Perheemme sanoo hyvästit Suomelle
Lähdemme maahan, jossa ansaitsemme enemmän sekä bruttona että nettona. Jossa monikulttuurisuus on luonnollista ja sitä vaalitaan. Jossa ilmasto on tuhat kertaa parempi. Jossa kaikki muut asiat ovat miljoona kertaa parempia
Suomi saa vain haaveilla meistä. Emme palaa.
Kommentit (127)
Ota kopio tästä seinälle: kun vanhenette tai joku perheestänne sairastuu, niin heti muutatte takaisin!
Ettei totuus unohdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kuin Pohjois-Korea. Uskottelee kovasti olevansa paras paikka elää mutta kun pääsee pois tajuaa miten Surkea on Totuus! Jopa täälä E-Euroopassa on kaikki asiat 100x paremmin kuin siellä!
Voi lapsikulta, kukaan ei usko sinua. :)
Ei varmasti uskokaan. Sen verran hyvää työtä on ikioma tuuttiin Yle tehnyt!
No mietitään että olisko mulla siellä suomaassa varaa näihin 2500e duunarin ppalkallani:
Oma okt.
Lapsen koulu ilmainen, samoin terveydenhuolto.
Itse tulee tänne lääkäri kotiin 1 päivän varoitusajalla.
Tallissa uus auto.
Leikkaukseen pääsee max 1kk jonotus.
Ruoka kassi maksaa 20e😀😀
Ravintola illallinen maksaa 25e 😀😀
Viiniä saa ruokakaupasta.
Jouluna rapsahtaa tilille ylimääräinen 1kk palkka.Nyt ilmoitti täkäläinen hallitus että alennetaan sekä energian että bensan hintaa
Tukipaketeilla... Ei taida siellä onnistua 😀😀Jne jne
Te siellä suomaassa ette enää kikyjen jälkeen taida lomarahoja paljon saada 😀😀
Tukipaketti revitään suomalaisten veronmaksajien selkänahasta. Perkeleen Eu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kuin Pohjois-Korea. Uskottelee kovasti olevansa paras paikka elää mutta kun pääsee pois tajuaa miten Surkea on Totuus! Jopa täälä E-Euroopassa on kaikki asiat 100x paremmin kuin siellä!
No mietitään että olisko mulla siellä suomaassa varaa näihin 2500e duunarin ppalkallani:
Oma okt.
Tallissa uus auto.
Ruoka kassi maksaa 20e😀😀
Jouluna rapsahtaa tilille ylimääräinen 1kk palkka.Nyt ilmoitti täkäläinen hallitus että alennetaan sekä energian että bensan hintaa
Voisitko kertoa mikä maa kyseessä? Vaikuttaisi uskottavammalta.
Muista opetella paikallinen kieli, jotta voit kirjoitella paikalliselle vauva-sivustolle miten muutit tähän kamalaan maahan ihanasta koti-Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Ota kopio tästä seinälle: kun vanhenette tai joku perheestänne sairastuu, niin heti muutatte takaisin!
Ettei totuus unohdu.
Miksi ihmeessä muuttaisivat takaisin kun joku sairastuu? Olen asunut vuosikausia (vuosikymmeniä) Saksassa ja haaveilen muutosta Suomeen kun lapset lähtevät kotoa opiskelemaan. Koska Suomi on minun rakas kotimaani ja siellä asuu rakkaita ihmisiä. Se, mikä minua kuitenkin pidättelee on Suomen huono terveydenhoito.
Mikä jarruttaa?
Kirjoittelet tuon saman avauksen tänne joka viikko.
Kuin me myös! No ei se pari miljoonaa minkä otamme mukaan tunnu missään koska Suomi voi kustantaa puolen Italian remontit!
Haaveilla teistä? Ha ha, mee jo pliis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettei totuus unohdu.Miksi ihmeessä muuttaisivat takaisin kun joku sairastuu? Olen asunut vuosikausia (vuosikymmeniä) Saksassa ja haaveilen muutosta Suomeen kun lapset lähtevät kotoa opiskelemaan. Koska Suomi on minun rakas kotimaani ja siellä asuu rakkaita ihmisiä. Se, mikä minua kuitenkin pidättelee on Suomen huono terveydenhoito.
Jos unohdat tunnesiteet, niin haluaisitko muuttaa maahan kuten vaikka Moldova?, Koska Suomessa on samanlainen terveydehoito jos ei huonompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Minä olen ulkosuomalainen, joka juuri pohtii, muuttaisinko takaisin Suomeen vai jäisinkö tänne. Kaikissa maissa omat hyvät ja huonot puolensa.
Älä missään nimessä muuta takaisin tänne, jos olet jo kerran päässyt pois. Suomi menee enemmän ja enemmän alaspäin, mm. työllisyys ja sote. Tämä maa ei ole enää lintukoto.
Tästä olen samaa mieltä. Jos sinulla on aito valintatilanne. Me olemme asuneet 10 vuotta Saksassa emmekä ikinä muuttaisi takaisin Suomeen mutta nyt on ns. pakkorako, emme voi valita.
Pakkorako housuissas, ei kannata tulla, jos ei oikeasti halua.
En mene syihin sen syvemmälle. Voit uskoa ettemme palaisi ellei olisi pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettei totuus unohdu.Miksi ihmeessä muuttaisivat takaisin kun joku sairastuu? Olen asunut vuosikausia (vuosikymmeniä) Saksassa ja haaveilen muutosta Suomeen kun lapset lähtevät kotoa opiskelemaan. Koska Suomi on minun rakas kotimaani ja siellä asuu rakkaita ihmisiä. Se, mikä minua kuitenkin pidättelee on Suomen huono terveydenhoito.
Tämä. Vaikka olemme 'huonomman huollon' kirjoilla olen saanut kolme polvileikkausta. Suomessa olisin luultavasti saanut nyrkin nenään terveyskeskuksen gerberokselta.
Suomi on hyvä maa vain niin kauan kuin loisii verorahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Minä olen ulkosuomalainen, joka juuri pohtii, muuttaisinko takaisin Suomeen vai jäisinkö tänne. Kaikissa maissa omat hyvät ja huonot puolensa.
Älä missään nimessä muuta takaisin tänne, jos olet jo kerran päässyt pois. Suomi menee enemmän ja enemmän alaspäin, mm. työllisyys ja sote. Tämä maa ei ole enää lintukoto.
Tästä olen samaa mieltä. Jos sinulla on aito valintatilanne. Me olemme asuneet 10 vuotta Saksassa emmekä ikinä muuttaisi takaisin Suomeen mutta nyt on ns. pakkorako, emme voi valita.
Itse olen myös asunut pitkään Saksassa ja aiemmin USA:ssa, ja aivan hyvin voisin muuttaa perheeni kanssa sopivissa olosuhteissa esim. töiden suhteen takaisin Suomeen. Huippumaahan se kotimaamme on, vaikka muuallakin viihtyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma okt.
Tallissa uus auto.
Ruoka kassi maksaa 20e😀😀
No jaa, meillä on pääkaupunkiseudulla iso omakotitalo. Talo on itse suunniteltu arkkitehdin kanssa isolle kauniille tontille ja lainaa ei ole ollut enää noin kymmeneen vuoteen. Meillä on oma mökki kahden tunnin ajomatkan päässä kirkasvetisen ihanan järven rannalla. Naapureita ei siihen edes näy.
Tallissa kaksi uudehkoa autoa. Ei enää uutta, sillä molemmat ovat noin 2,5- 4 vuotta vanhoja, mutta esimerkiksi minun autolla on ajettu alle 50 000 km, joten se on oikein kelpo auto vielä. Bensan korkea hinta ei haittaa, ja on ihan sama meneekö tankilliseen bensaan 25 euroa enemmän tai vähemmän minun ajamisillani.
Kolme lasta, ilmaiset koulut. Lapset kulkevat koulumatkan fillareilla tai kävellen.
Terveydenhuoltomenot ovat maksaneet meidän perheellä viiden vuoden aikana alle 100 euroa. Tuppaamme olemaan aika terveitä tyyppejä ja en edes muista koska olisin käynyt lääkärissä viimeksi. No, hammaslääkärissä pitäisi käydä tarkastuksessa. Leikkauksia ei meidän porukalle ole tarvinnut tehdä yhden yhtä ainakaan vielä. Kunnallinen terveydenhoito kuitenkin toimii täällä oikein hyvin, on toiminut aina. Ehkä kaikkialla ei ole samoin, en tiedä, sillä se ei paina minun harteitani.
En tykkää ravintoloista, en tykännyt edes silloin kun asuimme ulkomailla. Tykkään tehdä itse ruokaa. Ruokaan meillä menee aika paljon rahaa, mutta ei se haittaa, koska rahan kanssa ongelmia ei ole. Syömme hyvin ja monipuolista ruokaa.
Emme juo enää alkoholia, joten emme ole sen saamisesta riippuvaisia.
Olen yrittäjä, töitä riittää ja rahaa tulee mielestäni helposti, koska olen oman alani rautainen ammattilainen ja työn tekeminen on minulle helppoa. Hinnoittelen työni aika hyvin ja tykkään tehdä työtäni, se on minulle enemmänkin harrastus.
Mitäs muuta? Vanhempani asuvat tässä meidän lähellä, appivanhemmat puolen tunnin ajomatkan päässä ja muut rakkaat sukulaiset samoin. Tällä hetkelläkin siskoni tyttö on meillä leikkimässä serkkujensa kanssa.
Meinasin lähteä pian mustikoita poimimaan ja kauas ei tarvitse lähteä, sillä mustikkametsä alkaa tuosta pihan reunalta. Sieltä saa myös hyvinä vuosina sieniä tosi hyvin ja lakkasuokin on lyhyehkön kävelymatkan päässä. Myös mökin lähellä on hyvät marjamaat ja järvi on kalaisa. Naapurit ovat tästä aika kaukana, eivät ole edes huutomatkan päässä, sillä tontit ovat isoja. He ovat kuitenkin tosi mukavaa porukkaa.
Tällaista meillä on täällä Suomessa. Mielestäni ihan kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Ettei totuus unohdu.
Miksi ihmeessä? Reilusti yli 20 v. ulkomailla, on sairauksia, emmekä nuoriakaan enää ole, muttei kyllä ole mitään hinkua takaisin Suomeen eikä sen alasajettuun sairauden/terveydenhoitoon. Nykyisessä kotimaassamme olemme saaneet todella hyvää sairaanhoitoa, lääkäriin pääsee aina heti tarvittaessa, kotiinkin tulee, jos niikseen on.
Hei älä mee, tai viet multa kaiken. Ilman sua, elää en enää voi. Älä mee, tai viet multa kaiken. Ethän mee, sä et jättää mua saa
Miksi se pitää kertoa? Ei ketään kiimnosta eli tervemenoa. Kukaan ei jää teitä kaipaamaan ;)
Hei nyt jottei jää sanomatta!