Onko tosiaan niin että ihmisen elämän tarkoitus on oravanpyörä?
Tuntuu että yleinen kaava on tämä:
Ensin opiskellaan, sitten mennään töihin, jäädään eläkkeelle ja kuollaan.
Elämä on tätä samaa päivästä toiseen, aamulla töihin, iltapäivällä kotiin, sitten jotain kotitöitä, kaupassa käyntiä, kavereiden näkemistä.
Lottovoitosta on kyllä kivaa haaveilla, mutta eihän sieltä koskaan päävoittoa taida tulla.
Onko tosiaan tämä elämän tarkoitus?
Kommentit (233)
Millaista yhteiskuntaa odottaisit jos kukaan ei tekisi töitä?
Vierailija kirjoitti:
Eihän oravanpyörässä ole mitään vikaa. Ihminen on riippuvainen tekemisestä ja työstä.
Keksin 1000 mieluista puuhaa, eikä yksikään liity työhön. Jos mulla joskus tulee mahdollisuus haistattaa pitkät työelämälle, teen sen mieluusti. Ihminen ei ole riippuvainen työstä muuten kuin taloudellisesti.
Itsellä tavoitteena tienata niin paljon kuin mahdollista.
Töissäkin olen jatkuvasti tehnyt tuplavuoroja ja aina tullut töihiin kun on pyydetty.
Nyt kun paahtaa täysillä niin voi heittäytyä pois oravanpyörästä ennen eläkeikää.
Säästän yli puolet palkastani.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin pois oravanpyörästä.
Säästän pienestä siivoojan palkastani kaiken mitä pystyn.
400 e saan kuussa säästöön.
Eihän tällaisella säästämisellä ikinä lähdetä oravanpyörästä, mutta onpahan jotain turvaa vanhuuden varalle.
Tuossa on vaan se harmi, että niille säästöille on ottaja helposti.
Yhteiskunta ottaa säästöt mielellään ennen kuin antaa toimeentulotukea.
Toisin sanoen viimeistään vanhuudessa menettää säästöt.
Eli mitä hyötyä on elää nuukaati ja säästää.
Itse juuri säästöjen takia en saa tt-tukea. Suututtaa.
Eipä ihme että jotkut alkavat sijoittajiksi ja vähitellen kerryttävät varallisuutta kunnes hyppäävät pois oravanpyörästä ja muuttavat jonnekin lämpimään missä eläminen on halvempaa ja laadukkaampaa. Suomeen jos jää saa työskennellä 70v. asti ja kävellä suoraan arkkuun ja sulkea kannen perässään.
Ja jos syystä tai toisesta sattuu tipahtamaan pois tästä oravanpyörästä ennen eläkeikää, on s**tanan luuseri, laiskimus ja ydinjätettä pahempi roska.
Juu, kyllä kaikki alkoi mennä paremmaksi taviksen elämässä 1960-luvulta alkaen.
Nyt mennään huonompaan suuntaan. Varallisuus kertyy pienelle porukalle ja muut raataa (tai on työttömänä tai lähes korvauksetta töissä)
Vierailija kirjoitti:
Eipä ihme että jotkut alkavat sijoittajiksi ja vähitellen kerryttävät varallisuutta kunnes hyppäävät pois oravanpyörästä ja muuttavat jonnekin lämpimään missä eläminen on halvempaa ja laadukkaampaa. Suomeen jos jää saa työskennellä 70v. asti ja kävellä suoraan arkkuun ja sulkea kannen perässään.
No Suomessa on pitkät lomat esim. USA:aan verrattuna. Kyllä sitä työtä pitää oletuksena muuallakin tehdä.
Olen tavallisesti tehnyt 160h/kk. Nyt elokuun alussa alan kokeilla 60% päivää +soviteltua päivärahaa. Luulen että on kivaa, kun jaksaa joka päivä harrastaa omia juttujakin.
Elämän tarkoitus on rakastaa ja saada vastarakkautta.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä tavoitteena tienata niin paljon kuin mahdollista.
Töissäkin olen jatkuvasti tehnyt tuplavuoroja ja aina tullut töihiin kun on pyydetty.
Nyt kun paahtaa täysillä niin voi heittäytyä pois oravanpyörästä ennen eläkeikää.
Säästän yli puolet palkastani.
Et tule tuollaista kovin kauan jaksamaan...
Kyllä näin viisikymppisenä alkaa jo oravanpyörä puulta maistua.
Ei jaksa töissä tehdä enää mitään ylimääräistä, toisin kuin silloin nuorempana.
Teen ainoastaan välttämättömät asiat.
Vaihdoin itse ammattia 40v.
Kyllä kannatti.
Suosittelen tylsistyneille ammatinvaihtoa.
Eipä onnistu muu kuin oravanpyörä, koska mies tuumaa ettei onnistu taloudellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tällaisella säästämisellä ikinä lähdetä oravanpyörästä, mutta onpahan jotain turvaa vanhuuden varalle.Tuossa on vaan se harmi, että niille säästöille on ottaja helposti.
Näinhän se on. Juuri tämän takia pitääkin suunnitella tarkkaan kerryttääkö säästöjä ja jos niin mitä niiden kanssa tekee. Valtio vie aina omansa. Moni rahansa rillutellut saa eläkkeellä/työttömänä ollessaan kaikki mahdolliset tuet. Säästeliäästi eläneeltä kupataan kaikki säästöt. Ei näin.
Minun mielestä elämän ei kuulu tuntua oravanpyörältä. Jos tuntuu niin silloin kannattaa tehdä jotain eri tavalla.
Auttaisiko työpaikan vaihto, onko työ puuduttavaa vai tuntuuko koko ala merkityksettömältä, pitäisikö vaihtaa kokonaan alaa? Vai onko kavereiden näkeminen tarpeeksi yksityiselämän puolella? Entäs perheen perustaminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän oravanpyörässä ole mitään vikaa. Ihminen on riippuvainen tekemisestä ja työstä.
Keksin 1000 mieluista puuhaa, eikä yksikään liity työhön. Jos mulla joskus tulee mahdollisuus haistattaa pitkät työelämälle, teen sen mieluusti. Ihminen ei ole riippuvainen työstä muuten kuin taloudellisesti.
Niin minäkin. Muuttaisin korpimökkiin kauaksi ihmisistä.
Kävisin marjassa, sienessä, kalassa, uimassa, makoilisin mökillä rannalla aurinkoa ottaen.
Talvella hiihtelisin ja kävisin pilkillä.
Kuuntelisin musiikkia ja kasvattelisin ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tällaisella säästämisellä ikinä lähdetä oravanpyörästä, mutta onpahan jotain turvaa vanhuuden varalle.Tuossa on vaan se harmi, että niille säästöille on ottaja helposti.
Näinhän se on. Juuri tämän takia pitääkin suunnitella tarkkaan kerryttääkö säästöjä ja jos niin mitä niiden kanssa tekee. Valtio vie aina omansa. Moni rahansa rillutellut saa eläkkeellä/työttömänä ollessaan kaikki mahdolliset tuet. Säästeliäästi eläneeltä kupataan kaikki säästöt. Ei näin.
Käytännössä ahkerasta säästämisestä rangaistaan, niin väärin!
1990-luku. 1980-luku. 1970-luku. 1960-luku.