Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka jaksaa oikeasti ottaa lasten kavereita yökylään? Ja miksi edes pitää olla yöllä kylässä?

Vierailija
27.07.2022 |

Oon aivan ylirasittunut näistä yökyläilyistä ja yövieraskyselyistä, tänään sanoin omille lapsilleni että ei enää yhtään yöllistä vierasta meille. En tajua koko konseptia. Vieraat mukulat tänne metelöimään ja sotkemaan. Jaksatteko te muut, etenkin monen lapsen äidit ja isät tällaista? Miksei päiväkyläilyt riitä? Omat lapset vaan sanoo, että on niin kivaa ja kaikki muutkin yökyläilee. Mitä ihmettä?!

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tykännyt muiden lapsista, mutta kyllä meille on aina lasten kaverit olleet tervetulleita yökylään. On mökkireissullekin otettu kavereita mukaan, koska tiedän sen olevan lapsille mukavaa ja tärkeää.

Vierailija
62/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä jaksan. Meillä hyvin tilaa eikä yökyläilijöistä mitään riesaa ole. Nyt kesällä helppoa kun muksut viihtyy pihalla iltaan saakka ja itsekin ollaan ulkona lähes yöhön asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten uskallatte antaa lapset yökylään vieraille. Ettehän tiedä, mitä siellä tapahtuu öisin. Oletteko ollenkaan lukeneet tilastoja siitä, miten hyväksikäyttötapaukset tapahtuu. Ei niistä vanhemmista näe päältä, onko niillä jotain taipumuksia. Parempi safe than sorry.

Ei niitä lapsia nyt ihan tuntemattomille päästetä. Meillä oli ehtona kyläilyille ja mökkireissuille  se että tunnetaan jollain tasolla. Toimi erittäin hyvin.

Vierailija
64/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on selvä että lasten yökyläilyissä vanhemmat sopivat asiasta myös. Minä ainakin, silloin kun tämä meillä oli  ajankohtaista, halusin aina varmistaa että kyläilevän lapsen vanhemmat ovat tietoisia tästä vierailusta. Joskus on uutisia, että poliisi etsii kadonneeksi ilmoitettua lasta ja tämä onkin sitten löytynyt yöpymästä kaverin kotona.

Vierailija
65/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsen serkku on ollut muutaman yön ja molempien parhaat kaverit muutaman yön.

Mä en myöskää oikein jaksaisi näitä yökylä touhuja, kun itellä niin haastavaa nukkuminen muutenkin.

Meillä saa kyllä olla päivisin, ja otan monesti kavereita mukaan shoppaileen, Hoploppiin, uimaan jne. Yöt mieluusti nukun.

Vierailija
66/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, enpä minäkään ymmärrä. Onneksi tuo vaihe alkaa olla ohi lapsilta, jonkin verran harrastivat.

Ja meilläkin oli yövieraita, mutta en minä siitä oikein tykännyt.

Itse en ollut ikinä yökylässä, eikä muita minulla. 

Vierailija
67/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihanaa, kun lapsillakin käy vieraita. Niin päivisin kuin välillä öisinkin. Nyt kesällä meillä on ollut monena yönä viikossa yökyläkavereita ja omatkin luuhanneet vuoroin vieraissa. Se vaan kertoo siitä, että kavereita on ja viihtyvät meillä. On myös hyvä tuntea ne lasten kaverit, se auttaa sitten teininä kun on välit kunnossa ja nuoret tulevat juttelemaan. Kokemusta on jo kahden teinin verran.

Meillä on siis 4 lasta, kaksi teiniä, kaksi alakoulussa.

Vierailija
68/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarttis tulla meille yövieraita, ei lapsia eikä aikuisia. Ymmärrän jos kaveri tulee jostain ulkomailta tai 790 km päästä ja tarvitsee siksi yösijan mutta ei tarvitse viereisen rapun tai seuraavan kadun mukelon jäädä yökylään. Huomenna on päivä uusi ja uudet leikit.

Vierailija
69/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sen verran luolanainen että nukun mieluiten oman lauman kanssa. Jokainen menköön omaan luolaansa nukkumaan! En tartte vieraita syömään mun lihoja ja juuria enkä tartuttamaan meihin kirppujaan!

Vierailija
70/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lapsi käy kavereilla yökylässä ja toki vastavuoroisesti pyydän myös tänne niin pysyy kaikille reiluna. AP on unohtanut miten jännää ja kivaa yökyläily oli ja siihen kuuluu sellainen pieni rajojen kokeilu salaa valvomisineen, huumoria vain mukaan.

Vierailija
71/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yökyläily kuuluu niin lapsuuteen ja on tärkeä ystävyyssuhteiden- ja siteiden luomisessa.

Ainakin itselleni ja myös omille lapsille, niistä on muodostunut parhaita muistoja ja ystävyyssuhteet ovat juuri kestäneet parhaiten heidän kanssaan, joiden kesken oli yökyläilyä.

Suurin osa maailman ihmisistä selviää elämästä ilman lapsuuden yökyläilyjä eikä niistä aina jää parhaita muistoja esim. kaksi 8 v ikäistä kahdestaan kotona, kun vanhemmat töissä ja ajatuksena oli, että yökyläilykaverista on seuraa.

Vierailija
72/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta toi on tosi kivaa. Lapset leikkii keskenään. Ihan kivoja noi kaverit on. Välillä ne on sitten siellä kaverilla.

Toisaalta minäkin olen välillä kaverilla yökylässä tai hän meillä tai mennään hotelliin.

Vierailija
73/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla lapsi käy kavereilla yökylässä ja toki vastavuoroisesti pyydän myös tänne niin pysyy kaikille reiluna. AP on unohtanut miten jännää ja kivaa yökyläily oli ja siihen kuuluu sellainen pieni rajojen kokeilu salaa valvomisineen, huumoria vain mukaan.

Lapset kannattaa laittaa eri huoneisiin nukkumaan klo 20:00, se jännästä ja kivasta. Riittää, että ilmoittaa meillä yökyläilyn olevan tätä! Kaikkien vanhemmilla ei ole seuraavana päivänä vapaata.

Vierailija
74/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku haluaa lapsensa meille yökylään, niin ehdotan, että varataan lapsille yhteinen hotellihuone, menkööt sinne. Siellä saa valvoa, on herkkuja, kukaan ei hermostu, jos valvovat pitkään ja aamupalalle voi mennä klo 10 asti.

Jostain syystä ei koskaan sovi yökyläpaikan kyselijälle, kuulemma heidän lapsi tarvitsee aikuisen valvomaan. No asia selvä, sellainen lapsi voi nukkua kotonaan.

Vierailija
75/83 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri toi vastavuoroisuus niin homma ok. Mutta kun toiselle ei saa mennä edes päiväaikaan niin se on outoa.

Kertoo sen perheen vanhemmista, ei lapsesta, ei kannata syyllistää lasta. Kyseisen pariskunnan lapselle teidän normaali (?) perhe/arki voi olla asia, jonka lapsi muistaa lämmöllä aikuisenakin.

Meidän perheessä vieraat lapset on aina olleet tervetulleita yökylän lisäksi myös ruokapöytään, kaikilla kun ei ole toista lämmintä ateriaa ollut kotona tarjolla, jonka lisäksi samat muksut on heilunut kylänraittia vielä siinä vaiheessa kun omilla on kotiintuloaika paukkunut jo ajat sitten . Se, että kylän lapset on olleet tervetulleita, ei ole tarkoittanut sitä että hyvää käytöstä ei olisi vaadittu, se on aina tehty selväksi. Maaseudun kasvattina olen aina ajatellut, että koko kylä huolehtii ja kasvattaa.

Tämä. Meille saa tulla ja melko usein tuleekin lapsen kaveri. Lapset on yrittäneet käydä kavereilla yökylässä mutta ei ole kokeneet turvalliseksi, toisen kaverin kotona esim vanhemmat ei olleet puoli kymmenen aikaan vielä edes kotona, kyse ykkös-kakkos-kolmosluokkalaisista lapsista. Sinne kyllä aina kylään pyydetään, mutta lapset hyvin usein tulevat meille kun eivät saa ruokaa (??) jne. Olen sanonut omille lapsille et ruoka-aikaan ensisijaisesti kotiin, jos pyydetään ja tarjotaan niin saa syödä. Jos koko päiväksi on kutsuttu kylään niin kyllä minusta jotain evästä pitää sinä aikana tarjotakin. Ja meillä saa lasten kaverit ruuan jos ruoka-aikana ovat täällä, jos niin haluavat ja vanhemmille sopii. Kiva tuntea lasten kavereita paremmin. Onhan yökyläilyistä vaivaa mut jos ne on lapsille tärkeitä niin silloin se kuuluu asiaan. Ja joskus esim lomalla pitää saada vähän valvoa ja kikatellakin yömyöhään.

Vierailija
76/83 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on lapsista ja nuorista kivaa. Meillä on ollut ja meidän lapset on olleet. Kuuluu nyt vaan hommaan.

Vierailija
77/83 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sen verran luolanainen että nukun mieluiten oman lauman kanssa. Jokainen menköön omaan luolaansa nukkumaan! En tartte vieraita syömään mun lihoja ja juuria enkä tartuttamaan meihin kirppujaan!

Oi luoja miten nihkeää. Luulen et sun lauma menisi mielellään muualle nukkumaan.

Vierailija
78/83 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en jaksa. Siksi meillä yöläillään todella harvoin. Päästän lapsia harvoin muualle yökylään, koska seuraava päivä menee aina kiukutellessa kotona väsymystään. Kivaahan se lapsista on valvoa kaverin kanssa yökaudet. Muutenkin tuntuu että sen hienompaa mitä pidempään on valvotta ja mitä myöhäsempään nukuttu.

Kyllä minä lomallakin alan noin 9.30 porukkaa herättelemään ja noin puoliltaöin nukkumaan. Toki juhannukset, mökkeilyt yms ovat poikkeus.

Jestas miten rasittavaa. Koskeeko nämä säännöt myös puolisoa? :D

Vierailija
79/83 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten uskallatte antaa lapset yökylään vieraille. Ettehän tiedä, mitä siellä tapahtuu öisin. Oletteko ollenkaan lukeneet tilastoja siitä, miten hyväksikäyttötapaukset tapahtuu. Ei niistä vanhemmista näe päältä, onko niillä jotain taipumuksia. Parempi safe than sorry.

Ei niitä lapsia nyt ihan tuntemattomille päästetä. Meillä oli ehtona kyläilyille ja mökkireissuille  se että tunnetaan jollain tasolla. Toimi erittäin hyvin.

Jep pitää tietää vanhemmat, toki näitä yllätyksiä perheen tavoista voi tulla. Meillä yökyläilyt alkaneet alakouluiässä ja silloin lapsilla jo omat puhelimet, ja osaavat laittaa viestiä ja soittaa, jos tulee ongelmia, tai haluaakin kotiin. Ja toki nämä asiat sovitaan aina kyläpaikan vanhempien kanssa myös. Mutta tosiaan kerran tuli vastaan tapaus, missä kyläpaikan äiti ei ollutkaan nukkumaanmenoaikaan kotona, niin lapsi tietysti halusi sitten kotiin. Eli reilusti yhteyksiä sinne toiseen perheeseen ja omiin lapsiin myös.

Vierailija
80/83 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi on väliaikainen tilanne, jatkuu ehkä 3-4v alakouluiässä. Jos ei sitä jaksa, kannattanee miettiä lasten antamista pois kokonaan. Meillä on kolme lasta, joiden kaverit ovat aina olleet meille tervetulleita myös yökylään. 

Hah, meillä on kolme lasta eikä kukaan ole koskaan ollut kaverilla yökylässä, eikä meillä ole ollut kukaan. Mihin nämä nyt annetaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän