Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka jaksaa oikeasti ottaa lasten kavereita yökylään? Ja miksi edes pitää olla yöllä kylässä?

Vierailija
27.07.2022 |

Oon aivan ylirasittunut näistä yökyläilyistä ja yövieraskyselyistä, tänään sanoin omille lapsilleni että ei enää yhtään yöllistä vierasta meille. En tajua koko konseptia. Vieraat mukulat tänne metelöimään ja sotkemaan. Jaksatteko te muut, etenkin monen lapsen äidit ja isät tällaista? Miksei päiväkyläilyt riitä? Omat lapset vaan sanoo, että on niin kivaa ja kaikki muutkin yökyläilee. Mitä ihmettä?!

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille yökyläilyt on ok. Ei riemunkiljahduksia mutta tiedän että lapsille tärkeitä juttuja. Ei näitä varmaan montaa vuotta jatku ja lapselle on seuraa ja hauskaa tuntuu olevan. Menevät aina klo 22 nukkumaan joten möly loppuu siihen.

Noin kerran kuussa on vaihtuva yökyläilijä mutta vastavuoroisuutta ei tosiaan ole kenenkään kanssa. Toisaalta se ei haittaa, mieluummin lapset meillä kuin oma jossain muualla mistä en tunne millaiset kotiolot siellä on. Aika huoletta muut antaa lastensa olla meillä vaikkeivät tunne meitä.

Toivon, että kavereille jää tunne että meille voivat aina tulla. Sitten teininäkin. On nämä yökyläilyt tehneet meitä ainakin tutummaksi kun syödään yhdessä, katsotaan ohjelmia yhdessä, jutellaan.

Vierailija
42/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, mulle se on ollut helpotus. Kiva kun lapsilla on seuraa ja tekemistä, saan itsekin olla omissa oloissani ruoanlaittoa lukuun ottamatta. Tietysti jos on hyvin pieni kämppä niin varmaan rasittavaa, mut mä en edes välttämättä huomaa että meillä on yläkerrassa väkeä.

Sama juttu! Jotain hyvää päivälliseksi ja lapsille vähän popparia ja karkkia. Sitten heitä ei enää näykään koko iltana. Laittavat itse patjat ja lakanat. Helpointa ikinä 🙂 Ehkä sillä on tosiaan merkitystä, kun nukumme eri kerroksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse yökyläilyä järjestää mutta vaikea on ymmärtää perheitä joihin ei päivälläkään ole mitään asiaa lasten kavereilla.

Vierailija
44/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on vain yksi lapsi, niin on tosi kiva, kun lapsella on kavereita kylässä. Saisi käydä enemmänkin.

Vierailija
45/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ottanut useita kertoja omien 11 ja 13 v lasten kavereita meille. Lasten takia, on heille tärkeää. Joskus harmittaa, että eräissä perheissä puuttuu kokonaan vastavuoroisuus tässä, heidän lapsensa kyllä tulee meille päiväkausiksi, mutta minun lapseni ei kertaakaan ole päässyt vastavuoroisesti heille. En vaan ymmärrä, miten joku kehtaa toimia noin.

Itse en kaipaa vastavuoroisuutta tässäkään asiassa. Perheillä on omat syynsä. Kuten ketjusta näkee.

Meille saa aina tulla ja kyllähän niitä tuleekin. Musta tuntuu, ettei nää omat oikein edes kaipaa vastavuoroisuutta. Monessa perheessä on tiukemmat säännöt-- esim pitää olla sängyssä kello 20.00 ja hipihiljaa. Kuiskailu ja tirskunta nyt kuuluu yökyläilyyn mun mielestä ja myöhään valvominen. Fikkarilla lukeminen (!) peiton alla jne.

Tai sitten syövät perheenä tasan kello 09.00 aamupalaa keittiönpöydän ääressä. Höpsis. Saavat kikattajat nukkua niin kauan kuin naparuskaa ja sitten voi syödä vaikka kannon  nokassa. ja kyllä välillä jopa se tarjoillaan sinne valmiina katettuna.

Meidän mukulat yökyläilee sitten serkuillaan ja mummoloissa.

Viimeinen kappale. Ei ole kaikilla serkkuja tai mummoloita, joihin lapsia otettaisiin vastaan.

Niin?

Kavereitapa on, joten antakaa lasten nauttia siitä seurasta, että ne myös pysyy.

Vierailija
46/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ottanut useita kertoja omien 11 ja 13 v lasten kavereita meille. Lasten takia, on heille tärkeää. Joskus harmittaa, että eräissä perheissä puuttuu kokonaan vastavuoroisuus tässä, heidän lapsensa kyllä tulee meille päiväkausiksi, mutta minun lapseni ei kertaakaan ole päässyt vastavuoroisesti heille. En vaan ymmärrä, miten joku kehtaa toimia noin.

Sama kokemus. Meille tungettiin kyllä lapset leikkimään päivällä ja yöllä, mutta vastakutsua ei kuulunut. Nopeasti harveni kutsuttujen määrä. Hyvin käyttäytyvät pääsivät, omien lasteni takia.

47/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi on väliaikainen tilanne, jatkuu ehkä 3-4v alakouluiässä. Jos ei sitä jaksa, kannattanee miettiä lasten antamista pois kokonaan. Meillä on kolme lasta, joiden kaverit ovat aina olleet meille tervetulleita myös yökylään. 

Ai jos en jaksa naapurin apinannaamaista räkänökkaa meille mun lakanoihin kuorsaamaan niin kannattaa harkita omien lapsien antoa pois? Kyllä oot hassu! Ei yövieraiden päästäminen kotiin ole mikään vanhemmuusvelvollisuus 😀😀😀

Kyllä oot aika apinanhaara kun oot kakaroita hankkinut.

Vierailija
48/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei saanut koskaan tulla yökylään ja tämänkin vuoksi minua ei loppujen lopuksi paljoa kutsuttu yökylään, koska vastavuoroisuutta ei ollut. Tajusin sen nyt tässä ketjussa, teen paremmin omille tuleville lapsilleni.

Vierailija
49/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ei ole vielä yökyläilyiässä, mutta en näe syytä miksi en jaksaisi. Kunhan ei sentään joka viikko tapahdu. Ainakin omassa lapsuudessa oltiin enimmäkseen pihalla tai omassa huoneessa eikä liiemmin häiritty vanhempia.

Vierailija
50/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas ankeaa menoa, kun noin viaton ilo kielletään. Mulla on lapsuuden yökyläilyistä hyviä muistoja. Eihän sitä nyt hoidettavia pikkulapsia tarvi ottaa, mutta sen ikäisiä, jotka saavat keskenään iltapalat ja pedit laitettua.

Vierailija
51/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yökyläily kuuluu niin lapsuuteen ja on tärkeä ystävyyssuhteiden- ja siteiden luomisessa.

Ainakin itselleni ja myös omille lapsille, niistä on muodostunut parhaita muistoja ja ystävyyssuhteet ovat juuri kestäneet parhaiten heidän kanssaan, joiden kesken oli yökyläilyä.

Vierailija
52/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sillä on aika paljon merkitystä kuka kaveri tulee. Toisista ei ole oikeasti mitään vaivaa, päin vastoin, keksivät tekemistä koko ajan ja käyvät välillä syömässä. Peti pitää tietysti laittaa, mutta siinä se. Mutta sitten on sellaisia energiasyöppöjä, jotka vaativat koko ajan jotain sirkushuveja eli yökyläilyyn liittyy jotain, mikä kuormittaa meitä, koko ilta on saadaanko., voitko viedä meidät? jne. Yhden asian kun kiellät niin keksitään jotain muuta, joka jostain syystä aiheuttaa ylimääräistä tekemistä. Esim.halutaan leipoa, sitten tarvitaankin siinä apua, rahaa kauppaan ja jäljet jäävät korjaamatta. Pitäisi käyttää vaikka uimahallissa/elokuvissa jne. Siinä on vissi ero, keksivätkö lapset itse tekemistä vai olettavatko he, että olemme joku ohjelmatoimisto. Oma lapsi muuntuu kaverin mukaan ihan erilaiseksi

Vierailija
53/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys: Oletteko yhteydessä vanhempiin, joiden lapsi tulee yökylään? Meillä on pari kertaa ollut lapset kaveri, ja vanhempansa ei laita meille aikuisille mitään viestiä/soita. Lapsella on kuulemma omien sanojensa mukaan lupa mutta silti tuntuu vähän oudolta, että huoltaja ei kysy, onko yökylä meille ok tms.

Ja mielestäni nimenomaan sen vanhemman kuuluu ottaa yhteyttä, jonka lapsi tulee yöksi.

Vierailija
54/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai jaksaisin, jos minulla olisi lapsia. Itse asiassa yökyläily on hauskaa vieläkin. Sitä ei vain tule tehtyä kuin sellaisten kesken, joiden kanssa on pitkä välimatka.  T: 38-vuotias.

Vierailija
55/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteen aikaan niitä oli jonkun verranjq se oli ihan ok. Lapsella yökyläily oli jännää, eikä siitä tullut vaivaa. Mutta ei niitä ollutkaan kuin joitain kertoja per vuosi.

Vierailija
56/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua on aina ihmetyttänyt, millaiset ihmiset kysyvät "miksi pitää" kun tarkoittavat, että eivät itse haluaisi jotain. Ei muidenkaan pidä, vaan he haluavat. Ikään kuin näillä pitämiskyselijöillä olisi sellainen erityisoikeus, että vain he saavat tehdä mitä haluavat, muiden on tehtävä ainoastaan sellaista, joka on ehdottoman välttämätöntä.

Ei se ihan noinkaan mene. Kyllä mä myös koen, että se on pitää en todellakaan halua. Mutta koska yökyläily nyt vaan tuntuu olevan niin kivaa. Harmillisinta tässä on, että jostain syystä meillä se toimii yleensä niin päin, että lapsi haluaa meille jonkun yökylään, itse ei yleensä ole menossa kaverille yökylään. Ehkä tästä syystä niiden kavereiden vanhemmat ajattelevat että se on mulle ok, että jatkuvasti kyläily on näin päin. No ei ole. Enkä halua sen näin olevan. Se todellakin on niin, että pitää vastentahtoisesti ne kyläilijät hyväksyä.

Vierailija
57/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys: Oletteko yhteydessä vanhempiin, joiden lapsi tulee yökylään? Meillä on pari kertaa ollut lapset kaveri, ja vanhempansa ei laita meille aikuisille mitään viestiä/soita. Lapsella on kuulemma omien sanojensa mukaan lupa mutta silti tuntuu vähän oudolta, että huoltaja ei kysy, onko yökylä meille ok tms.

Ja mielestäni nimenomaan sen vanhemman kuuluu ottaa yhteyttä, jonka lapsi tulee yöksi.

Tämä olisi tärkeää varsinkin teineillä, kun huijaavat näissä asioissa ja menevätkin bileisiin ryyppäämään. Siis että tietäisi, että joku vanhempi tietää kenen luona ollaan yötä.

Vierailija
58/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatpa ajat muuttunet. 90-luvulla lapsuudessani me lapset hoidimme asiat ihan keskenämme.

Vierailija
59/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatpa ajat muuttunet. 90-luvulla lapsuudessani me lapset hoidimme asiat ihan keskenämme.

No nyt 2020-luvulla ei olis iso vaiva pistää edes whatsappia. Tuntuu vähän oudolta kun muuten lapsia hyysätään, että yökylästä ei vanhempi pukahda mitään.

Vierailija
60/83 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri toi vastavuoroisuus niin homma ok. Mutta kun toiselle ei saa mennä edes päiväaikaan niin se on outoa.

Kertoo sen perheen vanhemmista, ei lapsesta, ei kannata syyllistää lasta. Kyseisen pariskunnan lapselle teidän normaali (?) perhe/arki voi olla asia, jonka lapsi muistaa lämmöllä aikuisenakin.

Meidän perheessä vieraat lapset on aina olleet tervetulleita yökylän lisäksi myös ruokapöytään, kaikilla kun ei ole toista lämmintä ateriaa ollut kotona tarjolla, jonka lisäksi samat muksut on heilunut kylänraittia vielä siinä vaiheessa kun omilla on kotiintuloaika paukkunut jo ajat sitten . Se, että kylän lapset on olleet tervetulleita, ei ole tarkoittanut sitä että hyvää käytöstä ei olisi vaadittu, se on aina tehty selväksi. Maaseudun kasvattina olen aina ajatellut, että koko kylä huolehtii ja kasvattaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän