Toimeentulotuki lamaannuttaa, kun ei voi olla säästöjä. Linkki
https://yle.fi/uutiset/3-12538175
Tuo on aivan totta ja väärin.
Toimeentulotuki oli tarkoitettu sitä paitsi väliaikaiseksi, ettei ihminen kuole nälkään. Nyt monet saa sitä vuosikymmeniä.
Joka tapauksessa järkyttävää, että säästöt menettää enne kuin saa tt-tukea. Eli menee elämässä taakse päin. Sieltä pohjalta ei enää kaikki jaksa ylös ponnistaa.
Ei pitäisi säästämisestä rangaista, kun tuhlannutta palkitaan. Tuhlannut saa palkinnoksi lisää rahaa. Säästäen elänyt menettää säästönsä. Eli lopputuloksena tuhlaaja saa enemmän.
Kommentit (695)
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein surkuhupaisinta on että tt-tuen saaja saattaa asua miljoona talossa mutta häntä ei pakoteta realisoimaan asuntoaan (joka toimii ns säästölippaana).
Tuskinpa toimeentulotuen saaja on onnistunut hankkimaan itselleen mitään miljoonan euron arvoista taloa.
Vain Suomessa pidetään epäreiluna sitä, että pahan päivän varalle säästettyjä rahoja ja varallisuutta joutuu käyttämään silloin kun se paha päivä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein surkuhupaisinta on että tt-tuen saaja saattaa asua miljoona talossa mutta häntä ei pakoteta realisoimaan asuntoaan (joka toimii ns säästölippaana).
Tuskinpa toimeentulotuen saaja on onnistunut hankkimaan itselleen mitään miljoonan euron arvoista taloa.
Olen eri, mutta eihän se välttämättä ole aina elänyt toimeentulotuella. Ja voi se asunto olla perintöäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vain Suomessa pidetään epäreiluna sitä, että pahan päivän varalle säästettyjä rahoja ja varallisuutta joutuu käyttämään silloin kun se paha päivä tulee.
No joo, mutta jos olet saanut säästettyä vaikka 100 euroa ollessasi perustoimeentulotuella vuosia, niin sitten. Perustoimeentulotukeen kun kertoo että säästää johonkin tiettyyn asiaan vaikka 20e/kk, niin ei sitä tuloksi huomioida. Mutta kaikki pitää kertoa ja paljastaa. Se siinä on jo kurjaa. Vieläkin mietin miksi ihmiset eivät säästä sinne sukanvarteen, jos kyse on muutamista kympeistä tai satasista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta eihän se välttämättä ole aina elänyt toimeentulotuella. Ja voi se asunto olla perintöäkin.
Jos perii todella arvokkaan asunnon, mutta ei ole riittävästi tuloja sen ylläpitämiseen, niin silloinhan voisi tehdä voittoa myymällä sen asunnon. Samalla kokonaistalouskin olisi tukevasti plussan puolella sillä uusi halvempi asunto ei veisi kuin osan peritystä asunnosta saadusta myyntihinnasta.
Jos joku miljoonan asunnon omistaja on hankinnut kyseisen asunnon omalla työllään ja sitten ryssinyt asiansa niin totaalisesti että on joutunut toimeentulotuen varaan, niin se on jo omaa tyhmyytttä. Tunnetusti tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos perii todella arvokkaan asunnon, mutta ei ole riittävästi tuloja sen ylläpitämiseen, niin silloinhan voisi tehdä voittoa myymällä sen asunnon. Samalla kokonaistalouskin olisi tukevasti plussan puolella sillä uusi halvempi asunto ei veisi kuin osan peritystä asunnosta saadusta myyntihinnasta.
Jos joku miljoonan asunnon omistaja on hankinnut kyseisen asunnon omalla työllään ja sitten ryssinyt asiansa niin totaalisesti että on joutunut toimeentulotuen varaan, niin se on jo omaa tyhmyytttä. Tunnetusti tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
Sekö on tyhmyyttä jos sairastuu tai loukkaantuu työkyvyttömäksi?
Aivan älyttömiä ne ehdotukset, että omistusasunnossa asuvan pitäisi myydä asuntonsa, vaikka tuen tarve olisi väliaikainenkin. Mutta vaikka olisi pysyväkin, niin ei ole mitään järkeä väkisin tuottaa lisää vuokralla asujia tähän maahan, kun vuokra-asunnoista on jo nyt paikoin pulaa. Muutenkin on älytön ajatus, että yritän tehdä ihmisistä mahdollisimman köyhiä. Jos omistusasunnossa pystyy asumaan maksaen vastiketta, vettä ja sähköä lukuunottamatta muut kulut tuistaan, niin asukoon edelleen. Yhteiskunnan kannalta on parempi, mitä useampi asuu omistusasunnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos se paha päivä kestää koko loppuelämän? Mun mielestä ei vaan oo reilua, että se joka tuhlaa kaiken saa kaikki tuet ja se joka on elänyt tosi säästeliäästi joutuu ne säästöt käyttämään. Ongelma poistuisi jos työmarkkinatukea ja muita ensisijaisia tukia nostettaisiin edes tyydyttävälle tasolle niin että jäisi esim edes 1000€/kk käteen. Sillä pystyisi jo sinnittelemään ilman että kaikki säästöt menee.
Kysymys: Minkä takia kukaan olisi kateellinen toimeentulotuella elävälle?
Ensinnäkin se ei ole koskaan paljon rahaa ja toimeentulotuella eläjällä voi olla asiat usein huonosti. On terveysongelmia, mutta eläkkeellekkään ei päästetä helposti ja siksi jotkut ovat vuosia toimeentulotuki loukussa!
Kyllä elämä on aina maittavampaa kun olet terve, sinulla on mukava työ, ystäviä ja perhe.
Sitten ihminen joka on syrjäytynyt, monisairas ja elää toimeentulotuella niin hänen elämäänsä yritetään vaan ajaa ahtaammalle, koko ajan pitäisi olla nöyrä toimeentulotuen saamisesta ja hänellä ei ikinä saisi olla mitään ylimääräistä hyvää. MIETI
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi juuri näin, loukkaannuin tapaturmassa ja olen työkyvytön. Talon arvo tosin vain puoli miljoonaa.
Kela pyytää muistaakseni kolmen kuun tiliotteet. Voi olla muuttunut, kun opiskeluaikoina toimeentulotukea hain. Itse siirsin säästöt vähän ennen kolmea kuuta perheenjäsenen tilille, hain kesän toimeentulotukea ja kesän lopulla perheenjäsen siirsi säästöni takaisin tililleni.
Ulkomaillakin kävin, kaveri maksoi ja maksoin hänelle kotiintultua käteisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Nyt järki käteen. Eihän nyt kenellekään anneta toimeentulotukea jos sitä rahaa on. Kyllä on typerä ajatus. Ja fiksu pitää ne säästöt sukanvarressa.
Vähän sama kun vippaisin rahaa tonni kourassani.Ensi talvena irtisanotaan paljon porukkaa eikä he saa toimeentulotukea, kun on asuntolainaa ja leipäjonossa ruoat on vähentymässä.
Sitä toimeentulotukea ei myöskään saa tilille tuosta vaan. Asuntovelkainen ei sitä saa, kun asumiskulut on pienet, pelkkä yhtiövastike 300, kun taas vuokralla asuvan 800 vuokra on meno niin hän saa toimeentulotukea.
Lainat ei ole laskuja toimeentulotuessa joten he ei saa toimeentulotukea tilille, kun se yhtiövastike on niin pieni ja pelkästään se lasketaan asumismenoksi. Vuokrat on korkeita ja lasketaan asumismenoksi eli toimeentulotukea saa.
Kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei silloin tarvitse toimeentulotukea vaan sairaseläkettä ja asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Työtön 46 kirjoitti:
Säästä kotona. Nostan aina tilin tyhjäksi ja minulla on kotona kassakaappi jonka ostin kauan sitten. Teen joskus pikkuhommia kuten muuttoja ja piharemonttia sekä myyn kalaa koska kalastan. Saan rahaa käteen niin en vie niitä tilille. Olin joskus työkokeilussa ja sain sieltä 9 euroa päivässä. 3 kuukaudessa sain yli 500 euroa ja ajattelin säästää ne. No erehdyin säästämään niitä rahoja tilillä ja sen takia en saanut sitten toimeentulotukea sähkölaskuun. Päätin että en pidä rahaa tilillä jos olen työtön joten olen säästänyt rahaa kotona jo 7 vuoden ajan tuhansia.
Et siis ole ilmoittanut käteisvaroja Kelalle? Pitääpä tehdä rikosilmoitus petoksesta.
Teepä sinä kateellinen ja ilkeämielinen ihminen mieluummin rikosilmoitus tästä hallituksesta joka syytä sinunkin verorahasi laittomille maahantunkeutujille, EU-tukipaketteihin ja pääministerin aamupaloihin sekä perustuslakia sekä ihmisoikeuksia tietoisesti ja pitkäkestoisesti rikkovasta virkamieskoneistosta. Hyi he..tti että kaltaisesi ihmiset ovat iljettäviä. Toivottavasti kassakaappiin säästävä henkilö saa kokoon sellaisen summan, ettei hänen tarvitse enää olla tästä järjestelmästä riippuvainen, eli pääsee irti halveksitun "tukiloisen" asemasta, kuten varmasti jokaisella säästäjällä on todellakin tarkoituksena ja toiveena! Mistä te saatte nämä kieroutuneet fantasianne siitä, että työtön jotenkin nauttisi osastaan tässä kirotussa byrokratiahimmeli-sääntö-Suomessa? Naurettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Seilailen välillä työkkärin/sairasrahojen/toimeentulotuen aallokossa, milloin saan mitäkin. Olen periaatteessa työkyvytön, mutta määritelmä vaihtelee mitä tukea saan. No enivei, mutta mä säästän käteisesti pahanpäivän varalle. Ja se paha päivä tarkoittaa sitä, kun hajoaa pesukone, läppäri, puhelin tai imuri ja tarvitsee heti uudem, lapset tai minä tarvitaan uudet kengät (kengistä en tingi, kengät laadukkaat ja kaupasta uutena), tulee joku matka (mun isä asuu englannissa ja siellä käydään välillä). Peruselämään en näitä rahoja käytä ellei ole joku painava syy esim tukihakemuksen käsittely viivästyy ja tarvii kaupasta ruokaa ja tili nollilla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei silloin tarvitse toimeentulotukea vaan sairaseläkettä ja asumistukea.
Ja ne mielestäsi riittää?
Vierailija kirjoitti:
No kato, kantasuomalaiselle sosku ei kustanna asuntoa, muuttoa, täydelliset kodinkoneet, muotivaatteet, iiphonet koko perheelle jotta videopuhelut on parasta luokkaa kotimaahansa, auton (jep on ostanut sosku auton mamuille) kaikki kulut+ vuosien kotoutamistuki jotta ei jää taskurahasta kiinni Suomen tapojen tutkiminen ennen kuin esim. 6kk kestävän kepappipitserian viitsii perustaa lähiöön.
Te myös kiintiö-karensseja jakaa yhä, sekin on tabu.
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyy säästämään jäätävän suuresta tt-tuesta, niin sitä pitää pystyä pienentämään. Itselläni on omistusasunto ja auto. Silti minulla jää vähemmän rahaa elämiseen kuin tt-tuen saaja, joka asuu vastaavassa asunnossa ilmaiseksi. Ero on siinä, että minä teen pitkiä työpäiviä mukaan lukien ylityöt. Ja näillä rahoilla pitäisi jostain syystä elättää vielä loisia, jotka haluavat säästää tukirahansa (lue muiden kovalla työllä ansaitut verorahat) osakkeisiin??
Ei se ole Suomen kaikkien työttömien syytä ettet Sinä kyennyt opiskelemaan parempi palkkaista ammattia.
Sinunkin rahat huijaa eniten sijoittajat jotka ruokkivat pörssipeliä duunareilta keräämillä hyödykkeiden kiskurihinnoilla. Sunkin vihollinen on päivän päätteeksi vain se ökymersulla ajava sijoittaja, ei mummopyörällä ajeleva tölkinkerääjä-työtön. Sijoittaja kusee silmääsi, ei työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos pienestä palkastaankin onnistuu säästämään, niin täytyyhän nekin säästöt käyttää ennen kuin voi saada toimeentulotukea. Onhan se nyt outoa, jos tilillä on rahaa, niin silti pitäisi saada lisää. Ja jos säästää salaa haluaa, niin nostaa käteiseksi.
Kerronpa tositapahtuman. Poikani oli saanut kastelahjaksi mummoltaan 2000 euroa pesämunaksi myöhempää elämää varten. Jonkun vuoden päästä perheemme joutui tukeutumaan yhden kesän ajan toimeentulotukeen. SItä ei kuitenkaan saatu ennenkuin pojan tilillä olevat 2000 euroa oli käytetty perheen elämiseen. Onko alaikäinen lapsi tosiaan elatusvelvollinen vanhempiinsa nähden? Terveiset Tampereen kaupungin sosiaalitoimelle , josta toimeentulotukea vielä tuohon aikaan haettiin. Ei unohdu koskaan.
Eli mielestäsi pitäisi olla ok että vanhemmat siirtävät koko omaisuutensa, sanotaan vaikka 100 000 €, lapsen tilille lahjaksi ja sen jälkeen nostelevat toimeentulotukea? Koska eihän voi odottaa että lapsen rahoja käytetään elämiseen.
No nyt oli järjetön juttu. Että työttömät vanhemmat saavat jostain yhtäkkiä 100 000 euroa jonka siirtävät piiloon lapsen tilille? Tänään on keskiviikko, eli pikkulauantai, mutta voisit hidastaa juomista edes hiukan. Huomenna aamulla sinun nimittäin pitää taas raahautua stressaavaan työpaikkaasi.
Ei tämä ole millään tavalla järjetön juttu. Henkilö on voinut olla 20v töissä ja sitten vammautuu ja jää työkyvyttömänä työttömäksi (eläke hylätään). Ihan helposti voi olla säästössä kymmeniä tuhansia. Kyllä ne rahat kannattaa tällöin siirtää lasten tileille ja nostaa tuet jos lasten tileihin ei tarvitse kajota.
Niin ajattele, voit kaatua ensi talvena ja lyödä pääsi etkä saa toimeentulotukea. Tai voit saada aivoinfarktin, onko työstressiä?
Tuttava odotti sairaspäivärahoja 2 kuukautta, elivät pelkillä puolison rahoilla.
Sai sairaspäivärahat vasta, kun oli jo töissä takaisin.
Minun tuttavan tuttava sai pv-rahansa parin vk:n kuluessa. Ja eli ihan omillaan, kun ei ole persaukinen kädestä suuhun eläjä. Eikä ole Hönö, ei ole edes hönöjä tuttavia ;pppppp
Kyllä, toimeentulotuki on viimesijainen tuki niille, joilla ei ole mitään muuta mahdollisuutta itsensä elättämiseen. Se ei ole mikään peruspalkka hengittämisestä, joka maksetaan vaikka tilillä henkilöllä olisi metsää, mökkejä ja miljoonia. Eikä kuulu olla. Vaihtoehtona olisi perustulo, mutta silloin pelkkien tukien varassa elävien tulot laskisi merkittävästi. Minulle se kävisi, mutta tukieläteille tuskin käy.