Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keski-ikäinen: varaudutko eläkeikään säästämällä jo nyt?

köyhä säästäjä
25.07.2022 |

Jos eläkejärjestelmä romahtaa ja Kela ei maksa edes takuueläkkeitä. Joko olet alkanut säästämään eläkkeelle? Itse laitan säästöön pienistä tuloistani 300-400e/kk.

Kommentit (684)

Vierailija
581/684 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole yhtään säästöjä juuri nyt. Olemme pian viisikymppisiä molemmat. Säästäminen on aina johonkin kohteeseen kuten asunnon perusparannus. Juuri maksettiin 4500,- yhdestä korjausjutusta.

Ainoa omaisuus on asunto eikä sekään kokonaan oma.

En tiedä miten ihmiset säästää valtavia summia. Eikö teillä ole koskaan yllättäviä tai muuten vaan isoja menoja? Viime vuonna lemmikkiin meni tuhansia euroja, yllättäen. Teillä ei mitään tällaista koskaan käy?

Pahin skenaario jos ei eläkkeitä ole, teen sitten töitä vielä yli 70-vuotiaanakin. Ei hauskaa mutta niin se on monessa muussakin maassa. Jos on hyväkuntoinen eikä ole rikkonut polviaan ylipainon takia jo keski-iässä, niin kyllähän työnteko onnistuu.

Vierailija
582/684 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko eläkejärjestelmäämme, jolloin olen itse sijoittanut säännöllisesti palkastani. Työeläkkeiden korotus tässä tilanteessa romuttaa vähäisenkin uskon. SDP:n Kiljusen tapaisten poliitikkojen toiminta osoittaa ahneen sukupolven selvästi. Suurten ikäluokkien eläke-edut ovat paljon meitä myöhemmin syntyneitä parempia. Miten tämä on mahdollista? Demokratiassa enemmistö valitsee päättäjät ja päätökset ovat sen mukaisia. Suuret ikäluokat ovat päättäneet omista paljon paremmista eduista ja jälkipolvien tulee olla maksajan roolissa. Työeläkkeiden osalta tulisi olla eläkekatto. Minulla ei ole mitään pienien eläkkeiden korottamista vastaan, mutta tässäkin suuremmat eläkkeet saavat suurimmat korotukset. Kiljunen ajaa näiden muiden varakkaiden vanhusten kanssa härskisti omaa etuaan. Kohta on terveydenhuolto ja palvelut kuralla. Kiljusten herrasväkeä ei haittaa, koska on rahaa ostaa palvelut yksityisiltä.

Ja työikäiset menee edelle, he ei voi odottaa tutkimuksia kotona sairaslomalla, eläkeläinen sen sijaan voi, kun ei ole töissä ja saa eläkettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/684 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko eläkejärjestelmäämme, jolloin olen itse sijoittanut säännöllisesti palkastani. Työeläkkeiden korotus tässä tilanteessa romuttaa vähäisenkin uskon. SDP:n Kiljusen tapaisten poliitikkojen toiminta osoittaa ahneen sukupolven selvästi. Suurten ikäluokkien eläke-edut ovat paljon meitä myöhemmin syntyneitä parempia. Miten tämä on mahdollista? Demokratiassa enemmistö valitsee päättäjät ja päätökset ovat sen mukaisia. Suuret ikäluokat ovat päättäneet omista paljon paremmista eduista ja jälkipolvien tulee olla maksajan roolissa. Työeläkkeiden osalta tulisi olla eläkekatto. Minulla ei ole mitään pienien eläkkeiden korottamista vastaan, mutta tässäkin suuremmat eläkkeet saavat suurimmat korotukset. Kiljunen ajaa näiden muiden varakkaiden vanhusten kanssa härskisti omaa etuaan. Kohta on terveydenhuolto ja palvelut kuralla. Kiljusten herrasväkeä ei haittaa, koska on rahaa ostaa palvelut yksityisiltä.

Ja työikäiset menee edelle, he ei voi odottaa tutkimuksia kotona sairaslomalla, eläkeläinen sen sijaan voi, kun ei ole töissä ja saa eläkettä.

Työttömille ei ole työterveyshuoltoa. Kun olin työkokeilussa niin pääsin heti samana päivänä fysioterapeutille julkiselle, koska kela vaatii sairaslomalapun.

Vierailija
584/684 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömille ei ole työterveyshuoltoa. Kun olin työkokeilussa niin pääsin heti samana päivänä fysioterapeutille julkiselle, koska kela vaatii sairaslomalapun.

Työttömiä on 300 000. 90 000 työtöntä on aktiivitoimissa ja menee eläkeläisten edelle julkisen puolen ajanvarauksissa.

Vierailija
585/684 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on 300 000. 90 000 työtöntä on aktiivitoimissa ja menee eläkeläisten edelle julkisen puolen ajanvarauksissa.

Eläkeläiset saavat eläkettä ja voivat odottaa tutkimuksia vaikka kuinka kauan kotona, työikäiset ei voi, kun heitä laitetaan työkokeiluihin jne.

Vierailija
586/684 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli tehdastöitä ja porukka kävi työterveyshuollossa, myös eläkeläisiä oli vähemmän. Nyt 1,6 miljoonaa eläkeläistä ja 300 000 työtöntä jonottavat julkiselle. Eli sellainen 2 miljoonaa aikuista jonottaa julkiselle + tietenkin lapset.

Vierailija
587/684 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset saavat eläkettä ja voivat odottaa tutkimuksia vaikka kuinka kauan kotona, työikäiset ei voi, kun heitä laitetaan työkokeiluihin jne.

Kuk olin työkokeilussa niin pääsin heti samana päivänä fysioterapeutille kädestä julkisella, kun jäin sairaslomalle.

Vierailija
588/684 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuk olin työkokeilussa niin pääsin heti samana päivänä fysioterapeutille kädestä julkisella, kun jäin sairaslomalle.

Työnantaja haluaa työttömän töihin työkokeiluun tekemään hommia niin lääkäriin pääsee heti julkiselle.

Vierailija
589/684 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin sijiottamisen kolmisen vuotta sitten vajaa 4-kymppisenä. Hyvä noin, koska sittemmin tuli ero jne ja tuo kertynyt pieni varallisuus mahdollisti yhteisen asunnon lunastamisen itselle. Edelleen laitan sivuun noin 600 e/kk. Kyllähän jos sitä miettii, että pitäisi vielä noin 30 vuotta olla työelämässä, niin onhan se pitkä aika. Olisihan se ihan mukavaa jäädä sivuun jo vähän aiemmin. Tosin jos miettii, että kuitenkin se joku 40 ke vuodessa on sellainen millä pärjää suht kivasti, niin 10 vuoteen pitäisi olla liki 400 ke säästössä. Tuonkin jälkeen olisi tietty kiva jos eläkkeen lisäksi olisi hitusen ylimääräistä sivussa.

Jaa, että kolmen vuoden sijoituksilla ja niiden tuotoilla lunastaa puolikkaan asunnon?

Sittenhän riittää, että alkaa säästämään ja sijoittamaan edellisen viikon torstaina, jos on aikeissa jäädä seuraavan viikon maanantaina eläkkeelle.

Vierailija
590/684 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yhtään säästöjä juuri nyt. Olemme pian viisikymppisiä molemmat. Säästäminen on aina johonkin kohteeseen kuten asunnon perusparannus. Juuri maksettiin 4500,- yhdestä korjausjutusta.

Ainoa omaisuus on asunto eikä sekään kokonaan oma.

En tiedä miten ihmiset säästää valtavia summia. Eikö teillä ole koskaan yllättäviä tai muuten vaan isoja menoja? Viime vuonna lemmikkiin meni tuhansia euroja, yllättäen. Teillä ei mitään tällaista koskaan käy?

Pahin skenaario jos ei eläkkeitä ole, teen sitten töitä vielä yli 70-vuotiaanakin. Ei hauskaa mutta niin se on monessa muussakin maassa. Jos on hyväkuntoinen eikä ole rikkonut polviaan ylipainon takia jo keski-iässä, niin kyllähän työnteko onnistuu.

Itse olen valinnut työn valtiolla jossa voi tehdä ylitöitä. Teen ylitöitä ja saan helposti säästöön 500-1000€ kk. Nämä rahat sijoitan. Salkun arvo nyt 50 000€. Juuri katsoin et kahdessa viikossa salkun arvo noussut 2500€. Joskus laskee, yleensä nousee. Entisessä ammatissa lastenhoitajana ei jäänyt mitään säästöön joten kouluttauduin uuteen ammattiin. Nyt oon tyytyväinen.

Vierailija
591/684 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitin sijiottamisen kolmisen vuotta sitten vajaa 4-kymppisenä. Hyvä noin, koska sittemmin tuli ero jne ja tuo kertynyt pieni varallisuus mahdollisti yhteisen asunnon lunastamisen itselle. Edelleen laitan sivuun noin 600 e/kk. Kyllähän jos sitä miettii, että pitäisi vielä noin 30 vuotta olla työelämässä, niin onhan se pitkä aika. Olisihan se ihan mukavaa jäädä sivuun jo vähän aiemmin. Tosin jos miettii, että kuitenkin se joku 40 ke vuodessa on sellainen millä pärjää suht kivasti, niin 10 vuoteen pitäisi olla liki 400 ke säästössä. Tuonkin jälkeen olisi tietty kiva jos eläkkeen lisäksi olisi hitusen ylimääräistä sivussa.

Jaa, että kolmen vuoden sijoituksilla ja niiden tuotoilla lunastaa puolikkaan asunnon?

Sittenhän riittää, että alkaa säästämään ja sijoittamaan edellisen viikon torstaina, jos on aikeissa jäädä seuraavan viikon maanantaina eläkkeelle.

Kolmen vuoden säästöt 600e/kk=21600e eli käy vakuutena vähintään 72000e lainaan. Jos asunnon arvo vaikka 200000e ja lainaa maksettu poiskin jo jonkin verran niin hyvin riittää. Ja tuosta vielä puuttuvat ne sijoitusten tuotot.

Eri

Vierailija
592/684 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kaikki säästöt valuu hoivakodin maksuihin, siis niin kauan kuin omia säästöjä on, sitten vasta valtio maksaa, eli kankkulan kaivoon menee

Ainakaan vielä ei tarvitse olla töissä niin pitkään että työpaikalta kärrättäisiin suoraan hoitokotiin, joten kyllä niistä säästöistä ehtii ihan itsekin nauttimaan.

Vierailija
593/684 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmen vuoden säästöt 600e/kk=21600e eli käy vakuutena vähintään 72000e lainaan. Jos asunnon arvo vaikka 200000e ja lainaa maksettu poiskin jo jonkin verran niin hyvin riittää. Ja tuosta vielä puuttuvat ne sijoitusten tuotot.

Eri

Kyse ei ollut uuden asunnon ostamisesta, vaan vanhan asunnon puolikkaan lunastamisesta. Jos asunnon arvo on, 200000, eikä siitä ole penniäkään lainaa, joutuu maksamaan ex-kumppanille 100000e.

Jos asunnosta on vielä lainaa, joutuu maksamaan puolet jo maksetusta osuudesta ex:lle ja loput lainasta, jolloin maksettavaa on yli 100000e.

Se piti pystyä maksamaan niillä kolmen vuoden säästöillä eikä lisälainalla.

Vierailija
594/684 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma suunnitelmani on jäädä pois työelämästä viimeistään 55-vuotiaana parinkymmenen vuoden päästä. Tavoiteeläkeikä on joku 69v mikä kuulostaa todella hurjalta.

Sijoittamisella tulisi saada rakennettua yhteensä 3600 euron kuukausittaiset nettotulot ja tälläisella rahalla eläisimme puolison kanssa oikein makeaa vapaaherrojen elämää.

Eläkekertymä on nyt noin 1000e/kk ja se ehtii nousta yli 2000 euroon, mutta en anna yhtään painoarvoa mahdolliselle eläkkeelle, se on sitten bonusta jos jotain joskus tulee.

Pistän kuukaudessa rahastoihin 2200 euroa ja lisäksi lyhennän viittä sijoitusasuntolainaa. Puolisolla on pienempi palkka, mutta kyllä hänkin onnistuu tonnin sijoittamaan kuukaudessa. En laske suunnitelmissani hänenkään tuotoille mitään arvoa, joten nekin ovat sitten bonusta.

Meillä on toki hyvät palkat, jotka mahdollistavat näinkin ison kuukausittaisen säästösumman, mutta mitään rikkaita emme silti ole, vaan ylemmän keskiluokan tuloissa ollaan.

Mikäli kituutettaisiin, niin pääsisimme tavoitteeseeni monta vuotta aikaisemmin, mutta kyllä elämästä pitää nauttia ja matkustella, käydä ravintolaillallisilla ja erilaisissa kulttuuritapahtumissa ja festeillä.

Vierailija
595/684 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloimme puolisoni kanssa noin 55 vuotiaana säästämään kun asuntovelka oli maksettu ja lapset omillaan. Laitoimme 1000 euroa joka kk säästöön. Nyt alkaa olla joka mukava summa säästössä eläkepäiviämme odotellessa.

Vierailija
596/684 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika isoja pääomia tarvitaan, jotta siitä on apua koko eläkeiän varalle. Käytännössä on varminta rakentaa suunnitelma pääoman tuoton eikä pääoman syömisen varaan, koska eläkevuosia voi olla parhaimmillaan kolmekymmentäkin.

Useimmat eivät osaa laskea tuottoa, vaan unohtavat inflaation kokonaan. Moni uskoo sijoituspalveluiden myyntipuheita. 

Ei ole helppoa, ei. Onneksi on kuitenkin joku eläkekertymä, jolla pääsee alkuun. Sijoitustuotoilla sitten vähän voita leivän päälle, kun niukkaahan se elämä pelkän eläkkeen turvin on. 

Vierailija
597/684 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan niin paljon eläkettä ettei ole mitään tarvetta tai järkeä säästää. Ei siitä rahasta vanhana käyränä mitään iloa ole. Nautin siitä nyt kun vielä kunnolla pystyn.

Vierailija
598/684 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin vasta kohtalaisen vanhana säästää, tosin viimeiset työvuodet olin pienituloinen.  Kannatti koska sähkön hinta kolminkertaistui, ja nyt hallituksen toimet.  Osattiin ajatella vuosia ennakkoon, mutta ikinä en ollut pelännyt köyhyyttä kuin vuonna 18.

Vierailija
599/684 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan niin paljon eläkettä ettei ole mitään tarvetta tai järkeä säästää. Ei siitä rahasta vanhana käyränä mitään iloa ole. Nautin siitä nyt kun vielä kunnolla pystyn.

Enpä usko, minusta olet väärässä.

Teinithän ajattelevat, että kolmekymppinen on niin vanha, ettei silloin enää millään ole niin väliä. Sinä teet saman virheen. Kyllä rahasta on iloa vanhana, ja ehkä erityisen paljon jopa, kun silloin on vaikeampi kompensoida rahan puutetta omalla tekemisellä. Nuorena ja hyväkuntoisena voi nauttia monesta ilmaisestakin asiasta, kuten pitkistä kävelyistä ystävän kanssa. Vanhana ei pääse kävelylle eikä ehkä ole enää ystäviäkään elossa, niin olisi kiva edes syödä hyvin ja pitää netflixiä.

Vierailija
600/684 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on tyhmiä ihmisiä. 

Ensinnäkin luuletteko että eläkejärjestelmän kaatuminen jää vain "ok no sitten eletään omilla rahoilla" -tasolle? 

Tässä maassa on sisällissota, vallankaappaus ja vaikka mitä. Ei se niin mene että enemmistö vain tyytyy kohtaloonsa. Rahat palautetaan takaisin korkojen kera vaikka niillä eläkemaksuilla nykyisiä eläkkeitä maksetaankin niin ne on ollut poissa omasta ostovoimasta. 

Sama pätee palveluiden siirtoon isoihin kaupunkeihin, leikkauksia yms. verot pysyvät silti samana niin kaikki keinot on käytössä jolla valtiolta viedään vähintään menetetty etu. Näin se menee, kansalaistottelemattomuus kunniaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä