Jos meille on oikeasti tulossa ruokakriisi, niin miksi juomme kaurajuomaa?
Ne ymmärrän vielä jotenkin keillä on maitoallergia, mutta miksi tietentahtoen ajetaan maidon tuotantoa alas?
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska pidän kaurajuomasta enemmän eikä sen tuottamiseksi tarvitse pitää mitään toista elävää ja tuntevaa olentoa epäinhimillisessä synnytyskierteessä.
Ihmiset ovat niin vieraantuneita luonnosta, etteivät ymmärrä, että luonnossa eläimet lisääntyvät joka vuosi. Lisääntynättömyys on epäluonnollisempaa.
Lehmä ei lisäänny luonnossa sen vähempää kuin mitä kotieläimenä. Itse asiassa kotieläimenä se lisääntyy vähemmän, koska tiineksituloon on asetettu rajoja, jotta eläimelle ei aiheutuisi vaaraa.
Jos koskaan olet nähnyt eläintä, joka on kiimassa, tietäisit etteivät ne silloin ajattele, että hmm en taidakkaan haluta tehdä lapsia vaan haluan elää vapaata elämää sinkkuna.
Eihän nämä ymmärrä sitäkään, että hevonen on saaliseläin eli olemassa vain siksi, että muut eläimet söisivät sen lihaa. Kumma juttu, että meillä ei vaadita hevosista luopumista samalla tavalla kuin karjanpidon lakkauttamista vai ajatellaanko niin, että vapautetaan hevoset ja annetaan niiden päätyä luontoon susien ja karjujen ravinnoksi.
Kuka muka juo kaurajuomaa samalla tavalla kuin maitoa tai vettä? Enintään korvaa maidon kahvin seassa ja muussa ruuanlaitossa. Ja ensin ehkä tulee pulaa siitä kahvista kuin kaurasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmiset lopettaisivat tuonkin prosessoidun paskan juomisen niin tämä pallo olisi jo hieman parempi paikka elää. Kaiken maailman elokapinaidiootit tukkii liikennettä ja samaan hengenvetoon mussutetaan toiselta puolelta palloa roudattua avokadoa niin että tyrät rytisee.
Sä et syö mitään ruokaa mitä tuodaan kaukaa, esim banaani, kahvi tai riisi? Nää avojado-jankkaajat vois keksiä välillä jotain uutta.
En syö mitään ruokaa mikä on Suomen ulkopuolelta. Ostan lähitilalta lihan/kanan ja munat mitä käytän ja syön vain kotimaisia kasviksia. Yrtit ja salaatit kasvatan itse ympäri vuoden ja teen myös itse mausteet. En tarvitse riisiä mihinkään ja teen pastan itse jos sitä joskus syön. Ruokavalioni koostuu VAIN sellaisesta joka kasvaa Suomessa. Ei meidän kuulu pupeltaa toiselta puolelta palloa rahdattuja banaaneja ja appelsiineja vaan esim. omenoita ja marjoja, niitä kun kasvaa Suomessa yllinkyllin. En tiedä johtuuko ruokavaliosta, mutta ole ollut koskaan kipeänä, jos ei yhtä lapsuuden korvatulehdusta lasketa.
Voi että. Olet niitä ihmisiä, joita kukaan ei halua vieraakseen, koska sinua ei voi millään kestitä. Et juo kahvia, teetä etkä mitään muutakaan. Vain niitä omatekoisia mehujasi tai vettä.
Et voi myöskään mennä mihinkään ravintolaan syömään koskaan, koska et voi olla varma tarjottavien ruokien kotimaisuusasteesta, mikä sinulla pitää siis olla 100 prosenttia.
Mitä mieltä olet siitä, onko muissa maissa sama asia, että ei heidän kuulu pupeltaa toiselta puolelta palloa rahdattua esim. viljaa? Jos sitä ei heillä omassa maassa voi kasvattaa?
Entä mitä ajattelet vanhuudestasi tulevaisuudessa? Pitääkö sinua silloinkin jossain hoitolaitoksessa tai sairaalassa ruokkia vain ja ainoastaan kotimaisilla ruuilla?
Olen erakkoluonteinen, en viihdy juhlissa. Pari ystävääni ja perheeni tietää että minulle riittää juomaksi vesi eikä se ole haitannut ketään ikinä. On totta etten syö ravintoloissa, sillä teemme mieheni kanssa mieleisempää ruokaa kotona, emmekä halua käyttää rahaa moiseen turhuuteen.
Olen sitä mieltä että jos se vilja ei siellä omassa maassa menesty niin ei se silloin sinun luonnolliseen ruokavalioon kuulu. Luulisi että jokaisella on tiedossa kansalaisuudesta riippumatta, mitä se oma maa tuottaa ja millä siellä on parhaat edellytykset kasvaa.
Jos elän vanhaksi, kuntoni huonontuessa laitan kuulan kalloon keneltäkään kysymättä ja sen enempää miettimättä.
Vierailija kirjoitti:
Oatlyn iKaffe on hyvää. Ja uskoakseni terveellistä. Lehmänmaitoa tai muita kaurajuomia en ole juonut vuosiin, paitsi muutaman kerran kahvin kanssa jossain ulkona, missä ei ole ollut iKaffea tarjolla.
Terveellistähän on juoda suolaista rasvajuomaa, joka saa valkoisen värinsä kaurasta.
Vierailija kirjoitti:
Oatlyn mukaan kauraa kuluu 140g yhteen litraan.
Suomalainen lypsylehmä tuottaa 20 litraa päivässä ja käyttää siihen 50-55kg rehua.
En ole vegaani, mutta jo minä ymmärrän sen verran yleissivistystä, trofiatasoista ja energian ohivirtauksesta, että mitä ylempänä ollaan, sitä enemmän energiaa tarvitaan yhden biomassakilon tuottamiseksi. Jos siis maitoa ja lihaa tuotetaan vähemmän, jää enemmän peltoalaa ihmisten viljelykasveihin kun niitä ei kasvateta eläinten rehuksi. Jos rehua ei enää tarvita, kasvatetaan muuta ruokaa.
Eläimen maitoa en käytä yksinkertaisesti siitä syystä, että sisältävät paljon hormoneita jotka eivät ihmiselämistöön kuulu. Finnit ja jatkuva flunssakierre loppui siihen kun jätin maidon pois. Kerran yritin palata, ja samantien olin taas flunssassa ja naama kukki. D-vitamiini ja kalsiumtasot on mitattu, ja lääkärikin kehui että ovat todella hyvät, mikä on suomalaiseksi harvinaista. Jotain voi siitä päätellä, että täällä juodaan maailman eniten maitoa ja silti meillä on kroonista D-vitamiini puutosta, ja nyt ei puhuta erosta pelkästään aurinkoisiin maihin.
Ainakaan meillä ei tulla kasvattamaan rehun tilalla muuta ruokaa, vaan kyseiset peltoalat ovat pois viljelyksestä muutamia vuosia kerrallaan. Ruuantuotantoon sopiva peltoala ei siis lisäänny, koska nyt rehuntuotannossa olevat aloja vastaavat pinta-alat on jätettävä lepäämään.
Vierailija kirjoitti:
Joku ennusti, että ensi jouluna omenat maksavat 12 e/kg jos niitä edes Suomeen saadaan. Ehkä kannattaa jo nyt varautua siihen, että syö kotimaista ruokaa, vaikka sinulle se olisi vastenmielistä.
Myös Suomessa on kaupallista omenatarhausta, ainakin Ahvenanmaalla ja Varsinais-Suomessa. Lisäksi melkoisen monessa omakotitalossa on omia omenapuita. Mitään mauttomia kiinalaisia tuontiomenoita ei täällä tarvita. Suurin osa tuontiomenoista tulee Puolasta ja Ranskasta.
Eipä noita kukaan järkevä ihminen juokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oatlyn iKaffe on hyvää. Ja uskoakseni terveellistä. Lehmänmaitoa tai muita kaurajuomia en ole juonut vuosiin, paitsi muutaman kerran kahvin kanssa jossain ulkona, missä ei ole ollut iKaffea tarjolla.
Terveellistähän on juoda suolaista rasvajuomaa, joka saa valkoisen värinsä kaurasta.
Saman verran suolaa kuin lehmänmaidossa. Rasvaa vähän vähemmän kuin täysimaidossa ja rasva on paremman laatuista, siis terveellisiä kasviperäisiä rasvahappoja eikä kolesterolia. Ja ennen kaikkea paljon paremman makuista. Lehmänmaito maistuu niin pahalta että ihmetyttää miten edes vasikat sitä juovat.
Vierailija kirjoitti:
En ole juonut maitoa sen jälkeen kun näin ja KUULIN miten vastasyntyneet vasikat riistettiin emoilta ja emot huusivat pakokauhussa vasikoidensa perään läpi yön.
Et varmaan syö lihaakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin siirryin kauramaitoon kahvin seassa. En vaan vielä ole löytänyt merkkiä jota käyttäisin. Mikä on sun suosikki?
iKaffe, mutta melkein mikä vaan maistuu paremmalta kuin lehmän maito.
Mitä käytit ennen iKaffea, maitoako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvi ei mene mustana ja päätin etten juotavaa raahaa kaupasta, joten surautan kaurahiutaleista ja vedestä maidon itse blenderissä. Hippu suolaa, vaniljaa ja harson läpi - siinä valmis "maito". Ja ilman öljyä, en voi sietää sitä lisätyn öljyn makua kauramaidoissa.
Kauraa siis kasvaa kotipihassa?
Kai teet mössöstä tuorepuuroa, ettei mene ruokaa roskiin?
No ei kasva mutta hiutaleet on halvempia kuin kaurajuoma. Ja kuten sanoin, inhoan sitä lisättyä öljyä. Ja massasta teen kaurapuuron ihan normaalisti tai käytän sämpylöiden tekoon, ei mene biojäteastiaan.
Vierailija kirjoitti:
Kauramaidon poistaminen ruokalistalta/tuotannon lopettamnen ei ruokakriisiä poista.
Jos minä lopetan kauramaidon käytön ja alan tekemään pullan veteen, niin sepä ei ketään auta.
Ei poista, mutta kaurasta saadaan ruokaa mitä syödä. Tai sillä pellolla viljeltäisiin muuta kun kauraa
Kauramaito=vedessä liotettuja kaurahiutaleita 200-kertaisella hinnalla ja tahvanat maksaa.