Onko tosiaan niin että ihmisen elämän tarkoitus on oravanpyörä?
Tuntuu että yleinen kaava on tämä:
Ensin opiskellaan, sitten mennään töihin, jäädään eläkkeelle ja kuollaan.
Elämä on tätä samaa päivästä toiseen, aamulla töihin, iltapäivällä kotiin, sitten jotain kotitöitä, kaupassa käyntiä, kavereiden näkemistä.
Lottovoitosta on kyllä kivaa haaveilla, mutta eihän sieltä koskaan päävoittoa taida tulla.
Onko tosiaan tämä elämän tarkoitus?
Kommentit (233)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ihme että jotkut alkavat sijoittajiksi ja vähitellen kerryttävät varallisuutta kunnes hyppäävät pois oravanpyörästä ja muuttavat jonnekin lämpimään missä eläminen on halvempaa ja laadukkaampaa. Suomeen jos jää saa työskennellä 70v. asti ja kävellä suoraan arkkuun ja sulkea kannen perässään.
No Suomessa on pitkät lomat esim. USA:aan verrattuna. Kyllä sitä työtä pitää oletuksena muuallakin tehdä.
Ei tarvitse jos varallisuutta ja sijoitustuottoja on riittävästi. Monessa halpojen elinkustannusten maassa elää kuin kuningas toisin kuin Suomessa.
Niin, missä vain elää hyvin jos on riittävästi varallisuutta ja sijoitustuottoja. Eikä välttämättä tarvitse lähteä edes kokonaan pois Suomesta jos ei halua. Suomi ei ole mitenkään erityisen kallis paikka asua.
Toki makuasia haluaako jäädä Suomeen ja toteuttaa unelmiaan täällä vai muuttaako jonnekin lämpimään missä elää herroiksi. Valintoja. Osa tekee niin että asuu Suomessa kesät ja muun ajan vuodesta esim. Espanjassa.
Kyllä sekin vaihtoehto on mietitty. Kahdessa paikassa asumisessa on omat juttunsa siinäkin. Espanja ei ole hyvä vaihtoehto talveksi, koska eihän siellä ole edes lämmin talvella. Voisin lähteä Kaakkois-Aasian suuntaan.
Ehkä se ensi lauantaina tapahtuu.
Saa nähdä...
Vierailija kirjoitti:
Olen voinut parhaiten silloin kun tein osa-aikatyötä ja sain soviteltua päivärahaa päälle. Jäi aikaa ja energiaa kaikelle mieleiselle elämässä, mutta nautin myös hirveästi työstäni silloin koska ei ollut sitä 8-16 puurtamista. Perustulo pitäisi olla käytössä jo, 100% varmuudella ihmisten tyytyväisyys lisääntyisi kun voisi paremmalla mielellä ottaa osa-aikatyötä vastaan. Luulis että kansanterveydellisestikin iso vaikutus (stressin vähentyminen!!!).
Niin tämä. En pyydä tai tarvitse paljon elämältä ja tyydyn elämään suhteellisen vaatimattomasti. Mielummin näin, jos se tarkoittaa enemmän vapautta töistä. Teen kolme viikkoista päivää 8h päivässä, koska näin jaksan ja jopa tykkäänkin olla töissä. Jos tekisin kokoaikaista, menisi terveys, sekä fyysinen että psyykkinen. Kun olen noin vähän töissä on myös veroprosentti pieni. Lisäksi saan kelan peruspäivärahasta soviteltua osuutta. Jos olisin sellaisessa työssä, jossa olisi parempi palkka, en hakisi tuota kelan rahaakaan. Ilman kelan rahaakin tulisin jotenkin toimeen, olen saanut kasattua isot säästöt ja myös kumppani tuo talouteen rahaa. Ei lapsia, ei autoa, ei ulkomaan matkoja, ei uusia tavaroita (vain kirppikseltä) ei sillä, että niitä kaipaisin. Jos ajattelee, että kaksi ihmistä tienaa yhteensä 2000 kuussa, kyllähän sillä elää. Pidän itseäni onnellisena.
Jos lähtee oravanpyörästä saisi lähinnä haukkuja niskaan ja huonon ihmisen leiman.
Minua alkoi kesäloman lopussa jo pitkästyttää.
En jaksaisi ilman järkevää tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Jos lähtee oravanpyörästä saisi lähinnä haukkuja niskaan ja huonon ihmisen leiman.
Se on sen hinta
Vierailija kirjoitti:
Minua alkoi kesäloman lopussa jo pitkästyttää.
En jaksaisi ilman järkevää tekemistä.
Miksi sinun järkevä tekeminen on töissä?
On, mutta ei auta kuin sopeutua.
Itsellä ei ainakaan ole varaa jäädä töistä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen voinut parhaiten silloin kun tein osa-aikatyötä ja sain soviteltua päivärahaa päälle. Jäi aikaa ja energiaa kaikelle mieleiselle elämässä, mutta nautin myös hirveästi työstäni silloin koska ei ollut sitä 8-16 puurtamista. Perustulo pitäisi olla käytössä jo, 100% varmuudella ihmisten tyytyväisyys lisääntyisi kun voisi paremmalla mielellä ottaa osa-aikatyötä vastaan. Luulis että kansanterveydellisestikin iso vaikutus (stressin vähentyminen!!!).
Niin tämä. En pyydä tai tarvitse paljon elämältä ja tyydyn elämään suhteellisen vaatimattomasti. Mielummin näin, jos se tarkoittaa enemmän vapautta töistä. Teen kolme viikkoista päivää 8h päivässä, koska näin jaksan ja jopa tykkäänkin olla töissä. Jos tekisin kokoaikaista, menisi terveys, sekä fyysinen että psyykkinen. Kun olen noin vähän töissä on myös veroprosentti pieni. Lisäksi saan kelan peruspäivärahasta soviteltua osuutta. Jos olisin sellaisessa työssä, jossa olisi parempi palkka, en hakisi tuota kelan rahaakaan. Ilman kelan rahaakin tulisin jotenkin toimeen, olen saanut kasattua isot säästöt ja myös kumppani tuo talouteen rahaa. Ei lapsia, ei autoa, ei ulkomaan matkoja, ei uusia tavaroita (vain kirppikseltä) ei sillä, että niitä kaipaisin. Jos ajattelee, että kaksi ihmistä tienaa yhteensä 2000 kuussa, kyllähän sillä elää. Pidän itseäni onnellisena.
Voi luoja. Tarkoitin kolme päiväistä viikkoa. =D
Vierailija kirjoitti:
Tämä juuri. Joutuu siitä oravanpyörästä pois oma-aloitteisesti tai vasten tahtoaan, ei löydy niin rumaa sanaa etteikö sillä voisi tällaista ihmistä haukkua. Eivät siinä pyörässä juoksevat tajua, että se pyörä oikeasti pyörii liian lujaa monelle siitä pyörästä pois pudonneelle. Siinä vain satuttaa itsensä, jos yrittää päästä takaisin mukaan.
Täällä lähes kaikki tuntuvat vihaavan työtään.
Minä en ainakaan vihaa omaani, olen kiitollinen että minulla työpaikka on.
Vierailija kirjoitti:
Karavaani kulkee ja koirat haukkuu. Viis haukuista ja leimoista. Meillä on vain tämä yksi ja ainutkertainen elämä. Etsi muita samalla tavalla ajattelevia ja unohda muut.
Ala ajatella boxin ulkopuolelta, niin monet sijoittamisesta innostuneet tekee kun haluavat muuttaa elämänsä. Ei kannata alistua systeemille, se vie lopulta kaiken. Tuo täällä mainittu säästöjen kuppaaminen on tästä hyvä esimerkki.
Eläkeikä tulisi laskea ainakin 60 vuoteen.
Miksi sitä aina vaan nostetaan?
Vierailija kirjoitti:
Juu, kyllä kaikki alkoi mennä paremmaksi taviksen elämässä 1960-luvulta alkaen.
Nyt mennään huonompaan suuntaan. Varallisuus kertyy pienelle porukalle ja muut raataa (tai on työttömänä tai lähes korvauksetta töissä)
Täsmennän tätä viestiäni. Taitaa olla niin, että taviksen kannalta parempaan suuntaan alettiin oikeastaan mennä kansalaissodan jälkeen jo. Silloin alkoi parannukset. Esim työpäivät lyheni ja jossain vaiheessa tuli työläisille viikon lomakin. Myöhemmin 2 viikkoa. Torpparit saivat lunastaa tilansa maksua vastaan jne.
Mutta sitten tuli sotavuodet kehitystä häiritsemään. 60-luvulla tuli kansaneläke (ja lasten velvollisuus huolehtia vanhempiensa vanhuudesta loppui) ja paljon muuta. 70-luvulla tuli lisää hyvinvointia tavallisille.
Luulin nuorena, että aina mennään parempaan suuntaan.
Nyt kuitenkin mennään takaisin siihen suuntaan, mikä oli aiemmin. Eli varallisuus kertyy harvojen käsiin. Niin oli ennenkin. Tyyliin kartanonherrat ja sitten heille työtä tekevät työmuurahaiset.
Vierailija kirjoitti:
Täällä lähes kaikki tuntuvat vihaavan työtään.
Minä en ainakaan vihaa omaani, olen kiitollinen että minulla työpaikka on.
Mitä teet
Ei tarvitse. Itse otin pankista lainaa viisi miljoonaa euroa käyttäen velkavipua ja sijoitin pörssiin. Nyt elelen mukavasti pörssitienestejä käyttäen. Pörssistä saa varmaa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos syystä tai toisesta sattuu tipahtamaan pois tästä oravanpyörästä ennen eläkeikää, on s**tanan luuseri, laiskimus ja ydinjätettä pahempi roska.
Tai jos on mennyt elämä päin hanuria syystä tai toisesta niin ettei ole päässyt muiden mukana sinne oravanpyörään alun perinkään. Koko loppuelämä pitää yrittää päästä sinne oravanpyörään, että saisi muiden silmissä ihmisarvon ja kuoleman jälkeen taivaspaikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ollaan oravanpyörässä, mutta kuitenkin lämpö ja ruoka on taattu. Samoin terveydenhuolto. Eiköhän meidän elämänlaatu kuitenkin ole parempaa kuin koskaan ennen historiassa. Palkallisia lomiakin saamme viettää. Vai onko joku muu vuosikymmen ollut historiassa parempi suomalaisille?
1990-luku. 1980-luku. 1970-luku. 1960-luku.
Kyllä näin on. Eurooppalaisen sivilisaation huippu oli vuosituhannen vaihteessa. Nyt mennään alaspäin kuin lehmän häntä.
Kansainvaellukset ovat kautta historian tienneet aina kulttuurien tuhoutumista.
Euroopassa 300-500 luvuilla: Rooman valtakunta luhistui.
Eurooppalaisten vaellukset Amerikkaan 1400-luvulta alkaen tuhosivat siellä vaikuttaneita kulttuureita ja sivilisaatioita.
Ja nyt on taas kansainvaellusten aika. Vuorostaan niin, että muualta maailmasta vaelletaan Eurooppaan.
Hyvä huomio.
Eurooppalaisuuden loppu
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse. Itse otin pankista lainaa viisi miljoonaa euroa käyttäen velkavipua ja sijoitin pörssiin. Nyt elelen mukavasti pörssitienestejä käyttäen. Pörssistä saa varmaa rahaa.
Sitten tulee pörssiromahdus ja käy huonosti
Läheiseni on kokenut sen, vaikka oli itse pankissa sijoituspuolella töissä. Menetti runsaasti rahaa
Monta kertaa olisi tehnyt mieli irtisanotua.
Varsinkin silloin kun asiakkaat haukkuvat ja kiire on lähes sietämätön.
Mutta ei se auta, enpä ole syntynyt rikkaaseen sukuun...