Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka jaksaa oikeasti ottaa lasten kavereita yökylään? Ja miksi edes pitää olla yöllä kylässä?

Vierailija
27.07.2022 |

Oon aivan ylirasittunut näistä yökyläilyistä ja yövieraskyselyistä, tänään sanoin omille lapsilleni että ei enää yhtään yöllistä vierasta meille. En tajua koko konseptia. Vieraat mukulat tänne metelöimään ja sotkemaan. Jaksatteko te muut, etenkin monen lapsen äidit ja isät tällaista? Miksei päiväkyläilyt riitä? Omat lapset vaan sanoo, että on niin kivaa ja kaikki muutkin yökyläilee. Mitä ihmettä?!

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä rasittavaa. Molemminpuolin. Ei kiitos. Haluan olla rauhassa kotonani.

Vierailija
22/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ne sotkee? Itse en muistaakseni sotkenut lapsena muiden kodeissa. Söin siististi, laitoin astiat tiskikoneeseen, sitten vetäydyttiin pihalle tai kaverin huoneeseen leikkimään tai juttelemaan. Ei tullut sotkua.

Levittää leluja lattialle, jäätelöpaperit jää siihen mihin sattuu kädestä tipahtamaan, hammastahnaa syljetään lavuaarin ulkopuolelle, petivaatteet jätetään keräämättä ja peti korjaamatta jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa. Itse just oman äidin kanssa juttelin jokin aika sitten, että mitä hal vattua, pitäiskö yökyläilytkin kestää. Ei ikinä.

Kaikki tekee oman jaksamisen mukaan ja haluamisen. Ei kaikkea tarvi saada, ei edes omien lasten.

Älkää uskoko puheita että kaikkeen pitää taipua lasten tähden. Hell no!

Vierailija
24/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Mä taas olen sitä mieltä, että kaikki meille vaan. Lapsilla on sitten seuraa ja ovat omissa touhuissaan, eivätkä tappele keskenään.

Otin vieraita muksuja mökillekin mukaan kolme kappaletta viikoksi tänä kesänä. Omista itsekkäistä syistä. Saan enemmän keskittyä itteeni ja tehdä omia juttuja rauhassa. Vaikka mahtuuhan tuohon viikkoon myös lasten kanssa temmeltämisiäkin, ettei nyt kukaan pääse ymmärtämään väärin. ;)

Etenkin lomilla on paljon yökyläilyä, ovat meillä pääosin ja meillä on tilaa ja saa päästellä ääniä rauhassa. Tehdä linnakkeita, kaikilla ei kuulemma saa.

Äiti ja 15v, 11x2 ja 9 v lapset ja mieskin.

Vierailija
25/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en jaksa. Siksi meillä yöläillään todella harvoin. Päästän lapsia harvoin muualle yökylään, koska seuraava päivä menee aina kiukutellessa kotona väsymystään. Kivaahan se lapsista on valvoa kaverin kanssa yökaudet. Muutenkin tuntuu että sen hienompaa mitä pidempään on valvotta ja mitä myöhäsempään nukuttu.

Kyllä minä lomallakin alan noin 9.30 porukkaa herättelemään ja noin puoliltaöin nukkumaan. Toki juhannukset, mökkeilyt yms ovat poikkeus.

Sinä olet kyllä sellainen ankeuttaja, että kukaan ei sinua hyvällä muista.

Vierailija
26/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin parhaalla kaverilla muutamasti alakoulussa yötä. Hyviä muistoja varmaan jäi (en muista niistä mitään) mutta sen muistan että järkyttävä nälkä oli kun menin nukkuun. En saanutkaan unta kun nälkä kurni ja ikävä tuli kotiin.

Siinä mun yökylä muistot 30v takaa. Että tämä niille kenen mielestä jää niin hyviä muistoja...

Vierailija
27/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on aina ihmetyttänyt, millaiset ihmiset kysyvät "miksi pitää" kun tarkoittavat, että eivät itse haluaisi jotain. Ei muidenkaan pidä, vaan he haluavat. Ikään kuin näillä pitämiskyselijöillä olisi sellainen erityisoikeus, että vain he saavat tehdä mitä haluavat, muiden on tehtävä ainoastaan sellaista, joka on ehdottoman välttämätöntä.

Vierailija
28/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne nyt sotkevat? Lapsen huoneessahan ne yleensä ovat, sinne vaan ja karkkia perään ja avot.

Vierailija
29/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollu yökylässä lasten kavereita, on otettu mökille mukaan ja ulkomaille. Mikäs sen mukavampaa kun on lapsilla seuraa ja jää kivoja muistoja. Näin myös itselläni omassa lapsuudessa

Vierailija
30/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ottanut useita kertoja omien 11 ja 13 v lasten kavereita meille. Lasten takia, on heille tärkeää. Joskus harmittaa, että eräissä perheissä puuttuu kokonaan vastavuoroisuus tässä, heidän lapsensa kyllä tulee meille päiväkausiksi, mutta minun lapseni ei kertaakaan ole päässyt vastavuoroisesti heille. En vaan ymmärrä, miten joku kehtaa toimia noin.

Itse en kaipaa vastavuoroisuutta tässäkään asiassa. Perheillä on omat syynsä. Kuten ketjusta näkee.

Meille saa aina tulla ja kyllähän niitä tuleekin. Musta tuntuu, ettei nää omat oikein edes kaipaa vastavuoroisuutta. Monessa perheessä on tiukemmat säännöt-- esim pitää olla sängyssä kello 20.00 ja hipihiljaa. Kuiskailu ja tirskunta nyt kuuluu yökyläilyyn mun mielestä ja myöhään valvominen. Fikkarilla lukeminen (!) peiton alla jne.

Tai sitten syövät perheenä tasan kello 09.00 aamupalaa keittiönpöydän ääressä. Höpsis. Saavat kikattajat nukkua niin kauan kuin naparuskaa ja sitten voi syödä vaikka kannon  nokassa. ja kyllä välillä jopa se tarjoillaan sinne valmiina katettuna.

Meidän mukulat yökyläilee sitten serkuillaan ja mummoloissa.

Vierailija
31/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten uskallatte antaa lapset yökylään vieraille. Ettehän tiedä, mitä siellä tapahtuu öisin. Oletteko ollenkaan lukeneet tilastoja siitä, miten hyväksikäyttötapaukset tapahtuu. Ei niistä vanhemmista näe päältä, onko niillä jotain taipumuksia. Parempi safe than sorry.

Vierailija
32/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei lapset yökyläile eikä meille tulla yöksi. Helppoa ja yksinkertaista.

Vierailija
33/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäiset seksi kokemukset saadaan noista kyläilyistä tiä vaikka poikasi saisi pillua

Vierailija
34/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisko kutsuu veli panee kirjoitti:

ensimmäiset seksi kokemukset saadaan noista kyläilyistä tiä vaikka poikasi saisi pillua

Jos säkin saisit säännöllisesti, niin ehkä lopettaisit tollaset idioottimaiset juttus.

Vierailija
35/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten uskallatte antaa lapset yökylään vieraille. Ettehän tiedä, mitä siellä tapahtuu öisin. Oletteko ollenkaan lukeneet tilastoja siitä, miten hyväksikäyttötapaukset tapahtuu. Ei niistä vanhemmista näe päältä, onko niillä jotain taipumuksia. Parempi safe than sorry.

toivottavasti sulla ei ole lapsia, jos elämä on noin pelokasta sulle.

Vierailija
36/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä yhtään mutta siedän, lapseni takia. Tuottaa hänelle suurta iloa ja ohimeneväähän tuo on, kohta ei enää kiinnosta.

Annan aina luvan kun lapsi kysyy ja järjestän kivaa muksuille. Mielestäni kuuluu tosiaan vanhemmuuteen sietää itselleen epämukavia asioita aina välillä.

Vierailija
37/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan rivarissa missä on paperinohuet seinät. En ole suostunut yökyläilyyn meillä. Tiedän sitä paitsi, että lasten kaverit valvoo pelaten helposti klo 2-3 asti yöllä. En minä sellaisia yökukkujia ota meille. Meillä koko porukka menee nukkumaan n. Klo 22 viimeistään. En jaksa, enkä halua valvoa vieraiden takia.

Vierailija
38/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ottanut useita kertoja omien 11 ja 13 v lasten kavereita meille. Lasten takia, on heille tärkeää. Joskus harmittaa, että eräissä perheissä puuttuu kokonaan vastavuoroisuus tässä, heidän lapsensa kyllä tulee meille päiväkausiksi, mutta minun lapseni ei kertaakaan ole päässyt vastavuoroisesti heille. En vaan ymmärrä, miten joku kehtaa toimia noin.

Itse en kaipaa vastavuoroisuutta tässäkään asiassa. Perheillä on omat syynsä. Kuten ketjusta näkee.

Meille saa aina tulla ja kyllähän niitä tuleekin. Musta tuntuu, ettei nää omat oikein edes kaipaa vastavuoroisuutta. Monessa perheessä on tiukemmat säännöt-- esim pitää olla sängyssä kello 20.00 ja hipihiljaa. Kuiskailu ja tirskunta nyt kuuluu yökyläilyyn mun mielestä ja myöhään valvominen. Fikkarilla lukeminen (!) peiton alla jne.

Tai sitten syövät perheenä tasan kello 09.00 aamupalaa keittiönpöydän ääressä. Höpsis. Saavat kikattajat nukkua niin kauan kuin naparuskaa ja sitten voi syödä vaikka kannon  nokassa. ja kyllä välillä jopa se tarjoillaan sinne valmiina katettuna.

Meidän mukulat yökyläilee sitten serkuillaan ja mummoloissa.

Viimeinen kappale. Ei ole kaikilla serkkuja tai mummoloita, joihin lapsia otettaisiin vastaan.

Vierailija
39/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites uskallatko sä liikkua missään? Niin ja kotiin on muuten moni kuollut..

Vierailija
40/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ja kodit on erilaisia, eikä siinä mitään. Lapsettomana sanoisin kuitenkin, että yökyläilyt on tärkeitä lapsen sosiaalistumisen ja vähittäisen itsenäistymisen kannalta. Sitä ne oli ainakin mulle lapsena. Olisi ollut hirveää, jos niitä olisi kovasti rajoitettu.

Meidän koti oli sellainen, että lasten kaverit oli aina tervetulleita. Olen vasta aikuisena tajunnut, miten pitkiä aikoja naapurin lapset viettivät meillä. Aikuiset ovat nautiskelleet omasta ajastaan eli siirtäneet kasvatusvastuun osittain minun vanhemmilleni. Olen kuitenkin aivan varma, että tyttö, jonka siistiin ja hienoon kotiin ei koskaan päässyt yökylään, on kokenut ikimuistoisia asioita meillä yökyläillessään.

Mielestäni on ok, ettei yökyläily välttämättä ole vastavuoroista. Pääasia, että estyneemmät perheet päästävät edes lapsensa näkemään toisenlaista elämää. Ehkä sitten aikuisena majoittavat ihan mielellään lastensa kavereita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan