Keski-ikäinen: varaudutko eläkeikään säästämällä jo nyt?
Jos eläkejärjestelmä romahtaa ja Kela ei maksa edes takuueläkkeitä. Joko olet alkanut säästämään eläkkeelle? Itse laitan säästöön pienistä tuloistani 300-400e/kk.
Kommentit (684)
Todellakin varaudun. Nykyinen eläkejärjestelmä on pakko purkaa jossain kohtaa, kun eläkkeen maksajia on liian vähän. Silloin kukin saa tulla toimeen omilla säästöillään. Ikävät ajat odottaa niitä, joilla eläkeikä tulee vastaan 2040-luvulla ja sen jälkeen.
Ei ole mitään mistä säästää. En ole oikeastaan koskaan ollut töissä ja kaikki tuista saatavat rahat menevät viimeistä senttiä myöden. En ole siis varautunut mitenkään. Ehkä jos hätä tulisi niin voisin myydä omaisuuttani, mutta siitäkään ei montaa satasta saisi. Ainoaksi vaihtoehdokseni tukijärjestelmän mahdollisen romahtamisen edessä olisi itsemurha.
Jeesus ehtii tulla takaisin ennen omia eläkepäiviäni ja hyvä niin. Niin pahaksi on tämä pallo paisumassa.
Just muutin eli asumismenot jatkossa suuremmat. Sähkösopimus uusittiin samalla ja se on 3-4 kertaa suurempi kuin jatkossa. Eipä jää jatkossa rahaa enää kolehtiin/hyväntekeväisyyteen, sillä siitä se nyt valitettavasti on pois. Tarvitsen ne rahat jatkossa itse paikkaamaan aukon, joka kasvoi nyt liian suureksi.
Ei ole varaa miettiä mitään eläkepäiviä. Elämä on tässä ja nyt. Säästän lähitulevaisuuteen eli pieniin reissuihin ja siihen, että on varaa ostaa rikkoutuneen tilalle uutta (uudet silmälasit, uudet kodinkoneet, auton huollot, auton renkaat, yllättävät lääkärikäynnit).
Ei ole varaa.
T.varhaiskasvattaja
PS, ihanko vaan siirrätte eri tilille joka kk jonkin summan, vai?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa.
T.varhaiskasvattaja
PS, ihanko vaan siirrätte eri tilille joka kk jonkin summan, vai?
Joka kuukausi menee summa automaattisesti Nordnettiin jossa taas automaattisesti menee ostotoimeksianto pariin eri rahastoon.
Ei tarvitse tehdä mitään, ei edes ajatella koko asiaa, voi unohtaa vuosiksi ja sitten nauttia jossain vaiheessa korkoa korolle ilmiön hedelmistä.
En ymmärrä ihmisiä jotka kauhistelevat nousevia eläkeikiä ja kuinka vähän eläkekertymää heillä on, mutta eivät tee asialle yhtikäs mitään?
Eivätkö suomalaiset osaa itse tehdä mitään? Aina odotetaan että valtio tekee tai joku virasto sanoo jotain niin sitten tehdään sen mukaan.
Sijoittakaa hyvät ihmiset! Kerryttäkää varallisuutta ja turvatkaa tulevaisuutenne.
En, vaan sijoittamalla. Inflaatio syö säästöt.
Säästäminen on varma keino menettää rahansa, kun inflaatio syvenee.
Ei ole suunnitelmaa säästöille. Säästänyt kun on jäänyt ylimääräistä rahaa.
Eräällä tapaa kun kerään osakesalkkua. Ei ihan niin suurella rahalla kuin AP, mutta toisaalta aloitin jo kolmekymppisenä.
Sijoittaminen on säästämistä. Ja vaikka säästäminen olisikin vain tilisäästämistä, niin ei ne säästöt häviä mihinkään. Jos mulla on nyt tilillä 50.000 enkä käytä sitä mihinkään, mulla on edelleen sama 50.000 jatkossakin. On se enemmän kuin sillä joka pistää kaiken menemään mikä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin varaudun. Nykyinen eläkejärjestelmä on pakko purkaa jossain kohtaa, kun eläkkeen maksajia on liian vähän. Silloin kukin saa tulla toimeen omilla säästöillään. Ikävät ajat odottaa niitä, joilla eläkeikä tulee vastaan 2040-luvulla ja sen jälkeen.
Good. Hyvä tietää, niin työtä kannattaa etsiä muualta Euroopasta. Siellä eläkejärjestelmät toimivat. Suomen porvaristo on vähän yksinkertaista, ne eivät tajua, mitä jatkuva kriisitietouden lietsominen aiheuttaa. Katsokaapa Latviaa; sieltä on lähtenyt lätkimään lyhyessä ajassa iso joukko lapsentekoiässä olevaa joukkoa. On syntynyt itse itseään ruokkiva kehä.
Jokainen ajattelee tulevaisuuttaan, tottakai. Muutaman satasen säästämisellä et niin perustavanlaatuista puutetta yhteiskunnassa korvaa kuin eläkejärjestelmän toimimattomuutta.
Jo nuorina alettiin sijoittamaan.
Jos olisi silloin säästetty omakotitalon verran, niin sillä rahalla saisi nyt keskinkertaisen auton. Ei niin mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen on säästämistä. Ja vaikka säästäminen olisikin vain tilisäästämistä, niin ei ne säästöt häviä mihinkään. Jos mulla on nyt tilillä 50.000 enkä käytä sitä mihinkään, mulla on edelleen sama 50.000 jatkossakin. On se enemmän kuin sillä joka pistää kaiken menemään mikä tulee.
Et siis ymmärrä, ettet sillä 50 tuhannella saa lähellekään samaa parinkymmenen vuoden päästä kuin nyt?
Säästö ei häviä, mutta sen arvosta häviää. Paljon.
En mitenkään. En tule pääsemään koskaan vanhuuseläkkeelle, sairaseläkeelle ehkä. Toivottavasti nopea ja kivuton lähtö reilusti ennen.
Vierailija kirjoitti:
Säästöjen reaaliarvo alenee vääjäämättä, koska hinnat nousevat eivätkä laske. Sijoittamalla taas voi saada rahan poikimaan.
Oon 27 ja laitan joka kuukausi 1000€ säästöön rahastoihin. Ei tarvitse sitten myöhemmin kärvistellä.
Alle kolmekymppisenä aloitin säästämisen rahastoon 50 eurolla kuukaudessa. Reilu kolmekymppisenä aloitin säästämisen myös suoraan osakkeisiin. Nyt reilu nelikymppisenä laitan joka kuukausi 400 euroa rahastoihin ja 1000 euroa osakkeisiin.
Tavoitteena on vähentää työntekoa tai jäädä kokonaan pois työelämästä reilu 50 vuotiaana.
Kyllä varaudun. Pistän säästöön joka kk 750€.
Yksin asuva ja pieni palkka. Parikymppiä kuukaudessa vois säästää.