Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin on hävinnyt ta, tä-päätteet sun muut nykypuheesta, ja miksi?

Vierailija
19.06.2022 |

Täällä ei voi pärjää jos ei osaa??
Tämmönen normikaupunki, ja alakoululaiset, ja puhuvat näin. Se on pärjäTÄ eikä pärjää tuossa yhteydessä.
Onko tämä jotain tubetuskieltä vai mitä? Korjaan aina puhujaa, mutta hän ei jotenkin ymmärrä ettei osaa puhua. Missä vika???

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdistän enemmän tuonne pääkaupunkiseutuun. Meillä päin tätä ei ainakaan ole.

Ärsyttäväähän se on kuunnella.

Vierailija
2/36 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä vastausta, mutta minuakin ärsyttää todella paljon tuo puhetapa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadin slangissa verbin perusmuoto on sama kuin yksikön kolmas persoona.

Vierailija
4/36 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttävätä on.

Vierailija
5/36 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

perkele, TÄH!?

Vierailija
6/36 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä Jyväskylässä kyllä ainakin näin on. Ollut jo pitkään, lapseni teinivuosina aloin tuohon kiinnittää huomiota, ja hän on jo nykyään aikuinen.Joten jo ainakin n. 8 vuotta on tuollaista täälläkin ollut

Mutta pääkaupunkiseudulta tosiaan varmaan levinnyt somen kautta. Kieli ( valitettaasti ) muuttuu. Mm. Teemu Keskisarja on sanonut, että suomen kieli tulee lähes häviämään seuraavan sadan vuoden aikaan ( no ehkä voimme toivottavasti tehdä asialle jotain)

Vierailija
7/36 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä Jyväskylässä kyllä ainakin näin on. Ollut jo pitkään, lapseni teinivuosina aloin tuohon kiinnittää huomiota, ja hän on jo nykyään aikuinen.Joten jo ainakin n. 8 vuotta on tuollaista täälläkin ollut

Mutta pääkaupunkiseudulta tosiaan varmaan levinnyt somen kautta. Kieli ( valitettaasti ) muuttuu. Mm. Teemu Keskisarja on sanonut, että suomen kieli tulee lähes häviämään seuraavan sadan vuoden aikaan ( no ehkä voimme toivottavasti tehdä asialle jotain)

Itse asun myös Jyväskylässä enkä ole ikinä kuullut kenenkään puhuvan noin.

Vierailija
8/36 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä ole mitään slangia, vaan ihan täällä keskisuomessa alakoululaiset ja yläkoululaiset puhuvat näin. Olen huomannut jo aiemmin että salkkareissa puhutaan näin, mutta olen ajatellut että se on vain jotain hesalaista puhetta. 

Vierailija
9/36 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on normikaupunki?

Vierailija
10/36 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tulee nolosta suomiräpistä.

Vierailija
11/36 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy itse omassa puheessa käyttää näitä päätteitä asianmukaisesti, niin nuorisolle jää niistä ainakin joku muistijälki.

Vierailija
12/36 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Helsingissä puhutaan noin. Itse kyllä kirjoittaessa käytän parempaa keltä.

Vierailija
13/36 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy itse omassa puheessa käyttää näitä päätteitä asianmukaisesti, niin nuorisolle jää niistä ainakin joku muistijälki.

Näin minäkin teen. Ja korjaan tuttuja lapsia puhumaan oikein. Myös sana "vetää" on nykyään ainoa verbi joka osaavat. Kaikkea vedetään.

Vierailija
14/36 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asun myös Jyväskylässä enkä ole ikinä kuullut kenenkään puhuvan noin.

Kannattaa kääntää korvia kovemmalle, kun liikut julkisilla paikoilla , varsinkin nuoremman väen kohdalla :)

Vierailija
15/36 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin jotain aivan järkyttävää tänään. Kuulin kun ihminen sanoi puhelimessa : kun mä olin maksaa sitä.

Eli massa-päätekin on nykyään pelkää perusmuoto. Aivan kamalaa, eikö osata kohta enää käyttää suomea ollenkaan? Khotako tämä on muotoa mä maksaa se.?

Vierailija
16/36 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä muitakin katoavia päätteitä. Jo Helsingin virallisilla sivuillakin lukee "Sinun kaupunki". Kaameaa.

Vierailija
17/36 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas kuulin, kun joku sanoi metrossa, että hän teki puhelun eilen sinne virastoon.

Täh? Ennen kyllä soitettiin.

Vierailija
18/36 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt alkako korjaamaan kenenkään puhetta. Vaikka tuo puhetapa olisi mielestänne ärsyttävä, niin vielä ärsyttävämpiä on ihmiset, jotka korjailee toisten puhetta.

Vierailija
19/36 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas kuulin, kun joku sanoi metrossa, että hän teki puhelun eilen sinne virastoon.

Täh? Ennen kyllä soitettiin.

Hyi hele. Itse aion vaalia kieltämme. 

Vierailija
20/36 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan näitä muitakin katoavia päätteitä. Jo Helsingin virallisilla sivuillakin lukee "Sinun kaupunki". Kaameaa.

Antaa vähän vajaan kuvan puhujasta. Jos työhaastattelussa puhuisi noin, en palkkaisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi