Jos meille on oikeasti tulossa ruokakriisi, niin miksi juomme kaurajuomaa?
Ne ymmärrän vielä jotenkin keillä on maitoallergia, mutta miksi tietentahtoen ajetaan maidon tuotantoa alas?
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oatlyn mukaan kauraa kuluu 140g yhteen litraan.
Suomalainen lypsylehmä tuottaa 20 litraa päivässä ja käyttää siihen 50-55kg rehua.
En ole vegaani, mutta jo minä ymmärrän sen verran yleissivistystä, trofiatasoista ja energian ohivirtauksesta, että mitä ylempänä ollaan, sitä enemmän energiaa tarvitaan yhden biomassakilon tuottamiseksi. Jos siis maitoa ja lihaa tuotetaan vähemmän, jää enemmän peltoalaa ihmisten viljelykasveihin kun niitä ei kasvateta eläinten rehuksi. Jos rehua ei enää tarvita, kasvatetaan muuta ruokaa.
Eläimen maitoa en käytä yksinkertaisesti siitä syystä, että sisältävät paljon hormoneita jotka eivät ihmiselämistöön kuulu. Finnit ja jatkuva flunssakierre loppui siihen kun jätin maidon pois. Kerran yritin palata, ja samantien olin taas flunssassa ja naama kukki. D-vitamiini ja kalsiumtasot on mitattu, ja lääkärikin kehui että ovat todella hyvät, mikä on suomalaiseksi harvinaista. Jotain voi siitä päätellä, että täällä juodaan maailman eniten maitoa ja silti meillä on kroonista D-vitamiini puutosta, ja nyt ei puhuta erosta pelkästään aurinkoisiin maihin.
Kauramaidossa kauraa on tölkin mukaan 10% eli 100g. Loput on vettä, kasvirasvaa ja lisättyjä vitamiineja eli käytännössä kauramaito on rasvaista vettä, ei siinä edes tarvittaisi kauraa. Lehmänmaito ei tästä paljoa poikkea, mutta rasvaa on vähemmän eikä vitamiineja ole samalla tavalla keinotekoisesti lisätty.
Jos valmistuksessa käytetään 140 g kauraa, pitäisi siitä syntyä 40 g jätettä, mutta yllättäen syntyykin 70 g, joten jossain on joko laskuvirhe tai muuten vain ilmoitellaan mitä vain lukuja. Oatlyn sivuilta tämäkin.
Kyllä se d-vitamiini lehmänmaitoon lisätään, ei sitä siellä luonnostaan ole, ja jodikin tulee rehusta.
Vierailija kirjoitti:
Koska pidän kaurajuomasta enemmän eikä sen tuottamiseksi tarvitse pitää mitään toista elävää ja tuntevaa olentoa epäinhimillisessä synnytyskierteessä.
Ihmiset ovat niin vieraantuneita luonnosta, etteivät ymmärrä, että luonnossa eläimet lisääntyvät joka vuosi. Lisääntynättömyys on epäluonnollisempaa.
Lehmä ei lisäänny luonnossa sen vähempää kuin mitä kotieläimenä. Itse asiassa kotieläimenä se lisääntyy vähemmän, koska tiineksituloon on asetettu rajoja, jotta eläimelle ei aiheutuisi vaaraa.
Jos koskaan olet nähnyt eläintä, joka on kiimassa, tietäisit etteivät ne silloin ajattele, että hmm en taidakkaan haluta tehdä lapsia vaan haluan elää vapaata elämää sinkkuna.
Ap, jos meille tulee sellainen ruokakriisi, ettei kauramaitoa riitä, niin lupaan pärjätä ilman. Lehmänmaitoa en silloinkaan mihinkään tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on juurikin maitoallergia. Sen ja vegaaniuden ymmärrän, mutta nämä "pidän sen mausta"-tyypit ei saa hirveästi ymmärrystä. Ensinnäkin kauramaito on yli tuplasti kalliimpaa kuin maito. Sen maistaa lähes aina kahvista läpi. Siinä ei ole yhtä paljon vitamiineja ja hivenaineita kuin maidossa. Toki sitä saa juoda kuka haluaa, mutta vähän outoa tykätä sen mausta
Minä en kanssa ymmärrä, miksi ihmiset syö/juo jotakin sellaista jonka mausta ne tykkää ja vieläpä maksavat siitä enemmän, kuin jostakin toisesta tuotteesta.
Minusta kaali maistuu pahalta(ja sen on siis maistuttava kaikista muistaki, koska minusta se on pahaa) ja sen maistaa lähes aina esim keitosta/laatikosta läpi.
Yritän vain sanoa, että jos sinä et tykkää kauramaidon mausta ja se maistuu sinun kahvissasi pahalta, se ei tarkoita, että kaikilla muilla olisi samoin. Ihmset tykkää eri asioista, ruuassa/juomissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei veget voi juoda kahvia tai teetä, koska niiden viljely on epäeettistä.
teetähän ei tarvitse edes viljellä. Lähes kaikki kasvit käy tee aineeksi.
Vadelmanlehti/horsma/apila ym ym . Netistä saa tietoa, mistä kaikista kasveista voi tehdä teetä, eikä tarvitse mennä omaa pihaa kauemaksi.
Ihan helvetin sama mitä litkuja kukin juo
Minä en juo kauramaitoa, koska saan kaurasta pahoja vatsavaivoja. Maidot ja maitotuotteet kyllä käyvät. Näistähän on monenmaalaisia tutkimuksia, että hapanmaitotuotteet ovat erityisen hyviä terveyden kannalta. Suomessa kuitenkin ns. tavallinen maito on se tavallisempi. Itse en piimästä välitä, mutta jogurtti kyllä menee.
Onneksi kahviloissa on vielä tavallistakin maitoa tarjolla. Yhdessä kahvilassa kävi kerran niin, että maito oli loppu ja vain kauramaitoa oli jäljellä. Hakivat sitten keittiön puolelta kermaa, jota sain lorautettua kahvin joukkoon.
En ymmärrä tätä maidon vastustusta. Se on erinomaista ravintoa, jonka tuotanto on perusteltua tässä maassa, jossa ihmisille tarkoitetun viljan viljely on hankalaa. Meidän maaperämme soveltuu paremmin karjataloudelle. Saamme yhdessä paketissa maidon, lihan ja lannoitteet. Varsinkin näinä aikoina olisi perusteltua ottaa paremmin talteen lannat ja tuottaa niistä omavaraisesti lannoitteet, ettei tarvitsisi tuoda väkilantaa ulkomailta.
Minua taas huvittaa se, että juodaan proteiinijuomia ja syödään proteiinipatukoita. Kyseessähän on ihan tavallinen maitopohjainen juoma. Proteiinijuomat ovat käytännössä kaakaoita ja patukaksi voisi vetäistä Marsin.
Ehkä se hienompi nimi vain tekee tuotteesta paremman kuin pelkkä "kaakao".
Vierailija kirjoitti:
Juu, kaikki vegaanit ovatkin vegaaneja samasta syystä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska pidän kaurajuomasta enemmän eikä sen tuottamiseksi tarvitse pitää mitään toista elävää ja tuntevaa olentoa epäinhimillisessä synnytyskierteessä.
Miksi et juo sitten vaan vettä?
En ole kokenut, että veden lisääminen kahviin vaikuttaisi makuun erityisen myönteisesti.
Ei sen kauralitkunkaan lisääminen ainakaan paranna kahvin makua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmiset lopettaisivat tuonkin prosessoidun paskan juomisen niin tämä pallo olisi jo hieman parempi paikka elää. Kaiken maailman elokapinaidiootit tukkii liikennettä ja samaan hengenvetoon mussutetaan toiselta puolelta palloa roudattua avokadoa niin että tyrät rytisee.
Sä et syö mitään ruokaa mitä tuodaan kaukaa, esim banaani, kahvi tai riisi? Nää avojado-jankkaajat vois keksiä välillä jotain uutta.
En syö mitään ruokaa mikä on Suomen ulkopuolelta. Ostan lähitilalta lihan/kanan ja munat mitä käytän ja syön vain kotimaisia kasviksia. Yrtit ja salaatit kasvatan itse ympäri vuoden ja teen myös itse mausteet. En tarvitse riisiä mihinkään ja teen pastan itse jos sitä joskus syön. Ruokavalioni koostuu VAIN sellaisesta joka kasvaa Suomessa. Ei meidän kuulu pupeltaa toiselta puolelta palloa rahdattuja banaaneja ja appelsiineja vaan esim. omenoita ja marjoja, niitä kun kasvaa Suomessa yllinkyllin. En tiedä johtuuko ruokavaliosta, mutta ole ollut koskaan kipeänä, jos ei yhtä lapsuuden korvatulehdusta lasketa.
Voi että. Olet niitä ihmisiä, joita kukaan ei halua vieraakseen, koska sinua ei voi millään kestitä. Et juo kahvia, teetä etkä mitään muutakaan. Vain niitä omatekoisia mehujasi tai vettä.
Et voi myöskään mennä mihinkään ravintolaan syömään koskaan, koska et voi olla varma tarjottavien ruokien kotimaisuusasteesta, mikä sinulla pitää siis olla 100 prosenttia.
Mitä mieltä olet siitä, onko muissa maissa sama asia, että ei heidän kuulu pupeltaa toiselta puolelta palloa rahdattua esim. viljaa? Jos sitä ei heillä omassa maassa voi kasvattaa?
Entä mitä ajattelet vanhuudestasi tulevaisuudessa? Pitääkö sinua silloinkin jossain hoitolaitoksessa tai sairaalassa ruokkia vain ja ainoastaan kotimaisilla ruuilla?
Kahvi ei mene mustana ja päätin etten juotavaa raahaa kaupasta, joten surautan kaurahiutaleista ja vedestä maidon itse blenderissä. Hippu suolaa, vaniljaa ja harson läpi - siinä valmis "maito". Ja ilman öljyä, en voi sietää sitä lisätyn öljyn makua kauramaidoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
teetähän ei tarvitse edes viljellä. Lähes kaikki kasvit käy tee aineeksi.
Vadelmanlehti/horsma/apila ym ym . Netistä saa tietoa, mistä kaikista kasveista voi tehdä teetä, eikä tarvitse mennä omaa pihaa kauemaksi.
Pihalta poimin mustaherukanlehtiä teeveteen. Ihana maku ja tuoksu.
Itse en JUO maitoa sellaisenaan, vaan käytän sitä ruoanlaitossa kuten kaikkia muitakin maitotuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Kahvi ei mene mustana ja päätin etten juotavaa raahaa kaupasta, joten surautan kaurahiutaleista ja vedestä maidon itse blenderissä. Hippu suolaa, vaniljaa ja harson läpi - siinä valmis "maito". Ja ilman öljyä, en voi sietää sitä lisätyn öljyn makua kauramaidoissa.
Kauraa siis kasvaa kotipihassa?
Kai teet mössöstä tuorepuuroa, ettei mene ruokaa roskiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et juo sitten vaan vettä?
En ole kokenut, että veden lisääminen kahviin vaikuttaisi makuun erityisen myönteisesti.
Ei sen kauralitkunkaan lisääminen ainakaan paranna kahvin makua.
Käytän muuten tavallasia maitotuotteita mutta kahvini tahdon kaurajuomalla
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oatlyn mukaan kauraa kuluu 140g yhteen litraan.
Suomalainen lypsylehmä tuottaa 20 litraa päivässä ja käyttää siihen 50-55kg rehua.
En ole vegaani, mutta jo minä ymmärrän sen verran yleissivistystä, trofiatasoista ja energian ohivirtauksesta, että mitä ylempänä ollaan, sitä enemmän energiaa tarvitaan yhden biomassakilon tuottamiseksi. Jos siis maitoa ja lihaa tuotetaan vähemmän, jää enemmän peltoalaa ihmisten viljelykasveihin kun niitä ei kasvateta eläinten rehuksi. Jos rehua ei enää tarvita, kasvatetaan muuta ruokaa.
Eläimen maitoa en käytä yksinkertaisesti siitä syystä, että sisältävät paljon hormoneita jotka eivät ihmiselämistöön kuulu. Finnit ja jatkuva flunssakierre loppui siihen kun jätin maidon pois. Kerran yritin palata, ja samantien olin taas flunssassa ja naama kukki. D-vitamiini ja kalsiumtasot on mitattu, ja lääkärikin kehui että ovat todella hyvät, mikä on suomalaiseksi harvinaista. Jotain voi siitä päätellä, että täällä juodaan maailman eniten maitoa ja silti meillä on kroonista D-vitamiini puutosta, ja nyt ei puhuta erosta pelkästään aurinkoisiin maihin.
Kauramaidossa kauraa on tölkin mukaan 10% eli 100g. Loput on vettä, kasvirasvaa ja lisättyjä vitamiineja eli käytännössä kauramaito on rasvaista vettä, ei siinä edes tarvittaisi kauraa. Lehmänmaito ei tästä paljoa poikkea, mutta rasvaa on vähemmän eikä vitamiineja ole samalla tavalla keinotekoisesti lisätty.
Jos valmistuksessa käytetään 140 g kauraa, pitäisi siitä syntyä 40 g jätettä, mutta yllättäen syntyykin 70 g, joten jossain on joko laskuvirhe tai muuten vain ilmoitellaan mitä vain lukuja. Oatlyn sivuilta tämäkin.
Kyllä se d-vitamiini lehmänmaitoon lisätään, ei sitä siellä luonnostaan ole, ja jodikin tulee rehusta.
Mutta katsopa, mitä kaikkea on lisätty Oatlyn kaurajuomaan, huomaat, mitä tarkoittaa "ei ole samalla tavalla lisätty".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmiset lopettaisivat tuonkin prosessoidun paskan juomisen niin tämä pallo olisi jo hieman parempi paikka elää. Kaiken maailman elokapinaidiootit tukkii liikennettä ja samaan hengenvetoon mussutetaan toiselta puolelta palloa roudattua avokadoa niin että tyrät rytisee.
Sä et syö mitään ruokaa mitä tuodaan kaukaa, esim banaani, kahvi tai riisi? Nää avojado-jankkaajat vois keksiä välillä jotain uutta.
En syö mitään ruokaa mikä on Suomen ulkopuolelta. Ostan lähitilalta lihan/kanan ja munat mitä käytän ja syön vain kotimaisia kasviksia. Yrtit ja salaatit kasvatan itse ympäri vuoden ja teen myös itse mausteet. En tarvitse riisiä mihinkään ja teen pastan itse jos sitä joskus syön. Ruokavalioni koostuu VAIN sellaisesta joka kasvaa Suomessa. Ei meidän kuulu pupeltaa toiselta puolelta palloa rahdattuja banaaneja ja appelsiineja vaan esim. omenoita ja marjoja, niitä kun kasvaa Suomessa yllinkyllin. En tiedä johtuuko ruokavaliosta, mutta ole ollut koskaan kipeänä, jos ei yhtä lapsuuden korvatulehdusta lasketa.
Voi että. Olet niitä ihmisiä, joita kukaan ei halua vieraakseen, koska sinua ei voi millään kestitä. Et juo kahvia, teetä etkä mitään muutakaan. Vain niitä omatekoisia mehujasi tai vettä.
Et voi myöskään mennä mihinkään ravintolaan syömään koskaan, koska et voi olla varma tarjottavien ruokien kotimaisuusasteesta, mikä sinulla pitää siis olla 100 prosenttia.
Mitä mieltä olet siitä, onko muissa maissa sama asia, että ei heidän kuulu pupeltaa toiselta puolelta palloa rahdattua esim. viljaa? Jos sitä ei heillä omassa maassa voi kasvattaa?
Entä mitä ajattelet vanhuudestasi tulevaisuudessa? Pitääkö sinua silloinkin jossain hoitolaitoksessa tai sairaalassa ruokkia vain ja ainoastaan kotimaisilla ruuilla?
Joku ennusti, että ensi jouluna omenat maksavat 12 e/kg jos niitä edes Suomeen saadaan. Ehkä kannattaa jo nyt varautua siihen, että syö kotimaista ruokaa, vaikka sinulle se olisi vastenmielistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tiedät että trendikkään kaurajuomasi valmistuksessa kuolee satoja tuhansia hyönteisiä ja pienjyrsijöitä?
Niin kuolee maidontuotannossakin. Sitä pyritään välttämään turhaa kärsimystä, mutta kaikkea ei vaan pysty estämään.
Eri
Pystyisit estämään kärsimystä juomalla mustaa kahvia. Mutta et halua.
Itseasiassa kahvin viljely tuhoaa jotakuinkin saman verran maata, joten kannattaa sekin lopettaa. - eri
Suomessa lehmille ei syötetä soijaa.