Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihduttaminen ja muiden huolet

Vierailija
25.07.2022 |

Olen nyt tasaisella tahdilla laihduttanut n. 7 kiloa muuttamalla elämäntapojani. En enää jatkuvasti napostele tai pakota itseäni syömään, kun ei ole nälkä. Juon enemmän vettä. Olen 172 cm ja painan nyt 67,5 kg eli olen normipainoinen, haluaisin kumminkin päästä 65 kiloon :)

Harmittaa vaan kavereiden ja äidin kommentit. Olen kuulemma luuta ja nahkaa (enkä ole!), syön kuin lintu (ehkä entiseen nähden?) ja kuihdun silmien edessä (no en todella!). Haluaisin vaan terveellisen kropan, varsinkin kun isälläni on diabetes ja uniapnea, enkä halua lisätä niiden riskiä kun jotain on vielä tehtävissä.

En nyt ollenkaan ymmärrä, ovatko ihmiset oikeasti huolissaan vai eikö oikeasti haluta, että voisin elää tervettä elämää? Jo 7 kilon jälkeen on paljon parempi olo, haluaisin vaan takaisin ihannepainoon. Muut kokeneet tätä?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jotain kiinnostaa tällainen dieetti niin aloitin tänään japanilaisen naisen ruokailutottumukset. Eli siellä syödään siihen asti että nälkä lakkaa eikä yhtään sen jälkeen. Ruoka-annoksesta jäi puolet lautaselle tällä tapaa. Me syödään liikaa. Ei ihme että ollaan lihavia kun jatketaan syömistä senkin jälkeen kun nälkäkeskus aivoissa ilmoittaa, että täynnä.

Entä hävikki?

Vierailija
22/53 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jotain kiinnostaa tällainen dieetti niin aloitin tänään japanilaisen naisen ruokailutottumukset. Eli siellä syödään siihen asti että nälkä lakkaa eikä yhtään sen jälkeen. Ruoka-annoksesta jäi puolet lautaselle tällä tapaa. Me syödään liikaa. Ei ihme että ollaan lihavia kun jatketaan syömistä senkin jälkeen kun nälkäkeskus aivoissa ilmoittaa, että täynnä.

Entä hävikki?

Laitoin jääkaappiin ja syön loput kun tulee uudestaan nälkä. Huomenna tiedän tehdä pienemmän annoksen. Tämän hyvä puoli on myös se, että ruuan jälkeistä väsymystä ei tullut. Erikoista on se, että yleensä minulle tulee nopeasti uudestaan nälkä isonkin ruuan jälkeen tai tarve jälkiruualle, niin sitä nälkääkään ei ole nyt kuulunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laihdutin muutama vuosi sitten 12kg. Tein sen ns. salaa, eli söin kylässä ja sukulaisten/tuttavien edessä normaaliin tapaan ja sitten kotona nipistin syömisistä. Kun ihmetteluvät laihtumistani, sanoin että olen ruvennut liikkumaan enemmän. Tosiasiassa en liikkunut enempää vaan laihdutin ruokavaliolla mutta en puhunut siitä mitään koska tiesin entuudestaan että sitten alkaa tuputtaminen.

Vierailija
24/53 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole vain huvittavaa että syömisen vähentämistä pitää selitellä tai jopa salailla ja myös alkoholijuomien juomattomuutta joutuu selittelemään. Myös jos treenaa paljon niin aina on joku kommentoimassa että ethän vain liikaa treenaa.

Vierailija
25/53 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin yläasteella masennuksesta ja sen myötä syömishäiriöstä. Ahmin minkä ehdin. Söin vaikkei edes tehnyt mieli.

Meni useampi vuosi, ennen kuin sain jotenkin itseäni niskasta kiinni. Olisi varmaan onnistunut nopeammin, jos olisin hakenut apua. Paino lähes suli pois ja vaikken ole vieläkään entisissä mitoissani niin terve olen. 

Vanhemmat tiesivät koko jutusta, mutta jostain syystä alkoivat tyrkyttämään ruokaa ja vaikka mitä herkkuja puolessa välissä hommaa. Selitin monta kertaa, miksen ota vastaan herkkuja tai halua syödä yli, mutta ei mennyt jakeluun. Tuntui, että halusivat kierteen alkavan alusta. 

Halusin vaan sanoa ketjussa, jos jollekulle käy samoin: älkää välittäkö muista. Jos joku tyrkyttää pullaa tjs, sanokaa ensin "ei kiitos". Jos ei onnistu, niin heittäkää vaikka toisen edessä sapuskat roskiin. Joko toimit roskakorina tai et. Mun oli jotenkin vaikea sisäistää, että on ok jättää syömättä, vaikka jotain olisikin tarjolla.

Vierailija
26/53 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heitetäänkö siellä noin paljon ruokaa roskiin?

Vierailija
27/53 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heitetäänkö siellä noin paljon ruokaa roskiin?

Aika äkkiä ihminen oppii millainen on minulle sopiva annoskoko. Ottaa vähemmän ja tarvittaessa sitten ottaa lisää. Mikäli ruokaa jää, niin siinä on jonkin toisen aterian annos valmiina.

Vierailija
28/53 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kärsin yläasteella masennuksesta ja sen myötä syömishäiriöstä. Ahmin minkä ehdin. Söin vaikkei edes tehnyt mieli.

Meni useampi vuosi, ennen kuin sain jotenkin itseäni niskasta kiinni. Olisi varmaan onnistunut nopeammin, jos olisin hakenut apua. Paino lähes suli pois ja vaikken ole vieläkään entisissä mitoissani niin terve olen. 

Vanhemmat tiesivät koko jutusta, mutta jostain syystä alkoivat tyrkyttämään ruokaa ja vaikka mitä herkkuja puolessa välissä hommaa. Selitin monta kertaa, miksen ota vastaan herkkuja tai halua syödä yli, mutta ei mennyt jakeluun. Tuntui, että halusivat kierteen alkavan alusta. 

Halusin vaan sanoa ketjussa, jos jollekulle käy samoin: älkää välittäkö muista. Jos joku tyrkyttää pullaa tjs, sanokaa ensin "ei kiitos". Jos ei onnistu, niin heittäkää vaikka toisen edessä sapuskat roskiin. Joko toimit roskakorina tai et. Mun oli jotenkin vaikea sisäistää, että on ok jättää syömättä, vaikka jotain olisikin tarjolla.

Toi roskiin heittäminen on hyvä taktiikka! Jotenkin moniin on iskostettu, että ei saa heittää hukkaan. Minä olen jopa heittänyt monta kertaa esim avaamattoman suklaalevyn roskiin.

Vahingossa mieliteon vallassa sellaisen olen mennyt ostamaan ja kotona tajuaa, että kyllä se on minun terveydelle parempi heittää se roskiin kuin syödä. Rahaa meni hukkaan, mutta ainakin terveys säästyy kun nakkaa vaan roskiin. Säilyttämäänkään sitä ei voi alkaa koska kyllä se mieliteko saattaa iskeä ja sitten koko levy hupsahtaa suuhun. Kyllä kun sen pienen hetken järjen ääni ja katumus ovat päässä niin silloin pitää toimia. T: 10 kiloa laihduttanut (lähtöpaino 75 ja nykyinen 65)

Vierailija
29/53 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ihmeellistä tuo toisten syömisiin puuttuminen. Ei voi tietää, kuinka joku syö itsekseen ollessaan. Se yhteinen ateria ei kerro mitään.

Vierailija
30/53 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tyypit pelkää hävikkiä? :D Eikö liian ruoan säilöminen ja/tai myöhemmin tähteiden syöminen ole ihan perus?

Vierailija
31/53 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se terveellinen kroppa ole kahdesta kilosta kiinni.

Ihan turha alapeukuttaa. Jos nyt ihan järjellä ajatellaan, niin varmaan tarkoitus on pysyä loppuelämä normaalipainoisena ja mahdollisimman terveenä? Silloin on turha hirttäytyä johonkin täsmälliseen vaakalukemaan. Tuollaiset kilon-parin viilaukset normaalipainon sisällä on niin turhia, ei mitään merkitystä. Oikeastaan koko vaaka on turha. Peili kertoo.

No jos se peili kertoo että hieman, about pari kiloa, olisi hyvä ottaa pois?

Vierailija
32/53 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee niin kuin itse hyvältä tuntuu.

Muiden puheet ovat huulten heiluttelua.

Vierailija
33/53 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää mahdoton syöminen ja liika huonojen hiilarien puputus on perua sota- ja pula-ajoilta. Vieläkin on vanhalla väellä kuvitelma, että kaikki pitää syödä. Tietenkään ei saa laittaa ruokaa haaskiin, mutta ei sitä tarvi hullun lailla puputtaa jos nälkä ei ole.

Ja meillä varmaan on jokaisella kotona jääkaappi ja mahdollisuus lämmittää sitä ruokaa uudelleen, joten annoksen voi mainiosti jättää kesken ja syödä loppuun seuraavalla kerralla kun on taas nälkä ja aterioinnin aika. Itsekin lopetan syömisen siinä kohtaa kun tunnen että nälkä on sammutettu.

Jos pureskelee ruokansa huolellisesti ja syö rauhallisesti (eikä juo hiilihapotettua juomaa ruoan kanssa) ja on muutenkin terve, niin vatsa ilmoittaa röyhtäyksellä milloin se on täynnä. Eli tarkkailkaapa huviksenne missä kohti ruokaillessanne tulee se ensimmäinen röyhtäys ja katsokaa paljonko lautaselle vielä jäi. Kaikki siihen jäänyt on ns. ylimääräistä mitä ei varsinaisesti tarvitsisi enää sillä kertaa syödä. Tämä voi auttaa oikean annoskoon ymmärtämisessä.

Vierailija
34/53 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös muistaa liikkua niin ei jää sitten miksikään laihaläskiksi.

Vierailija
35/53 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä hävikki?

Laittaa loppuannoksen jääkaappiin ja syö seuraavalla kerralla. Hävikki nolla.

Vierailija
36/53 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tyypit pelkää hävikkiä? :D Eikö liian ruoan säilöminen ja/tai myöhemmin tähteiden syöminen ole ihan perus?

Yllätävän moni todella ylipainoinen on nirso. Ei voi syödä kertaalleen lämmitettyä eikä ruuantähteitä, koska ruuan maku ja koostumus muuttuu.

Vierailija
37/53 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

hävikistä puhuvat eivät ole tainneet asua yksin? harvoin tulee tehtyä ruokaa jos siitä ei riitä ainakin pari kolme annosta myöhemmäksi

Vierailija
38/53 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvempi varmaan kerää lautasilta tähteet kasaan ja säilöö myöhempää käyttöä varten. Toki fiksu ihminen ottaa lautaselleen vähemmän ja tarpeen mukaan santsaa. AV:n jutuissa fiksu käytös ei yleensä toimi oletuksena :)

Vierailija
39/53 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikkua ehtii senkin jälkeen kun on normalisoinut suhteensa ruokaan ja ruoka-annos kokoihin.  Itseasiassa normaalipainoisena treenaaminen on paljon palkitsevampaa koska tulokset myös näkyy nopemammin kun niitä ei peitä rasvakerros.

Vierailija
40/53 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikkua ehtii senkin jälkeen kun on normalisoinut suhteensa ruokaan ja ruoka-annos kokoihin.  Itseasiassa normaalipainoisena treenaaminen on paljon palkitsevampaa koska tulokset myös näkyy nopemammin kun niitä ei peitä rasvakerros.

Toisaalta jokainen tehty treeni auttaa eteenpäin. Ehdit luoda peruskuntoa rasvakerroksen kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän