Keski-ikäinen: varaudutko eläkeikään säästämällä jo nyt?
Jos eläkejärjestelmä romahtaa ja Kela ei maksa edes takuueläkkeitä. Joko olet alkanut säästämään eläkkeelle? Itse laitan säästöön pienistä tuloistani 300-400e/kk.
Kommentit (684)
näissä eläkesäästäjissä ei oteta sitä huomioon , että moni on pienipalkkainen, eikä säästöjä jää yhtään!
Suurella osalla suomalaisista tulee olemaan pieni eläke ja suuri verotus, että viimeistään keski-iässä tai jo ennen sitä on yli puolet palkasta jemmattava, jos haluaa eläkkeellä pitää yllä samaa elintasoa.
Kyllä, sijoitan. En usko, että eläkejärjestelmä romahtaisi niin, etteikö edes takuueläkkeitä maksettaisi. Sen sijaan pidän todennäköisenä, että suurin osa palveluista tulee maksullisiksi kaikille. Ei siis niin kuin nyt on, että jos sinulla on rahaa, niin maksat palveluista, mutta jos ei ole, saat samat palvelun ilmaiseksi. Minä haluan, että minulla on rahaa ostaa kaikenlaisia palveluita kotiin sitten jos pääsen joskus vanhusikään saakka.
Jos ehtisi kuolla kupsahtaa ennen kuin pääsee eläkeikään, rahat jää lapsille perinnöksi. Ja niitä voi käyttää tarvittaessa jo aikaisemminkin, jos vaikka sairastuu tai haluaa opiskella tai pitää muuten vain töistä välivuoden.
Vierailija kirjoitti:
näissä eläkesäästäjissä ei oteta sitä huomioon , että moni on pienipalkkainen, eikä säästöjä jää yhtään!
Aina voi säästää. Myös hyvin pienistäkin tuloista voi säästää vähän. Vaikka yhden euron laitat säästöön joka viikko, niin jouluna sinulla on jo 50 euroa säästöä. Pikkusummistakin kertyy ajan myötä mukavia summia. Kokeile!
Mulla on n. 200 000 euron sijoitussalkku eri tuotteita. Eläkeikään on vielä n. 15 vuotta. Toivon että pystyn matkustelemaan ja nauttimaan elämästä eläkkeelle päästyänikin.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ihmisiä jotka kauhistelevat nousevia eläkeikiä ja kuinka vähän eläkekertymää heillä on, mutta eivät tee asialle yhtikäs mitään?
Eivätkö suomalaiset osaa itse tehdä mitään? Aina odotetaan että valtio tekee tai joku virasto sanoo jotain niin sitten tehdään sen mukaan.
Sijoittakaa hyvät ihmiset! Kerryttäkää varallisuutta ja turvatkaa tulevaisuutenne.
Joopa joo mutta he joilla on vähän eläkekertymää niin heillä ei ole ollut varaa tehdä sijoituksiakaan. Ei ole ollut töitä...Tämä kannattaisi muistaa. Olen itsekin tällainen. Vasta viimeisen viidentoista vuoden aikana olen onnistunut kinuamaan palkkani aika hyvälle tasolle ja tehnyt vain määräaikaisia työsopimuksia. Samalla ansiosidonnainen työttömyysraha on ihan mukava. Onneksi ostimme kaverien kanssa Tallinnasta asunnon yli 20 vuotta sitten. Se lopulta jäi minulle. 80- luvulla oli helppoa. Jos työt loppuivat niin aina löytyi uusi duuni. Jos ei niin sitten faijan tai kaverien mukaan vaikka pimeisiin hommiin raksalle. Faija toki tosin ihan verokirjalla mut me apparit pimeenä rahat käteen ja se oli hyvä raha. Kuukauden liksalla voi pitää loppukesän vapaata. Syksyllä taas hommiin. Nyt ei ole niin helppoa ainakaan täällä maakunnissa. Monen kaverin lapset ovat muuttaneet pääkaupunkiseudulle töiden perässä. Vaikka niin ihanaa täällä maalla onkin.
Itse en kauhistele eläkeikää, olisin valmis jäämään eläkkeelle vaikka heti. no roikutaan sitten osatyökykyisenä ansiosidonnaisella muutama vuosi. Tämä on ihan ok.
En ole varautunut. Olen lähinnä varautunut kuoleman jälkeiseen elämään oikeassa paikassa. Mihinkään maalliseen ei voi luottaa, kun kaikki järjestelmät tulevat kaatumaan.
Vierailija kirjoitti:
Jo nuorina alettiin sijoittamaan.
Jos olisi silloin säästetty omakotitalon verran, niin sillä rahalla saisi nyt keskinkertaisen auton. Ei niin mitään järkeä.
Elämäntilanteiden muuttuessa olen aina ostanut asunnon, siis eron tultua. Niin ehkä teen nytkin. Kolmisen vuotta sitten erottiin ja muutin perikunnan- eli kotitaloon. Nyt alkaa taas olla ostajan markkinat ja ehkä ostan itselleni jonkun miellyttävän omakotitalon. On useampikin tiedossa, perikuntien paikkoja kaikki. Pari- kolmekymmentätuhatta euroa... alle 100 km Helsingistä. Voisihan sitä jotain puuhastella eli tehdä pikku remonttia muutaman vuoden ja asua virallisesti siellä. En tiiä viittiikö. No voinhan ostaa yhden ja toisenkin ja myydä parin vuoden päästä vaikken tekisi mitään. Paikkakunnalla on kasvavaa teollisuutta eli työpaikkoja.
En säästä vaan varmistan, että minulla on keino lopulliseen exitiin kun kunto alkaa enemmän heiketä.
juu, haen seurakunnalta jotta omat rahat säästyy
Lainat on maksettu ja säästöjäkin on. Eniten kuitenkin olemme panostaneet terveyteen. Nykyään voi jo tutkituttaa geenejä ja tiedostaa oman elimistönsä heikkoudet ja panostaa oikeisiin asioihin. Ruokamme on meille parasta laatua, tavoitteena olla lääkkeetön mahdollisimman pitkään. Eläkeikään olemme varautuneet myös siten, että kaikki kuukausittaiset menot ovat järkevät. Haaveissa olisi terve, matkusteleva ja liikunnallinen elämä eläkeiässä, mutta siitähän ei saa takeita.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni joutui hoitokotiin ja sitten tutkittiin kaikki molempien tilit ja säästöt...sen jälkeen hoitomaksu nousi noin 700 eurosta 1400 euroon.......että säästäkää vaan rauhassa, jos sairastutte vie terveyden hoito joka lantin mitä löytyy...
Tuskin sitä voitte arvata että sairaudet tulevat kun täytätte noin 50 v..sen jälkeen lantit menevät sairaanhoitoon
Ne joilla ei ole omaisuutta, hoidetaan ihan samanlailla yhteiskunnan piikkiin..he saavat sosiaaliturvasta killigit ..
Mitä hyötyä on säästää ??? Harva voi taata että on terve vanhempana..........???
_______
Tämä on kyllä syvältä. Millaiseen omaisuuteen yhteiskunta ei pääse kiinni? No tietty maksettu omistusasunto, miten muuten tilanteeseen voi varautua?
Säästän, tai oikeastaan olen säästänyt jo pitkään. Pieni palkka ja rikkonainen työura alkupäästä. Pienestä palkasta ei isoja summia säästetä kerralla, siksi piti aloittaa heti kun pystyi.
Oman asunnon ostin 18 vuotiaana, siinä jo jotakin säästöä. Perintö tulee olemaan kans kattava joten siinä turvaa säästöjen lisäks.
T sen ikäinen kuka ei varmaan koskaan eläköidy.
Mulla on perintömetsää turvana, josta saan tuloja. Pitää nyt tehdä uusi metsänhoitosuunnitelma. Muuten en ole juurikaan säästänyt vaan haluan elää nyt. Eläkkeellä otan sitten rauhallisesti ja vähennän kulutusta ja matkustamista.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on n. 200 000 euron sijoitussalkku eri tuotteita. Eläkeikään on vielä n. 15 vuotta. Toivon että pystyn matkustelemaan ja nauttimaan elämästä eläkkeelle päästyänikin.
Kannattaa aloittaa se matkustelu jo nyt, eikä vasta sitten. Jos koko ikänsä on säästänyt, niin ei niitä tapojaan pysty enää vanhana muuttamaan, vaan pihistely jatkuu kuolemaan asti. Minulla on saman kaliiberin salkku ja olen kymmenen vuoden päässä eläkeiästä. Otan nyt jo tuotot matkusteluun, tai ainakin osan niistä. Ihmisen toimintakyky näyttää heikkenevän 70-vuoden jälkeen rajusti ja ainakin pitemmät matkat alkavat käymään raskaaksi. Sellaisia ihmisiä, jotka 75 vuotiaana ovat ensimmäistä kertaa edes Kanarialla, on ehkä yksi sadastatuhannesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinut irtisanotaan niin et saa toimeentulotukea, jos on säästöjä.
Moni joutui käyttämään asuntoon säästetyt rahat ruokaan, kun tuli korona ja heidät lomautettiin.
Kela vaatii tiliotteet 3 edeltävältä kuukaudelta, jos hakee toimeentulotukea, ei saa olla säästöjä tilillä.
KUN KELA KYSYY, MONI JÄTTÄÄ KERTOMATTA TOISISTA PANKEISTA, JA TILEISTÄ NIISSÄ.
Vierailija kirjoitti:
1500e tuloista 1000e/kk menee säästöön. Puuro, pkastepinaatit ja pesty snellmanin paistejauheliha spagetin kera kermassa maistuu.
Ja sossuko maksaa vuokran, sähköt, veden ja netin ym. maksut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni joutui hoitokotiin ja sitten tutkittiin kaikki molempien tilit ja säästöt...sen jälkeen hoitomaksu nousi noin 700 eurosta 1400 euroon.......että säästäkää vaan rauhassa, jos sairastutte vie terveyden hoito joka lantin mitä löytyy...
Tuskin sitä voitte arvata että sairaudet tulevat kun täytätte noin 50 v..sen jälkeen lantit menevät sairaanhoitoon
Ne joilla ei ole omaisuutta, hoidetaan ihan samanlailla yhteiskunnan piikkiin..he saavat sosiaaliturvasta killigit ..
Mitä hyötyä on säästää ??? Harva voi taata että on terve vanhempana..........???
_______
Tämä on kyllä syvältä. Millaiseen omaisuuteen yhteiskunta ei pääse kiinni? No tietty maksettu omistusasunto, miten muuten tilanteeseen voi varautua?
Puolison tiliin ei voi koskea!
Enpä usko että eläkejärjestelmä romahtaisi, sitten romahtaa moni muukin.
Maassa on rahaa valtavasti, ei vain kovinkaan tasaisesti. Nuorempien murheita, itsellä pari vuotta eläkkeelle ja tämäkin sujuu mukavasti päivärahoilla sekä välillä kesätöissä sesonkiaikoina.
Säästänyt olen kyllä. On asunto etelänaapurissa, vuokraan sitä kesiksi kun itse olen mahdollisesti töissä. Kämpän arvo on noussut hurjasti, no sillä ei väliä koska eläkkeellä aion muuttaa sinne itse asumaan. Eläminen siellä on vielä todella edullista jos vertaa tänne, alle 5 km pääkaupungin keskustasta...
Toimin paljon käteisellä ja pankkitili on aika nollilla eli käteistä on kertynyt jonkun verran. Pientä autokauppaa teen myös.
Parempi kun ei virallisesti omista juuri mitään.