Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te useamman lapsen äidit selviätte? Minun ainokainen vie kaikki mehut

Vierailija
23.07.2022 |

Minulla on vain yksi lapsi. Alunperin haaveilin kahdesta, mutta tämä on osoittautunut niin rankaksi, että enpä tiedä Lapsi on todella rakas ja ihana, mutta vie minulta aivan kaiken ajan ja energian, teen koko ajan ja hoidan koko ajan ja silti joka päivä jotain jää hoitamatta kun ei ehtinyt. Koko ajan pitää olla silmät selässäkin ja ihan perustarpeissa kuten syömiset, juomiset, leikit, ulkoilut, nukkumiset, vaatteiden pesut ja vaihdot ja puhtaudessa eli kylvyt sun muut suihkut tuntuu olevan niin valtavasti tekemistä että vaikka tauotta koko ajan tekee niin silti ei meinaa ehtiä kaikkea. Eka hengähdystauko on kun lapsi vihdoin suostuu nukahtamaan yöunille. Silloin olen niin väsynyt, että käyn itse pikasuihkussa, syön leivän ja kaadun sänkyyn kaikkeni antaneeni. Yöt sitten pitää hoitaa monet yöheräämiset, käyttää lapsi yöllä vessassa kun usein herää kerran yössä käymään. Ja sama rumba alkaa joka aamu kuin nakutettu klo 7 kun lapsi ponkaisee sängystä ylös. Teen osapäiväisesti töitä, paitsi nyt olen lomalla, mutta mitään energiaa työlle ei tunnu olevan edes.

Ja lapsia on vain yksi! Miten ihmeessä te 2-6 lapsen äidit selviätte?! En voi käsittää miten voi ehtiä käyttää esim kylvyssä tuplamäärän lapsia, kun en meinaa aina ehtiä edes tätä yhtä.

Kommentit (388)

Vierailija
1/388 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko yksinhuoltaja?

Vierailija
2/388 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko yksinhuoltaja?

En ole, mutta mies ei ei juuri viitsi osallistua asioihin. Se ei kuitenkaan ole nyt tämän aloituksen aihe.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/388 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on sitä mutta lapsi kasvaa ja kehittyy, helpottuu! Käytä kaikki mahdollinen aika lepäämiseen kun lapsi nukkuu. Kodin siivous tulee myöhemmin.

Vierailija
4/388 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko yksinhuoltaja?

En ole, mutta mies ei ei juuri viitsi osallistua asioihin. Se ei kuitenkaan ole nyt tämän aloituksen aihe.

Ap

No ei ole ihme, että et jaksa, jos puoliso ei osallistu lapsen hoitamiseen. Ei kenenkään ole tarkoitus jaksaa yksin.

Vierailija
5/388 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin leikkikehä auttaa isosti, kun koko ajan ei tarvitse olla silmät selässä.

Vierailija
6/388 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko yksinhuoltaja?

Ap

No ei ole ihme, että et jaksa, jos puoliso ei osallistu lapsen hoitamiseen. Ei kenenkään ole tarkoitus jaksaa yksin.

Mutta onhan toisaalta yksinhuoltajiakin. Jotenkin hekin selviää.

Ap

Vierailija
7/388 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin äkkiseltään että joko teet asioista vaikeampia kuin ne onkaan, lapsesi on jollain tavalla erityisen vaativa (erityislapsi) tai sitten vaadit itseltäsi aivan liikaa. Eikai nyt yhden lapsen kylvettämisessä voi koko iltaa mennä? En ole koskaan ymmärtänyt kun äidit valittavat ettei suihkuun tai syömään ehdi. Minulla on kolme lasta ja hyvin olen aina ehtinyt.

Vierailija
8/388 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko yksinhuoltaja?

Ap

No kyllä tuo on oleellista jaksamisen kannalta, miten mies osallistuu. Mun mies osallistuu ja tekee puolet hoiva- ja kotitöistä, kun ei ole töissä, eikä luista yöheräilyistä. Meillä on kaksi vuoden ikäistä lasta.

Vierailija
9/388 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vaiheet on rankempia, kun lapsi oppii ite käymään vessassa tm niin helpottaa. Mutta mutta vinkkejä: joka päivä ei tarvi käydä kylvyssä. Tarrataulu kannustamiseen omatoimisuuteen. Vakilastenhoitaja. Lapset pitkillä ikäeroilla.

Vierailija
10/388 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan yksin jaksa! Siksi on puoliso, mummo, serkku, kummi, palkattu hoitaja.

Tässä tapauksessa ottaisin tiukan keskustelun miehen kanssa. Se on juuri tämän keskustelun aihe.

Vierailija
11/388 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittäkää minulle miten käytetään illalla vaikka 1-, 3- ja 5-vuotiaat lapset kylvyssä ja suihkussa. Osa siis kylvyssä, osa suihkussa. Mutta varmaan pitää käyttää yksitellen, ei jotain melkein vielä vauvaa voi jättää ilman valvontaa kylpyyn. Ja mihin ne kaksi muuta laitetaan silloin kun yhtä pestään ja kaksi muuta on mallia täystuho.

Ap

Vierailija
12/388 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selittäkää minulle miten käytetään illalla vaikka 1-, 3- ja 5-vuotiaat lapset kylvyssä ja suihkussa. Osa siis kylvyssä, osa suihkussa. Mutta varmaan pitää käyttää yksitellen, ei jotain melkein vielä vauvaa voi jättää ilman valvontaa kylpyyn. Ja mihin ne kaksi muuta laitetaan silloin kun yhtä pestään ja kaksi muuta on mallia täystuho.

Ap

Mä en ole joutunut hoitamaan lapsia yksin. 

Vierailija
13/388 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on vain yksi jo aikuinen lapsi. Säännöllinen päivärytmi tiettyyn aikaan nukkuun, syömiset, jne. Tiettynä päivänä siivoamiset sun muut. Hyvin hoituu!!

Vierailija
14/388 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aina jaksaisi. Useamman lapsen kanssa oon huomannut toimivaksi, että kaikki elää samaa rytmiä. Tietysti työmäärä kasvaa, mutta lapsista on myös seuraa toisilleen, toisaalta he myös riitelevät paljon keskenään..

Vierailija
15/388 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on vain yksi jo aikuinen lapsi. Säännöllinen päivärytmi tiettyyn aikaan nukkuun, syömiset, jne. Tiettynä päivänä siivoamiset sun muut. Hyvin hoituu!!

On meillä tarkka päivärytmi, silti en ehdi asioita, koska useimmiten jossain kestääkin paaaaljon pidempään kuin piti kun tuli taas joku tilanne ja sen päälle tilanne.

Ap

Vierailija
16/388 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kylvetetään lapset kun molemmat vanhemmat on paikalla. Toinen katsoo niiden lapsien perään, jotka eivät kylve ja toinen kylvettää yhtä kerralla. Joka päivä ei tarvitse kylpeä tai käydä suihkussa. Ei tarvitse olla sama kylpypäiväkään, jos kaikkien kylvettäminen peräkkäin on raskasta. Älä tee enempää lapsia miehen kanssa, joka ei osallistu.

Vierailija
17/388 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Meillä on yleensä pienin ensin valmisteltu nukkuu. Sitten isompien iltahommat.

Vierailija
18/388 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kylvetetään lapset kun molemmat vanhemmat on paikalla. Toinen katsoo niiden lapsien perään, jotka eivät kylve ja toinen kylvettää yhtä kerralla. Joka päivä ei tarvitse kylpeä tai käydä suihkussa. Ei tarvitse olla sama kylpypäiväkään, jos kaikkien kylvettäminen peräkkäin on raskasta. Älä tee enempää lapsia miehen kanssa, joka ei osallistu.

Joo en tee enempää lapsia miehen kanssa joka ei osallistu. Se on selvä.

Ap

Vierailija
19/388 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On meillä tarkka päivärytmi, silti en ehdi asioita, koska useimmiten jossain kestääkin paaaaljon pidempään kuin piti kun tuli taas joku tilanne ja sen päälle tilanne.

Ap

Niin siis mitä tilanteita voi tulla yhden lapsen kanssa jatkuvasti niin että koko päivän rutiinit ja aikataulut kusee? En ymmärrä nyt ollenkaan tai pysty samaistumaan tähän. Ja minkä ikäinen lapsi on?

Vierailija
20/388 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tosi paljon yksin lasten kanssa. Meillä on molemmilla omat vannat, niin saa kylpeä yhtä aikaa.