Jos meille on oikeasti tulossa ruokakriisi, niin miksi juomme kaurajuomaa?
Ne ymmärrän vielä jotenkin keillä on maitoallergia, mutta miksi tietentahtoen ajetaan maidon tuotantoa alas?
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
En ole juonut maitoa sen jälkeen kun näin ja KUULIN miten vastasyntyneet vasikat riistettiin emoilta ja emot huusivat pakokauhussa vasikoidensa perään läpi yön.
Missä noin on tapahtunut? Meillä syntyi aamuyöllä vasikka laitumelle eikä emoa näkynyt lähelläkään, yritti muina synnyttäjinä piileskellä muiden takana eikä välittänyt siitä, kun vasikka kannettiin navetan puolelle. Pakokauhu tuli vasta sitten, kun ohjattiin emoa avoimesta ovesta navetan puolelle saamaan lisäkivennäisiä, ei olisi millään suostunut.
Itselläni on juurikin maitoallergia. Sen ja vegaaniuden ymmärrän, mutta nämä "pidän sen mausta"-tyypit ei saa hirveästi ymmärrystä. Ensinnäkin kauramaito on yli tuplasti kalliimpaa kuin maito. Sen maistaa lähes aina kahvista läpi. Siinä ei ole yhtä paljon vitamiineja ja hivenaineita kuin maidossa. Toki sitä saa juoda kuka haluaa, mutta vähän outoa tykätä sen mausta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole juonut maitoa sen jälkeen kun näin ja KUULIN miten vastasyntyneet vasikat riistettiin emoilta ja emot huusivat pakokauhussa vasikoidensa perään läpi yön.
Missä noin on tapahtunut? Meillä syntyi aamuyöllä vasikka laitumelle eikä emoa näkynyt lähelläkään, yritti muina synnyttäjinä piileskellä muiden takana eikä välittänyt siitä, kun vasikka kannettiin navetan puolelle. Pakokauhu tuli vasta sitten, kun ohjattiin emoa avoimesta ovesta navetan puolelle saamaan lisäkivennäisiä, ei olisi millään suostunut.
Awwww <3 No nyt kyllä alankin lähes 50 vuoden tauon jälkeen juoda taas maitoa! Kerro myös, että teillä lehmät saavat elää elämänkaarensa loppuun saakka (lähemmäs 20 vuotta) sen sijaan että ne teurastettaisiin 4-5 vuotiaana kuten muilla maatiloilla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmiset lopettaisivat tuonkin prosessoidun paskan juomisen niin tämä pallo olisi jo hieman parempi paikka elää. Kaiken maailman elokapinaidiootit tukkii liikennettä ja samaan hengenvetoon mussutetaan toiselta puolelta palloa roudattua avokadoa niin että tyrät rytisee.
Sä et syö mitään ruokaa mitä tuodaan kaukaa, esim banaani, kahvi tai riisi? Nää avojado-jankkaajat vois keksiä välillä jotain uutta.
En syö mitään ruokaa mikä on Suomen ulkopuolelta. Ostan lähitilalta lihan/kanan ja munat mitä käytän ja syön vain kotimaisia kasviksia. Yrtit ja salaatit kasvatan itse ympäri vuoden ja teen myös itse mausteet. En tarvitse riisiä mihinkään ja teen pastan itse jos sitä joskus syön. Ruokavalioni koostuu VAIN sellaisesta joka kasvaa Suomessa. Ei meidän kuulu pupeltaa toiselta puolelta palloa rahdattuja banaaneja ja appelsiineja vaan esim. omenoita ja marjoja, niitä kun kasvaa Suomessa yllinkyllin. En tiedä johtuuko ruokavaliosta, mutta ole ollut koskaan kipeänä, jos ei yhtä lapsuuden korvatulehdusta lasketa.
Mitä mausteita Suomessa kasvaa jos jätetään kasvihuoneissa kasvavat pois laskuista?
Minä tiedän vain tillin, sipulin ja valkosipulin. Suolaa varmaan voi saada Itämerestä pieniä määriä.
Itsekin kannatan lähiruokaa, mutta en tiedä mitä mausteita noiden mainitsemieni lisäksi voisi saada lähialueilta. Tillistä en pidä, enkä oikein sipulistakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaurajuoma on ympäristörikos. Tästä oli juttua pari kuukautta sitten, että eläin pystyy hyödyntämään sen saman kauramäärän paljon paremmin mikä menee juoman tekemiseen.
Ihmisen olisi siis parempi juoda vaikka se maito mitä lehmä pystyy tekemään ja silti jää plussalle ympäristön kannalta.
Ok. Jos 4 dl kauraa riittää yhteen maitolitraan, niin tekeekö lehmä litran maitoa syötyään 2 dl kauraa, vai millä tavalla se lehmän parempi hyötysuhde tulee ilmi.
Pustähän nyt faktat ja luvut pöytään, että päästään vertailemaan.
Sellaisia tietoja löytyi, että lehmä syö päivässä n. 50-55 kg säiliörehua, ja lypsää n. 30-60 kg.
Jos 1 l maitoa painaa n. 1 kg, niin lehmä tekee kilosta ruokaa n. yhden litran maitoa.
1 litraan kauramaitoa kuluu n. 140 g kauraa. Kilosta kauraa saadaan siis n. 6 litraa kauramaitoa.
Vähän nyt epäilen tuota lehmän hyötysuhdetta, vaikka kuinka olisi kahlittu paikoilleen ja pimeässä, niin kyllä osa ravinnosta silti kuluu elintoimintojen ylläpitämiseen???
Tuo alkup ympäristörikos viestikin on ihan skeidaa, kirjoittaja unohtaa että se lehmä ei tyhjästä taioi maitoa vaan vaatii ruokaa sitä varten. Se ruoka ois hyödyllisempää syödä suoraan kuin kierrättää lehmän kautta.
Olen samaa mieltä, mutta kun kukaan ei ole halukas menemään tuonne kiviselle rinteelle apilaa syömään, niin se menee nyt lehmille. Lisäksi lehmät tuottavat lantaa, joka kalliiden keinolannoitteiden aikakaudella on tarpeen ihmisille syötettävien kasvien tuottamiseen. Just yksi maanviljelijä sai miljoonakorvaukset maksettavaksi, kun oli ostanut jätevedenpuhdistamolta pellolle lannoitteeksi sopivaa ihmisjätöstä, jota sitten ei hyväksyttykään viljelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan saanut yhdeltäkään vegaanilta vastausta siihen että miksi he pystyvät luopumaan kaikista eläinperäisiatä tuotteista mutta eivät pysty juomaan mustaa kahvia.
Sitä ainoaa kahvia, joka kunnioittaa kahvin viljelijöiden ja valmistajien ammattitaitoa ja kahvin makua.
Koska se on mustana pahaa. Kaurajuoma antaa ihanan pehmeän ja kermaisen maun kahviin.
Kermaisen maun? Miksi haluat käyttää korvikkeita oikean kerman sijasta?
Kermassa on paljon kaloreita
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmiset lopettaisivat tuonkin prosessoidun paskan juomisen niin tämä pallo olisi jo hieman parempi paikka elää. Kaiken maailman elokapinaidiootit tukkii liikennettä ja samaan hengenvetoon mussutetaan toiselta puolelta palloa roudattua avokadoa niin että tyrät rytisee.
Sä et syö mitään ruokaa mitä tuodaan kaukaa, esim banaani, kahvi tai riisi? Nää avojado-jankkaajat vois keksiä välillä jotain uutta.
En syö mitään ruokaa mikä on Suomen ulkopuolelta. Ostan lähitilalta lihan/kanan ja munat mitä käytän ja syön vain kotimaisia kasviksia. Yrtit ja salaatit kasvatan itse ympäri vuoden ja teen myös itse mausteet. En tarvitse riisiä mihinkään ja teen pastan itse jos sitä joskus syön. Ruokavalioni koostuu VAIN sellaisesta joka kasvaa Suomessa. Ei meidän kuulu pupeltaa toiselta puolelta palloa rahdattuja banaaneja ja appelsiineja vaan esim. omenoita ja marjoja, niitä kun kasvaa Suomessa yllinkyllin. En tiedä johtuuko ruokavaliosta, mutta ole ollut koskaan kipeänä, jos ei yhtä lapsuuden korvatulehdusta lasketa.
Mitä mausteita Suomessa kasvaa jos jätetään kasvihuoneissa kasvavat pois laskuista?
Minä tiedän vain tillin, sipulin ja valkosipulin. Suolaa varmaan voi saada Itämerestä pieniä määriä.
Itsekin kannatan lähiruokaa, mutta en tiedä mitä mausteita noiden mainitsemieni lisäksi voisi saada lähialueilta. Tillistä en pidä, enkä oikein sipulistakaan.
Kumina ainakin, sitä viljellään hehtaarikaupalla. Lisäksi useimpia yrttejä voi kasvattaa kesän ja kuivata, esim. basilika kasvaa vauhdilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaurajuoma on ympäristörikos. Tästä oli juttua pari kuukautta sitten, että eläin pystyy hyödyntämään sen saman kauramäärän paljon paremmin mikä menee juoman tekemiseen.
Ihmisen olisi siis parempi juoda vaikka se maito mitä lehmä pystyy tekemään ja silti jää plussalle ympäristön kannalta.
Ok. Jos 4 dl kauraa riittää yhteen maitolitraan, niin tekeekö lehmä litran maitoa syötyään 2 dl kauraa, vai millä tavalla se lehmän parempi hyötysuhde tulee ilmi.
Sellaisia tietoja löytyi, että lehmä syö päivässä n. 50-55 kg säiliörehua, ja lypsää n. 30-60 kg.
Jos 1 l maitoa painaa n. 1 kg, niin lehmä tekee kilosta ruokaa n. yhden litran maitoa.
1 litraan kauramaitoa kuluu n. 140 g kauraa. Kilosta kauraa saadaan siis n. 6 litraa kauramaitoa.
Vähän nyt epäilen tuota lehmän hyötysuhdetta, vaikka kuinka olisi kahlittu paikoilleen ja pimeässä, niin kyllä osa ravinnosta silti kuluu elintoimintojen ylläpitämiseen???
Tuo alkup ympäristörikos viestikin on ihan skeidaa, kirjoittaja unohtaa että se lehmä ei tyhjästä taioi maitoa vaan vaatii ruokaa sitä varten. Se ruoka ois hyödyllisempää syödä suoraan kuin kierrättää lehmän kautta.
Olen samaa mieltä, mutta kun kukaan ei ole halukas menemään tuonne kiviselle rinteelle apilaa syömään, niin se menee nyt lehmille. Lisäksi lehmät tuottavat lantaa, joka kalliiden keinolannoitteiden aikakaudella on tarpeen ihmisille syötettävien kasvien tuottamiseen. Just yksi maanviljelijä sai miljoonakorvaukset maksettavaksi, kun oli ostanut jätevedenpuhdistamolta pellolle lannoitteeksi sopivaa ihmisjätöstä, jota sitten ei hyväksyttykään viljelyyn.
Kivisten rinteiden asiantuntija saapui taas paikalle. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonto on täynnä villiyrttejä joista voi tehdä erilaisia mausteita. Suolaa saa Itämerestä, toki suolapitoisuus ei oli järin suuri. Eipä sitä ihminen tosin kilotolkulla tarvitsekaan kun syö sellaista jossa on luonnollisesti suolaa mukana. Esimerkiksi pippuria voi kasvattaa, ihan vain esimerkkinä. Tässä vain mielikuvitus on rajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla kasvaa tällä hetkellä (useimmat yrttimaalla, pari kasvihuoneessa) tilliä, persiljaa, kirveliä, iisoppia, timjamia, oreganoa, basilikaa (kahta eri lajiketta), korianteria, rosmariinia, laventelia, yrtti-iisoa, kahta eri minttua, mitsubaa, kamomillasauniota, lipstikkaa ja kuminaa. Saattaa olla, että joku unohtuikin. Suurin osa noista on yksivuotisia, osa monivuotisia. Salvia ei valitettavasti tänä vuonna menestynyt.
Kaurajuomassa 5% kauraa ja varsinainen aine on palmuoöljy. Sitä ei vielä ole merkitty mutta tulee kyllä olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Awwww <3 No nyt kyllä alankin lähes 50 vuoden tauon jälkeen juoda taas maitoa! Kerro myös, että teillä lehmät saavat elää elämänkaarensa loppuun saakka (lähemmäs 20 vuotta) sen sijaan että ne teurastettaisiin 4-5 vuotiaana kuten muilla maatiloilla!
Meillä lehmät on kuin muutkin työntekijät eli jos et tuota kulujesi verran, niin poistut muonavahvuudesta. 4-5 vuoden ikäistä hyvää lehmää ei kannata t eurastaa, se tuottaa vielä riittävästi, mutta huonot hienot päätyvät te urasautoon jo ennen 2 vuoden ikää.
Maatalous on elinkeino eikä meillä ole kaupunkilaisten tapaan mahdollisuutta elättää itseämme ja kotieläimiä sossun tuella.
Vierailija kirjoitti:
Kaurajuomaa käytän kahvin seassa, en muuten juo. Tavallinen maito maistuu pahalle kahvissa sekä pierettää. Janojuomana menee vissy ja PepsiMax.
1. Ympäristön kannalta on paljon parempi, jos ihmiset käyttävät maidon sijaan kaurajuomaa. Litraan kaurajuomaa kuluu paljon vähemmän luonnonvaroja kuin litraan maitoa. Maito on naaras eläimen tuottamaa ravintoa sen omien poikasten tarpeisiin, onko ihminen nautaeläin?
2. Maidon tuotanto on valtava metaanipäästöjen aiheuttaja ja kiihdyttää ilmastonmuutosta.
3. Eläinten pitäminen 8-12kk vuodesta joko kokonaan kiinni lieassa tai eläimen kokoon nähden pienehkössä ja ulosteiden peittämässä navetassa vapaana ei nyt vain ole eettistä. (kyllä, olen käynyt navetoissa, enkä tarkoita että eläimet tarpovat mahaansa myöten ulosteissaan, mutta kyllä kaikki pinnat on siinä itsessään).
4. Maito aiheuttaa myös itselleni vatsavaivoja jo pelkästään kahvin kanssa käytettynä. Samaa ongelmaa en ole havainnut kaurajuoman kanssa. Myös maku on parempi kuin maidossa.
5. Olen kuullut, että nykyisin lehmille syötetään valtavasti antibiootteja yms lääkkeitä ja ne toki siirtyvät maidon mukana myös meidän elimistöömme, eivätkä varmasti ole terveellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivisten rinteiden asiantuntija saapui taas paikalle. :D
Niinpä, kun osa laitumista ei yksinkertaisesti sovellu viljelyyn. Meillä on maaseutua Savossa ja Karjalassa, kivisiä peltoja, joiden paras tuotto tulee laitumena, kasvukausi pohjoispuolella jää lyhyeksi. Toisaalta osa laitumista on vuoroviljelyssä eli muutama vuosi nurmella, muutama laitumena ja sitten viljanviljelyyn. Maan on hyvä antaa levätä välillä ja laiduntaminen on maalle lepoa. Vaihtoehtona on höpöheinä eli kasvatetaan viherkasvustoa ja niitetään se, mutta ei viedä pois pellolta. Ei sitäkään kuluttajat halua syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla kasvaa tällä hetkellä (useimmat yrttimaalla, pari kasvihuoneessa) tilliä, persiljaa, kirveliä, iisoppia, timjamia, oreganoa, basilikaa (kahta eri lajiketta), korianteria, rosmariinia, laventelia, yrtti-iisoa, kahta eri minttua, mitsubaa, kamomillasauniota, lipstikkaa ja kuminaa. Saattaa olla, että joku unohtuikin. Suurin osa noista on yksivuotisia, osa monivuotisia. Salvia ei valitettavasti tänä vuonna menestynyt.
Ainakin sitruunamelissa ja kolakasvi (aaprottimaruna) unohtuivat tuosta listasta. Jälkimmäiselle en ole vielä keksinyt mitään käyttöä, mutta ihan hauska kokeilla sitäkin.
Minulle tuli aidosti yllätyksenä, ettei joku tiennyt, että Suomessakin voi kasvattaa yrttejä. Ja vinkkI: jos haluaa tuoreita yrttejä talvellakin, niin monia yrttejä voi juurruttaa kuten pistokkaita ja kasvattaa sen jälkeen ruukussa. Pimeä talvi saattaa koitua monen kohtaloksia, mutta jos on ikkunatilaa, niin kokeilemalla ei häviä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan saanut yhdeltäkään vegaanilta vastausta siihen että miksi he pystyvät luopumaan kaikista eläinperäisiatä tuotteista mutta eivät pysty juomaan mustaa kahvia.
Sitä ainoaa kahvia, joka kunnioittaa kahvin viljelijöiden ja valmistajien ammattitaitoa ja kahvin makua.
Koska se on mustana pahaa. Kaurajuoma antaa ihanan pehmeän ja kermaisen maun kahviin.
Et siis pidä kahvin mausta.
Voisitko ystävällisesti lopettaa riidan hakemisen?
Ostin vahingossa risifruttia, joka olikin kauramössöä. Hyi miten pahaa.
Ällöttää kun sitä kauraa tungetaan joka paikkaan.
Jotain kaurajäädykettä yritettiin tarjota kyläpaikassa. Maistoin kohteliaisuudesta. Oli kauhean makuista.
Jos jollain tunnareita näihin lehtiin niin käykää lukemassa.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Frankfurter+Allgemei…