasin, että miehet olivatkin hulluna olemattomiin lanteisiini & rintoihini, niin vihdoin aloin hyväksymään itseni paremmin. Siihen asti minua oli vain haukuttu laihuudesta: olin lauta, riuku, kuikelo, ties mitä.
Joten tiedän tasa miltä susta tuntuu. Pelkäsin oksennustautia kuin ruttoa nuorempana just sen vuoksi, etten vaan laihtuisi yhtään lisää. Join kermaa ja mätin suklaata, mutta kiloja ei tullut.
Edelleen etenkin muut naiset jaksaa tätä laihuuttani kommentoida aina vaan, ja luulevat varmaan että käyn vessassa ravintolaillan jälkeen oksentamassa tmv. Ei sille vaan voi mitään, ilmeisesti, se on jokin ihmisluonnossa, joka pistää toiset puuttumaan johonkin, joka poikkeaa siitä "normaalimmasta", niin vaan luulen.
Mutta ollaan me ylpeinä tällaisia!
Vierailija kirjoitti:
No kun kaikki ei vaan liho. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?
Olin itse nuorena laiha/hoikka, 160/50 ja voi luoja sitä valituksen määrää muilta ihmisiltä! Vielä nuorena aikuisena 160/56 (mikä on kaiken huipuksi normaali paino) jouduin työpaikkakiusatuksi erään pulskan mamman takia kun hälle oli niin ongelma minun kokoni.
Siinä vaiheessa kun terveydenhoitaja yläasteella kauhisteli painoani ja itku kurkussa kysyin, että miten lihon sitten kun syön jo paljon, niin käänsikin sen heti toisin päin että no hei hyvähän se vaan on kun ei tarvitse miettiä syömisiään. Tuolloin oli täydelliset veriarvot ja muutenkin olin täysin terve.
Nyt sitten keski-ikäisenä olen jo ylipainoinen ja kaikin puolin sairaampi juurikin sen ylipainon takia, joka vihdoin kertyi esim. juopottelulla ja liikkumattomuudella. Mut hei, eipähän kukaan enää valita mun ulkonäöstä! Jessus sentään, uskomatonta että ei ymmärretä että voi se oikeasti olla ongelma, siis muuta haittaahan siitä ali/normaalipainosta ei ole kuin toisten ihmisten kauhistelu ja kyttääminen.
Vierailija kirjoitti:
Eli masentuneisuuttaan vaikeasti alipainoinen luukasa oli monen kauneusihanne.
Tää on kyllä se hulluus. Miehet tuntuu tykkäävän alipainoisista naisista, jotka ei näytä enää niin terveiltä - siis mun omaankaan silmääni. Ja mä olen juuri toi nro 16, joka kirjoitti olleensa aina niin laiha.
Mutta myönnän kyllä, että nuorena varmaan ylikammoksuin itse laihuutta, koko kouluiän siitä oli mua kiusattu, että mikä tikku olen. Jotenkin näin itseni peilistä ihan ylilaihana ja paketoin itseni aina hirmu paksuihin vaatteisiin kesähelteelläkin, jotta kukaan ei näkisi omasta mielestäni liian laihoja käsiäni tai jalkojani.
Ihan turhaa oli hävetä, olisi pitänyt osata jo silloin hyväksyä itsensä just semmoisena kuin on. Voi kun muutkin niin tekisivät!
Nro 16
Näinpä. Jotenkin sitä nauretaan ylipainoisten kehopositiivisuudelle, mutta se ilmenee myös laihuuteen sekä erilaisiin sairauksiin ja vammoihin, jotka näkyvät ihmisen kehossa.
Eikö ihminen, kuka ei voi vaikuttaa ulkonäköönsä syystä tai toisesta siinä hetkessä niin anneta olla rauhassa?
Onko minun tehtäväni saada toiselle paha mieli? Kehosta ja hoidoista kerrotaan kyllä ihmiselle itselleen ihan riittävästi - ammattilaisten toimesta ihan aiheellisesti useimmiten oikein keinoin.
Se toisen kehon kommentointi ei ainakaan lisää sitä hyvää itsetuntoa ja hyvää fiilistä tehdä parempia valintoja, liittyy se sitten oikeanlaiseen treeniin, syömiseen, lääkkeiden ottoon tai kaikkiin niistä.
Niin, kyllähän katsoa saa. Eihän sille mitään voi, että katse huomaa poikkeavuuden, mutta ei ole aikuiselta ihmiseltä ok kommentoida toisen ulkonäköä, ellei toisella ole kiva mekko tai ripsari luomella (sitä voi muuttaa, miksi sitä ei kommentoida?).
Ps. Jotkut vammat ja ihottumaa ovat todella näkyviä ja niidenkään kommentointi ei ole ok. Niitä ei hoideta hetkessä.
Moukkamaista käytöstä, toisten ihmisten ulkonäköä tai painoa ei saa kommentoida.
Vierailija kirjoitti:
Noinhan se tuntuu menevän. Laihaa ihmistä tai pitkää naista saa helposti haukkua. Huono käytös on riippuvaista kohteesta joidenkin mielestä.
Missä kukaan on sanonut, että laihaa tai pitkää saa haukkua? Tää on niin yleinen kommentti. Samoin tuo apn, et mitä jos jollekin yöipainoiselle hiomautetaan. No kyllä!!ylläripylläri lihavillekin huomautellaan! Kehorauha kuuluu ihan kaikille! Ja kommentoidaan laihaa tai lihavaa tai jotain muuta, se on moukkamaista. Aina.