Keski-ikäinen: varaudutko eläkeikään säästämällä jo nyt?
Jos eläkejärjestelmä romahtaa ja Kela ei maksa edes takuueläkkeitä. Joko olet alkanut säästämään eläkkeelle? Itse laitan säästöön pienistä tuloistani 300-400e/kk.
Kommentit (684)
Jos sinut irtisanotaan niin et saa toimeentulotukea, jos on säästöjä.
Moni joutui käyttämään asuntoon säästetyt rahat ruokaan, kun tuli korona ja heidät lomautettiin.
Onneksi oon lukenut itselleni sellaisen ammatin, ettei tarvitse toimeentulotuen perään itkeä. Nykyiseen työpaikkaan kysyttiin eikä tarvinnut edes hakemusta laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Varauduin ja pari kuukautta sitten oli taskussa omaisuus jonka tuotolla olisimme minä ja puolisoni eläneet mukavasti joskin vaatimattoman tasaisesti.
Sitten lapset sähläsivät ja kun olen sen sähläyksen jäljet paikannut, ei omaisuudesta ei ole jäljellä kuin puolet. Joo, ei kai minun tarvitsisi paikata, mutta kai täytyy kuitenkin. Puolikkaasta on jotain iloa, mutta ei sillä enää elä.
Toivottavasti rahasi menivät tasan kaikille lapsille. Veljeni sähläsi ja hänet pelastettiin, ja minä jäin perinnöttömäksi.
Säästän kyllä, mutta lähinnä sitä varten, että voin jossain vaiheessa olla pitkään pois työelämästä ja nauttia elämästä, tai vaihtoehtoisesti jäädä aiemmin eläkkeelle, mutta jälkimmäinen tuntuu ankeammalta vaihtoehdolta, koska haluan nauttia elämästä nyt, enkä joskus vanhuksena.
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä keski-ikäinen, mutta kuukausisijoitan rahastoihin. En usko että nykyistä eläkejärjestelmää on enää olemassa kun pääsen eläkeikään 35+ vuoden kuluttua. Eläkeikäkin ehtii moneen kertaan varmasti nousta.
Eikä itseäni kiinnosta tehdä töitäkään niin pitkään.
Voin jäädä työelämästä pois aiemmin jos mulla on maksettu asunto/talo alla ja rahastoissa ja osakkeissa sen verran että voin myydä ja elää niillä rahoilla.
Suomalaiset on aivan liian passiivisia eläkesuunnittelussa ja sijoittamisessa.
Arvioit, että eläkejärjestelmää ei ole 35 v. kuluttua mutta rahastot ja osakkeet senkun vaan nousevat, niille siis ei voi koskaan mitään tapahtua? Mistä tälläiset arviot kumpuavat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä keski-ikäinen, mutta kuukausisijoitan rahastoihin. En usko että nykyistä eläkejärjestelmää on enää olemassa kun pääsen eläkeikään 35+ vuoden kuluttua. Eläkeikäkin ehtii moneen kertaan varmasti nousta.
Voin jäädä työelämästä pois aiemmin jos mulla on maksettu asunto/talo alla ja rahastoissa ja osakkeissa sen verran että voin myydä ja elää niillä rahoilla.
Arvioit, että eläkejärjestelmää ei ole 35 v. kuluttua mutta rahastot ja osakkeet senkun vaan nousevat, niille siis ei voi koskaan mitään tapahtua? Mistä tälläiset arviot kumpuavat?
Olen eri, mutta historiassa rahastot ja osakkeet ovat aina nousseet, ja tarvittaessa niistä saa rahansa myös pois tai vaihdettua sijoituskohdetta. Eläkejärjestelmä puolestaan alkaa näyttää aina vain mahdottomammalta ja se on muutenkin ihan muiden käsissä ja päätettävissä, mitä sille tapahtuu. Eläkeikäkin sen kuin nousee.
Vierailija kirjoitti:
Säästän kyllä, mutta lähinnä sitä varten, että voin jossain vaiheessa olla pitkään pois työelämästä ja nauttia elämästä, tai vaihtoehtoisesti jäädä aiemmin eläkkeelle, mutta jälkimmäinen tuntuu ankeammalta vaihtoehdolta, koska haluan nauttia elämästä nyt, enkä joskus vanhuksena.
Alapeukuttajien mielestä elämästä ei ilmeisesti kannata nauttia :)
Vierailija kirjoitti:
Moni joutui käyttämään asuntoon säästetyt rahat ruokaan, kun tuli korona ja heidät lomautettiin.
Kela vaatii tiliotteet 3 edeltävältä kuukaudelta, jos hakee toimeentulotukea, ei saa olla säästöjä tilillä.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään usko eläkejärjestelmän romahtamiseen, mutta säästän ekstraa koska työeläkkeeni jää aika pieneksi. Olen ollut pitkiä aikoja epätyypillisissä työsuhteissa sekä vanhempainvapailla.
En säästä erityisesti, mutta teen mökillä ja kaupunkitalolla kaikki suuret remontit valmiiksi nyt vielä kun olen töissä. Palkkani on suht suuri (nyt 7000 e), on ollut suurimman osan työuraani eikä aukkoja ole ollut kahta äitys- ja yhtä vanhempaislomaa lukuunottamatta (jaoimme vanhempaislomia miehen kanssa), eli eläke on ihan kivankokoinen - tosin eläkettä verotetaan raskaammin kuin palkkatuloa. Rahaa on kertynyt jemmaan ihan luonnostaankin hieman. Kaikkineen pärjätään miehen kanssa varmaan ihan hyvin, menotkin alkavat iän myötä vähetä, ulkomaan reissujen sijaan oma mökki ja yksinkertainen elämä viehättää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään usko eläkejärjestelmän romahtamiseen, mutta säästän ekstraa koska työeläkkeeni jää aika pieneksi. Olen ollut pitkiä aikoja epätyypillisissä työsuhteissa sekä vanhempainvapailla.
En säästä erityisesti, mutta teen mökillä ja kaupunkitalolla kaikki suuret remontit valmiiksi nyt vielä kun olen töissä. Palkkani on suht suuri (nyt 7000 e), on ollut suurimman osan työuraani eikä aukkoja ole ollut kahta äitys- ja yhtä vanhempaislomaa lukuunottamatta (jaoimme vanhempaislomia miehen kanssa), eli eläke on ihan kivankokoinen - tosin eläkettä verotetaan raskaammin kuin palkkatuloa. Rahaa on kertynyt jemmaan ihan luonnostaankin hieman. Kaikkineen pärjätään miehen kanssa varmaan ihan hyvin, menotkin alkavat iän myötä vähetä, ulkomaan reissujen sijaan oma mökki ja yksinkertainen elämä viehättää...
Tuolla palkalla laittaa helposti 2000€ kuukaudessa sijoituksiin. Kymmenen vuotta kun säästelee, niin elää mukavasti 20 vuotta siellä mökillä pelkillä säästöillä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ihmisiä jotka kauhistelevat nousevia eläkeikiä ja kuinka vähän eläkekertymää heillä on, mutta eivät tee asialle yhtikäs mitään?
Eivätkö suomalaiset osaa itse tehdä mitään? Aina odotetaan että valtio tekee tai joku virasto sanoo jotain niin sitten tehdään sen mukaan.
Sijoittakaa hyvät ihmiset! Kerryttäkää varallisuutta ja turvatkaa tulevaisuutenne.
Sijoitan ja kerrytän ihan koko ajan, mutta rasittaa maksaa eläkemaksuja ja saada sitten joskus tyhjää takaisin. Se on valituksen aihe, en todellakaan odota valtion tekevän yhtään mitään puolestani.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen tulisi lähtökohtaisesti elää omilla tuloillaan ja säästöillään, eikä jättää keräämättä varallisuutta vain sen takia, JOS joskus tulee tilanne, että toimeentulotuki on tarpeen.
Sitäpaitsi, ainakin omat sijoitukseni kattavat jo useamman vuoden menoni, eläisin omilla säästöilläni vuosien ajan leveämmin ilman toimeentulotukea ja siihen liittyvää byrokratiaa.
Säästän.Velaton asunto ja joku 200k säästöt on tavoite kun jään eläkkeelle.Suretti ip lehdestä lukea kun esim.Raija Oranen ei ilmeisesti ole säästänyt yhtään...Otsikko oli ainakin miten riittää raha ruokaan...
Säästän ja tarkoitukseni on saada asuntoni niin että pärjään siinä myös eläkeläisenä
Vierailija kirjoitti:
Säästän.Velaton asunto ja joku 200k säästöt on tavoite kun jään eläkkeelle.Suretti ip lehdestä lukea kun esim.Raija Oranen ei ilmeisesti ole säästänyt yhtään...Otsikko oli ainakin miten riittää raha ruokaan...
Tuolla summalla maksaisit itsellesi 1000€ nettona joka kuukausi noin 16 vuoden ajan. Siihen päälle eläke vielä. Ja asumiseen ei menisi kuin vastike ja tietenkin normi elämisen kulut. Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta. Ja jos vielä olisi hengissä tuon 16 vuoden jälkeen, niin eipä sen jälkeen muutenkaan paljon rahaa mihinkään enää kuluisi. Perinnöksi jäisi vielä asunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitinkin että NYKYISTÄ eläkejärjestelmää ei välttämättä ole olemassa.
Jatkuvastihan nuo eläkeiät nousevat, ja varmasti tulevat vielä nousemaan ja eläkkeiden määrät muuttumaan.
Faktahan on, että nykyisellään meillä ei ole läheskään tarpeeksi veronmaksajia maksamaan nykyisiä tai tulevia eläkkeitä. Joku saattaisi kutsua tuota pyramidihuijaukseksi, kun osa ihmisistä systeemissä nauttii toisten maksamista rahoista ja mitä myöhemmin tulet mukaan, sen suuremmalla todennäköisyydellä jäät paitsi.
Ei sitä rahaa tyhjästä nyhjäistä. Joku muutoshan tuohon on tultava, eikä oikea ratkaisu välttämättä ole ulkomaisten työntekijöiden Suomeen rahtaaminen.
Jos katsoo esim. jenkkien S&P 500 indeksiä, niin menneinä vuosikymmeninä se on vain noussut, siis pitkässä mittakaavassa. Se on yksi mihin itse sijoitan. Hajautus, ajallinen ja maantieteellinen on se juttu.
Itse tse päätän mihin rahani laitan, ja milloin ne kotiutan. Teen itse omat taloudelliset päätökseni, enkä odota että joku viraston setä sanoo joku päiväettä nyt voit jäädä eläkkeelle tässä almuja.
Säästän joka kuukausi 300 e rahastoon. Saa nähdä onko siellä mitään v. 2037 kun pitäisi jäädä eläkkeelle
Vierailija kirjoitti:
Säästän joka kuukausi 300 e rahastoon. Saa nähdä onko siellä mitään v. 2037 kun pitäisi jäädä eläkkeelle
Riippuu mihin rahastoon?
Olen varautunut tukevaan eläkeikääni näillä tavoin
- koulutus
- hyväpalkkainen työ
- siisti sisätyö, jota jaksan tehdä eläkeikään asti ja sen jälkeenkin
- koulutettu puoliso
- puolison hyväpalkkainen työ
- maksettu okt hyvällä alueella
- vanha auto
- pieni mökki etelä-Suomessa
Koska rahan arvo muuttuu, niin itse rahan kerääminen eläkepäiviä ajatellen on mielestäni turhaa. Sijoittamisesta en tiedä tarpeeksi. Asuntosijoittaminen ehkä kiinnostaisi. Tosin juuri nyt se ei vaikuta järkevältä.
Kun lapset asuvat omillaan voimme miehen kanssa muuttaa eläkkeellä kaksioon, jossa pienet kulut tai mökille ja asua osa talvesta jossain lämpimässä.
Toisesta autosta voidaan luopua, harrastukset ovat nyt jo suht edullisia ja tuskin ne eläkkeellä kalliimmiksi muuttuvat.
Eli mielestäni on muitakin tapoja tehdä taloussuunnittelua kuin konkreettisesti rahan säästämiseen perustuvaa.
16000 saa olla tilillä, jotta saa eläkeläisen asumistukea.